• Vinterhonung

När hämtar du ditt barn på förskolan?

Hej, jag har en fundering som jag grubblat på väldigt länge känner jag. Det är så att jag har inga egna barn eller ens någon släkting på nära håll med barn så jag behöver er hjälp att få någon klarhet i det här.

Jag har ofta hört, (notera att jag inte vet), att föräldrar har så svårt att få ihop det med att hinna ha ett heltidsjobb och hämta barnen på förskolan.

Det jag hört eller fått intrycket av är att antingen stänger förskolan efter kl 17, eller så vill föräldrar helst hämta sina barn så tidigt det går och jag undrar vad själva anledningen till det är?

Från mitt perspektiv känns det lite märkligt att förskolans tider inte ens verkar matcha "vanliga" arbetstider där man slutar jobbet vid kl 18.00.

Är det så att man som förälder tvingas att gå ner på deltid för att klara av just sådant här? Snälla hjälp mig så många som möjligt för jag undrar verkligen.

• Svar på tråden När hämtar du ditt barn på förskolan?
  • Anonym (emma)

Vår förskola är öppen 6-18. Dottern är där 7-16. (Jag jobbar deltid i annan stad.) Hon har varit där samma tider sedan hon började vid ett år, nu är hon snart 5 år.

• Anonym (Ca 9-15)

Vi jobbar 80% vardera, sambon lämnar kvart i 9, jag hämtar kvart över 3.

• mso

Vi har haft lite olika under åren beroende på hur vi har jobbat.

Både jag och maken har jobbat 75% i perioder när barnen har varit riktigt små. Vi har dessutom gått omlott, och gör det fortfarande.
    Just nu så jobbar båda heltid, jag lämnar halv 8 på dagis, tio i 8 på skolan och börjar jobba 8. Maken hämtar på skolan kl 4 och på dagis kvart över 4.

Har tidigare haft t.ex. varannan vecka 06:30 - 13:00, 10:00-13:00; 06:30 - 15:00; 09:00 - 15:00, 07:30 - 16:00.

• Anonym (Heltid)

Vår förskola har öppet från 7-18 de flesta barn är där hela den tiden. Min dotter går 8-17.30 har försökt hämta tidigare men hon blir sur då eftersom de andra går hela dagen och då missar hon saker med sina kompisar. Hon är 4. Barnen verkar inte fara illa av att gå hela dagar här. Kanske för att normen är att man går heltid (USA). I Sverige är normen annorlunda och heltid anses dåligt, de flesta verkar hämta barn tidigt, så de barn som blir hämtade sent känner sig kanske annorlunda?

• TillFlorida

Vi bor i USA och vår grabb går på förskola ca 8 till 17 (ibland 17:30). Frugan lämnar och jag hämtar. 

• Studentpappa

Vi brukar lämna mellan 0730-0800 och hämta mellan 14-1630 sambon jobbar deltid och jag har förtroendetid så det beror på hennes schema och hur jag har det på jobbet just den dagen. Men våra barn har aldrig gått över 30h/veckan på förskolan, alltid varit ledig fredagar fram till skolan börjar.

Ride it like you stole it
  • Bunny on speed
    Fia 28 skrev 2018-10-24 09:38:18 följande:

Här har dagis öppet 7-17. Har man skiftesarbete får man föra till ett speciellt skiftesdagis.

Vi har tiderna 7.45-16.30 för att hinna till jobbet och jobba en hel dag innan vi hämtar. I Finland är det inte speciellt vanligt att jobba deltid.

Jag jobbar inte skift men jag jobbar till 17.

Skulle behöva ha 07 till 18 som singel. Eftersom restid tillkommer.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Cizi

Jag och barnets pappa jobbar deltid för att barnet ska slippa vara så mycket på förskolan. Det är alltså för barnets skull och för att vi ska få umgås så mycket som möjligt med henne. Vi hämtar senast 15 och så är hon ledig en dag i veckan.

• Anonym (Mamma och jobbar inom förskolan)

Grejen är väl att dom flesta (som har ett hum om hur det verkligen är i förskolan och inte bara tror på det personalen säger vid hämtning och lämning) inte vill ha sina barn längre än nödvändigt på förskola. Jag skulle aldrig ha mina där från 7.00-17.00/17.30 tex.

Med ett heltidsjobb är det svårt att få ihop det.

• mso
    Anonym (Mamma och jobbar inom förskolan) skrev 2018-10-26 08:48:59 följande:

Grejen är väl att dom flesta (som har ett hum om hur det verkligen är i förskolan och inte bara tror på det personalen säger vid hämtning och lämning) inte vill ha sina barn längre än nödvändigt på förskola. Jag skulle aldrig ha mina där från 7.00-17.00/17.30 tex.

Det är ju iofs väldigt beroende på förskolan.

Min äldsta hade det bra till en början på sin förskola, men de bytte ut lite personal, och sedan var det kaos. Vi hade flertal möten med förskolechefen om att det inte var bra, men inget hände så jag gick ner i arbetstid för att hon skulle slippa vara där lika mycket.

Den yngsta gick på samma dagis och hade det bra på sin avdelning (där det var bra personal), men när hon skulle upp till storbarnsavdelningen så valde vi att flytta henne till en privat förskola. Där har hon det jättebra.
    Och det säger jag trotts att vi hade diskutioner om att hon skulle få börja förskoleklass ett år tidigare då hon redan kan läsa osv. Men de låter henne forska om sitt favoritdjur, de arbetar med olika projekt (vatten, rymden, skogen, insekter osv.), de gör saker tillsammans med barnen istället för att tittar på medans barnen springer omkring.

Jag var iom erfarenheterna från den tidigare förskolan väldigt negativt inställd även till denna, och har därför varit med i förskolan, pratar mycket med min dotter om förskolan, och håller rent generellt ett extra öga på allt, vilket iofs inte alltid är uppskattat av pedagogerna. Men det ÄR bra på riktigt. Det finns förskolor där det är riktigt bra.
  • Studentpappa
    Anonym (Mamma och jobbar inom förskolan) skrev 2018-10-26 08:48:59 följande:

Nej vill man inte jobba mer än heltid som vuxen så varför ska barnen göra det, vilket oftast blir resultatet. Miljön på förskolan är ju ofta väldigt mycket mer krävande än de flestas arbetsmiljö.

Våra barn trivs väldigt bra både på fritids och förskola, men de blir ju ändå väldigt trötta av ljudnivån och intensiteten som är där.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 10:25:40 följande:
    Nej vill man inte jobba mer än heltid som vuxen så varför ska barnen göra det, vilket oftast blir resultatet. Miljön på förskolan är ju ofta väldigt mycket mer krävande än de flestas arbetsmiljö.

Våra barn trivs väldigt bra både på fritids och förskola, men de blir ju ändå väldigt trötta av ljudnivån och intensiteten som är där.
    Ja, våra barn trivs också väldigt bra och eftersom "alla andra" hämtar sina barn före 15.30/16.00 så är det jätteskönt att de får chansen att påbörja nedvarvningen redan på förskolan, dessutom oftast ute. De får dessutom full uppmärksamhet från pedagogerna på ett annat vis när majoriteten av barnen gått hem.
  • Studentpappa
    LFF skrev 2018-10-26 10:33:18 följande:
    Ja, våra barn trivs också väldigt bra och eftersom "alla andra" hämtar sina barn före 15.30/16.00 så är det jätteskönt att de får chansen att påbörja nedvarvningen redan på förskolan, dessutom oftast ute. De får dessutom full uppmärksamhet från pedagogerna på ett annat vis när majoriteten av barnen gått hem.
    Skulle de få det sämre hemma menar du? 
  • LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 10:40:16 följande:
    Skulle de få det sämre hemma menar du? 
    Nej, men jag märker en enorm skillnad på när man tar hem "förskolespeedade" barn och barn som fått börja varva ner redan på förskolan. För barnen är det ingen skillnad om de gör det hemma eller på förskolan.

Det jag försöker säga är att det är inte synd om barnen som är kvar lite senare än de andra, vilket många verkar tro rent generellt.
  • Studentpappa
    LFF skrev 2018-10-26 10:58:15 följande:
    Nej, men jag märker en enorm skillnad på när man tar hem "förskolespeedade" barn och barn som fått börja varva ner redan på förskolan. För barnen är det ingen skillnad om de gör det hemma eller på förskolan.

Det jag försöker säga är att det är inte synd om barnen som är kvar lite senare än de andra, vilket många verkar tro rent generellt.
    Så kan det säkert vara vi har nog aldrig haft det problemet mer än att de ibland är trötta och gnälliga. Vi försöker nog korta tiden lika mycket av egoistiska skäl då vi vill umgås med kidsen istället för att överlåta det till personalen på skola/förskola, det är ju främst i förskolan man kan påverka sen blir det ju skolplikt och svårare även om man kan ge dem kortare dagar.

Lite synd kan det väl vara om barn som knappt träffar sina föräldrar på veckorna, men jag såg i en annan tråd att era barn går ju inte särskilt långa dagar i jämförelse med andra. Sambon är fskl sen typ 10 år och har ju kids som går 11-12h/dag ibland med kanske ensamstående mammor och så, och det är klart hon tycker de barnen och såklart föräldern har det extra tufft. 
  • cloudberry79

Eftersom vi är två föräldrar så lämnar den ena och hämtar den andra.

Jag jobbar 8-17 och maken 6-14.45, alltså går barnen 7.45-15 på fritids, tidigare hade de samma tider på förskolan. I vår kommun kan förskolan och fritids hålla öppet 05.30-19 om någon behöver det, men man kan inte komma samma dag och begära tidigare lämning eller hämtning än vad man meddelat tidigare. Minst två veckor i förväg ska man schemalägga tider före 06.30 eller efter 17.30.

Just NO.
  • sobrio88

Vi har löst det så att jag helt enkelt bytte karriär när barnen kom samt att mannen har eget företag så han kan vid behov styra tiderna lite, så vi har inte så inrutat liv numera att vi jobbar varje vardag inom vissa tider.

Studerar 100% nu men barnen går ofta halvdagar samt oftast är lediga en eller två dagar i veckan. När jag är färdig med studierna så kommer jag troligtvis arbeta blandat dag/kväll/helg vilket gör att barnen kommer vara lediga under veckorna.

Jag hade vfu på en vårdcentral (studerar till ssk) och jag får nästan panik av att ha ett så inrutat liv 8-17liv så ja tycker det är skönt att kunna jobba kväll och helg

Förskolan här är öppen mellan 6-18 iaf. De flesta föräldrar hämtar relativt tidigt här. De dagar vi hämtar 16.30 brukar det kanske vara runt 5 barn kvar på förskolan.

• LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 11:04:49 följande:
    Så kan det säkert vara vi har nog aldrig haft det problemet mer än att de ibland är trötta och gnälliga. Vi försöker nog korta tiden lika mycket av egoistiska skäl då vi vill umgås med kidsen istället för att överlåta det till personalen på skola/förskola, det är ju främst i förskolan man kan påverka sen blir det ju skolplikt och svårare även om man kan ge dem kortare dagar.

Lite synd kan det väl vara om barn som knappt träffar sina föräldrar på veckorna, men jag såg i en annan tråd att era barn går ju inte särskilt långa dagar i jämförelse med andra. Sambon är fskl sen typ 10 år och har ju kids som går 11-12h/dag ibland med kanske ensamstående mammor och så, och det är klart hon tycker de barnen och såklart föräldern har det extra tufft. 
    Nä, på det stora hela så går de inte så långa dagar men jämfört med majoriteten av barnen på förskolan så går de bland de längsta dagarna (7-16). När sambon är sen (= hämtar strax efter 16) så är det typ 6-7 barn kvar, inklusive mina två.

Det jag tycker är så tråkigt är att det i många fall blivit en sån hets att man ska lämna sist och hämta först, annars är man en dålig förälder som inte tänker på sina barn. Mina älskar som sagt både att vara tidiga och gå "sent" eftersom de då får hjälpa till mycket mer både med att duka fram frukosten och annat på morgonen och sen hjälpa till att ta fram sena frukten på eftermiddagen och se till att det är ok inför morgondagen med alla leksaker etc.
  • sobrio88
    sobrio88 skrev 2018-10-26 11:33:56 följande:

Studerar 100% nu men barnen går ofta halvdagar samt oftast är lediga en eller två dagar i veckan. När jag är färdig med studierna så kommer jag troligtvis arbeta blandat dag/kväll/helg vilket gör att barnen kommer vara lediga under veckorna.

*delvis lediga
Svar på tråden När hämtar du ditt barn på förskolan?