• Hinhej

Ta med 2,5-åring på teater

Hej!

Nu är det så att jag har biljetter till en revy på nyårsafton och tänkte gå med två vänninor. Tanken var att maken skulle vara hemma och passa barnen, men han har åkt på körtelfeber nu i dagarna och är mer eller mindre sängliggandes. Mina barn är 7 och 2,5 år. 7-åringen klarar sig själv hemma med maken under tiden, det är inga problem, men vill inte lämna maken med båda barnen en hel kväll. Har också försökt skaffa barnvakt utan resultat än så länge.

Går inte så ofta på teater annars så undrar om ni tycker det är gångbart att ta med en 2,5-åring på teater som varar i 4 timmar med en paus. Hon är ganska lugn och tyst rent allmänt så det är inte det jag oroar mig för. Det jag mest oroar mig för är om hon skulle bli kissnödig mitt i akten när man inte får/det är extremt krångligt att ta sig ut. Hon är precis blöjfri och det kan bli ganska så akut. Hon är bra på att säga till och knipa igen för sin ålder, men även om jag tar henne på toa precis innan kommer hon antagligen bli kissnödig innan pausen och om det dessutom är kö till toaletterna i paus så blir det en väldig kris.

Jag har verkligen sett fram emot att gå på detta men vet inte alls om det är gångbart nu när maken blivit sängliggandes. Vad säger ni?

• Svar på tråden Ta med 2,5-åring på teater
  • syntharen

Jag hade inte gjort det, oavsett hur lugnt barnet är i vanliga fall. Tror det blir sjunt tråkigt för en 2,5-åring att sitta still i 2 gånger 2 timmar. Och jag som gäst hade inte uppskattat en lite lätt gnällig unge. Eller behöva resa mig för att släppa fram er om ni behöver gå ut. Så nä, inga småbarn på teater för vuxna. Kan ingen annan vara barnvakt? Annars kanske mannen kan klara 4+ timmar med barnen. Det är ju många ensamstående som måste göra det.

• Hinhej

Okej det låter vettigt! Men är som sagt riktigt kluven för vill verkligen gå och att lämna de båda med maken känns riktigt ruttet av mig också. Åh vad jobbigt! Haha! Hon är dock ett väldigt tystlåtet barn i grunden så det oroar jag mig faktiskt inte för. Där skon klämmer är bensträckare/toalettbesök under tiden. Vet ej hur det funkar då jag i princip aldrig går på teater. Vi har platser längst ut i kanten så att gå ut skulle inte störa någon nåt nämnvärt, men frågan är om man får under en akt om hon tillexempel skulle bli akut kissnödig. Någon som vet?

• äldreochklokare

Nej jag skulle inte ta med ett så litet barn på teater för vuxna. 

• Ellie

Nej. Även ett tystlåtet barn skulle tröttna efter 4 timmar i en teaterstol.

Det är ju 6 dagar till nyårsafton. Efter den tiden borde mannen klara av en 2.5-åring i några timmar.

Gå du själv, och njut!

• Jagochdublirvi

Nej! Absolut inte! Barnet lär inte uppskatta det och framförallt de som sitter i närheten lär inte uppskatta att ett barn är där, oavsett hur stilla barnet brukar vara i vanliga fall. 2x2 timmar för en 2,5 åring fungerar inte för ett normalt barn och hen lär förr eller senare bli rastlös och uttråkad om hen är det minsta lilla normalt. Fråga istället maken vad han anser. Klarar han det inte, ja, då får du skippa teatern. Åker du kan ni ju alltid ha kontakt med honom under pausen och skulle det vara för mycket för honom så får du vara beredd att åka hem och avlasta honom. Om ert barn är så lugnt som du säger kan din man bädda ner sig i soffan och ert barn kan sitta och titta på barnkanalen eller något utan några problem. Är hon för livlig för honom lär hon vara mer än alldeles för livlig för att tas med på vuxenteater! Tänk på att precis som du har med högsta sannolikhet de övriga i teatersalongen sett fram emot teatern.

• hammarhajen

Sitter  verkligen barnet stilla och tyst i två timmar utan någon som helst underhållning? Inget spel, ingen mobil/platta, ingen leksak som låter det minsta, inget viskande från dig, inga frågor, ingenting? Har aldrig mött en 2,5-åring som funkar så.

Det som hemma kan passera som "stilla och lugnt" kan vara väldigt störande för grannar på en teater (t.ex. lysande mobilskärm, leksak som prasslar, folk som viskar...)

• EmberEyes

Som vuxen hade jag inte varit intresserad av att ha ett småbarn i salongen under en vuxen-föreställning.

• annabellelee

Jag tror inte det kommer att fungera. Fyra timmar är en evighet för ett litet barn. Om hon är så stillsam kanske hon kan sitta hemma framför en film och ta det lugnt medan pappa vilar.

• Trippelmamma76

Pappan lär väl knappast vara så sjuk att han inte kan ta hand om sitt barn några timmar om närmare en vecka? Och i så fall så får du väl ställa in då. Jag tycker inte det är snällt mot barnet att ta med det (och säkert inte så poppis hos övriga i salongen heller). Frågan är väl om det ens skulle vara tillåtet?

• Hilde3000

Nej, jag tycker inte du ska ta med ett så pass litet barn. Även om du upplever barnet som lugnt och stilla så är det en helt annan sak i en tyst teatersalong, allt hörs mer. Din man får ta hand om henne eller så får du ställa in. Med lite tur så har din man repat sig tills dess, är ju nästan en vecka dit.
    Men en fråga: har du köpt en biljett redan till barnet? För barn går ju inte in gratis....

• sysop

Om det nu skulle vara så att pappan absolut inte klara av att ta hand om barnen då han är sjuk, skaffa en barnvakt som stöttar i hemmet.

Jag tror inte det är en bra idé vare sig för barnet, dig eller övriga teaterbesökare att den lilla följer med till teatern.

Hoppas ni hittar en bra lösning,

Gott Nytt år

• Fru Ve

Men om barnet är så pass lugn borde det inte vara ett problem för pappan att ta hand om henne tänker jag. Han får väl låta henne se film eller iPad hela tiden då du är borta. Bättre det än att du tar med henne på teater.

• Hinhej

Pratat med maken nu och han säger att han i värsta fall kan ta hand om båda de få timmarna det handlar om. Men ska även fortsätta leta efter barnvakt såklart! Tack för all input kära Fl ????

• sysop
    Hinhej skrev 2018-12-25 21:47:32 följande:

Pratat med maken nu och han säger att han i värsta fall kan ta hand om båda de få timmarna det handlar om. Men ska även fortsätta leta efter barnvakt såklart! Tack för all input kära Fl ????

Ha nu en riktigt trevligt kväll på Teatern, du har med all sannolikhet gjort dig förtjänt av att få lite egen tid :)

Gott Nytt År
Svar på tråden Ta med 2,5-åring på teater