KUB, NIPT ELLER INGET ALLS
Hej,
Jag förlorade mitt barn i magen för ett år sedan. Vår son hade inga fel, det var moderkakan som hade drabbats av proppar.
Jag är otroligt kluven hur man i nästa graviditet ska resonera kring att göra KUB/NIPT test. Jag känner att jag skulle vilja veta om det är en kromosom-avikelse för att jag ska vara förberedd på att barnet skulle kunna dö i magen igen, för det är ju en större risk när det är trisomi 13, 18, 21.
Känns otroligt onödigt att göra KUB, för det är ju bara en sannolikhet och om man får en hög risk där så ska man gå vidare med fostervattenprov och det är 0,5% risk att det påverkar till missfall så det skulle jag ändå aldrig göra om jag kom dit. Sen har vi NIPT ett blovprov i armen och sedan får jag svaret inom en vecka, svart på vitt, det negativa med det i mitt landsting är att man får i så fall göra det privat och betala flera tusen.
Min fråga är: hur ser ni på dessa olika prover och hur resonerar ni som har förlorat ett barn i magen, tar man alla säkerhetsbälten som finns och göra dessa för att ha så stor koll som möjligt?