• tankfull

    Mängd läxor i 4:an?

    Inte världens mest intressanta ämne kanske, men jag kanske får något svar ändå. Min dotter går i fyran och har snart utvecklingssamtal. Innan samtalet har vi fått hem en lapp med frågor att besvara och prata kring. Det mesta handlar om läxor och studieteknik. Men min dotter har knappt fått några läxor, och jag undrar om det är vanligt? Hon får typ en stencil med veckans ord och en mattestencil ibland, med saker som de redan gått igenom i 3:an. Är lite orolig att min dotter inte får samma utbildning som andra skolor, men kanske har jag fel. Hur mycket läxor får era barn som går i fyran?

  • Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?
  • Mrs Green
    Mrs Green skrev 2018-10-12 20:13:41 följande:

    I 4:an och 5:an har jag för mig att dottern hade väldigt lite läxor. På lågstadiet var det läsläxa varje vecka, men från 4:an tror jag inte de hade några regelbundna läxor utan det var bara någon gång då och då. 

    Sen brakade det loss i 6:an (förmodligen en kombination av att hon bytte skola och att de skulle få betyg).. då var det nya läxor varje dag. 


    Fast jag måste tillägga att just i 4:an och 5:an tyckte jag att hon hade den bästa läraren någonsin, så förmodligen lyckades de helt enkelt lära sig väldigt mycket på lektionerna under de åren så de inte behövde läxor. Jag tror inte det berodde på för låga krav. 
  • Vinterankan

    Mitt barn har inga läxor alls i fyran, grannens barn har jättemycket läxor. Vi har valt en läxfri skola och grannen har valt engelska skolan. Och jag tvivlar inte en sekund på att grannens barn lär sig betydligt mer, men även mitt barn lär sig i alla fall tillräckligt mycket.

  • aerial

    Jobbar själv i en 3:a. Där har de en matteläxa och en svenskalärare i veckan. Ibland också en engelskaläxa. Vet att skillnaden på läxor i 3:an och 4:an på min skola är ganska stor. Det blir fler sidor att läsa i 4:an, mer att kunna utantill osv.

  • tankfull
    Annita skrev 2018-10-12 13:22:15 följande:
    Låter som om du kanske har anledning att kolla lite närmare på hur det funkar i matte/NO...

    Det där med att få vänta på paddor och datorer känner jag igen. Skolorna underskattar tiden det tar att lägga in program etc, tror jag. Men när det väl funkar är det ju bra!
    Absolut! Det är skönt att paddorna äntligen kommit nu.
  • tankfull
    Erla skrev 2018-10-12 17:05:37 följande:

    Kan också tillägga att en likvärdig undervisning inte handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har sämst förutsättningar. Det handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har bäst förutsättningar.


    Visst, men det funkar ju inte så. Det barnet som är duktigt och som har engagerade föräldrar som gärna hjälper till med läxan får ju anpassa sig efter att alla inte har läxhjälp hemma och därför får man ingen läxa alls. Och om man har EN person i klassrummet som ska räcka till alla elever samtidigt så blir det alltid några som får stryka på foten. Därför är det bra med läxhjälp hemma eller i skolan där barnen kan få hjälp av förälder eller skolpersonal att titta i lugn och ro på det man ska få in i huvudet. 
  • tankfull
    Mrs Green skrev 2018-10-12 20:20:40 följande:
    Fast jag måste tillägga att just i 4:an och 5:an tyckte jag att hon hade den bästa läraren någonsin, så förmodligen lyckades de helt enkelt lära sig väldigt mycket på lektionerna under de åren så de inte behövde läxor. Jag tror inte det berodde på för låga krav. 
    Det låter jättebra att de hade en bra lärare! Så känns det inte riktigt med min dotters mentor, som vikarierar för klassläraren som de ska träffa framåt jul tror jag. Så jag är lite rädd att de halkar efter vad man hinner i andra skolor under terminen.
  • tankfull
    Vinterankan skrev 2018-10-13 08:41:04 följande:

    Mitt barn har inga läxor alls i fyran, grannens barn har jättemycket läxor. Vi har valt en läxfri skola och grannen har valt engelska skolan. Och jag tvivlar inte en sekund på att grannens barn lär sig betydligt mer, men även mitt barn lär sig i alla fall tillräckligt mycket.


    Så länge du upplever att ditt barn lär sig tillräckligt är det ju okej. Har man alltför många läxor finns en risk att man blir skoltrött, så det är ju en balansgång. Lagom är alltid bäst!
  • tankfull
    aerial skrev 2018-10-13 08:43:15 följande:

    Jobbar själv i en 3:a. Där har de en matteläxa och en svenskalärare i veckan. Ibland också en engelskaläxa. Vet att skillnaden på läxor i 3:an och 4:an på min skola är ganska stor. Det blir fler sidor att läsa i 4:an, mer att kunna utantill osv.


    Men vad tycker du om läxor och läxfritt då?
  • Erla
    tankfull skrev 2018-10-13 10:36:00 följande:

    Visst, men det funkar ju inte så. Det barnet som är duktigt och som har engagerade föräldrar som gärna hjälper till med läxan får ju anpassa sig efter att alla inte har läxhjälp hemma och därför får man ingen läxa alls. Och om man har EN person i klassrummet som ska räcka till alla elever samtidigt så blir det alltid några som får stryka på foten. Därför är det bra med läxhjälp hemma eller i skolan där barnen kan få hjälp av förälder eller skolpersonal att titta i lugn och ro på det man ska få in i huvudet. 


    Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.

    Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.
  • tankfull
    Erla skrev 2018-10-13 22:41:09 följande:
    Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.

    Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.
    Undrar hur föräldrar och elever har klarat av att göra läxor i alla tider fram tills nu? Man har ju trots allt fortfarande läxor på många skolor och på olika stadier så det verkar ju som att många klarar det. Du kanske borde ha lite förtroende för föräldrarna och inte tro att det endast är du som lärare som är kapabel att prata om ämnen på mellanstadienivå! Alla elever har faktiskt inte föräldrar som inte kan läsa eller skriva, och det finns läxhjälp på skolan. Att göra läxor med sitt barn är inte att sköta hela barnets undervisning på fritiden, det känns ganska självklart. Finns heller ingen anledning att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med i skolan - verkar lite märkligt av en lärare att föreslå detta? Att få läxor i ett ämne handlar om att befästa kunskaperna, inte att gå igenom en massa nytt som man inte berört i skolan alls. Mitt barn har mer än godtagbara kunskaper i så gott som alla ämnen - jag tycker bara att hon ska ha samma förutsättningar att få en bra utbildning som de som går på skolor där man faktiskt har läxor och föräldraengagemanget är stort - för de skolorna har bättre resultat på nationella proven och slutbetyg m.m.! Så om några år när min dotter väljer exempelvis naturvetenskaplig linje som har mycket läxor och där möter elever som gått på Engelska skolan, Montessoriskolan och ett par andra skolor som är kommunala och har bra resultat (vill ej säga namnen här) då vill jag att dottern inte får en total chock för att hon upptäcker att kraven plötsligt är mycket högre och även att kunskapsnivån är högre hos de andra eleverna. Vi vill ju ha en likvärdig skola trots allt.
  • Kristina9p

    Mycket märkligt med folk som är EMOT läxor och tycker att allt ska göras i skolan. Har ni tänkt på hur orättvist det blir för de barn som tex ofta är sjuka? Man missar ju mycket mer, och det blir krångligare att ta igen, om allt ska läras ut av läraren i skolan. Om man istället har system med läxor, som tex flippade klassrum-modellen där eleverna först får ett kapitel att läsa hemma och sedan diskuterar Om detta i klassrummet, blir det ju lättare att ta igen när man tex är sjuk. Om man har ett system med läxor och får veta dessa läxor lång tid i förväg kan man också förbereda mer och planera sin tid om man tex har mycket aktiviteter på fritiden dom periodvis tar mycket tid. Det är ju galenskap att tro att elever ska lära dig lika mycket om de inte repeterar hemma, som om de faktiskt repeterar. Hur kan någon tro att repetition och övning inte lönar dig?

  • mamma 86
    Kristina9p skrev 2018-10-27 21:50:24 följande:

    Mycket märkligt med folk som är EMOT läxor och tycker att allt ska göras i skolan. Har ni tänkt på hur orättvist det blir för de barn som tex ofta är sjuka? Man missar ju mycket mer, och det blir krångligare att ta igen, om allt ska läras ut av läraren i skolan. Om man istället har system med läxor, som tex flippade klassrum-modellen där eleverna först får ett kapitel att läsa hemma och sedan diskuterar Om detta i klassrummet, blir det ju lättare att ta igen när man tex är sjuk. Om man har ett system med läxor och får veta dessa läxor lång tid i förväg kan man också förbereda mer och planera sin tid om man tex har mycket aktiviteter på fritiden dom periodvis tar mycket tid. Det är ju galenskap att tro att elever ska lära dig lika mycket om de inte repeterar hemma, som om de faktiskt repeterar. Hur kan någon tro att repetition och övning inte lönar dig?


    Om någon är sjuk så pass ofta får de ju naturligtvis få reda på vad de jobbar med i skolan så att de kan göra det hemma, krävs inga läxor för det. Iaf på min dotters skola har de tex sin mattebok med individuella uppgifter, då är det lätt att ge uppgifter till den som är sjuk. Repitioner och övningar kan man göra i skolan och på fritids (om de erbjuder studiehjälp eller vad de nu väljer att kalla det). De flesta är kanske i skolan och ev på fritids 7-10 timmar om dagen, tror det är få som orkar med en massa läxor efter det.
  • Alexi
    Kristina9p skrev 2018-10-27 21:50:24 följande:
    Mycket märkligt med folk som är EMOT läxor och tycker att allt ska göras i skolan. Har ni tänkt på hur orättvist det blir för de barn som tex ofta är sjuka? Man missar ju mycket mer, och det blir krångligare att ta igen, om allt ska läras ut av läraren i skolan. Om man istället har system med läxor, som tex flippade klassrum-modellen där eleverna först får ett kapitel att läsa hemma och sedan diskuterar Om detta i klassrummet, blir det ju lättare att ta igen när man tex är sjuk. Om man har ett system med läxor och får veta dessa läxor lång tid i förväg kan man också förbereda mer och planera sin tid om man tex har mycket aktiviteter på fritiden dom periodvis tar mycket tid. Det är ju galenskap att tro att elever ska lära dig lika mycket om de inte repeterar hemma, som om de faktiskt repeterar. Hur kan någon tro att repetition och övning inte lönar dig?
    Fast alltså skolan ska väl inte vara uppbyggd för de som är sjuka? Skolan har ju ett uttalat kompensatoriskt uppdrag vilket betyder att de som INTE har förutsättningar att lära sig saker hemma, tex med dåliga föräldrar, ska ändå ha samma chans.

    Så det är mycket viktigare att de inte har för mycket läxor än tvärtom.
  • modsey
    Erla skrev 2018-10-13 22:41:09 följande:

    Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.

    Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.


    Oj vilket bra inlägg ! Jag har haft båda mina stora barn i sk läxfria skolor några år och var jättenöjd. Självklart var jag delaktig ändå i deras skolgång och De hade studiemöjligheter i skolan ändå efter skoltid. Så när de behövdeplugga mer, en slags läxa kan man nog kalla det så fanns pedagoger där och hjälpte eleverna. Superbra! Mitt ena barn läser för övrigt själv till lärare nu.

    Mina små barn har läxor ( åk 4) men rätt vettiga och inte " i dag ska alla läsa sid 4....." utan det har matte, engelska och svenska mål och har veckoläxa. De får allt på fredag och har en vecka på sig
  • milli79

    Tycker det är toppen med få läxor. Har en son i 3an och gillar verkligen hand lärare. De kör ibland fyspass/rörelsepass på lektionstid och har bara en svenskaläxa och en stencil matteläxa och ibland har de inte ens matteläxa.

    I 1an gick han på annan skola o de hade mer läxa där än han har nu i nya skolan trots att det är 3an

    Gillar inte idén med läxor

  • Ukklavek

    ...och du kommer inte gilla idén att alla företag i Sverige kommer outsourca sina verksamheter till länder där barnen/föräldrarna idag bryr sig om skolan och gör läxor varje dag.

    Vår välfärd kommer vara ett minne blott eftersom svensken inte vill jobba för brödfödan.

  • modsey
    Ukklavek skrev 2018-10-28 15:45:25 följande:

    ...och du kommer inte gilla idén att alla företag i Sverige kommer outsourca sina verksamheter till länder där barnen/föräldrarna idag bryr sig om skolan och gör läxor varje dag.

    Vår välfärd kommer vara ett minne blott eftersom svensken inte vill jobba för brödfödan.


    Att ifrågasätta traditionella läxor är INTE samma sak som att inte bry sig om skolan !
  • mamma 86
    Ukklavek skrev 2018-10-28 15:45:25 följande:

    ...och du kommer inte gilla idén att alla företag i Sverige kommer outsourca sina verksamheter till länder där barnen/föräldrarna idag bryr sig om skolan och gör läxor varje dag.

    Vår välfärd kommer vara ett minne blott eftersom svensken inte vill jobba för brödfödan.


    Vilken ologisk jämförelse. Det är inte många som arbetar en hel dag och sen går hem och arbetar några timmar till (då tänker jag inte på egenföretagare till exempel).

    Att inte ha läxor är inte samma som att inte vilja jobba. Jag bryr mig mycket om skolan och är själv lärare men ser många fördelar med läxfritt.
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?