• jagjag

Erfarenheter av vetekudde till bebisar (dags att sova själv)

Vi vill börja vänja in spjälsängen och funderar på hur vi ska göra den lika mysig som vår stora säng. Framförallt tänker jag på att det inte är lika varmt i spjälsängen och funderar då på att köpa någon sorts vetekudde, finns ju jättefina speciellt till bebisar. Jag vill inte köpa grisen i säcken bara, som med mycket annat vi köpt, och undrar om någon har bra erfarenheter av detta? Har det hjälpt era bebisar att komma till ro och ligga själva? Spjälsängen står intill vår säng med sidan avtagen så bebisen kommer inte att vara själv, bara ligga själv bredvid oss. Som det är nu så sover hen inte om jag inte ligger precis intill och det funkar inte så länge till pga ryggont etc. Jag kan inte röra mig en centimeter utan att hen vaknar och börjar åla sig mot mig. Blir ingen bra sömn för någon av oss. Bebisen är drygt sex månader.

• Svar på tråden Erfarenheter av vetekudde till bebisar (dags att sova själv)
  • jagjag

Det hanterar vi finfint, hen har både rosa och blå kläder.

• linnéa001

Jag använde vetevärmare när min dotter var liten. Värmde upp babynestet med det medan jag ammade henne och sedan fick hon ligga bredvid vetevärmaren. Det funkade jättebra, innan vi började värma upp babynestet ville hon bara ligga i min famn och sova. Vet inte hur gammalt ditt barn är men min dotter var ju ganska liten, det var i alla fall innan hon började vända en massa på sig. Det skadar ju inte att testa i alla fall

• Aliona

Vi använde vetekudde till vårt barn från att hen var jätteliten - mindre än er. Det funkade toppen. Från början sov hen bara i famnen och vaknade så fort vi lade ner, men med vetevärmare gick det mycket smidigare.

Ni behöver inte köpa någon specialgrej. Jag har en gammal knästrumpa som jag har fyllt med ris ock knutit ihop med en knut. Värmer 1,5 min i micron och använder när jag har huvudvärk, magont etc. Den funkade utmäkt till bebissängen också.

• Jag är bara jag
    linnéa001 skrev 2018-11-22 17:54:05 följande:
    Jag använde vetevärmare när min dotter var liten. Värmde upp babynestet med det medan jag ammade henne och sedan fick hon ligga bredvid vetevärmaren. Det funkade jättebra, innan vi började värma upp babynestet ville hon bara ligga i min famn och sova. Vet inte hur gammalt ditt barn är men min dotter var ju ganska liten, det var i alla fall innan hon började vända en massa på sig. Det skadar ju inte att testa i alla fall
    Det låter ju toppen om det funkar! Glad Jag har inte sovit i en säng på nästan 2 månader så jag tänkte testa babynestet i spjälsängen och nu gav du mig denna idé också- det ska provas.
  • Anonym (Ia)

Tycker ni är modiga. Skulle aldrig våga ha en vetekudde i spjälsängen.

Endast för att när en själv värmt i micron så har det alltid blivit någon del som blivit för varm så man bränt sig.

Om det är kallt i sängen skulle jag byta till andra lakan, finns ju tyg som inte känns kallt när man lägger sig alt ha en filt runt barnet som man tar bort sedan när bebis somnat (eller slätar ut så det ligger platt i sängen som ett extra lakan)

Så tänker jag.

• annabellelee

Vi hade vetekudde när lillen var liten och bara ville sova i famnen. Det funkade bra - en stund. Utan kudde vaknade han så fort man lade ner honom. Med kudde kunde man lägga ner honom och han sov 15 -30 min, men vaknade sedan igen när kudden svalnade av.

För oss var det 15 min när man hann gå på toa eller bre en smörgås, vilket man inte kunde annars, så det var guld värt.

Svar på tråden Erfarenheter av vetekudde till bebisar (dags att sova själv)