• Anonymaflickann

    Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering

    Som titeln lyder, min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar en tatuering. Jag fyller snart 18 år och har under flera års tid velat ha en tatuering. Inte en stor tatuering, utan en liten på axeln som är lätt att dölja och betyder mycket för mig då den är relaterad till både min släkt och mitt sommarställe som har sitt egna sigil. Jag har velat haft den här tatueringen så länge jag kan minnas och min pappa är helt med på det här, mestadels för att han själv har en liknande tatuering. Jag vet inte hur jag ska övertala min mamma att låta mig göra den här, då jag självklart vill ha henne med mig i det här. Jag kommer dessutom vara 18, och då ska man väll få kunna bestämma över sin egna kropp? Jag har planerat att betala för den själv, jag vill bara ha min mamma ombord på det här, men jag förstår inte varför hon är så emot detta. Något tips på hur jag kan få henne att ändra sig?

  • Svar på tråden Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering
  • solglädje
    Anonymaflickann skrev 2019-01-14 17:55:53 följande:

    Som titeln lyder, min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar en tatuering. Jag fyller snart 18 år och har under flera års tid velat ha en tatuering. Inte en stor tatuering, utan en liten på axeln som är lätt att dölja och betyder mycket för mig då den är relaterad till både min släkt och mitt sommarställe som har sitt egna sigil. Jag har velat haft den här tatueringen så länge jag kan minnas och min pappa är helt med på det här, mestadels för att han själv har en liknande tatuering. Jag vet inte hur jag ska övertala min mamma att låta mig göra den här, då jag självklart vill ha henne med mig i det här. Jag kommer dessutom vara 18, och då ska man väll få kunna bestämma över sin egna kropp? Jag har planerat att betala för den själv, jag vill bara ha min mamma ombord på det här, men jag förstår inte varför hon är så emot detta. Något tips på hur jag kan få henne att ändra sig?


    Tips, om du vill träffa en kvalitetskille.

    Skaffa ingen tatuering...
  • Pilsner
    solglädje skrev 2019-01-14 20:30:44 följande:
    Tips, om du vill träffa en kvalitetskille.

    Skaffa ingen tatuering...
    Jag håller högsta kvalitet - och jag gillar tatuerade tjejer!
  • vipsan
    solglädje skrev 2019-01-14 20:30:44 följande:

    Tips, om du vill träffa en kvalitetskille.

    Skaffa ingen tatuering...


    En kille som väljer bort en tjej pga en liten tatuering på axeln är ingen kvalitetskille så no loss.
  • Drottningen1970

    [quote=79362920][quote-nick]gurkan09 skrev 2019-01-14 20:27:41 följande:[/quote-nick]Nej inte om hon flyttar hemifrån. Det är själva grejen. Hon har inte försörjningsplikt om hon kastar ut henne.

    Fel förslrjningsplikten kvarstår ändå om mamma kastar ut henne. Men mamma får då utöver det vanliga kostnaderna även skaffa och betala den bostaden TS ska bo i.

  • Physalis

    Du har bestämmanderätt över din kropp, men din mamma har bestämmanderätt över sin bostad. Så hon kan absolut hota med att kasta ut dig om du inte gör som hon säger (förutsatt att du är klar med gymnasiet), inom lagens ramar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Drottningen1970

    [quote=79362920][quote-nick]gurkan09 skrev 2019-01-14 20:27:41 följande:[/quote-nick]Nej inte om hon flyttar hemifrån. Det är själva grejen. Hon har inte försörjningsplikt om hon kastar ut henne.[/

    Nu har du helt fel. Försörjningsplikten kvarstår och i denna ingår att se till att barnet har boende.

  • solglädje
    Pilsner skrev 2019-01-14 20:56:49 följande:

    Jag håller högsta kvalitet - och jag gillar tatuerade tjejer!


    Då har du dålig koll på kvalitetstjejer och/eller dålig koll på vad som ökar sannolikheten för ett bra och stadigt förhållande.
  • solglädje
    vipsan skrev 2019-01-14 21:12:59 följande:

    En kille som väljer bort en tjej pga en liten tatuering på axeln är ingen kvalitetskille så no loss.


    Du vet inte vad som är en kvalitetskille helt enkelt.
  • Pilsner
    solglädje skrev 2019-01-17 09:01:50 följande:
    Då har du dålig koll på kvalitetstjejer och/eller dålig koll på vad som ökar sannolikheten för ett bra och stadigt förhållande.
    Haha, det verkar som du har andra preferenser.

    Det finns inte alls samma tatueringsstigma nu som för en generation sedan.

    Det finns numera företagsledare och professorer med tatueringar, det finns ansvarstagande småbarnsföräldrar och alla möjliga med tatueringar.
  • Zakopane
    gurkan09 skrev 2019-01-14 19:17:57 följande:

    Det är inte samma sak. Du var 16 och omyndig. TS är snart 18 och därmed myndig, då kan hon gadda sig men hennes morsa har inte försörjningsansvar heller.


    om TS studerar på gymnasiet har visst mamman försörjningsansvar. Tror det är upp till 21 års ålder isf.

    TS. Vänta några år. Jag gjorde en tatuering vid 24 och det kändes fränt... i ett år. Sen har jag lagt x antal laserbehandlingar på att bleka den. Men den syns lite fortf. Nu är jag 41 år och som sagt, det kändes coolt i ett år och ocoolt i 16 år.

    Idag är det mer häftigt att inte ha nån tatuering, om du frågar mig.
  • Anonymaflickann

    Tack så mycket för alla svar, jag har snackat lite med mamma och hon verkar vara mer med på det nu efter vi har pratat om det. Ska vänta tills jag blir 18 om ett halvår och får se hur både jag och hon känner då, och om det inte känns 100% för oss båda för jag väll vänta haha

  • vipsan
    solglädje skrev 2019-01-17 09:04:37 följande:

    Du vet inte vad som är en kvalitetskille helt enkelt.


    Vi har nog lite olika syn på vad som är kvalitet helt enkelt.
  • Fiona M
    solglädje skrev 2019-01-14 20:30:44 följande:
    Tips, om du vill träffa en kvalitetskille.

    Skaffa ingen tatuering...
    Jag tror inte en 70-åring är aktuell för TS ändå (för det är väl den sista generationen som brydde sig?).
  • Anonymaflickann
    vipsan skrev 2019-01-19 15:36:49 följande:

    Vi har nog lite olika syn på vad som är kvalitet helt enkelt.


    Vi har nog väldigt olika syn på kvalitetskille. Om en kille skulle döma mig utifrån en tatuering så är han inget jag vill ha, att ha allt sitt fokus på utseendet skriker inte direkt ?kvalitetskille? utan mer utseendefixerad. Om det är det du är ute efter så bra för dig, men jag tror att jag hellre vill ha någon som kan se över tex mina tatueringar, även om han inte är helt hundra på det, för att han faktiskt älskar mig. Tack å hej.
  • vipsan
    Anonymaflickann skrev 2019-01-20 08:36:19 följande:

    Vi har nog väldigt olika syn på kvalitetskille. Om en kille skulle döma mig utifrån en tatuering så är han inget jag vill ha, att ha allt sitt fokus på utseendet skriker inte direkt ?kvalitetskille? utan mer utseendefixerad. Om det är det du är ute efter så bra för dig, men jag tror att jag hellre vill ha någon som kan se över tex mina tatueringar, även om han inte är helt hundra på det, för att han faktiskt älskar mig. Tack å hej.


    Om du läser mina inlägg en gång till så inser du nog att du citerat lite fel. Min åsikt är nämligen densamma som din.
  • Pappelelle

    Får mig att tänka på när jag skaffade tatuering, sa aldrig något till föräldrarna utan kom hem med den och visade, jag var 19 då. Nu kände jag mig ganska säker då min bror redan hade mer än en tatuering, plus att ingen av mina föräldrar blir hysterisk över sådana saker, utöver om jag skaffat på ansikte eller hals såklart.

    Om din mamma är så orimlig med det hela tycker jag du borde vänta tills du bor själv, då kan hon inte komma med sådana hot.

  • Anonymaflickann
    vipsan skrev 2019-01-20 14:46:57 följande:

    Om du läser mina inlägg en gång till så inser du nog att du citerat lite fel. Min åsikt är nämligen densamma som din.


    Oj aa jag har råkat citera fel, det var riktat mot solglädje, ber om ursäkt!
  • HSL7510

    Tror du att det kan finnas ngn anledning till att mamma din är emot tatueringar ?
    Kan hon ha levt ett liv dvs det som kallas erfarenheter vilket gör att hon kanske kan avgöra detta bättre är du just nu ?
    Som den andra skrev vill du ha en kvalitets kille skaffa ingen tatuering. Kan det vara så att vissa killar är emot tatueringar, och vilka är det ? Andra är emot och vilken typ av killar är det ?  Se dig om och avgör sjölv vad du ser. Jag ville också skaffa en då jag vart 19-20 år men min mamma sa samma sak som din. Idag är jag oerhört tacksam för det. Så som resonerar när man är ung så kommer inte heller du resonera hela livet. 

  • HSL7510

    Vissa är emot men vissa är för och vilka är det ?   Oavsett så finns det lite forskning på ämnet och det finns i denna video.  Lägre självkänsla, lägre utbildning generellt samt impulsivitet samt öka . ja titta istället     
    ">

  • twinboymom
    Zakopane skrev 2019-01-17 10:03:30 följande:

    om TS studerar på gymnasiet har visst mamman försörjningsansvar. Tror det är upp till 21 års ålder isf.

    TS. Vänta några år. Jag gjorde en tatuering vid 24 och det kändes fränt... i ett år. Sen har jag lagt x antal laserbehandlingar på att bleka den. Men den syns lite fortf. Nu är jag 41 år och som sagt, det kändes coolt i ett år och ocoolt i 16 år.

    Idag är det mer häftigt att inte ha nån tatuering, om du frågar mig.


    Liknande här! Jag var säker från typ 15-20år att jag ville ha en särskild tatuering. Gjorde den när jag var 20år och det kändes häftigt så länge jag levde mitt ?ungdomsliv? och fortfarande pluggade. Sen började det ?riktiga livet? med jobb och ansvar. Då kändes det jävligt onödigt att ha lagt pengar på tatueringen. Inte värt att lägga pengar på att lasra bort för min del då den sitter på ryggen och nästan aldrig syns, men känns fortfarande väldigt meningslöst. Tycker man att det känns värt att njuta av något i några år och sen inte bry sig/ångra sig; gört!! Annars, vänta på att du börjat ditt ?tills vidare?-liv och se vad det är för liv. För vissa passar det ypperligt med tatueringar även så, det gjorde det inte för mig.
Svar på tråden Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering