• Mongoliet

Varför mjäkas det föräldrar överallt?

Överallt i samhället mjäkas det med föräldrar. På jobb, i affärer, på gatan, på bussen, på forum mm. Borde det inte vara mycket hårdare krav på att bli förälder? Så att vi slapp massa gnälliga föräldrar i alla möjliga miljöer. Underlätta enormt för oss andra ju. Samhället i stort skulle må så mycket bättre.

• Svar på tråden Varför mjäkas det föräldrar överallt?
  • Mongoliet
    Limajo skrev 2018-11-17 20:06:17 följande:

Precis. Ibland önskade man ju att det ställdes nån sorts krav för att få bli förälder men att vara rik är inte ett sånt. Och jag tror inte barn mår bra av att hamna på dagis som spädbarn.

Fiona M skrev 2018-11-17 20:00:05 följande:

Menar du att de kan ta föräldraledigt eller gå ner i tid?

Utöver det har jag inte märkt ngn skillnad i attityd på mina jobb.

Komma för sent. Missa möten. Vara ledig över högtider mm.
  • Aniiee
    Mongoliet skrev 2018-11-17 19:30:54 följande:
    Om det föds för lite känns som att det är en annan diskussion. Tror att nervöxt inte är av ondo. Svårare att skaffa ett djur än barn i Sverige. Rätt märkligt egentligen. Tycker jag märker av hur det gnälls på föräldrar i verkligheten också. Inte lika tydligt såklart.
    Du missade poängen.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Mongoliet
    Aniiee skrev 2018-11-17 20:13:08 följande:

Du missade poängen.

Såg ingen poäng.
  • Fiona M
    Mongoliet skrev 2018-11-17 20:10:49 följande:
    Fiona M skrev 2018-11-17 20:00:05 följande:

Menar du att de kan ta föräldraledigt eller gå ner i tid?

Utöver det har jag inte märkt ngn skillnad i attityd på mina jobb.

Inget av de två förstnämnda accepteras hos oss. Har svårt att folk tycker det OK nånstans faktiskt. (Den tredje är jag inte berörd av, helgdagar är vi lediga ändå.)
  • Fiona M
    Mongoliet skrev 2018-11-17 19:30:54 följande:
    Om det föds för lite känns som att det är en annan diskussion. Tror att nervöxt inte är av ondo. Svårare att skaffa ett djur än barn i Sverige. Rätt märkligt egentligen. Tycker jag märker av hur det gnälls på föräldrar i verkligheten också. Inte lika tydligt såklart.
    Men hur ska du ha det? Det mjäkas med föräldrar OCH gnälls på dem?
  • Aniiee
    Mongoliet skrev 2018-11-17 20:18:02 följande:
    Såg ingen poäng.
    Då ska jag be dig att läsa och reflektera igen. Alternativt be någon se om de kan uppfatta poängen och förklara för dig. Jag ska göra och käka middag, så jag är lite upptagen. Alternativ 3 är så klart att vänta tills jag har händerna fria.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Mongoliet
    Fiona M skrev 2018-11-17 20:21:01 följande:

Men hur ska du ha det? Det mjäkas med föräldrar OCH gnälls på dem?

Ja, går det inte att det finns båda delarna menar du? Det gnälls just eftersom det mjäkas ju med dem. Folk tycker synd om SD men vi är vissa som hatar dem. Du ser att det är möjligt att mer en en sak finns om samma fenomen.
  • Mongoliet
    Aniiee skrev 2018-11-17 20:27:37 följande:

Då ska jag be dig att läsa och reflektera igen. Alternativt be någon se om de kan uppfatta poängen och förklara för dig. Jag ska göra och käka middag, så jag är lite upptagen. Alternativ 3 är så klart att vänta tills jag har händerna fria.

Väntar med spänning på poängen. Ät nu i lugn & ro.
  • PinkSugar
    Mongoliet skrev 2018-11-17 20:10:49 följande:

Eller arbeta deltid men att få betalt för heltid. Jobbade nyligen ihop med en småbarnsförälder som ständigt skröt över att hen låg långt över en arbetsvecka minus på flexen samtidigt som hen gick till chefen och klagade över att hen låg efter i arbetet. Slutade med att vi kollegor fick gå in och börja utföra hens arbetsuppgifter så att denna i lugn och ro kunde flexa ut tidigt och hämta på förskola
  • annabellelee

Jag har inte märkt något mjäkande. Jag måste naturligtvis vara i tid precis som alla andra. Missar jag något får jag ta igen det senare på fritid, som andra på mitt jobb.

Det gnälls en massa på föräldrar som vabba, men tro mig, det är inget jag gör för nöjes skull. Jag vänder ut och in på mig för att undvika vabbfrånvaro eftersom det skapar irritation, genom att be morföräldrar ta hand om barnen osv, men det går inte att undvika helt. Även när jag vabbar måste jag ofta vara tillgänglig på mejl och telefon och jobbar i praktiken dubbelt, utan ersättning från arbetsgivaren.

• Kusinen

Det beror på vad du menar. Man kan ju onte förhindra folk som vill bli föräldrar från att bli det, det man kan göra är ju att stötta personer som inte klarar sin föräldraroll eller omhänderta barn där föräldraskapet inte alls fungerar. Och det är ett komplicerat området där det säkert går att utveckla och göra mer. Men själva barnaskaffandet måste ju vara upp till individen. Tvångsterilisering är ju något riktigt mörkt i vår historia.

Rättigheter i arbetslivet för föräldrar som föräldraledighet och vab är ju till för att underlätta för mäniskor att kombinera familjeliv och arbetsliv och det är viktigt ur ett samhällsperspektiv i ett så litet land som Sverige. Däremot kan det ju finnas detaljer som går att justera tex som möjliggör för arbetsgivare att lättare kolla att fl inte tas ut mot uppsatta regler om det tex skulle visa sig vara ett problem. Detaljer i reglerna går ju alltid att justera om de notverkar sitt syfte eller skapar andra problem som enkelt går att undvika.

Men menar du hårdare krav på att bli förälder eller hårdare krav på föräldrar (och barn) i vissa sammanhang? Jag tror för övrigt ibte att man kan reglera bort att folk gnäller på varandra.

• Kusinen
    PinkSugar skrev 2018-11-18 09:24:52 följande:

Eller arbeta deltid men att få betalt för heltid. Jobbade nyligen ihop med en småbarnsförälder som ständigt skröt över att hen låg långt över en arbetsvecka minus på flexen samtidigt som hen gick till chefen och klagade över att hen låg efter i arbetet. Slutade med att vi kollegor fick gå in och börja utföra hens arbetsuppgifter så att denna i lugn och ro kunde flexa ut tidigt och hämta på förskola

Det låter ju mer som slappt ledarskap, dålig jobborganisation samt en arbetsskygg kollega än att det skulle ha med generella för lågt ställda krav på föräldrar, att göra. Som arbetsgivare ska man ju u derlätta för arbetstagaren att kombinera familjeliv med arbetsliv, men det handlar ju om hur man organiserar arbetet inte att man ska få betalt för arbetsrid som man inte har. Få arbetsguvare lär ju göra det.
  • OlgaElvira
    Mongoliet skrev 2018-11-17 19:55:22 följande:

Det är ett väldigt vanligt svenskt ord som används vardagligen av folk i hela landet. Inte alls dialektalt. Läser du böcker eller tidningar ibland?

Jag har inte stött på det som verb, därav min fråga.
Svar på tråden Varför mjäkas det föräldrar överallt?