• Anonym (Förbryllad)

Har hon rätt att göra så här?

Är en medelålders man som levt tillsammans med samma kvinna i 25 år.

För snart nio månader sen berättade hon att hon ville separera.

För sex månader sen träffade jag en kvinna, kalla henne "M".

Det mesta kring allt det har förvånat mig, att det ens var möjligt att känna som jag gör för henne.

Det sa inte klick, utan det var mer av ett hav som släpptes över oss.

Både hon och jag vet att vi kommer tillbringa en väldigt lång tid tillsammans.

Hon är intelligent, hon är klok och eftertänksam, hon är lugn, hon är genuint snäll och omtänksam.

Hon arbetar som kurator, har både en förskoleutbildning och socionomexamen.

Att jag träffat någon, henne i det här fallet, det har inte alls tagits emot med öppen famn av min exfru, utan det har varit fel på i princip allt.

Hur som helst. Hon kommer finnas i mitt liv väldigt lång tid, vilket jag är uteslutande glad för.

Jag har fem barn. Tre är vuxna, och lever i mångt och mycket sina egna liv.

De andra två är två tjejer, 9 resp. 14 år.

Tjejen som är 14 år bor tillsammans med mig heltid, och hon som är 9 år bor halva tiden med mig och halva tiden med sin mamma.

Mina barn är en väldigt viktiga i mitt liv, naturligtvis!

En i min värld helt naturlig följd i alltihop är att jag vill att mina barn ska få träffa M, men även att hon ska få träffa mina barn. Till en början på neutral mark, inte hemma hos M, och inte här hemma hos oss.

Jag vill inte kasta någon över barnen, men vill ändå att dom ska känna att det här är någon som kommer vara en del av deras pappas liv en lång tid, och därför vill jag att de ska få träffa henne.

Dottern som är 14 år har vid flera tillfällen utryckt att hon skulle vilja få träffa M, inte att hon bara ska vara något pappa måste nästan smyga med och gömma undan.

Här kommer nästa helt absurda detalj när det gäller min exfru.

M ska under inga omständigheter träffa barnen, det kommer inte på fråga.

"Varför?", är det första jag känner.

Svaret på det blir oftast "För att jag säger det! Det är mina barn också, och vill jag inte att dom ska träffa henne så ska du lyda, annars ska jag ta det till rätten!".

Jag är intelligent nog att fatta beslut kring vad som är bra respektive dåligt för mina barn.

Jag skulle aldrig utsätta dom för något som inte var bra.

Men nej, M får ABSOLUT inte träffa barnen.

"Henne får du träffa bäst du vill, men barnen ska inte träffa henne!".

Här pratar vi alltså om någon som arbetar som kurator, och som arbetat som förskolelärare.

Världens snällaste människa!

Det finns inga logiska skäl till varför mina barn inte ska få träffa kvinnan som kommit in i deras pappas liv, och kommer vara kvar där väldigt länge.

Min fråga är, har min exfru rätt att göra på det här viset. Hota med familjerätten ifall jag låter mina barn träffa M?

Jag menar, det finns ju inga logiska skäl överhuvudtaget.

• Svar på tråden Har hon rätt att göra så här?
  • Anonym (Mannen)

De låter inte normalt de hon kräver. Klart barnen ska få träffa din nya sådant går inte undanhålla. De hade ju varit en helt annan fem om du hade släppat hem nya kvinnor stup i kvarten eller någon ny som var olämplig som plast mamma missbruk, alkohol mm. Hon är väl bitter och avundsjuk för du träffat ny. Stå på dig du har 50% rättigheter i dina barn. Hennes hot är ju löjliga och utan substans.

• EnAnonumius
    Anonym (Vänta) skrev 2018-11-14 11:55:53 följande:
    Rekommendationen är allmän känd både hos allmänheten och hos psykologer. Hos socionomer med för den delen.
    Jasså?
    Är det verkligen "allmänt känt", både hos barnpsykologer och "allmänheten"?
    Att komma med sådan grova svepande påståenden utan att hänvisning till dokumentering av detta, säger en hel del att du egentligen inte har något adekvat bevisning utan försöker med en s,k "svepande förklaring utan substans" i tron att det skall funka som "fakta". 

Vilken är den "allmänheten" du referera till svepande? Jag är en del av allmänheten, många i denna tråden är en del av allmänheten, många som inte kände till denna tumregel, om man läser deras inlägg.

Du hävdar att det är en s.k "tumregel", då skall du förstå också att bevisbördan ligger hos dig. Att komma med "det är allmänt känt hos barnpsykologer och allmänheten" är inte ett bevis i sig, det är frånvaro av bevis.
    Det är bara ett bevis på att du inte kan ge adekvat fakta bevis att skriva så.

Du har påstått, upp till bevis som styrker ditt påstående.
    Jo lägger till detta med, "Googla själv" är inte heller något bevis i sig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FuckGoggleAskMe

Ni har fel allihopa, det är allmänt känt och uppbyggt på vetenskapliga bevis, att man beräknar 25% av sin skostorlek, delar det på antal barn, drar ifrån närmsta grannens husnummer och sen multiplicerar med 3.14, då ser man hur många månader det ska vara mellan första kyssen till första mötet med barnen (för korta barn, beräkna 75% av det).

• Anonym (Ex-fruar...)

Din exfru valde en gång att skaffa barn med dig.
    Så vitt jag kan förstå så har hon accepterat att 14-åringen bor heltid hos dig och att 9-åringen bor halvtid hos dig.
    Hon har alltså tidigare beslutat och intygat att hon känner förtroende för dig och hon litar på dig fullt ut. Genom sina handlingar har hon själv helt uppenbart gjort sin bedömning att du är klok, omdömesgill och pålitlig.

Alltså kan hon rimligen och följaktligen inte göra annat än att lita på ditt omdöme även i fallet vilka personer du låter era barn träffa.

• ventilera mera
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-11-14 19:38:12 följande:

Ni har fel allihopa, det är allmänt känt och uppbyggt på vetenskapliga bevis, att man beräknar 25% av sin skostorlek, delar det på antal barn, drar ifrån närmsta grannens husnummer och sen multiplicerar med 3.14, då ser man hur många månader det ska vara mellan första kyssen till första mötet med barnen (för korta barn, beräkna 75% av det).

Jag fnissade för mig själv medan jag läste inlägget, ända till sista meningen för då sprutade jag Pepsi över bordet. Dagens bästa!
  • Anonym (K)

Tyvärr har hon ingen rätt att göra så i det här dekadenta samhället. Men du bör ändå lyssna på ditt ex. Dina barn har blivit berövade på sin familj, blanda inte in andra utöver det och låt dem behålla den lilla stabilitet de har. 

• Anonym (Pia)
    Anonym (K) skrev 2018-11-15 11:32:01 följande:

Tyvärr har hon ingen rätt att göra så i det här dekadenta samhället. Men du bör ändå lyssna på ditt ex. Dina barn har blivit berövade på sin familj, blanda inte in andra utöver det och låt dem behålla den lilla stabilitet de har. 

Vadå berövade, har föräldrarna blivit mördade?
  • Anonym (mmm)

kort  svar: nej hon kan inte bestämma över vilka du träffar eller vilka barnen träffar när de är hos dig

Familjerätten är en instans där man kan samtala om man har svårt att göra det utan hjälp, men de kommer inte säga något annat om detta. De bestämmer inget, däremot kan de hjäpa en skriva juridiskt hållbara avtal om man behöver men det är ju inget sånt detta handlar om. 

Rätten (tingsrätten) är ju om hon tex skulle stämma dig på vårdnaden/boendet men om det bara handlar om ilska över att du har träffat en ny så kommer en advokat raskt förklara för henne att hon inte har en chans att få igenom något pga detta. 

Tänker ni dessutom ta det lugnt så låter det vettigt och inget hon kan bestämma över. Hon är nog bara ur balans över allt som skett och hade kanske inte trott att du skulle  träffa någon så pass fort. 

• EnAnonumius
    Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Haha Noo)

Nej hon har inte ett skit att komma med. Hade bett henne fara och flyga och låtit barnen träffa min nya om jag var du. Hon är en svartsjuk ragata inget annat.

• Kusinen

Nej hon kan inte besrämma om det lika lite som du kan bestämma vilka barnen träffr på hennes vecka. Familjerätten är heller inte ett hot i nån egentlig mening då deras uppgift är att hjälpa föräldrar att samarbeta. Så ett sånt samtal kanske ändå bara är bra? Bejaka det istället och säg att ett samarbetssamtal kanske skulle vara bra för er.

• Anonym (Pia)
    Anonym (Haha Noo) skrev 2018-11-16 06:50:10 följande:

Nej hon har inte ett skit att komma med. Hade bett henne fara och flyga och låtit barnen träffa min nya om jag var du. Hon är en svartsjuk ragata inget annat.

Håller helt med.

TS, diskutera inte saken mer med henne.
  • Anonym (A)

Ha, ha
Svar på tråden Har hon rätt att göra så här?