nihka skrev 2019-01-02 19:10:48 följande:
"Formodligen"? Du tycker, tror och känner igen.
Ja, jag är betydligt mer fundersam och ödmjuk till skillnad ifrån många andra som alltför ofta är fullkomligt övertygade att de har rätt (kanske inklusive dig?) - därför uttrycker jag mig så. Ändå brukar det lustigt nog ofta visa sig vara jag som har rätt sen i slutändan, men jag vågar sällan riktigt stå för det till en början.
Och att jag har haft rätt kommer antagligen även visa sig vara uppenbart även i denna frågan så småningom. Tyvärr blir det väl antagligen till slut så, olyckligtvis.......
Migrationsverket "känner" ingenting. Den har ett uppdrag och ett regelverk som reglerar verksamheten
De kanske inte rent ut sagt "känner" någonting, men något måste de ju trots allt utgå ifrån, annars hade de ju inte kunnat göra något alls - dvs inte kunnat arbeta alls om de inte hade en viss verklighetsbild att utgå ifrån. Och samtidigt är det ju människor som jobbar där, alltså måste de ju kunna "känna" annars skulle de inte vara mänskliga alls. Sen kan man ju förstås, på ett sätt, att de ur ett professionellt perspektiv inte borde gå efter vad de känner såklart. Men fortfarande hade det antagligen vara väldigt svårt/omöjligt att bygga upp och driva en endaste form av fungerande verksamhet utan några alls tankar, känslor eller åsikter alls.
och där står ingenting i regelverket om att man ska premiera "välbärgade giriga lyckosökare som suktar efter mer".
Nej, och givetvis står det inte så ordagrant. Och det har jag väl aldrig sagt heller?
Men det handlar inte bara om vad man ser och hör ordagrant, utan om så mycket annat. Som exempelvis att lägga märke till saker, bara ihop det ena med det andra och därmed dra slutsatser osv osv osv.