• GoldenChild

Tjej 4 veckor vägrar sova själv

Vi har en fin flicka på 4 veckor.

Första veckan var som en dröm, hon sov i egen säng och sov ofta tre timmar i sträck.

Nu sover hon bara på oss och oftast en timme.

Men igår natt sov hon själv och sov i flera timmar.

Till saken hör att hon är väldigt nyfiken och igår var vi hos vänner så det hände mycket och hon träffade mycket folk.

Man ska inte över stimulera nyfödda men vår tjej älskar när det händer saker och sover bra efter det.

Ska vi stimulera henne mer?

Hon har även gaser så vi misstänker att magont också gör att hon sover sämre nu.

Det är gulligt att hon bara sover på oss. Men det ökar risken för spädbarnsdöd och det är jobbigt att jobba om jag inte får sova ????

• Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv
  • Twilight
    Farsta2014 skrev 2019-01-13 05:06:27 följande:

Våra barn har fått samsova de nätter de inte velat sova själva, det har oftast inträffat i månadslånga perioder vid 2,5-3 års ålder, sporadiska nätter vid spädbarnsåldern, annars har våra barn alltid sovit i egen säng från födseln, detta för att undvika psd samt att alla får bättre sömn på det sättet enligt mig. Våra barn har fått trygghet och närhet under föräldrars vakna tid.

Verkar vara väldigt många i denna tråd som förespråkar samsovning här, utan babynest eller annat skydd, och det är jättekul att det gått bra för er men att rekommendera samsovning utan säkerhetsåtgärder, tvärsemot alla rekommendationer, är inte särskilt schysst. Psd händer inte alla, och inte alltid när man samsover, men det är bevisat att man kan minska risken för psd om man undviker oskyddad samsovning. Varför negligerar ni förespråkare för oskyddad samsovning den risken? Bara för att era barn klarat sig betyder det ju inte att alla barn gör det? För mig är det obegripligt hur ni kan chansa på det här sättet? Att skydda barn från psd är allra viktigast de första 3-4 månaderna. Hur ni sover med era 1-6 åringar är inte relevant i frågan om psd.

Jag har inte förespråkar osäker samsovning vad jag vet...

Bebisen sover på förälder medan förälder är vaken, sen i babybest i föräldrars säng när föräldrar sover. DET förespråkar jag.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • SI12344
    Farsta2014 skrev 2019-01-13 16:24:11 följande:

Håller med att största effekten uppnåtts av byte från magläge till ryggläge och att samsovning troligen stimulerar mjölkproduktionen bättre. Det är väl vi som är mest ängsliga och rädda för psd som trots detta väljer egen säng för att minimera risken ytterligare. Om man inte ammar så bör man ju definitivt inte samsova, då risken för psd är något högre utan amning.

Man får värdera riskerna, samsovning eller avsaknad av amning höjer inte risken radikalt utan det handlar om små små skillnader. Jag hade kanske inte valt samsovning om min lilla hade accepterat egen säng, jag har bara prioriterat det som ger oss båda mest sömn och frid.

Det kan tilläggas att jag har ett friskt barn, fullgången och redan vid födseln stark i nacken. Det påverkar såklart mitt beslut.
  • Humörmamman

Barn är så olika. Vårt första barn sov själv från dag ett. Andra barnet hade ett otroligt närhetsbehov och sov kloss intill mig hela första året. Ja, enligt forskning ska man inte samsova med sina barn, men om det inte går på annat vis får man foga sig efter verkligheten.

• aabbccddeeffgg

Gud vad hemsk du låter! Din stackars nyfödda flicka behöver massa närhet och du vill slänga iväg henne i en säng för att få sova i fred. Nyfödda barn ska vara hos sin mamma.

Låt henne sova PÅ er på dagtid, det ger trygghet. Ju bättre hon sover om dagen desto bättre sover hon på natten.
    Skaffa ett babynest att ha i sängen, så kan du ha din hand hos henne medan du sover och hon vilar tryggt.

• trollhona

Anledningen till att man avråder samsovning är för att det finns föräldrar som sover tungt och därmed kan lägga sig på barnen. I de allra flesta fall med PSD har det handlat om föräldrar som somnat för de tagit sömntabletter och därmed inte haft samma koll för att de var påverkade.

Om hon vill sova på er så låt henne göra det. Hon ska ha närhet och värme, det är vad som är naturligt för henne. Inte en kall hård säng.

• annabellelee

Jag har också samsover med ettan och gör det nu med lillasyster. Det är ingen ideologisk fråga för mig, jag har kämpat med babynest och säng, men när bebisen vägrar sova någon annanstans än på dig så gör du till slut vad du kan för att bara få sova.

Jag har någon slags inbyggt varningssystem (ganska vanligt bland föräldrar tror jag) som gör att jag sover lättare när bebisen sover bredvid. Jag har pratat med BVC kring våra sömnrutuner och bara fått medhåll.

Summa sumarum: jag hade låtit bebisen få den närhet hon behöver.

• Farsta2014
    trollhona skrev 2019-01-13 22:37:40 följande:

I de allra flesta fall med PSD har det handlat om föräldrar som somnat för de tagit sömntabletter och därmed inte haft samma koll för att de var påverkade.

Har aldrig läst detta, har du någon källa på detta? Har sett att man ska undvika samsovning om man är påverkad, men att påstå att de allra flesta fall med psd skulle handla om detta har jag aldrig sett.
  • trollhona
    Farsta2014 skrev 2019-01-14 13:45:49 följande:
    Har aldrig läst detta, har du någon källa på detta? Har sett att man ska undvika samsovning om man är påverkad, men att påstå att de allra flesta fall med psd skulle handla om detta har jag aldrig sett.
    Jag ska hitta fram källan. Läste det för något år sedan. Ska se om jag har artikeln kvar.
    Klargörande, alltså fall med PSD i samband med samsovning, inte övriga fall.
  • Mrs Moneybags

Nu har det bara gått några veckor sedan denna lilla dam kom till jorden, så hon går helt och hållet på instinkter fortfarande. Det kommer hon att göra ganska länge till. Vi är ju biologiska varelser. Hennes instinkt nummer ett är att vara nära sina föräldrar, eftersom föräldrar = mat. Hon vill överleva, helt enkelt. Så smart är vi konstruerade. Fyra veckor är egentligen ingen tid alls, även om det känns så när man just har fått barn. 

Jag samsov med min son under flera år, men jag led inte så mycket av det, där är vi ju alla olika. Jag prioriterade sömnen, jag var så slut om jag inte fick sova och han vägrade sova på något annat sätt. Som tur är helammade jag och sov på ett sätt som minimerade riskerna för PSD. 

Visst finns det många barn som sover själva hela natten osv, men många kommer också springande upp i 5-7-årsåldern på nätterna och vill ligga nära mamma och pappa. Barn är olika. 

• sextiotalist
    Farsta2014 skrev 2019-01-13 11:07:44 följande:

Om det är statistiskt säkerställt att man har minskat psd från 1,1 per 1000 födda till 0,15 per 1000 födda på 30 år så tycker jag underlaget är ganska starkt. Det föds ca 100 000 barn per år i Sverige, bara att göra matematiken själv; säkra åtgärder räddar barn. Babybjörn bytte tex ut tyget i deras resesäng till nät efter ett fall av psd i en äldre modell av resesängen. Det är inte bara myndigheter som agerar.

När våra spädisar haft svårt att sova själva så har inte babynest mm hjälpt, de har då velat sova på föräldern (i magläge). Detta tycker inte jag är säkert varför jag begränsat dessa tillfällen till ett minimum. Och med den forskning som finns så tycker jag det är oansvarigt förminska risken för psd.

Det är inte pga samsovningen eller ej, det var när man rekommenderade ryggläge istället för magläge. Man hade sätt ett starkt orsaksamband. När det gäller samsovning så har man inte påvisat samma starka samband, mer än att det har förekommmit
  • Farsta2014
    sextiotalist skrev 2019-01-17 13:02:17 följande:

Det är inte pga samsovningen eller ej, det var när man rekommenderade ryggläge istället för magläge. Man hade sätt ett starkt orsaksamband. När det gäller samsovning så har man inte påvisat samma starka samband, mer än att det har förekommmit

Den största minskningen är ryggläget men inte hela.

Det finns massor av källor, både svenska och utländska, som förespråkar egen säng och med det menas egen säng, inte babynest och dylikt. Man väljer ju själv vad man vill tro på och vilka rekommendationer man vill följa. Men jag tycker det är så fel att det är så många som vill få TS att framstå som kall, hjärtlös, naiv mm för att hen vill att barnet sover i egen säng vid 4v ålder.

Se t.ex. denna länk: www.babyhjalp.se/plotslig-spadbarnsdod/

Utdrag därifrån:

?Spädbarn yngre än 3 månader sover säkrast i egen säng?

?Observationen att spädbarn under 3 månaders ålder sover säkrast i egen säng har klart vetenskapligt stöd. En stor studie baserad på data från många studier visade nyligen att det gäller också för ammade barn och när mamman inte röker.Spädbarnet bör inte sova i föräldrars säng, men det rekommenderas att spädbarnet får sova i samma rum som föräldrarna, eftersom det är förenat med lägre risk för plötslig spädbarnsdöd än om det sover i eget rum. Dessutom ger det närhet till det nyfödda barnet.Om mamman trots dessa råd väljer att ha kvar barnet i den egna sängen, ska hon tänka på att göra samsovningen så säker som möjligt genom att t?ex skapa ett eget utrymme för barnet i föräldrasängen.?
  • GoldenChild

Rådet vi fick från BB var att undvika samsovning. Sedan om folk tycker det är hjärtlöst får man göra som man vill men jag tycker att de råd man får från BB och BVC bör man lyssna på och inte bara plocka ut det man tycker passar bäst.

Vår flicka får mängder av närhet men vi kommer försöka att få henne att sova själv på nätterna. 
    Vidare har hon haft svårt att sova själv på dagarna, och det är jobbigt för mamma att inte kunna äta osv. Så det tycker jag också är helt rimligt att be om råd hur man gör för att få små luckor på dagen när bebis sover eller sitter själv.

Nu har vi kört mjölkfritt i 10 dagar, vi vet inte om det beror på det men vi märker jättestor skillnad på henne. Hon gråter mycket mindre och kan vissa dagar nu ligga själv ibland eller sova själv kortare stunder. 

Tack för alla bra tips. Och ni som kallar mig hjärtlös vet jag inte vad jag ska svara. Jag tycker fortfarande att min fråga är fullt rimlig. 

• jrockyracoon
    Farsta2014 skrev 2019-01-17 18:35:41 följande:
    Den största minskningen är ryggläget men inte hela.

Det finns massor av källor, både svenska och utländska, som förespråkar egen säng och med det menas egen säng, inte babynest och dylikt. Man väljer ju själv vad man vill tro på och vilka rekommendationer man vill följa. Men jag tycker det är så fel att det är så många som vill få TS att framstå som kall, hjärtlös, naiv mm för att hen vill att barnet sover i egen säng vid 4v ålder.

Se t.ex. denna länk: www.babyhjalp.se/plotslig-spadbarnsdod/

Utdrag därifrån:

?Spädbarn yngre än 3 månader sover säkrast i egen säng?

?Observationen att spädbarn under 3 månaders ålder sover säkrast i egen säng har klart vetenskapligt stöd. En stor studie baserad på data från många studier visade nyligen att det gäller också för ammade barn och när mamman inte röker.Spädbarnet bör inte sova i föräldrars säng, men det rekommenderas att spädbarnet får sova i samma rum som föräldrarna, eftersom det är förenat med lägre risk för plötslig spädbarnsdöd än om det sover i eget rum. Dessutom ger det närhet till det nyfödda barnet.Om mamman trots dessa råd väljer att ha kvar barnet i den egna sängen, ska hon tänka på att göra samsovningen så säker som möjligt genom att t?ex skapa ett eget utrymme för barnet i föräldrasängen.?
    Det finns forskning som visar att risken för plötslig spädbarnsdöd vid samsovning blir minimal om man:

1. Inte är rökare eller alkoholist.
    2. Inte tar sömntabletter, eller andra mediciner som kan försätta en i djupare sömn.
    3. Gör en bädd till barnet med t.ex. korvade lakan i sängen.

Möjligt att jag glömde någon punkt, läste på om denna forskning i anslutning till en annan tråd på FL.

Jag vill också påminna om att det även finns forskning om anknytningsteorin som betonar vikten av närhet under sömn. Det är under natten som anknytningssystemet hos barnet aktiveras, så om man vill att barnet ska förvärva en trygg anknytning är det viktigt att samsova med barnet.

Det är skamligt att socialstyrelsen inte tar tillbaka rådet om samsovning, eller modifierar det när det finns så mycket forskning som talar för att faktiskt samsova! Samtidigt har väl socialstyrelsen inte någon trovärdighet längre i och med deras idiotiska fasthållande vid att mättat fett är farligt - något som anses helt motbevisat i forskningsvärlden numer.

TS. Ibland behöver man söka efter forskning själv när man får dåliga råd på BVC och BB, så man kan göra sin egen bedömning. Om du är väldigt orolig för spädbarnsdöd, ha ditt barn i en säng bredvid er säng så att du kan ha någon hand eller ta upp bäbisen om den skriker. Låt den inte sova ensam!

Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv