• Emerencia

Namnet Aurora

Jag älskar namnet Aurora, tycker det är så vacker. Betyder morgondagens gudinna, själv tänker jag inte på törnrosa men kan nog tänka mig att en del gör det. Kanske rent av tycker namnet bara tillhör sagor. Skulle jag få en flicka hamnar nog Aurora på listan av möjliga namn. Men jag är orolig att folk skulle reagera negativt. Jag är inte sådan som vill utmärka mig eller vara speciell. Tycker helt enkelt namnet är fint. Vad anser folket i allmänhet? :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namnet Aurora
  • Emerencia
    Lilyje skrev 2018-12-21 21:04:06 följande:

Jag tycker Aurora är ett fint namn, men inget jag skulle ge en människa.

Min pappa jobbade på en båt som heter Aurora, så skulle jag döpa något till Aurora så hade det få bli en katt eller något :)

Var lite rädd att namnet skulle få sån koppling till djur. Ja, kanske iaf kan ha det som andranamn i annat fall. De verkar inte många bry sig så mycket om :)
  • Arcnice

Jag tänker på den animeserien Starzinger och prinsessan Aurora när jag hör namnet.
    Är rätt fint, men inget jag skulle namnge ett av mina eventuella barn.

• Aurora Borrealis

Tror det är vanligt i spansktalande länder i Latinamerika. I serien "desperate housewives" skulle den latinamerikanska karaktären som Eva Longoria spelar, döpa sitt och Carlos barn till Aurora.

• Bunny on speed

Helt ok. Jag tänker på Starzinger :)

Aurora betyder dock inte norrsken, utan utgör bara "sken"-biten.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Minis4567

Personligen tycker jag namnet är lite svårt att uttala. Men ni ska absolut välja det namnet som ni tycker är finast!

• fluu

Kopplar till gudinnan och Köningsmarck. Tycker att namnet är vackert. Ovanligt, men ändå relativt bekant och enkelt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • UndrandeSökare
    Emerencia skrev 2018-12-21 20:26:16 följande:

Jag älskar namnet Aurora, tycker det är så vacker. Betyder morgondagens gudinna, själv tänker jag inte på törnrosa men kan nog tänka mig att en del gör det. Kanske rent av tycker namnet bara tillhör sagor. Skulle jag få en flicka hamnar nog Aurora på listan av möjliga namn. Men jag är orolig att folk skulle reagera negativt. Jag är inte sådan som vill utmärka mig eller vara speciell. Tycker helt enkelt namnet är fint. Vad anser folket i allmänhet? :)

Det betyder MORGONRODNADENS gudinna...inte morgondagens
    Betydelse Aurora
    Namnet kommer från romersk mytologi och har motsvarigheten Eos i grekisk mytologi. Det var namnet på morgonrodnadens gudinna. Aurora betyder alltså morgonrodnad, eller gryning.
    Aurora har ofta används i fransk form, Aurore.
    Som dopnamn började det användas i mitten av 1600-talet.
    Aurora Borealis är även latin för Norrsken
    svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Aurora
  • annabellelee
    Emerencia skrev 2018-12-21 21:05:06 följande:

Ja just det, norrsken betyder det ju. Var morgondagen gudinna som hette Aurora, så var det. Tack :)

Aurora borealis betyder norrsken. Aurora är bara "sken" eller ljus.
  • UndrandeSökare
    annabellelee skrev 2018-12-22 12:21:37 följande:
    Aurora borealis betyder norrsken. Aurora är bara "sken" eller ljus.
    Borealis betyder nordlig.
  • Emerencia
    UndrandeSökare skrev 2018-12-22 12:16:17 följande:

Det betyder MORGONRODNADENS gudinna...inte morgondagens

Betydelse Aurora
    Namnet kommer från romersk mytologi och har motsvarigheten Eos i grekisk mytologi. Det var namnet på morgonrodnadens gudinna. Aurora betyder alltså morgonrodnad, eller gryning.

Aurora har ofta används i fransk form, Aurore.

Som dopnamn började det användas i mitten av 1600-talet.

Aurora Borealis är även latin för Norrsken

svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Aurora
    Men jösses ville reaktion. Chilla lite, har du svalt ett surpiller?
  • OlgaElvira

Vackert namn men kanske lite svårt att hantera i svensk språkmiljö. Men som med alla namn, omgivning gen vänjer sig snart. Jag skulle inte tveka om det också passar ihop med efternamnet.

Men enligt vad jag lärt mig så är Aurora morgonrodnadens gudinna, bara det är ju underbart vackert. Norrsken på latin är aurora borealis.

• Emerencia
    OlgaElvira skrev 2018-12-24 13:04:56 följande:

Vackert namn men kanske lite svårt att hantera i svensk språkmiljö. Men som med alla namn, omgivning gen vänjer sig snart. Jag skulle inte tveka om det också passar ihop med efternamnet.

Men enligt vad jag lärt mig så är Aurora morgonrodnadens gudinna, bara det är ju underbart vackert. Norrsken på latin är aurora borealis.

Jag har ett tyskt efternamn som skulle flytta ihop med Aurora väldigt bra. Så det blir inte Aurora Svensson eller nått sånt. Mer Aurora Windisch (inte mitt riktiga namn men så ni förstår)
  • Xenia
    Emerencia skrev 2018-12-21 20:59:58 följande:

Jag vill ju inte att mitt barn ska bli mobbad för sitt namn :( Jag får nog fundera en eller två gånger till innan jag har det som alternativ. Kanske får lägga in det som andranamn istället.

Men varför i all världen skulle en Aurora bli mobbad för sitt namn? Blir hon mobbad är det av andra orsaker (kanske för att hon är rädd och osäker), och då kommer de alltid att hitta på orsaker att reta henne. Tänk i stället att du ska uppfostra henne till en tuff tjej med gott självförtroende.

Jag gillar "prinsessnamn" som Aurora. Men fundera på om hennes kamrater i förskoleåldern kommer att klara att uttala namnet. Kommer de att kalla henne Rora eller Lola och är du ok med det, ifall smeknamnet fastnar?
  • Emerencia
    Xenia skrev 2019-01-25 17:18:29 följande:

Men varför i all världen skulle en Aurora bli mobbad för sitt namn? Blir hon mobbad är det av andra orsaker (kanske för att hon är rädd och osäker), och då kommer de alltid att hitta på orsaker att reta henne. Tänk i stället att du ska uppfostra henne till en tuff tjej med gott självförtroende.

Jag gillar "prinsessnamn" som Aurora. Men fundera på om hennes kamrater i förskoleåldern kommer att klara att uttala namnet. Kommer de att kalla henne Rora eller Lola och är du ok med det, ifall smeknamnet fastnar?

Ja, att hon får smeknamn gör inget. Alla har de nästan. Mitt namn är väldigt svårt för små barn att uttala så då blev de annat.
  • Nimzay

Är personligen inte speciellt förtjust i det namnet. Vet inte riktigt varför egentligen, tycker bara inte det låter speciellt fint helt enkelt. Men det är ju jag det.

• jwrga

Jag heter det i andranamn och tycker det är jättefint! Alla kompisar var avundsjuka på det när vi var små. Det finns ju alltid namn som inte alla kommer gilla, och de heter säkert namn eller döpt sina barn till namn som inte faller dig i smaken. 

• Coccolina

Jag tycker det är ett vackert namn Väldigt vanligt i Italien... Jag är oftast emot konstiga namn, men kanske just för att jag själv vet så många som heter så ser jag inte det som ett konstigt namn...

Eros Ramazzotti skrev en väldigt vacker sång till sin dotter som heter Aurora... och det är den jag tänker på när jag hör namnet  

(här i beskrivningen har de översatt texten till Engelska... har bara ögnat igenom den och den verkar stämma någorlunda och då jag inte orkar fixa en översättning till svenska just nu så den får duga )

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Namnet Aurora