• Äldre 21 Oct 07:58
    7608 visningar
    30 svar
    30
    7608

    Ångest i efterhand över namnval

    Nu måste jag skriva av mig då jag har grubblat över detta hela natten (och även gått och tänkt på det tidigare). Både jag och min sambo har man som börjar på A. När vi fick barn så funderade vi länge över namnvalet och skrev långa listor på namn, vi hittade tillslut ett namn som båda tycker är fint men som också börjar på A. Namnet har också flera andra bokstäver som ingår i både mitt och sambons namn. Även om jag inte kan komma på något bättre namn till sonen så stör jag mig på att alla tre har namn på A och undrar om folk tycker att det är konstigt. Hade nog inte stört mig om bara en av oss hade haft namn på A men nu kan jag inte sluta tänka på det. Nästan så att jag ångrar namnvalet trots att jag tycker att namnet är jättefint. Någon annan som känner igen sig och ångrar eller grubblar över namnvalet i efterhand?

  • Svar på tråden Ångest i efterhand över namnval
  • Äldre 21 Oct 09:58
    #11
    +1

    Tack för era svar. Namnet känns i övrigt helt rätt till honom och jag kan inte komma på något finare pojknamn. Kommer nog inte byta, men jag är tyvärr en sådan person som lätt får beslutsångest och ältar saker

  • Kusine­n
    Äldre 21 Oct 10:27
    #12

    Jag kan ju säga att jag personligen nog ej hade reflekterat över att alla började på samma bokstav om det typ inte satt en skylt på dörren "Välkommen till Markus, Maria och Moa" och då skulle jag bara registrera att alla namn började på samma bokstav. Vare sig mer eller mindre. Inte värdera familjen på något som helst sätt utifrån det.

    Om ni tycker att ni har valt finast möjliga namn så har ni det. Om du har stora problem ned beslutsångest skulle jag rekommendera att träna med nån självhjälp eller så för att bli bättre på det. Som förälder kommer du tvingas att ta en massa beslut utan facit, där du aldrig kommer att veta om du valde rätt eller fel. Risken blir ju att det kan bli jobbigt för dig.

  • Äldre 21 Oct 10:39
    #13
    +1

    Äsch, det är inget att oroa sig över. Mina barns namn börjar alla på samma bokstav. Först råkade det bara bli så, och även med den tredje var det faktiskt så att vi gillade det namnet, på samma bokstav, bäst. Det är praktiskt egentligen när det gäller att märka saker med namn för förskola t.ex. Man behöver inte skriva hela namnet utan bara första bokstav och efternamn och det kan användas till flera barn. 

    Men i ert fall börjar ju barnet på samma bokstav som ni föräldrar. Enda problemet kan ju vara ifall bara första bokstav står så vet man inte vem i familjen det gäller. Men när skulle detta kunna bli problem? Att ni får något brev då det bara står A. och efternamn? Så hemligt är det då kanske inte, då får man väl öppna det. Det brukar väl alltid gå att avgöra vem det är är till för? 

  • Äldre 21 Oct 11:07
    #14

    Åh släpp det! Din son har ett fint namn och du tycker om det. Man kan älta så mycket, särskilt när man har en ny liten person hemma.

  • Fillib­om
    Äldre 21 Oct 11:11
    #15
    +1

    Nej, tycker inte alls du skall tänka på det mera.
    Som någon sade ovan, om ni skulle döpa ett barn till till ett namn som börjar på samma bokstav, A, då först kanske skulle folk börja känna att det kunde bli lite konstigt.
    "Familjen A - med dålig fantasi liksom".
    Men nu, nej absolut inte.
    Jag hade en bekant en gång där mamman och dottern hade exakt samma förnamn som också var tilltalsnamnet för båda, det kändes konstigt och lite "ego" från mammans sida.

    (Och Adrian är jättefint).
    Tänk inte på det mera, om du skulle börja krångla med namnbyte tror jag att du skulle ångra dig i efterhand för nu har du ju levt med lille Adrian ett tag, så tror du skulle tycka det kännas jättekonstigt med ett nytt namn på ditt barn,

  • Äldre 21 Oct 11:28
    #16
    telly skrev 2018-10-21 09:37:17 följande:

    Jaden, Tray och Willow...?

    Eller tänker du på boxaren George Foreman?

    George Jr., George III, George IV, George V, och George VI. Smeknamn "Monk", "Red", "Joe" "Big Wheel" och "Little George"." Han har även en dotter Georgette och en dotter som heter Freda George.


    Boxaren har jag aldrig hört talas om.

    Will och Willow. Jada och Jayden. Fånigt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • la anonym­a
    Äldre 21 Oct 12:00
    #17

    Jag vet en familj där föräldrarna och de två barnen har namn som börjar på samma bokstav, ja till och med de två första bokstäverna är samma i alla namn - men i övrigt är inte namnen jättelika. Tycker inte att det är konstigt, man lägger märke till det men sen är det inte mer med det. Det är väl mer att det blir en kul grej i så fall.

    Som någon skrev längre upp så låter det kanske lite "konstigt" (inte så att det skulle vara något problem med det dock) om namnen lät väldigt lika, och kanske även om alla namnen hade exakt lika många stavelser. Typ om familjen hade hetat Anna, Adam, Abbe och Alva. Men är det däremot typ Anna, Alexander, Adrian och Amanda så finns det ju lite variation. Eller för att ta ett exempel där de två första bokstäverna är samma: Sanna, Samuel, Saga och Sakarias. Jag skulle inte tycka att det var konstigt om en familj hade de namnen. :) 

  • Äldre 21 Oct 13:28
    #18

    Det jag inte gillar med folk som döpt alla barn till namn på samma bokstav är att jag då tänker att barnen inte fått sitt namn för att föräldrarna valt i sitt tycke det vackraste namnet utan bara tagit ett för att det ska ha den bokstaven.

  • Äldre 21 Oct 14:07
    #19

    När jag va liten hade några grannar döpt sina barn till Anton och Antonia. Föräldrarna hette Anna och Anders. De skrattades och pratades en hel del om det bakom ryggen på dem. Själv va jag typ 5-12 medan de bodde i området och jag tyckte bara det va coolt att barnen nästan hette samma sak. Nu tycker jag det bara är lite larvigt och dålig fantasi. Men vem vet, mamman kanske alltid drömt om en Antonia och pappan om en Anton så de kanske inte va planerat som det blev. 

  • Äldre 22 Oct 00:28
    #20

    Jag tycker inte att det är det minsta konstigt om allas namn börjar på A. Du måste bestämma dig för om du nojar för vad andra ska tycka eller för namnet i sig. Andra människor har alltid tankar och åsikter vad man än gör. Är det namnet i sig vore det ju synd om du skulle gå runt och ångra dig för alltid.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 22 Oct 08:32
    #21
    Alexi skrev 2018-10-21 08:16:14 följande:

    Ska ni ha fler barn? För om ni då döper nästa till ett icke-a namn, då löser det sig. Men blir det också ett A-namn så är ni konstiga.

    När jag var liten kände jag en familj där mamma och pappa hette på L och L i förnamn och på L i efternamn. Och döpte barnen till namn på L och L och L. Det tyckte jag var fruktansvärt patetiskt redan då... 


    Eller så är det du som är patetisk som tycker att andra är patetiska pga namnval.

    Sköt dig själv och skit i andra ffs.
  • Äldre 22 Oct 08:43
    #22
    +1
    Alexi skrev 2018-10-21 13:28:36 följande:

    Det jag inte gillar med folk som döpt alla barn till namn på samma bokstav är att jag då tänker att barnen inte fått sitt namn för att föräldrarna valt i sitt tycke det vackraste namnet utan bara tagit ett för att det ska ha den bokstaven.


    Så tänkte jag med förut. Att de begränsar sig pga en bokstav.

    Men så inser jag att jag gjort ungefär lika med mina barn, anpassat så det ska passa ihop. Inte samma begynnelsebokstav, men matchar utifrån stil, och då valde vi namn utifrån det "temat" så lika begränsat blir det på ett vis.

    "Det måste börja på H för att matcha syskonens"

    "Det måste vara fornnordiskt för att matcha syskonens."

    "Det måste vara enstavigt för att matcha syskonens"

    "Det måste vara dubbelnamn för att matcha syskonens"

    Vad är skillnaden?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Äldre 23 Oct 15:39
    #23
    la anonyma skrev 2018-10-21 12:00:12 följande:

    Jag vet en familj där föräldrarna och de två barnen har namn som börjar på samma bokstav, ja till och med de två första bokstäverna är samma i alla namn - men i övrigt är inte namnen jättelika. Tycker inte att det är konstigt, man lägger märke till det men sen är det inte mer med det. Det är väl mer att det blir en kul grej i så fall.

    Som någon skrev längre upp så låter det kanske lite "konstigt" (inte så att det skulle vara något problem med det dock) om namnen lät väldigt lika, och kanske även om alla namnen hade exakt lika många stavelser. Typ om familjen hade hetat Anna, Adam, Abbe och Alva. Men är det däremot typ Anna, Alexander, Adrian och Amanda så finns det ju lite variation. Eller för att ta ett exempel där de två första bokstäverna är samma: Sanna, Samuel, Saga och Sakarias. Jag skulle inte tycka att det var konstigt om en familj hade de namnen. :) 


    Känner en familj där barnen heter Wilma, William och Wictor. Alldeles för lika namn i min smak.
  • Äldre 28 Oct 07:23
    #24
    tulip79 skrev 2018-10-23 15:39:07 följande:
    Känner en familj där barnen heter Wilma, William och Wictor. Alldeles för lika namn i min smak.
    Det är ju galet vad man blandar ihop barns namn när de heter ens det minsta lika. Hjärnan verkar inte klara av det.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 28 Oct 07:42
    #25
    Alexi skrev 2018-10-28 07:23:26 följande:
    Det är ju galet vad man blandar ihop barns namn när de heter ens det minsta lika. Hjärnan verkar inte klara av det.
    De flesta kan säga fel när de ropar på familjemedlemmar utan att namnen behöver vara det minsta lika Skrattande 
  • Äldre 28 Oct 07:46
    #26
    äldreochklokare skrev 2018-10-28 07:42:21 följande:
    De flesta kan säga fel när de ropar på familjemedlemmar utan att namnen behöver vara det minsta lika Skrattande 
    Haha, ja det är sant.
  • vector­ia
    Äldre 1 Nov 00:05
    #27
    +2

    Välj det namnet, du kommer ångra dig annars.
    Min vännina har ett namn som börjar på Ä, hennes make på A, så deras två söner har också namn som börjar på A. Jag tycker det är snyggt.

  • vector­ia
    Äldre 1 Nov 00:11
    #28
    -1 +1
    Griseknoen35 skrev 2018-10-21 14:07:23 följande:

    När jag va liten hade några grannar döpt sina barn till Anton och Antonia. Föräldrarna hette Anna och Anders. De skrattades och pratades en hel del om det bakom ryggen på dem. Själv va jag typ 5-12 medan de bodde i området och jag tyckte bara det va coolt att barnen nästan hette samma sak. Nu tycker jag det bara är lite larvigt och dålig fantasi. Men vem vet, mamman kanske alltid drömt om en Antonia och pappan om en Anton så de kanske inte va planerat som det blev. 


    Känner en liknande familj där de fick en dotter Filippa,och sedan kom en bror två år senare som fick heta Filip. Så jäkla fantasilöst.
  • Äldre 2 Nov 21:29
    #29
    vectoria skrev 2018-11-01 00:05:58 följande:

    Välj det namnet, du kommer ångra dig annars.

    Min vännina har ett namn som börjar på Ä, hennes make på A, så deras två söner har också namn som börjar på A. Jag tycker det är snyggt.


    Ä?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Äldre 27 Nov 22:59
    #30

    Tycker det är fint det namnet ni valde. Ångra er inte över det.

Svar på tråden Ångest i efterhand över namnval