• meanna

3,5 månaders sluta amma till söms

Vår kille på 3,5 månader har ammas till söms i vår säng (liggammas) sedan han var ca 1,5 månad. Innan dess somnade han vid amning i min fann men det gör han inte längre.

På dagen somnar han alltid i vagnen ( under promenad eller ibland efter 2 min när man lagt ner honom om han är riktgt trött) dock skriker han alltid någon min direkt man lägger ner honom... han är en bestämt kille hehe.

På kvällen är det bara liggamning som funkar, och det kan ta ganska lång tid, mellan 45 min till 1,5 timme. Jag skulle vilja att hans pappa kunde lägga honom också, och att vi kommer ifrån amningen till söms. Tips?? Inga skrikmetoder, och han tar tyvärr inte napp.

• Svar på tråden 3,5 månaders sluta amma till söms
  • millow
    Näng skrev 2018-11-27 05:36:13 följande:

Men du kommer aldrig ifrån att barn som inte ammas missar något mycket viktigt. Det går inte att argumentera bort. Sedan har du rätt i att nått och ersättning inte är skadligt.

Vad är detta mycket viktiga som de missar?
  • 2barnsmorsan

Men du kommer aldrig ifrån att barn som inte ammas missar något mycket viktigt. Det går inte att argumentera bort. Sedan har du rätt i att nått och ersättning inte är skadligt.

Bebisar som får den närhet, näring och omsorg de behöver mår lika bra oavsett om näringen kommer från 100% bröst eller ej.

Men eftersom det här inte är en debatt om amning så är jag inte intresserad av att diskutera detta vidare. Det var inte ts fråga.
  • annabellelee

Jag tror du har missat att ts visst ammar, så detta gäller bara nattningen. Gör det inte till en amningsdebatt.

Ts, jag har tyvärr inte mycket råd. Mitt första barn var /är extremt närhetskrävande och somnar fortfarande bara om man ligger bredvid. Vi har provat olika metoder konsekvent i flera veckor (dock ej skrikmetoder) och vårt barn behövde närhet. Det har dock fungerat med pappan också, men inte förrän från ca 6 mån när jag trappade ner på amningen.
  • meanna
    Näng skrev 2018-11-27 05:34:18 följande:

Klokt! Jag har svårt att förstå att man inte har förmåga att vara i nuet för sin bebis skull.

Att folk har så stort behov av att klanka ner på andra mammor här på FL! Är väl dumt att inte tänka på hur saker kan bli framåt. Det gör mig inte till en sämre mamma, och gör mig inte mindre närvarande med min bebis just nu. Jag bad om råd för att slippa amma till söms, inga pekpinnar eller åsikter kring detta.
  • Ignoramus
    Näng skrev 2018-11-26 07:25:30 följande:

Oroväckande att du inte vet hur viktig amning och närheten mellan mamma och bebis är. Högst troligen kommer du inleda en diskussionskampanj som jag inte kommer delta i.

Är det någon som försöker provocera fram en diskussion kring amning vs ersättning i den här tråden så är det väl ändå du. H e r r e g u d vilka dömande inlägg du kommer med...!
  • legomum
    meanna skrev 2018-11-27 08:40:04 följande:

Att folk har så stort behov av att klanka ner på andra mammor här på FL! Är väl dumt att inte tänka på hur saker kan bli framåt. Det gör mig inte till en sämre mamma, och gör mig inte mindre närvarande med min bebis just nu. Jag bad om råd för att slippa amma till söms, inga pekpinnar eller åsikter kring detta.

Så små som 3 månader ammar till söms eller flaskas till söms. Det är inte så mycket du kan göra åt saken ÄN.

Att du inte vill vara en nattlig napp förstår jag helt. Men du får nog ge dig till tåls ett litet tag till.

Skulle nog säga att det enklaste vore att när du ger gröt på kvällen innan natten så vänjer du av med nattmål. Att när liten då vaknar endast får tröst och ev lite vatten.

Har din bebis något gosedjur/filt så kan man överföra att det finns trygghet i dessa och när liten då vaknar kan sträcka ut handen efter dem och somna om. Napp har jag erfarenhet att de gärna tappar och vaknar till längre stund när de inte hittar dem.

Målet är ju att de tillslut när de vaknar kan somna om själva. Vägen dit ser lite olika ut för alla barn accepterar inte att man släcker lampan och går ut ur rummet och säger sov nu..

Mina absoluta bästa råd till en förstagångsmamma är; av alla goda råd du får, gör det som blir bäst för dig och gör det som fungerar.
  • nernu
    2barnsmorsan skrev 2018-11-27 07:44:43 följande:

Bebisar som får den närhet, näring och omsorg de behöver mår lika bra oavsett om näringen kommer från 100% bröst eller ej.

Men eftersom det här inte är en debatt om amning så är jag inte intresserad av att diskutera detta vidare. Det var inte ts fråga.

Jag har hittills aldrig stött på föräldrar som ger ersättning som ger lika mycket hud mot hud kontakt som barn som ammas får. Det hade inte jag heller gjort. Superpraktiskt att bara slänga upp en flaska. Vid amning ?tvingas? man till närkontakt på ett annat sätt. Går inte att komma ifrån.
  • SI12344

Oj, mycket tyckande här!

Om man som ammande känner att man gärna hittat något annat som funkade ibland så man får vila/andas/äta i lugn och ro så är det knappast av fara för barnet.

Självklart kommer en liten 3,5 mån äta ganska mycket och ofta, och mycket för att öka på mjölkproduktionen med jämna mellanrum. Särskilt kvälls- och nattetid. Man kommer såklart inte från det men lite ersättning/flaska då och då är ingen fara. Det är när flaskan som tar över som mjölkproduktionen inte håller jämna steg med efterfrågan. Det är ju tråkigt om man vill helamma.

Känn dock inte att man ?måste? låta bli att amma på kvällarna för att det ska funka med en äldre bebis. Men det är alltid skönt att ha alternativ, och det kan vara enklare att hitta dem vid 3 mån än 9 mån. När jag ammar för att natta nu handlar det om ca 10 min i bästa fall. :)

• Ignoramus

Och du övervakar förstås väldigt många flaskmatande familjer hela dagarna så att du verkligen vet vad du pratar om...?

Jag har i mina empiriska studier aldrig stött på ett ammande barn som får sova lika gott som ett som

får ersättning ;)

nernu skrev 2018-11-27 12:17:21 följande:

Jag har hittills aldrig stött på föräldrar som ger ersättning som ger lika mycket hud mot hud kontakt som barn som ammas får. Det hade inte jag heller gjort. Superpraktiskt att bara slänga upp en flaska. Vid amning ?tvingas? man till närkontakt på ett annat sätt. Går inte att komma ifrån.

• Inga bekymmer
    Ignoramus skrev 2018-11-27 14:10:30 följande:

Och du övervakar förstås väldigt många flaskmatande familjer hela dagarna så att du verkligen vet vad du pratar om...?

Jag har i mina empiriska studier aldrig stött på ett ammande barn som får sova lika gott som ett som

får ersättning ;)

Min 6-månaders har sovit många hela nätter sen ca 2,5 månaders ålder och han ammades helt i 4 månader. Sedan började vi med gröt och smakportioner. Han vaknar ibland nån gång men sover ofta hela natten också. Så här har du en:)
  • JGBM

Jag tror det kanske är svårt att "lära om" nu när hen tagit som vana att snutta sig till sömns. Jag tillät aldrig det, när min som hade ätit så tog jag ut bröstet och hade honom bara i famnen. Han tog varken napp eller tumme men flaska gick fint. Första gången var han 3 v, jag helammade förutom när pappan hade honom själv enstaka kvällar.

Nattamma slutade jag med när han var 4 mån och slutade amma helt vid 6 månader. Han ville hellre äta mat haha. Skulle tycka att det hade varit jättejobbigt att vara levande napp till en 8 månaders. Jag tror man blir det också för att de är hungriga och alltså vill äta hela tiden från bröstet. Min son ammade ju inte då men åt kopiösa mängder mat! Han åt 7 ggr/ dag, gröt, mat, ersättning (han ville inte ha välling), hela tiden. Det hade jag aldrig fixat att tillgodose genom att amma till största delen!

• nernu
    Ignoramus skrev 2018-11-27 14:10:30 följande:

får ersättning ;)

Nej och det har jag inte påstått heller. Jag konstaterar bara att jag har nära vänner omkring mig som flaskmatar och när de matar får inte barnet någon mer hudkontakt än om händerna råkar komma på varandra på flaskan. Även om de skulle mata utan tröja ibland hemma så ser jag ju att de ofta matar utan hudkontakt. Du kan inte amma utan hud mot hud. Tycker du att det är en orimlig slutsats så får du väl göra det.
  • Näng

Amning minskar allt mer speciellt hos lågutbildade. Det är en skrämmande utveckling. Jag gör det inte till en amningsdebatt. Jag påtalar bara att amning är det bästa för en bebis om mamman har tillräckligt med mjölk och 3,5 månader är väldigt tidigt att börja ställa krav på ett spädbarn. Ni som väljer bort amning eller minskar ner utan egentlig orsak kan skrika er hesa, amning är bäst...men det finns mammor som mår psykiskt dåligt eller som inte har tillräckligt med mjölk eller som medicinerar m.m. De lever under andra förutsättningar och skall inte känna sig påhoppade. Högst troligt kämpar de redan som det är. Ni som blir så upprörda tillhör troligen en annan grupp. Amning och anknytning går hand i hand. Men det går att få en god anknytning utan amning men varför välja bort det om man inte måste?

• SI12344
    Näng skrev 2018-11-27 18:55:43 följande:

Amning minskar allt mer speciellt hos lågutbildade. Det är en skrämmande utveckling. Jag gör det inte till en amningsdebatt. Jag påtalar bara att amning är det bästa för en bebis om mamman har tillräckligt med mjölk och 3,5 månader är väldigt tidigt att börja ställa krav på ett spädbarn. Ni som väljer bort amning eller minskar ner utan egentlig orsak kan skrika er hesa, amning är bäst...men det finns mammor som mår psykiskt dåligt eller som inte har tillräckligt med mjölk eller som medicinerar m.m. De lever under andra förutsättningar och skall inte känna sig påhoppade. Högst troligt kämpar de redan som det är. Ni som blir så upprörda tillhör troligen en annan grupp. Amning och anknytning går hand i hand. Men det går att få en god anknytning utan amning men varför välja bort det om man inte måste?

För ibland är man så less på amning att man bara gråter. Det är fan guld värt i det läget att kunna natta på annat sätt eller av pappan. Vår bebis har varit så närhetskrävande att jag har inte räckt till.

Amning är fantastiskt, men också skitjobbigt.
  • Näng
    SI12344 skrev 2018-11-27 20:49:43 följande:

För ibland är man så less på amning att man bara gråter. Det är fan guld värt i det läget att kunna natta på annat sätt eller av pappan. Vår bebis har varit så närhetskrävande att jag har inte räckt till.

Amning är fantastiskt, men också skitjobbigt.

Så är det så klart. Men då tillhör man inte gruppen som tar lätta vägen utan den som ibland måste få lite vila. Just då.
Svar på tråden 3,5 månaders sluta amma till söms