• Anonym (.)

Kolla upp tidigare namn?

Om jag skulle byta för och efternamn, kan någon då kolla upp vad jag hetat innan jag bytte namn?

• Svar på tråden Kolla upp tidigare namn?
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 06:55:33 följande:

Om jag skulle byta för och efternamn, kan någon då kolla upp vad jag hetat innan jag bytte namn?

Ja, via folkbokföring och ditt personnummer.
  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2018-11-26 06:58:51 följande:

Ja, via folkbokföring och ditt personnummer.

Sparas dom uppgifterna ?
  • OlgaElvira
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 07:11:14 följande:

Sparas dom uppgifterna ?

Ja, naturligtvis sparas detta. Det kommer att finnas i Skatteverkets databaser, såna uppgifter är också sådant som aldrig gallras bort. Enda möjligheten att skydda en sådan uppgift är om du får skyddad identitet.
  • FrökenKanSjälv

Om det inte gick att kolla upp vad man hette förut så skulle tex examensbevis bli värdelösa efter att man har bytt namn.

• Fjäril kär
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 07:11:14 följande:

Sparas dom uppgifterna ?

Alla namnbyten följer med personnummret.
  • Anonym (.)
    OlgaElvira skrev 2018-11-26 07:30:21 följande:

Ja, naturligtvis sparas detta. Det kommer att finnas i Skatteverkets databaser, såna uppgifter är också sådant som aldrig gallras bort. Enda möjligheten att skydda en sådan uppgift är om du får skyddad identitet.

Kan vem som helst kolla upp detta? Kan bara jag kolla upp information om mina tidigare namn om jag får skyddad identitet ?
  • Anonym (.)
    Fjäril kär skrev 2018-11-26 07:36:54 följande:

Alla namnbyten följer med personnummret.

Ok
  • Anonym (beror)
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 07:45:58 följande:
    Kan vem som helst kolla upp detta? Kan bara jag kolla upp information om mina tidigare namn om jag får skyddad identitet ?
    Beroende på vilken grad av skyddad identitet du får så ser olika personer vad du hetat innan. Men jag tror inte att någon annan privatperson kan kolla vad du hetat innan oavsett grad av skydd. Men det får du kolla upp. Att få skyddad identitet är inte så lätt, man kan inte bara be om det. 

Om jag minns rätt så kommer en varning upp om någon söker på ditt personnummer/namn vid den lägsta graden. Då ska skatteverket göra en utredning om uppgifterna ska lämnas ut eller inte innan de gör det. 

Högsta graden innebär att du får nytt namn och personnummer, det kan ingen ta reda på utom några få personer. Om jag alltså minns rätt. 
  • OlgaElvira
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 07:45:58 följande:

Vem som helst har rätt att, utan att behöva uppge namn eller skäl, begära ut en allmän handling. Den rätten finns som en av våra grundlagar. Det gäller alla uppgifter som samlas in, skickas till eller tas fram av svenskmyndighet. Den begränsning som finns regleras i sekretesslagen.

För att få skyddad identitet krävs beslut av skatteverket. Här har man på ett pedagogiskt sätt redovisat vad som gäller. www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/hur-far-man-skyddad-identitet/

Skyddet av personuppgifter är svagt i Sverige, det är ett pris vi får betala för vår rätt att ta del av allmänna handlingar och på så sätt kunna ha koll på myndigheterna. En rättighet som inte finns i så många länder. Det pågår en debatt om hur vi kan behålla den rättigheten och samtidigt skydda personuppgifter.
  • Anonym (.)
    OlgaElvira skrev 2018-11-26 09:10:26 följande:

Vem som helst har rätt att, utan att behöva uppge namn eller skäl, begära ut en allmän handling. Den rätten finns som en av våra grundlagar. Det gäller alla uppgifter som samlas in, skickas till eller tas fram av svenskmyndighet. Den begränsning som finns regleras i sekretesslagen.

För att få skyddad identitet krävs beslut av skatteverket. Här har man på ett pedagogiskt sätt redovisat vad som gäller. www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/hur-far-man-skyddad-identitet/

Skyddet av personuppgifter är svagt i Sverige, det är ett pris vi får betala för vår rätt att ta del av allmänna handlingar och på så sätt kunna ha koll på myndigheterna. En rättighet som inte finns i så många länder. Det pågår en debatt om hur vi kan behålla den rättigheten och samtidigt skydda personuppgifter.

Diskuterar dom om dom ska ta bort folks adressuppgifter osv från Internet?
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 09:29:35 följande:
    Vad spler det för roll när det bara är att ringa till folkbokföringen och fråga.

• Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2018-11-26 09:36:10 följande:

Vad spler det för roll när det bara är att ringa till folkbokföringen och fråga.

För att folk är lata
  • OlgaElvira
    Anonym (.) skrev 2018-11-26 09:29:35 följande:
    Av det jag läst diskuterar man vad man kan sekretessebelägga, hur man ska göra det och vilka oönskade konsekvenser det kan tänkas få. Det är dock ingen intensiv debatt om detta, tyvärr. 
Svar på tråden Kolla upp tidigare namn?