• Anonym (MariaP)

Är alla män otrogna i tanken?

Jag har läst och läst om alla otrogna män i alla möjliga sajter om sex och samlevnad.
    De är otrogna antingen genom sina svek; lögner och utflykter till sexchattar
    och porrsidor, med kollegor eller bara i fantasin - eller genom att faktiskt ha
    en kort - eller långvarig affär med någon annan än sin partner.
    Intrycket blir ju att de allra flesta män måste vara otrogna på olika sätt för att känna sig som män.
    Det blir logiskt då en gåta hur de ändå kan "ångra" sig när de blir påkomna
    men faller naturligtvis tillbaka i sina förbjudna tankelekar och kickar, så snart lugnet
    etablerat sig igen.
    Alltså lugnet efter stormiga, dramatiska eller ledsna uppträdanden.
    Finns inte en man som t y c k e r  o m kärlek, vill värna om den, njuter av
    att rikta in sig på en person / partner och b e h ö v e r    fungera så, inte bara som en uppoffring för att förhållandet ska flyta lugnt och samvetsfritt?
    Män borde avslöja hur litet sexkickar egentligen betyder, men att det ändå sårar och skadar partnern som vill kunna lita på honom. Om det betyder så litet som de ofta påstår när de blivit påkomna, varför kan de då inte låta bli?
    Kan de inte vara "otrogna" med sin partner istället. Med andra ord försöka utveckla
    förhållandet till något mer spännande, eller avstå från det för att den fina vänskapen och kärleken är viktigare än sexvariationer.

Är det så kan vi ju lika bra låta bli att bli kära i dem, försöka förstå att det inte
     lönar sig ändå och ger bara männen sexuellt överläge. De verka helt enkelt  tröttna  på en ärlig och varm kvinna.
    Bäst att lära sig se män som sexpartner och älskare - och kanske att någon slags kompisskap kan utvecklas istället för löften och prat om trohet och kärlek.
    Det gör ändå det stora flertalet besvikna.
    Vad är det som gör att män ändå vill leva i parförhållanden och låtsas att allt är bara bra? När de ändå måste ha avvikelser på sexmarknaden.

Visst är det en slags otrohet, att planera, undanhålla, tiga och ljuga om att man
    förlustar sig med porrsidor eller verkliga människor i sexchattar o liknande.
    Ett förhållande är aldrig på riktigt om ena partnern bedriver dubbelliv eller dubbelmoral.
    Förmodligen får jag bara till svar här att sexchatt inte är otrohet.
    Men det spelar ingen roll hur det kallas. Det är ett svek som många har svårt att
    ta in - som litat på sin man innan.
    Förmodligen svaras också att alla män faktiskt är i behov av extra sexuellt tillskott och stimulans.
    Hur väntar sig männen att vi ska vara? Spela med, fast vi anar eller vet att han luras?
    Vilket konstigt liv kvinnor får leva, i ständig oro över vad den manliga partnern har för sig.
    Och konstigt liv männen lever som får mersmak av att kunna leva ut minsta
    lilla uppskattning eller dragning till andra. Allt ska tydligen handla om sex.
    Har någon någon synpunkt?
    Min sambo blev särbo av ovan skrivna anledningar.
    Trots att han "ångrar" sina svek ville han för ett tag sen "hälsa på" ett gammalt "KK-ex" - och säger att det är "så länge sen att jag knappt vet hur hon ser ut längre, så det kan väl inte göra något om jag tar en kaffe hemma hos henne" ...och "Jag bestämmer väl själv om jag inte vill ha sex" ...
    Det svarade han på min fråga om vad han gör om hon sätter sig i samma soffa som han och ger inviter!!

Om detta kallas otrohet eller inte är inte viktigt.
    Men verkar han fair play mot mig?
    Det tycker inte jag. Får lust att ringa henne och säga "Här är jag"
    för hon vet inte om att han har ett förhållande eftersom de inte pratats
    vid på länge.
    Jag frågade honom om jag kan få följa med i så fall, om han nu ska dricka kaffe
    och hälsa på henne en stund bara .."Länge sen sist" liksom.
    Då såg han helt chockad ut .."Följ med ..darr ..vaddå?" såg det ut som han tänkte.
    Sen sa han "Jaaaa ..javisst... varför inte ...vill du det?"
    .
    Haha. Det är inte läge att skratta. Men haha är bara bokstäver.

.

• Svar på tråden Är alla män otrogna i tanken?
  • Nacho

Om man anser att fantasier, tankar, drömmar osv som ofta är bortom den egna kontrollen är otrohet, så är man nog väl lättkränkt. Sedan tror jag så klart inte bara att det gäller män heller. Att man kan tycka det känns olämpligt att en partner konsumerar porr kan jag respektera, även om jag inte anser det som otrohet.

• Anonym (Adam)

Jag tror mycket av otrohet beror på hur vi ser på otrohet och vad vi definierar som otrohet. Mycket skulle kunna förhindras om man diskuterar och sätter sig ner. Vi är väldigt bra på att diskutera hur ska vi lösa detta med dagiset, semesterplanering, matinköp, renovering. Men när de kommer till gränssättning i förhållanden vad är otrohet för mig, mina kärlek/sex behov eller sexuella fantasier och önskemål så vågar vi inte berätta. Istället smyger vi döljer detta och så slutar de med otrohet. Men jag har ju sagt att jag vill ha mer sex ens behov blir inte tillfredställt därför tittar jag på porr. Men jag har ju sagt att du ska hjälpa till mer hemma då vill ja mer sex. Varför ger du mig inte bekräftelse du köper aldrig blommor vi går aldrig ut och äter och har de romantisk jag saknar detta enormt. Den killen jag vänstrade med visade detta mycket mera. Jag tror där ligger nyckeln vi sätter oss inte ner som par och diskuterar. Sen tror jag också vissa människor glömmer ge för att få. Många är egoister och ser inte till den andres behov.

• Anonym (man)
    Anonym (Adam) skrev 2018-10-11 15:40:26 följande:

Jag tror mycket av otrohet beror på hur vi ser på otrohet och vad vi definierar som otrohet. Mycket skulle kunna förhindras om man diskuterar och sätter sig ner. Vi är väldigt bra på att diskutera hur ska vi lösa detta med dagiset, semesterplanering, matinköp, renovering. Men när de kommer till gränssättning i förhållanden vad är otrohet för mig, mina kärlek/sex behov eller sexuella fantasier och önskemål så vågar vi inte berätta. Istället smyger vi döljer detta och så slutar de med otrohet. Men jag har ju sagt att jag vill ha mer sex ens behov blir inte tillfredställt därför tittar jag på porr. Men jag har ju sagt att du ska hjälpa till mer hemma då vill ja mer sex. Varför ger du mig inte bekräftelse du köper aldrig blommor vi går aldrig ut och äter och har de romantisk jag saknar detta enormt. Den killen jag vänstrade med visade detta mycket mera. Jag tror där ligger nyckeln vi sätter oss inte ner som par och diskuterar. Sen tror jag också vissa människor glömmer ge för att få. Många är egoister och ser inte till den andres behov.

Njae, Jag håller med dig delvist. Din teori bygger på att otrohet alltid beror på problem i förhållandet, till exempel problem med att kommunicera. Men otrohet är ju precis lika vanligt i bra förhållanden som bra. Så visst spelar det roll hur bra man kommunicerar och diskuterar gränser och avdramatiserar saker, men det är mer ett recept för att få ett bra förhållande. Men jag tror inte det ger någon slags skydd mot otrohet, möjligen för den slags otrohet som beror på problem i förhållandet. Men människor är ju som sagt otrogna i både bra och dåliga förhållanden. Det handlar precis lika mycket om inte mer om hur man är som person, vilka värderingar man har, hur man hanterar olika situationer, hur man hanterar problem, etc.

Otrohet handlar i grunden om egoism, och egoism går inte att bota med kommunikation eller ens välvilja och kärlek, det är en del av individens personlighet. 
  • KimLinnefeldt

Mycket av det TS tar upp handlar främst om henne själv, hennes egna reaktioner och rädslor. Som framgår av andra inlägg här så betraktar inte alla porrsurf eller flörtar som otrohet. 

Jag porrsurfar, sexchattar och läser erotiska noveller. Jag ser det som en krydda, en njutning som absolut inte förstör relationen med min fru.

Om jag (eller hon) skulle börja vänstra så tyder det på att vår relation inte är bra. 

Vi har en överenskommelse hemma, att det man inte vet lider man inte av. Om hon skulle porrsurfa eller fantisera om att ha sex med andra män så bjuder jag på det. Även ett tillfälligt snedsteg irl. Och hon är tillåtande tillbaka.

TS, du borde kanske vända på spegeln och fundera över varför det här skrämmer dig. Du kanske inte har någon som helst anledning att oroa dig, bara behöver stärka ditt självförtroende.

• annabellelee

Det är intressant hur många skriver "ALLA män ( eller kvinnor) är xxx", för att de själv är sådana. Jag är kvinna och fantiserade ofta om olika män, tills jag träffade min man. Efter det har jag helt ärligt inget behov av det mer.

Och nej, jag menar inte att alla kvinnor är som jag. Men vissa kvinnor uppenbarligen. Och antagligen vissa män också.

• Anonym (Adam)
    Anonym (man) skrev 2018-10-17 18:51:50 följande:
    Njae, Jag håller med dig delvist. Din teori bygger på att otrohet alltid beror på problem i förhållandet, till exempel problem med att kommunicera. Men otrohet är ju precis lika vanligt i bra förhållanden som bra. Så visst spelar det roll hur bra man kommunicerar och diskuterar gränser och avdramatiserar saker, men det är mer ett recept för att få ett bra förhållande. Men jag tror inte det ger någon slags skydd mot otrohet, möjligen för den slags otrohet som beror på problem i förhållandet. Men människor är ju som sagt otrogna i både bra och dåliga förhållanden. Det handlar precis lika mycket om inte mer om hur man är som person, vilka värderingar man har, hur man hanterar olika situationer, hur man hanterar problem, etc.

Otrohet handlar i grunden om egoism, och egoism går inte att bota med kommunikation eller ens välvilja och kärlek, det är en del av individens personlighet. 
    Självklart är de så att mycket kan lösas via kommunikation. Men givetvis håller jag med dig om att personligheten också spelar in många gånger. Vissa finner ju spänning i att vara otrogen och vissa är som du säger egoister. Sen av egen erfarenhet aktar jag mig för personer som är svartsjuka eller personer som säger att dom värdesätter ärlighet i förhållandet och som skriver att de hatar otrohet. Oftast är de personerna som visar sin egen sida de är svartsjuka för de själva är otrogna och de vill försäkra sig att sin partner är trogen för de själva otrogna. Av någon konstig anledning är människor motsägelsefulla har jag märkt. Är du ärlig som person så brukar du inte nämna otrohet för de är ingenting du går runt och funderar på kring.
  • Anonym (man)
    Anonym (Adam) skrev 2018-10-23 02:37:00 följande:
    Självklart är de så att mycket kan lösas via kommunikation. Men givetvis håller jag med dig om att personligheten också spelar in många gånger. Vissa finner ju spänning i att vara otrogen och vissa är som du säger egoister. Sen av egen erfarenhet aktar jag mig för personer som är svartsjuka eller personer som säger att dom värdesätter ärlighet i förhållandet och som skriver att de hatar otrohet. Oftast är de personerna som visar sin egen sida de är svartsjuka för de själva är otrogna och de vill försäkra sig att sin partner är trogen för de själva otrogna. Av någon konstig anledning är människor motsägelsefulla har jag märkt. Är du ärlig som person så brukar du inte nämna otrohet för de är ingenting du går runt och funderar på kring.
    Jag skulle vilja påstå att det är personlighet och inte situationer som är helt avgörande för det är personlighet som avgör hur man hanterar olika situationer. Där en person väljer otrohet när man är missnöjd med något väljer en annan andra sätt. Skulle det vara situationen som avgjorde så skulle alla agera exakt likadant på liknande situationer.

Otrohet handlar alltid utan undantag om egoism, för det man oftast vill åstadkomma är att slippa göra ett val. I de fall där man är urless på sitt förhållande så är man otrogen istället för att skiljas för det är enklare. I de fall där man bara är missnöjd med delar av sitt förhållande så är man otrogen för att slippa ta tag i problemen eftersom det kan vara svårare än att vara otrogen. I de fall där man är nöjd med sitt förhållande så är man otrogen för att man vill ha kvar sin relation men ha roligt vid sidan av.... i samtliga fall handlar det om att man väljer det som man anser är lättast för en själv.... och det är egoism.

Ja, som man känner sig själv känner man andra verkar stämma väldigt bra. Yougov gjorde en undersökning där det visade sig att männskor som var otrogna var MER svarsjuka än människor som inte var det. Vilket sticker hål på alla "inte monogam" argument som alltid ploppar upp i diskussioner om otrohet. Bevisligen verkar många göra saker de absolut inte skulle acceptera att deras partner gjorde mot dem, och det inte alls pollyamori där båda har samma frihet, det är egoism.
  • Anonym (MariaP)
    ödmjukman skrev 2018-10-11 08:13:11 följande:

Kvinnor är precis likadana.. många kvinnor är otrogna för att männen inte kan, vill, eller vad som helst av olika anledningar... vad är det som gör att du stannar i ditt otrogna förhållande?

Hej, hade glömt bort mitt inlägg men är här nu igen.
    Ja det var en bra fråga.
    Kanske skrev jag för att få en puff bort från denna person.
    Vi har inte setts på länge men pratar ibland.
    Jag antar att det är vana som gör att det ändå blev svårt att bryta.
    Rädsla att inte ha någon att prata med osv.
    ...
    Men nu har han börjat "hjälpa" kvinnliga grannar med saker de ber om,
    som bilskjuts, gräsklippning mm ... och en av em har alltid vägrat hälsa
    på mig, men gått förbi huset där vi var sambo på ett nästan demonstrativt sätt 
    ungefär varannan kväll ...
    Så nu har jag verkligen nog. Eftersom han halvljuger, som är värre än vita lögner,
    alltså lögn inbäddad i "en form av sanning", så hr jag tappat all lust.
    Tak för din fråga.
  • Anonym (PällePrajd)
    Mizzys skrev 2018-10-11 07:03:03 följande:

Vi kvinnor är så med, alla är så mer eller mindre.

Ja, kvinnor ännu mer faktiskt.
  • Anonym (MariaP)

Bra skrivet! Tack!
  • Anonym (MariaP)
    Anonym (Angel) skrev 2018-10-11 09:00:28 följande:

Jag tror att kvinnor är lika mycket otrogna i tanken som män. Män kanske oftare på ett sexuellt sätt, kvinnor på ett romantiskt (grovt generaliserat).

Tror dock inte att alla män drivs enbart av sex. Jag befinner mig (dessvärre) i en situation där jag har en känslomässig relation med en annan man än min make. Han skulle dock aldrig ha sex med mig utan att vi båda först separerade från våra respektive. Vår relation baseras på kärlek, inte sex, men visst, vi är båda otrogna i tanken och det är inget jag är stolt över eller mår bra av.

Tycker inte din partner är fair mot dig om han hälsar på sitt ex/kk. Sexchatt tycker jag också är över gränsen då det är en aktiv handling, ett samspel med en annan människa. Att titta på porr däremot skulle jag inte klassa som otrohet.

Tack för att du läst och svarat på ett seriöst sätt. 
    Håller med dig ... Men typiskt är att du är en kvinna.
    Hoppas det finns någon man som resonerar så också!
    Nja, kolla porr är inte att "klassa" som otrohet kanske ...
    Det beror nog på ... Det övergår ju oftast till aktiv handling
    om än inte med en levande människa.
    Denna porrhandling kan nog kännas starkare och till och med
    bli viktig för många män, än vad det är att vara med partnern ...
    Så att porr blir en slags konkurrens och något man kan jämföra sig med,
    och man lär förlora, eftersom porrmodeller går att fantasier kring
    medan vi ju är alldagliga mest. Osv.
  • Anonym (MariaP)
    Anonym (MariaP) skrev 2019-08-10 10:25:22 följande:
    Hej, hade glömt bort mitt inlägg men är här nu igen.
    Ja det var en bra fråga.
    Kanske skrev jag för att få en puff bort från denna person.
    Vi har inte setts på länge men pratar ibland.
    Jag antar att det är vana som gör att det ändå blev svårt att bryta.
    Rädsla att inte ha någon att prata med osv.
    ...
    Men nu har han börjat "hjälpa" kvinnliga grannar med saker de ber om,
    som bilskjuts, gräsklippning mm ... och en av em har alltid vägrat hälsa
    på mig, men gått förbi huset där vi var sambo på ett nästan demonstrativt sätt 
    ungefär varannan kväll ...
    Så nu har jag verkligen nog. Eftersom han halvljuger, som är värre än vita lögner,
    alltså lögn inbäddad i "en form av sanning", så hr jag tappat all lust.
    Tak för din fråga.
    Tack för intressant svar. För min del ÄR jag monogam i huvudet såväl som i
    fysiken. Min inställning är sådan och min lust är därefter.
    Min önskan om ett helt förhållande gör mig ointresserad av all slags otrohet för egen del.
    Dock svartsjuk ...då jag tycker han och jag är så olika och kan inte hänga med.
    Han lever ett annat liv i sina tankar än jag gör. 
    Han åtrår andra men det gör inte jag.
    Finns ju ingen balans.
    Men som sagt ovan, vi ses inte längre ens.
  • Anonym (MariaP)
    annabellelee skrev 2018-10-18 19:32:32 följande:

Det är intressant hur många skriver "ALLA män ( eller kvinnor) är xxx", för att de själv är sådana. Jag är kvinna och fantiserade ofta om olika män, tills jag träffade min man. Efter det har jag helt ärligt inget behov av det mer.

Och nej, jag menar inte att alla kvinnor är som jag. Men vissa kvinnor uppenbarligen. Och antagligen vissa män också.

Detta inlägg vore nyttigt för många att läsa! Här ser vi hur polygami blir monogami
    om man träffar rätt partner. Grattis alltså!
  • Anonym (MariaP)
    Johan82a skrev 2018-10-11 09:26:07 följande:

Port är inte otrohet.....ej heller sexuella fantasier.

Dock är sexchat ett svek och en form av otrohet anser jag.

Om jag vill ta en kaffe med en gammal vän som jag har legat med så förstår jag att min fru skulle kunna vara frågande till det. Men hon hade inte hindrat mig eftersom hon skulle visa mig att hon litar på mig. (Jag tror dock att hon skulle vara lite svartsjuk)

Jag har gjärna med min fru när jag träffar mina vänner om vill följa med....om det är för umgängets skull. Vill hon följa med som en övervakare hade hon inte fått följa med.

Angående din oro att sambon ska ligga med sin gamla vän så krävs det ju faktiskt att han vill ligga med sin vän för att det ska ske.....om inte vännen väljer aty våldta din sambo....men om så sker kan man ju inte klandra din sambo.

Ja detta verkar ju handla om hur man är som person. Hade min sambo stått emot om den före detta älskarinnan och kompisen försökt förföra honom? Och om han är med på inviten, skulle han vara ärlig sen?
    På en sådan, allmänt ställd fråga jag ställde en gång, svarade han "Jag skulle nog inte berätta det meddetsamma, typ samma dag. Men senare ...(kanske)"
    ...
    Men du verkar ha tänkt efter en del. Även om jag blir provocerad av en partner som engagerar sig i porr.
  • Anonym (MariaP)
    KimLinnefeldt skrev 2018-10-18 17:47:07 följande:

Mycket av det TS tar upp handlar främst om henne själv, hennes egna reaktioner och rädslor. Som framgår av andra inlägg här så betraktar inte alla porrsurf eller flörtar som otrohet. 

Jag porrsurfar, sexchattar och läser erotiska noveller. Jag ser det som en krydda, en njutning som absolut inte förstör relationen med min fru.

Om jag (eller hon) skulle börja vänstra så tyder det på att vår relation inte är bra. 

Vi har en överenskommelse hemma, att det man inte vet lider man inte av. Om hon skulle porrsurfa eller fantisera om att ha sex med andra män så bjuder jag på det. Även ett tillfälligt snedsteg irl. Och hon är tillåtande tillbaka.

TS, du borde kanske vända på spegeln och fundera över varför det här skrämmer dig. Du kanske inte har någon som helst anledning att oroa dig, bara behöver stärka ditt självförtroende.

Du verkar vara en realistisk människa ... och som sådan stark. 
    Ni har löst det på ert sätt. Alla har inte det självförtroendet som du så riktigt skriver.
    Och ..vill alla ha ett realistiskt förhållande?
    Jag själv vill gärna ha litet romantik, vilket - för mig -innebär en monogam inställning.
    Så kanske du också menar, men att det är tillåtet att fly iväg ibland.
    Jag skulle aldrig klara en sådan ök som ni har.
    Jag skulle gå och undra "Hm, han beter sig litet frånvänt idag ... Har han
    varit med någon?... Vem? Någon jag vet om? Någon som ljuger för sn partner? Vet hon om mig? Är hon snygg? ..."
  • Anonym (MariaP)
    Anonym (Adam) skrev 2018-10-23 02:37:00 följande:
    Förstår ditt resonemang Adam, men här är en som INTE är otrogen alls men ändå svartsjuk. Helt enkelt för att jag inte fattar min partners eskapismer och behov ...
    Även om han gjorde det snyggt (vi ses inte mer, bara pratar). Det triggar igång negativa fantasier hos mig och jag blir förloraren ...
  • Robert 832

Jag förvånas också av att män vill leva i parförhållanden. Kanske ger det en viss social status eller får en att känna att man lyckats eller nått.

Har själv aldrig upplevt någon större lycka av en relation men känner istället bara kraven utan glädjen. Alltid längtat ut så fort det blivit tal om att bo ihop men kännt mig tvungen att stanna pga nått väldigt snedvridet koncept som ansvar. Vad i hela friden får kvinnor att tro att deras blotta existens eller är de får lust att sära på benen är skäl nog för en man att anpassa hela livet efter henne?

• Anonym (G)

+1
Svar på tråden Är alla män otrogna i tanken?