• Rmfg

    Medicin för könsherpes?

    Jag fick könsherpes hsv2 i somras och hade inga problem på några månader efter första utbrottet men har sen ett par månader tillbaka fått täta utbrott. Jag fick därför recept på valaciclovir ebb 250mg att ta två gånger om dagen för långtidsbehandling igår men jag fick en chock när jag skulle betala. 60 tabletter (en månads förbrukning) kostade 650 kronor! Vid mitt första utbrott fick jag ett uttag av valaciclovir fass 500mg som kostade en dryg hundring för 20 stycken och som utslaget på mg till och med skulle räcka längre!

    Hur kan det ligga till såhär? 650 spänn i månaden är mycket pengar för mig just nu. Finns det verkligen någon bevisad fördel med att dela upp dosen på två x 250mg istället för en 500mg om dagen? Och kan jag inte i så fall föreslå för min läkare att jag bara delar en 500mg i två delar själv?

  • Svar på tråden Medicin för könsherpes?
  • Anonym (Det ska inte kosta så mycket)

    Mina tabletter 500g vala har aldrig kostar mer än 150 kr för 3 månaders förbrukning. Jag brukar vara noga med att säga att jag vill ha det billigaste, annars kan apoteken välja det märke som ger de störst marginaler. Tror tyvärr att så är fallet med dig.

    Eller så kostar 250 mg varianten mycket dyrare. Hursom borde du be din läkare skriva ut 500 mg som fungerar ypperligt. Tråkigt att höra om din situation.

  • Rmfg

    Ja, läkaren ordinerade 250mg två gånger dagligen och av någon anledning så är 250mg-varianten otroligt mycket dyrare än alla 500mg-varianter som det finns flera olika märken av. Tror inte det har med apoteket i sig att göra utan att den enda 250 som finns tillgänglig är svindyr. Det verkar heller inte finnas någon jätterelevant anledning att inte bara ta en 500mg-tablett en gång om dagen vad jag kan se. Det var en privat vårdcentral. Kan det finnas ekonomiska motiv bakom en sån grej?

  • Rmfg

    Är förresten det vanligaste för långtidsbehandling 500mg valaciclovir en gång om dagen. Ni med erfarenhet.

  • Anonym (..)
    Anonym (Det ska inte kosta så mycket) skrev 2019-01-15 18:31:30 följande:

    Mina tabletter 500g vala har aldrig kostar mer än 150 kr för 3 månaders förbrukning. Jag brukar vara noga med att säga att jag vill ha det billigaste, annars kan apoteken välja det märke som ger de störst marginaler. Tror tyvärr att så är fallet med dig.

    Eller så kostar 250 mg varianten mycket dyrare. Hursom borde du be din läkare skriva ut 500 mg som fungerar ypperligt. Tråkigt att höra om din situation.


    Hur länge har du tagit tabletterna? Hur länge har du varit smittad? Har dina utbrott minskat något?

    Hoppas du vill svara :) Har själv också typ2 och mår så dåligt över det
  • Anonym (..)
    Rmfg skrev 2019-01-15 18:56:07 följande:

    Är förresten det vanligaste för långtidsbehandling 500mg valaciclovir en gång om dagen. Ni med erfarenhet.


    Ja av allt jag läst på nätet så verkar det vara det vanligaste
  • Anonym (Det ska inte kosta så mycket)
    Anonym (..) skrev 2019-01-15 21:04:06 följande:

    Hur länge har du tagit tabletterna? Hur länge har du varit smittad? Har dina utbrott minskat något?

    Hoppas du vill svara :) Har själv också typ2 och mår så dåligt över det


    Jag har behandlat i snart 2,5 år med en tablett 500mg dagligen och inte haft några utbrott eller biverkningar alls. Fick smittan 2015 och fram till 1,5 år efter det hade jag utbrott var 10 dag, så det var både fysiskt och psykiskt påfrestande.

    Rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att köra långtidsbehandling. Tjata till det från era läkare.
  • Anonym (..)
    Anonym (Det ska inte kosta så mycket) skrev 2019-01-16 20:35:25 följande:
    Jag har behandlat i snart 2,5 år med en tablett 500mg dagligen och inte haft några utbrott eller biverkningar alls. Fick smittan 2015 och fram till 1,5 år efter det hade jag utbrott var 10 dag, så det var både fysiskt och psykiskt påfrestande.

    Rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att köra långtidsbehandling. Tjata till det från era läkare.
    Tack för du svarade! :)

    Så skönt du inte har haft problem när du tar tabletterna, har du provat göra något uppehåll? Hur länge till tror du att du kommer fortsätta ta tabletterna dagligen?
    Hade du utbrott i början när du startade med tabletterna?
  • Anonym (Det ska inte kosta så mycket)
    Anonym (..) skrev 2019-01-16 21:04:18 följande:

    Tack för du svarade! :)

    Så skönt du inte har haft problem när du tar tabletterna, har du provat göra något uppehåll? Hur länge till tror du att du kommer fortsätta ta tabletterna dagligen?

    Hade du utbrott i början när du startade med tabletterna?


    Självklart diskuterar jag det med dig, vet precis hur det känns :)

    Jag har inga planer på att lägga av, minst några år till. Det är som sagt inte biverkningar och pengamässigt småslantar, ca 150 kr för 3 månader.

    Nej, inga utbrott från första tablettintaget. Det är en befrielse att slippa ha utbrott, men man måste ändå påminna sig själv att ta tabletterna. En utebliven dag leder till att det kryper därnere så för min del är det ytterst viktigt att inte missa någon dag.
Svar på tråden Medicin för könsherpes?