• Anonym (anonym)

    är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?

    Det har nu kommit en ny lag som säger att även transpersoner skyddas under hets mot folkgrupp. Och det finns ju en rad olika serier och filmer med män som klär ut sig till kvinnor i syfte att folk ska bli roade av det som t.ex Morran och Tobias och andra serier. Ska såna här filmer/serier där transpersoner hånas verkligen få fortsätta sändas i fortsättningen ?

  • Svar på tråden är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:15:51 följande:
    om han inte ska likna en transa, varför spelas då inte rollen av en kvinna?
    För att man har valt att göra så räcker egentligen som svar. Som någon annan sa tidigare i tråden har människor i alla tider spelat roller som det andra könet och att klä eller sminka sig på ett sätt som är typiskt manligt eller kvinnligt är inget som transpersoner har någon slags ensamrätt på. Inte ens om de medvetet efterliknat en transperson hade det här fallit under HMF så börjar det inte bli dags att lägga ner nu?
  • Anonym (Q)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:23:57 följande:

    men han spelar ändå kvinna i syfte att roa.


    Men lägg ner det där. Varken Rheborg eller karaktären Morran är transexuell så det du försöker hålla på med funkar inte alls.

    Har du något annat exempel där karaktären faktiskt är transa som man gör narr av?
  • Anonym (Humorbefriad)

    Jag tycker om karaktären Morran, säregen och färgstark, trevlig, omtänksam, varm och kan även vara rolig. Tobias däremot är grå och tråkig gubbe, elak, självisk och inte rolig alls. Men jag fattar väl inte. Iallafall inte vad som är roligt, med det mesta i serien?

  • Anonym (H)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:15:51 följande:
    om han inte ska likna en transa, varför spelas då inte rollen av en kvinna?

    Humorvärdet är inte att han har kvinnokläder utan att han ser komiskt anskrämlig ut som kvinna. Dessutom skulle ingen annan, man eller kvinna, kunna göra Morran som Rheborg. Han är ett komiskt geni. 


    Ska inte män kunna spela kvinnliga karaktärer och tvärtom menar du? 

  • Anonym (Ja)

    Inte i nuläget men om ett antal år kanske, när gruppen av transsexuella män och kvinnor vuxit sig allt större och har mer inflytande i samhället.

    Humor är ju något som tenderar att skifta med tiderna och anpassas efter rådande sociala samhällsklimat. 

    Blir bilden av transsexuella män något normaliserat i framtiden så kommer nog allt färre människor att se något komiskt med män som klär ut sig till kvinnor också.
    Just för att chockfaktorn försvinner ju vanligare det blir med med åsynen av en man som ser ut som en kvinna. Det blir ju då inget speciellt längre. 

  • Anonym (Transtjej)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:23:57 följande:
    men han spelar ändå kvinna i syfte att roa.
    Jag förstår vad du menar, men i din iver att vara hänsynstagande (vilket i sig är ett fint drag) har du tänkt alldeles tokigt. JR spelar en karaktär i syfte att roa, och denna karaktär råkar vara en kvinna; han spelar inte en kvinna i syfte att roa. Precis som flera andra redan sagt ligger det roliga inte öht i att det är en man som spelar en kvinna, utan i driften med den stereotypiska WT-kvinnan. 
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:15:51 följande:
    om han inte ska likna en transa, varför spelas då inte rollen av en kvinna?
    För att Johan Rheborg råkar vara en man, och hela grejen är att det är JR och RG som gör serien - inte exvis Mia Skäringer och Robert Gustafsson. Det är de två som gör serien, och serien handlar om en man och en kvinna, där den ena av humorparet spelar mannen, och den andra spelar kvinnan. Både Tobias och Morran är komiska karaktärer, och båda är komiska av exakt samma anledning, och med exakt samma avsikt: att driva med stereotypiska karaktärer, see? 

    Helt ärligt tycker jag det är betydligt värre att du använder ordet "transa"; jag är inte speciellt lättkränkt av mig, men... "transa" är inte ett ord jag vill att folk använder om mig eller någon annan transperson.

    Peace! 
  • Anonym (Humorbefriad)
    Anonym (Transtjej) skrev 2024-03-28 04:13:01 följande:
    Jag förstår vad du menar, men i din iver att vara hänsynstagande (vilket i sig är ett fint drag) har du tänkt alldeles tokigt. JR spelar en karaktär i syfte att roa, och denna karaktär råkar vara en kvinna; han spelar inte en kvinna i syfte att roa. Precis som flera andra redan sagt ligger det roliga inte öht i att det är en man som spelar en kvinna, utan i driften med den stereotypiska WT-kvinnan. 
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 18:15:51 följande:
    om han inte ska likna en transa, varför spelas då inte rollen av en kvinna?
    För att Johan Rheborg råkar vara en man, och hela grejen är att det är JR och RG som gör serien - inte exvis Mia Skäringer och Robert Gustafsson. Det är de två som gör serien, och serien handlar om en man och en kvinna, där den ena av humorparet spelar mannen, och den andra spelar kvinnan. Både Tobias och Morran är komiska karaktärer, och båda är komiska av exakt samma anledning, och med exakt samma avsikt: att driva med stereotypiska karaktärer, see? 

    Helt ärligt tycker jag det är betydligt värre att du använder ordet "transa"; jag är inte speciellt lättkränkt av mig, men... "transa" är inte ett ord jag vill att folk använder om mig eller någon annan transperson.

    Peace! 
    Är det stereotypiskt att vara sådär elak mot sin mamma? Vilken stereotyp är det som är sådär hemsk som Tobias beter sig?
  • Tukt

    Roller har väl spelats av det motsatta könet ända sedan de gamla grekerna. I bland för att roa, i bland av andra orsaker. 
    Skulle det vara ett problem är det rätt många teatrar och filmer som har problem.
    Man kan ju också fråga sig varför två relativt smarta  och välbärgade män spelar korkade, fattiga white trash. Bord en sådan roll inte bara gå till fattiga?

  • Anonym (Transtjej)
    Anonym (Humorbefriad) skrev 2024-03-28 23:14:15 följande:
    Är det stereotypiskt att vara sådär elak mot sin mamma? Vilken stereotyp är det som är sådär hemsk som Tobias beter sig?
    Um... stereotypen "odräglig son"?  
  • Anonym (Anmäler inte bakåt)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-16 10:35:59 följande:
    är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?

    Det har nu kommit en ny lag som säger att även transpersoner skyddas under hets mot folkgrupp. Och det finns ju en rad olika serier och filmer med män som klär ut sig till kvinnor i syfte att folk ska bli roade av det som t.ex Morran och Tobias och andra serier. Ska såna här filmer/serier där transpersoner hånas verkligen få fortsätta sändas i fortsättningen ?


    Det är ytterst sällan en bok, film, serie osv. kan anmälas långt i efterhand och leda till någon sorts straff för de inblandade. Utan det sätts i kontext till när den gjordes och vad som var ok då.

    Det som kan hända är att den inte visas, censureras, eller görs om i nyinspelning uppdaterad för en modern publik (Bra filmer som inte lämpar sig idag men hade ett bra koncept brukar det göras så med). Så du kommer inte se vare sig manusförfattare eller skådisar i domstol för hets mot folkgrupp för vad de skrev och framförde då.
Svar på tråden är Morran och Tobias etc hets mot folkgrupp?