• Aniiee

Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?

Jag äter vanligtvis frukost och "middag" (dock vid lunchtid, trots att vi inte brukar benämna detta middag andra dagar) på julafton. På kvällen blir det mer oplannerat/oorganiserat ätande av diverse godis, efterrätter, smörgåsar mm.

I have a growing lack of disgust for you
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?
  • hammarhajen

Tre måltider. Som i princip alla dagar. Jag mår absolut inte bra av att hetsäta sådana mängder att jag klarar mig på ett huvudmål, då mår jag bara illa (om jag ska äta tillräckligt) eller blir hungrig frampå småtimmarna när jag vill sova (om jag ska äta lagom mycket)

Har alltid ätit ungefär så är, både som barn, ung vuxen och med egna barn:

Frukost med julig touch, t.ex. saffransscones eller julbröd med skinka och julost, vanlig frukosttid ca 8.00-9,00

Sedan alltid någon uteaktivitet, som skridskor eller pulka eller promenad beroende på ålder och snötillgång, när vi varit bara vuxna så promenad i alla fall. 

Lätt lunch ca 12.30-13.30, risgrynsgröt

Julbordet serveras som middag efter Kalle Anka och välkomstglögg, så kanske runt 17.00. 

• myskmalva

Frukost, julbord vid lunchtid, godsaker till Kalle Anka, risgrynsgröt på kvällen (typ när man normalt skulle äta middag) och sedan åker godsakerna fram igen när barnen har somnat. Så alldeles vanliga mattider men med festligare mat.

• Jag är bara jag

Frukost och middag. Vanligen runt 16, men i år är vi bortbjudna och då blir nog middagen runt 13 skulle jag tro. På kvällen äts mackor med diverse på.

• Physalis

Menar du vanliga måltidstider eller vanliga icke juliga måltider?

På grund av småbarn är våra tider rätt vanligt strukturerade. Annars är tiderna mer flytande förutom julbordet som serveras kl 13.

Vi äter vanlig frukost vid vanlig tid.

Sen blir det nog någon typ av mellanmål.

Sen blir det julbord.

Efter det ströäter vi huvudsakligen onyttigheter. Möjligen blir det något mer normalt till mellanmål.

Sedan äter vi traditionellt rester från julbordet kring middagstid.

Utan barnet hade mellanmålen försvunnit och middagen hade kommit senare på kvällen.

Korrekturläser som en kratta
  • Aniiee
    Physalis skrev 2018-12-09 13:18:37 följande:

Menar du vanliga måltidstider eller vanliga icke juliga måltider?

På grund av småbarn är våra tider rätt vanligt strukturerade. Annars är tiderna mer flytande förutom julbordet som serveras kl 13.

Vi äter vanlig frukost vid vanlig tid.

Sen blir det nog någon typ av mellanmål.

Sen blir det julbord.

Efter det ströäter vi huvudsakligen onyttigheter. Möjligen blir det något mer normalt till mellanmål.

Sedan äter vi traditionellt rester från julbordet kring middagstid.

Utan barnet hade mellanmålen försvunnit och middagen hade kommit senare på kvällen.

Jag menade mest så att säga "tider". Juligt eller ej spelar ingen roll.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Bunny on speed

Lunch vid kl 13. Tar i princip hela förmiddagen att förbereda.

Fika och kanske en macka mot kvällen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Flaskkaft

Äter julmat ca kl.12.30 och 18.00. Övriga tider julgodis som står i skålar överallt.

• elyse

Jullunchen blir första målet. Bara barnen äter frukost. Sedan får man plocka som man vill till middag. Jag kan äta lite mer julbord från lunchen både en och två gånger. Vi har dock inga direkta efterrätter. Kolor, choklad och pepparkakor bara.

• Jennie med ie

Beror på hur tidigt jag vaknar/går upp men vanligtvis äts frukost och lunch innan själva julaftonsfirandet börjar och julmaten blir middagen framåt kvällen. Däremellan blir det både glögg och lite fika.

• nernu

Frukost julbord till lunch och gröt och skinkmacka till kvällen. Med fika och godis mellan. Mums!

• Physalis
    Aniiee skrev 2018-12-09 19:00:17 följande:

Jag menade mest så att säga "tider". Juligt eller ej spelar ingen roll.

Ok

Svarade på båda för säkerhetsskull.
    Korrekturläser som en kratta
  • BossHoss

Skriver bara att jag äter Lunch, för jag brukar unna mig lite extra på jul på frukosten i och med att jag dietar och har lätt för att gå upp i vikt normalt sett. Men det är nog egentligen två "normala" måltider även om frukosten är lite extra just för mig denna dag

• K Kalle

Jadu. Det brukar bli risgrynsgröt till frukost och då kan det bli skinksmörgås till lunch. Då är ju svaret noll eftersom det är julmat det också.

• Duckan

Nya rön på firandet i år så det blir tre måltider.
    Frukost, lunch och sen är middagen själva julbordet.

• Rafael90

Jag har inte så mycket att ändra på egentligen. Äter frukost på morgonen, på eftermiddagen äter jag en lagad måltid och på kvällen blir det nån macka och kanske flingor. På julafton ser det likadant ut förutom att den lagade måltiden består av julmat.

Svar på tråden Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?