• guldstaden2018

Hjälp! min 8-åring är "senil"

Har en pojke på 8 år och har märkt på sistone att han är väldigt glömsk och virrig.
    men går i perioder verkar det som, han är ibland väldigt smart och duktig på matte o sånt.
    Men ibland kan han inte ens komma ihåg sin födelsedag! Andra exempel är att när man är ute o åker bil och han VET vars vi ska så när vi kommer fram så frågar han, varför är vi här, skulle inte vi hem?

Häromdan så kom han inte ihåg sin storebrors födelsedag heller.
    tidsbegrepp är nåt han saknar totalt också, han tror ibland vi ska äta middag då vi ska äta lunch.

Hade han varit 4 år så hade jag inte brytt mig, men han är snart 9 år,och jag börjar bli orolig på riktigt.
    Har nån haft nåt liknande och fått nåt expertutlåtande?

• Svar på tråden Hjälp! min 8-åring är "senil"
  • äldreochklokare

Att en 8-åring inte kommer ihåg födelsedagar skulle jag inte reagera på. Just det där med datum är det ju många som inte har i huvudet hela tiden och 8 år är "ingen ålder" faktiskt. Att han är duktig i andra sammanhang har inget med saken att göra.

Att han inte minns var ni skulle åka kan bero på att han inte lyssnade riktigt när ni sa det, så enkelt kan det faktiskt vara. Det kan också handla om att det inte var viktigt för honom att lägga på minnet just då eftersom barn lever i nuet. Han sätter sig i bilen, tänker på nåt annat och blir överraskad när ni ska kliva ur för han hade "glömt" vad ni sa. Det är så att vår förmåga att hålla saker i huvudet, i arbetsminnet ökar med ålder och träning. Man brukar säga att barn som börjar skolan kan ha ca 3 olika saker i minnet samtidigt medan vuxna (med normal utveckling) kan ha 7-9 stycken saker i huvudet samtidigt. Om du säger till ditt barn 4 olika saker under kort tid kanske en faller ifrån - tex vart ni skulle åka.
    Om vi är stressade försämras vår förmåga så vuxna som tex är utbrända kanske faller tillbaka till nivån med att bara orka ha 3 saker i huvudet, tex siffror till en kod blir svårt om den ska innehålla fler  siffror osv. 

Du kanske skulle läsa lite om hjärnan och dess utveckling i olika åldrar, tex vad gäller minnesfunktioner och även om exekutiva funktioner. 

• äldreochklokare

Är du orolig tycker jag ändå du ska ta upp frågan med skolhälsovården som första steg. Skolsköterskan först, så kan hon ta in skolläkaren eller skolpsykologen om hon anser att det är något som behöver grävas mer i. 

• elyse

Finns säkert en enkel förklaring, men jag skulle dubbelkolla detta med husläkaren.

• FreshLinen

Du bör kontakta sjukvården anser jag. Det kan ju bero på nått så enkelt som vitaminbrist!

• guldstaden2018
    äldreochklokare skrev 2018-11-03 09:05:58 följande:

Att en 8-åring inte kommer ihåg födelsedagar skulle jag inte reagera på. Just det där med datum är det ju många som inte har i huvudet hela tiden och 8 år är "ingen ålder" faktiskt. Att han är duktig i andra sammanhang har inget med saken att göra.

Att han inte minns var ni skulle åka kan bero på att han inte lyssnade riktigt när ni sa det, så enkelt kan det faktiskt vara. Det kan också handla om att det inte var viktigt för honom att lägga på minnet just då eftersom barn lever i nuet. Han sätter sig i bilen, tänker på nåt annat och blir överraskad när ni ska kliva ur för han hade "glömt" vad ni sa. Det är så att vår förmåga att hålla saker i huvudet, i arbetsminnet ökar med ålder och träning. Man brukar säga att barn som börjar skolan kan ha ca 3 olika saker i minnet samtidigt medan vuxna (med normal utveckling) kan ha 7-9 stycken saker i huvudet samtidigt. Om du säger till ditt barn 4 olika saker under kort tid kanske en faller ifrån - tex vart ni skulle åka.
    Om vi är stressade försämras vår förmåga så vuxna som tex är utbrända kanske faller tillbaka till nivån med att bara orka ha 3 saker i huvudet, tex siffror till en kod blir svårt om den ska innehålla fler  siffror osv. 

Du kanske skulle läsa lite om hjärnan och dess utveckling i olika åldrar, tex vad gäller minnesfunktioner och även om exekutiva funktioner. 

Tack för ditt svar! Grejen är ju det att han har varit duktig med siffror o sånt förut, att komma ihåg saker, det har ju blivit sämre sista året.
    Otroligt tekniskt lagd, han hanterade datorer o ipads hur lätt som helst när han var 3 år.
    Sånt kan han fortfarande bra men vi reagerar på att han blivit så vimsig i tänket sista tiden.

Ser i svar längre ner att vitaminbrist kan vara orsak. Jo visst, han äter inte så bra, men det har han nästan aldrig gjort.
    Vi har haft ständigt tjat vid matbordet hela hans liv typ. Det kan ta en timme o äta frukost om maninte säger nåt.
  • lövet2

Tekniskt smart, saknar tidsbegrepp, ständigt strul med maten, dålig uppmärksamhet - det låter som flera i min släkt. Vi har Aspergers ärftligt i släkten. Bara ett par stycken har haft så stora problem att det behövt utredas, men flera har liksom "en släng" av det. Det är riktigt jobbigt tills man börjar se vad som inte växer bort utan som alltid kommer att vara svårt. Då får man hitta sätt att hantera just de sakerna.
    Men visst, det kan vara något tillfälligt i stil med vitaminbrist. Tänk tillbaka ända från småbarnsåren och fundera på om det här verkligen är något nytt eller om det alltid funnits där.

• guldstaden2018
    lövet2 skrev 2018-11-03 11:07:06 följande:

Tekniskt smart, saknar tidsbegrepp, ständigt strul med maten, dålig uppmärksamhet - det låter som flera i min släkt. Vi har Aspergers ärftligt i släkten. Bara ett par stycken har haft så stora problem att det behövt utredas, men flera har liksom "en släng" av det. Det är riktigt jobbigt tills man börjar se vad som inte växer bort utan som alltid kommer att vara svårt. Då får man hitta sätt att hantera just de sakerna.
    Men visst, det kan vara något tillfälligt i stil med vitaminbrist. Tänk tillbaka ända från småbarnsåren och fundera på om det här verkligen är något nytt eller om det alltid funnits där.

Tack för ditt svar:)
    Vad jag vet så har ingen från varken min sida eller mammans sida aspbergers.
    Kan det bara komma?? Alltså inte via det ärftliga?
  • villbusa
    guldstaden2018 skrev 2018-11-03 11:41:49 följande:

Tack för ditt svar:)

Vad jag vet så har ingen från varken min sida eller mammans sida aspbergers.

Kan det bara komma?? Alltså inte via det ärftliga?

Jag tror att man brukar säga att Aspergers o liknande syndrom är ärftligt till 50% alltså att ca hälften som får en diagnos får det spontant alltså utan att det går att påvisa ärftlighet.

Det kan vara mycket som rör sig i skallen på en 8 åring. Behöver inte innebära att det är något bestående syndrom. Asperger brukar innebära att man har svårt med förändringar.. krångel vid oplanerade aktiviteter kan kräva långa förberedelser och planering vid nya okända aktiviteter. Svårt att skilja det viktiga från det oviktiga etc.

I vår familj har vi de som drar åt adhd.... och andra som drar åt Asperger utan att någon samlat ihop till en diagnos. Däremot en del drag som vi försökt o få kontroll på så att de går att hantera utan att de påverkar livet negativt i någon större omfattning.

När man tittar på t.ex. adhd så går man igenom ett antal kriterier och ser om det är problemområden. T.ex. svårt att påbörja eller avsluta aktiviteter. Svårt att hålla fokus på uppgiften. Styrning av impulser. Använder man adekvat kraft för uppgiften. Muskeltonus etc. etc. Etc.

Prickar man för ett visst antal av kriterierna så får man en diagnos men de flesta av oss har ju en eller flera av de där bekymren utan att samla ihop till en diagnos.
  • legomum

Det låter som en helt normal 8 åring kan jag tycka. Det är en period då de är så där "knäppa" men självklart kan det ju vara något också. Det beror ju lite på hur det ser ut också.

Funderar lite på borrelia också. Titta om det stämmer överens med ditt barn.

Men ofta kan det bli tydligare när skolan börjar och det blir lite mera krav på barnen om det finns en bakomliggande diagnos som ställer till det för barnet.

Svårt att råda dig men så här tänker jag i alla fall.

• Sommarskuggan

Jag tycker att det låter normalt! Men jag tycker ändå att ni borde boka tid hos vårdcentralen för säkerhets skull :) Hur är kosten? Jag känner igen mig och jag har järnbrist.

• backen15

Det är inte så att han är ofokuserad då när ni berättar nåt för honom så han egentligen inte lyssna, min son kan blir sådär ofokuserad om han haft för mkt skärmtid. de kan vara ofokuserade i den åldern.

Svar på tråden Hjälp! min 8-åring är "senil"