• outerspace

    Möjlighet till bolån?

    Vi är ett gift par, nära 30års åldern. Jag, kvinnan, studerar till förskollärare. Är färdig i juni 2019 och har redan två eventuellt arbetsplatser att välja mellan, varav en av dem är garanterad med 28.500 innan skatt. 
    Inte jobbat så mycket under min studietid, knappt alls. Deklarerade 12.000. Ska försöka jobba mer nu sista tiden i studierna, har pga många olika anledningar inte kunnat det innan. 


     


    Min man jobbar på två jobb, får ungefär ut 30.000 i månaden. Varit fast anställd sedan januari 2017, och har haft fasta anställningar innan dess med. 


     


    Jag har ett CSNlån, som kommer ligga på ungefär 300tusen när jag är klar, och min man har ett privatlån på 180tusen ungefär. 


    Ingen av oss är hos kronofogden eller har varit, inga betalningsanmärkningar, betalar alltid fakturor i tid, inga problem i ekonomin på det viset. Dock har vi inget sparande, det har inte funnits utrymme till det nu när jag har studerat. 


     


    Idag hyr vi en lägenhet, men vill bo i hus, ut på landet. Har hittat ett hus för 925.000, med visst renoveringsbehov men fullt beboligt. Dock har vi ingen handpenning. 


     


    Hur skulle ni som kan lite mer tro på våra utsikter att kunna köpa ett hus? Gärna det huset. Känner att det är en djungel det här med husköpande, och det verkligen inte bara att köpa ett hus. Mycket runt omkring. Sköta huset sedan är inga problem, båda är uppväxta på liknande små gårdar likt den vi vill köpa. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-21 20:08
    Ser att jag skrivit fel. Min man får inte ut 30tusen, utan det är innan skatt.

    Totalt brukar vi ha en inkomst på 30-35tusen ungefär. Och utgifter på 20-25tusen. Visst finns utrymme att spara i det, men vi är helt enkelt inte särskilt bra på det att lägga undan pengar, och som det är nu finns det inte utrymme för det. Det är inget som behöver kommenteras, hur den befintliga ekonomin idag ser ut, den har jag stenkoll på. Frågan gäller ifall vi har möjlighet att kunna få lån utifrån dagens förutsättningar, då vi har hittat ett hus nu. Att börja spara till en kontantinsats är redan planerat tills då jag börjar jobba, men livet i lägenhet är verkligen inget för oss, det funkar, men vi mår inte direkt bra. Därav hus'kollande'.
  • Svar på tråden Möjlighet till bolån?
  • outerspace

    Måste ni absolut veta, såhär ser budgeten ut. Det finns mycket att förbättra i den, och det är inte den jag är ute efter pekpinnar om. 


    HEM


    Internet (adsl, billigaste som går att ha för vår bostad) 500


    Hyra 5500


    Mobil 1 480


    Mobil 2 800


    El 750


    Akassa person 1 170


    Akassa person 2620


    AVBETALNINGAR


    lån 1850


     


    TRANSPORT


    tankkort 4000


     


    FÖRSÄKRINGAR


    hemf. 100


    bilf. 400


    hund1 380


    allra 89


    hund2 200


     


    ÖVRIGT


    viaplay 89


    netflix 110


    spotify 149


    synsam 200
    Hyra lokal 200


    El lokal 400
    photoshop 120
    netonnet 1000 (färdigbetald i januari)
    morbror 500 (färdigbetald i november)
    svea 1060 (färdigbetald i januari)
    klarna 830 (engångsavgift)
    bonprix 1300 (engångsavgift)
    bokus 1700 (engångsavgift, kurslitt.)
    Landstinget (sjukhus) 900 (engångsavgift)

  • outerspace
    outerspace skrev 2018-10-21 21:50:13 följande:

    Måste ni absolut veta, såhär ser budgeten ut. Det finns mycket att förbättra i den, och det är inte den jag är ute efter pekpinnar om. 


    HEM


    Internet (adsl, billigaste som går att ha för vår bostad) 500


    Hyra 5500


    Mobil 1 480


    Mobil 2 800


    El 750


    Akassa person 1 170


    Akassa person 2620


    AVBETALNINGAR


    lån 1850


     


    TRANSPORT


    tankkort 4000


     


    FÖRSÄKRINGAR


    hemf. 100


    bilf. 400


    hund1 380


    allra 89


    hund2 200


     


    ÖVRIGT


    viaplay 89


    netflix 110


    spotify 149


    synsam 200
    Hyra lokal 200


    El lokal 400
    photoshop 120
    netonnet 1000 (färdigbetald i januari)
    morbror 500 (färdigbetald i november)
    svea 1060 (färdigbetald i januari)
    klarna 830 (engångsavgift)
    bonprix 1300 (engångsavgift)
    bokus 1700 (engångsavgift, kurslitt.)
    Landstinget (sjukhus) 900 (engångsavgift)


    Kanske ska förtydliga, oklart igen ser jag. 


     


    HEM


     


    Internet (adsl, billigaste som går att ha för vår bostad) 500


     


    Hyra 5500


     


    Mobil 1 -480


     


    Mobil 2 -800


     


    El 750


     


    Akassa person 1 -170


     


    Akassa person 2 -620


     


    AVBETALNINGAR


     


    lån 1850


     


     


     


    TRANSPORT


     


    tankkort 4000


     


     


     


    FÖRSÄKRINGAR


     


    hemf. 100


     


    bilf. 400


     


    hund1 380


     


    allra 89


     


    hund2 200


     


     


     


    ÖVRIGT


     


    viaplay 89


     


    netflix 110


     


    spotify 149


     


    synsam 200
    Hyra lokal 200


     


    El lokal 400
    photoshop 120
    netonnet 1000 (färdigbetald i januari)
    morbror 500 (färdigbetald i november)
    svea 1060 (färdigbetald i januari)
    klarna 830 (engångsavgift)
    bonprix 1300 (engångsavgift)
    bokus 1700 (engångsavgift, kurslitt.)
    Landstinget (sjukhus) 900 (engångsavgift)


     


    inkomster denna månad


    lön min man 20,000+8000


    mitt csn 10,400


     


    så denna månad är det 13.000 över, och självklart finns möjligheten att spara i detta. Men sen kommer månader som inte ser ut så, och man nallar på sparkapitalet. Vi är helt enkelt sämst på att spara, därav ligger planen på att mitt överskott från lönen sen ska in på sparkonto, samt beta av lånet.

  • GGN
    outerspace skrev 2018-10-21 21:45:19 följande:

    Inget som är relevant för min frågeställning. 


    Banken tittar väldigt mycket på det, ja. Givetvis.

    Dyra mobilräkningar och a-kassa 2.
  • outerspace

    Jag vet. Mobilräkningarna kan vi inte göra något åt för stunden. 


    akassan är byggnads, och inte heller något vi kan påverka, är fackavgift med i den då. 

  • Kjell2

    TS: Bankerna vet att det finns en stor korrellation mellan förmågan att ha ett långsiktigt sparande och god lånekund. Individulla skillnader finns naturligtivs.

    Ni kommer med stor sannolikhet få ett bolån om 85% av köpeskillingen. De kvarvarande 15% måste ni lösa på annat sätt, genom att föräldrar pantsätter sin bostad, privatlån, blancolån t ex. Då suman inte är jättestor borde det gå att ordna.

    Ni bör även ta en rejäl titt på er familjeekonomi och hur ni ska få balans och möjligör långsiktigt sprande och kunna finnasiera ett eget hus.

  • outerspace
    Kjell2 skrev 2018-10-22 08:31:18 följande:

    TS: Bankerna vet att det finns en stor korrellation mellan förmågan att ha ett långsiktigt sparande och god lånekund. Individulla skillnader finns naturligtivs.

    Ni kommer med stor sannolikhet få ett bolån om 85% av köpeskillingen. De kvarvarande 15% måste ni lösa på annat sätt, genom att föräldrar pantsätter sin bostad, privatlån, blancolån t ex. Då suman inte är jättestor borde det gå att ordna.

    Ni bör även ta en rejäl titt på er familjeekonomi och hur ni ska få balans och möjligör långsiktigt sprande och kunna finnasiera ett eget hus.


    Betala av lånet och sköta det är inga problem, räkningar idag är inga problem, och alltid det som betalas först. Är väldigt nogrann med ekonomin på det sättet, och det visar sig i att vi inte har några förfallna fakturor som gått vidare till diverse instanser. 


     


    Det finns planer på ekonomin, som sagt just nu väntar vi mest bara ut att jag ska bli färdig i skolan, om du läst mina tidigare svar så har jag nämnt det. Även att det finns att jobba och att det inte är ekonomin jag är ute efter hjälp om, utan våra möjligheter för bolån. Vilket du också lyckades svara på, utöver de oönskade svaren. Tack. 

  • outerspace
    Kjell2 skrev 2018-10-22 08:31:18 följande:

    TS: Bankerna vet att det finns en stor korrellation mellan förmågan att ha ett långsiktigt sparande och god lånekund. Individulla skillnader finns naturligtivs.

    Ni kommer med stor sannolikhet få ett bolån om 85% av köpeskillingen. De kvarvarande 15% måste ni lösa på annat sätt, genom att föräldrar pantsätter sin bostad, privatlån, blancolån t ex. Då suman inte är jättestor borde det gå att ordna.

    Ni bör även ta en rejäl titt på er familjeekonomi och hur ni ska få balans och möjligör långsiktigt sprande och kunna finnasiera ett eget hus.


    Betala av lånet och sköta det är inga problem, räkningar idag är inga problem, och alltid det som betalas först. Är väldigt nogrann med ekonomin på det sättet, och det visar sig i att vi inte har några förfallna fakturor som gått vidare till diverse instanser. 


     


    Det finns planer på ekonomin, som sagt just nu väntar vi mest bara ut att jag ska bli färdig i skolan, om du läst mina tidigare svar så har jag nämnt det. Även att det finns att jobba och att det inte är ekonomin jag är ute efter hjälp om, utan våra möjligheter för bolån. Vilket du också lyckades svara på, utöver de oönskade svaren. Tack. 

  • Maja37

    1, ni har ingen insats
    2, du har inget fast arbete som du kan visa upp nu. Banken kommer säga, kom tillbaka när du har ett anställningsavtal
    3, ni verkar ha en hel del skulder och krediter. Vilket sänker er kreditvärdighet.
    4, Har ni någon buffert? Banken kräver oftast 2 månadslöner i var i sparande, utöver insatsen, dvs runt 80.000kr totalt. Har ni det?

    När alla dessa punkter är uppfyllda kan ni gå och ansöka om lån.

  • nernu

    Ni har ingen insats

    Ni har inget sparande

    Ni har flera avbetalningar och lån

    Sammanfattningsvis gör det er till en mycket oattraktiv låntagare.

  • Maja37
    nernu skrev 2018-10-22 14:25:50 följande:

    Ni har ingen insats

    Ni har inget sparande

    Ni har flera avbetalningar och lån

    Sammanfattningsvis gör det er till en mycket oattraktiv låntagare.


    Ekar det här eller?
  • T W
    outerspace skrev 2018-10-21 21:56:50 följande:

    så denna månad är det 13.000 över, och självklart finns möjligheten att spara i detta. Men sen kommer månader som inte ser ut så, och man nallar på sparkapitalet. Vi är helt enkelt sämst på att spara, därav ligger planen på att mitt överskott från lönen sen ska in på sparkonto, samt beta av lånet.


    Ni bör nog inte köpa hus.
  • outerspace

    jisses, tack för skärningen vid hälarna. 


    Nej jag vet att vår ekonomi inte är den bästa just nu, det finns många anledningar här som jag inte tänker ta upp. Tack så otroligt mycket för alla svar på frågor jag inte bett om svar på, och inte så mycket tack för att jag knappt fått svar på frågan jag ställt. 


    Otroligt tacksamt att ni upprepar också, det värmer verkligen!


     


    vi har talat med en bank, och det var inte så långt ifrån att vi blev godkända, men föll på andra punkter. Vi kommer inte kolla på huset. Ni kan nu sluta kommentera i tråden. 

  • Aliona
    outerspace skrev 2018-10-22 17:59:20 följande:

    jisses, tack för skärningen vid hälarna. 

    Nej jag vet att vår ekonomi inte är den bästa just nu, det finns många anledningar här som jag inte tänker ta upp. Tack så otroligt mycket för alla svar på frågor jag inte bett om svar på, och inte så mycket tack för att jag knappt fått svar på frågan jag ställt. 

    Otroligt tacksamt att ni upprepar också, det värmer verkligen!

     

    vi har talat med en bank, och det var inte så långt ifrån att vi blev godkända, men föll på andra punkter. Vi kommer inte kolla på huset. Ni kan nu sluta kommentera i tråden. 


    Jäklar vilken otacksam inställning!
  • Maja37
    outerspace skrev 2018-10-22 17:59:20 följande:

    jisses, tack för skärningen vid hälarna. 


    Nej jag vet att vår ekonomi inte är den bästa just nu, det finns många anledningar här som jag inte tänker ta upp. Tack så otroligt mycket för alla svar på frågor jag inte bett om svar på, och inte så mycket tack för att jag knappt fått svar på frågan jag ställt. 


    Otroligt tacksamt att ni upprepar också, det värmer verkligen!


     


    vi har talat med en bank, och det var inte så långt ifrån att vi blev godkända, men föll på andra punkter. Vi kommer inte kolla på huset. Ni kan nu sluta kommentera i tråden. 


    Är du dum på riktigt eller?

    Du startar en tråd, vill du höra sanningen eller vill du att vi skall säga det du vill höra?

    Du är inte kreditvärdig, thats it!
  • Noname00
    outerspace skrev 2018-10-22 17:59:20 följande:

    jisses, tack för skärningen vid hälarna. 


    Nej jag vet att vår ekonomi inte är den bästa just nu, det finns många anledningar här som jag inte tänker ta upp. Tack så otroligt mycket för alla svar på frågor jag inte bett om svar på, och inte så mycket tack för att jag knappt fått svar på frågan jag ställt. 


    Otroligt tacksamt att ni upprepar också, det värmer verkligen!


     


    vi har talat med en bank, och det var inte så långt ifrån att vi blev godkända, men föll på andra punkter. Vi kommer inte kolla på huset. Ni kan nu sluta kommentera i tråden. 


    Varför vart ni nekade, det kanske finns en chans att få lån om ni fortfarande är intresserade.
  • Dessanheterjag

    Varför så dyr mobil? Villa kostar 100kr/mån jag lyckas allseig ringa sms eller mms sant surfa upp det man får för det. Köp mobil kontakt!

  • gbgumman
    outerspace skrev 2018-10-21 21:56:50 följande:

    Kanske ska förtydliga, oklart igen ser jag. 


     


    HEM


     


    Internet (adsl, billigaste som går att ha för vår bostad) 500


     


    Hyra 5500


     


    Mobil 1 -480


     


    Mobil 2 -800


     


    El 750


     


    Akassa person 1 -170


     


    Akassa person 2 -620


     


    AVBETALNINGAR


     


    lån 1850


     


     


     


    TRANSPORT


     


    tankkort 4000


     


     


     


    FÖRSÄKRINGAR


     


    hemf. 100


     


    bilf. 400


     


    hund1 380


     


    allra 89


     


    hund2 200


     


     


     


    ÖVRIGT


     


    viaplay 89


     


    netflix 110


     


    spotify 149


     


    synsam 200
    Hyra lokal 200


     


    El lokal 400
    photoshop 120
    netonnet 1000 (färdigbetald i januari)
    morbror 500 (färdigbetald i november)
    svea 1060 (färdigbetald i januari)
    klarna 830 (engångsavgift)
    bonprix 1300 (engångsavgift)
    bokus 1700 (engångsavgift, kurslitt.)
    Landstinget (sjukhus) 900 (engångsavgift)


     


    inkomster denna månad


    lön min man 20,000+8000


    mitt csn 10,400


     


    så denna månad är det 13.000 över, och självklart finns möjligheten att spara i detta. Men sen kommer månader som inte ser ut så, och man nallar på sparkapitalet. Vi är helt enkelt sämst på att spara, därav ligger planen på att mitt överskott från lönen sen ska in på sparkonto, samt beta av lånet.


    Som student måste man leva på marginalen. Hela min studietid köpte jag INGA nya kläder, billigaste kontantkortet på gammal mobil. Inga nya möbler (fick avlagda möbler från släktingar. Jag åt för 1000kr i månaden osv. Min budget var in 7500. Hyra 3500kr. Mat 1000kr spara till sommaren 1000kr 2000kr till övrigt. 
    Kurslitteratur låna jag eller kunde fixa billigt eller gratis på annat håll. 

    När jag sedan flytta ihop med min blivande man levde vi typ på samma sett. Att vara student ÄR fattigt. 
  • Jamesdio

    Det kan ju vara intressant för andra liknande situation att få veta anledningen till att ni nästan uppfyllde kraven för att få lån. Vad var det som stjälpte er? Om det inte var brist på kontantinsats, brist på fast anställning och för många övriga krediter?

Svar på tråden Möjlighet till bolån?