Kolla upp tidigare namn?
Om jag skulle byta för och efternamn, kan någon då kolla upp vad jag hetat innan jag bytte namn?
Om jag skulle byta för och efternamn, kan någon då kolla upp vad jag hetat innan jag bytte namn?
Ja, via folkbokföring och ditt personnummer.
Sparas dom uppgifterna ?
Om det inte gick att kolla upp vad man hette förut så skulle tex examensbevis bli värdelösa efter att man har bytt namn.
Sparas dom uppgifterna ?
Ja, naturligtvis sparas detta. Det kommer att finnas i Skatteverkets databaser, såna uppgifter är också sådant som aldrig gallras bort. Enda möjligheten att skydda en sådan uppgift är om du får skyddad identitet.
Alla namnbyten följer med personnummret.
Kan vem som helst kolla upp detta? Kan bara jag kolla upp information om mina tidigare namn om jag får skyddad identitet ?
Vem som helst har rätt att, utan att behöva uppge namn eller skäl, begära ut en allmän handling. Den rätten finns som en av våra grundlagar. Det gäller alla uppgifter som samlas in, skickas till eller tas fram av svenskmyndighet. Den begränsning som finns regleras i sekretesslagen.
För att få skyddad identitet krävs beslut av skatteverket. Här har man på ett pedagogiskt sätt redovisat vad som gäller. www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/hur-far-man-skyddad-identitet/
Skyddet av personuppgifter är svagt i Sverige, det är ett pris vi får betala för vår rätt att ta del av allmänna handlingar och på så sätt kunna ha koll på myndigheterna. En rättighet som inte finns i så många länder. Det pågår en debatt om hur vi kan behålla den rättigheten och samtidigt skydda personuppgifter.
Vad spler det för roll när det bara är att ringa till folkbokföringen och fråga.