• Anzil

Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?

Hej!

All gentleman gest, räknas det som någon form av flört när det kommer ifrån en man. Kan inte man längre bjuda på middag utan att det skall räknas som dejt? Eller har det alltid varit så?

Om en manlig kompis vill att ni skall följa med på hans favorit restaurang som kompisar och han insisterar att bjuda på käket, tar ni allt det som någonting att han är intresserad och vill dejta?

Hur tolkar ni då om det enbart är en ytlig manlig bekant. En människa som bara vill lära känna er som kompis. Blir det fel om han bjuder på middag på en restaurang?

Eller känner man sig kanske bara en obekväm sits om mannen bjuder på käket?

• Svar på tråden Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?
  • mumiiin
    Spagettimonstret skrev 2019-01-17 21:18:44 följande:

Saker som att hålla upp dörren för kvinnan, skjuta ut och in stolen när hon ska sätta sig (om man äter middag ihop - praktiskt om hon har långklänning på finmiddag), bära saker åt henne. Jag brukade uppskatta detta som yngre, men sen hamnade jag i en väldigt sexistisk arbetsmiljö (typ en byggarbetsplats) ett tag där männen knappt trodde att jag kunde lyfta ett finger på grund av mitt kön, ville göra allt hårt arbete själva och hålla mig utanför. Sen dess vill jag inte låta män bära mer än mig... Så har inget entydigt svar där. Man får väl läsa av lite hur det uppfattas (om man som man är bekväm att agera på det sättet alltså). Har alltid stört mig på när männen säger "damerna först" - lite som att de vill bli klappade på huvudet för din gest.

Ett exempel på gentlemannatänk som jag (fortfarande) gillar är något vi fick inbankat på en danskurs - damen har alltid rätt. Att det är herrens uppgift att anpassa sig och få dansen att flyta på. Det tycker jag är ett sympatiskt sätt som även kan tillämpas i relationer (inom rimliga gränser). Har inom pardans stött på mer erfarna herrar som på ett mästrande sätt ska rätta till en när de anser at man "gör fel" - inte uppskattat.

det är bara feministtöntar som är emot könsroller som inte gillar det. Jag skulle bli fruktansvärt avtänd om en man började behandla mig som en man och själv försöka vara kvinnan och sen skylla sitt beteende på "jämställdheten "
  • Fjäril kär

En sann gentleman agerar på ett sådant sätt att det inte går att misstolkas som något annat än han är just en gentleman.

Det handlar ju om helheten, konceptet gentleman. Ställer rätt frågor, är inte närgången, flirtar inte, håller sig nykter, håller avståndet och uppträder korrekt, har inga dolda avsikter och ser till att hemfärd sker utan hans inblandning etc etc

Skillnaden mot en dejt är därmed ganska tydlig.

• Spagettimonstret
    mumiiin skrev 2019-01-17 21:21:14 följande:
    det är bara feministtöntar som är emot könsroller som inte gillar det. Jag skulle bli fruktansvärt avtänd om en man började behandla mig som en man och själv försöka vara kvinnan och sen skylla sitt beteende på "jämställdheten "
    Du får kalla mig vad du vill. Alla passar inte in i könsrollerna (som dessutom ändras över tid). Tycker för övrigt att ditt sätt att uttrycka sig inte passar en dam.
  • Spagettimonstret
    Fjäril kär skrev 2019-01-17 21:24:04 följande:

En sann gentleman agerar på ett sådant sätt att det inte går att misstolkas som något annat än han är just en gentleman.

Det handlar ju om helheten, konceptet gentleman. Ställer rätt frågor, är inte närgången, flirtar inte, håller sig nykter, håller avståndet och uppträder korrekt, har inga dolda avsikter och ser till att hemfärd sker utan hans inblandning etc etc

Skillnaden mot en dejt är därmed ganska tydlig.

Jag tycker att en gentlemann visst kan flirta! Men inte på ett påträngande sätt och acceptera ett nej eller brist på respons.
    Att ordna hemfärd åt damen ingick väl i gentlemanna-paket (följa med henne till dörren) men har väl förstörts lite nu då det kan uppfattas som att man vill ligga.
  • DeathByPickles
    Anzil skrev 2019-01-17 20:42:19 följande:

Hej!

All gentleman gest, räknas det som någon form av flört när det kommer ifrån en man. Kan inte man längre bjuda på middag utan att det skall räknas som dejt? Eller har det alltid varit så?

Om en manlig kompis vill att ni skall följa med på hans favorit restaurang som kompisar och han insisterar att bjuda på käket, tar ni allt det som någonting att han är intresserad och vill dejta?

Hur tolkar ni då om det enbart är en ytlig manlig bekant. En människa som bara vill lära känna er som kompis. Blir det fel om han bjuder på middag på en restaurang?

Skulle inte gå ut och äta middag tillsammans med någon som bara är ytligt bekant överhuvudtaget. alldeles för stor risk att det blir jobbigt och krystat, då föredrar jag en hundpromenad eller något annat anspråkslöst tills man väl ÄR kompisar  - då är det inga problem med en middag! 
    I sådana fall betalar antingen var och en för sig eller också, om det händer ofta,  turas man om. 

Har ingenting med att vara gentleman att göra. Om du inte skulle envisas med att konstant bjuda ALLA dina kamrater ska du inte särbehandla någon. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anzil
    mumiiin skrev 2019-01-17 21:03:50 följande:
    jag är kvinna och tycker att det är omanligt när männen inte är gentlemän. Dom allra flesta kvinnor drar sig till gentlemän det är därför många kvinnor gillar utländska män för att dom är av den kulturen att dom ska vara gentlemän vilket många svenska män helt har tappat och hakar upp sig på sitt "jämställdhetssnack" hela tiden som inte alls ens har något med saken att göra.
    Det där om utlänningar var en intressant information tycker jag! Tack att du är rak av dig!
    Fiona M skrev 2019-01-17 21:12:04 följande:
    Var inte du ganska ung?

Jag har aldrig varit bekväm med att bli bjuden om det inte är en relation där jag har möjlighet att bjuda tillbaka, så det i princip jämnar ut sig.

Att bjuda kan vara en trevlig hest, men har inget med kön att göra.

Tjugofem år. Men har ju hört en hel del under tiden i tonåren och så. :) Så mycket kommer därifrån. Men allt känns som om att det är förändrat vid vuxen ålder över hur allt tolkas och så.

Men efter att läst tråden verkar det mer handla om person till person, kanske?

Saker som att hålla upp dörren för kvinnan, skjuta ut och in stolen när hon ska sätta sig (om man äter middag ihop - praktiskt om hon har långklänning på finmiddag).

Det där med att skjut ut och in stolen har jag alltid känt lite som nervositet till. Skall man enbart göra det för en kvinna man känner sig riktigt nära med eller kan det vara vilken ytlig bekant som helst i princip så länge man äter tillsammans, bara damen och mannen då.

En annan sak som får mig att känna mig nervös är om man skall liksom, skjuta ut stolen och skjuta in den när hon sätter sig ner så hon kommer nära bordet eller något. Man blir nervös för att tänk om man liksom inte liksom skjuta in stolen nära bordet när hon har suttit sig ned. Skulle kännas så pinsamt. Man skulle ju känna sig så svag.

mumiiin skrev 2019-01-17 21:21:14 följande:

Så det som handlar om är att få kvinnan att just känna sig som kvinna? Jag har faktiskt börjat med sådana jämställdhet attityd för att jag trodde det var rätt. Eller tja, jag vet inte hur jag skall förklara mig. Men jag trodde det var någonting rätt. Men nu tror jag helt någonting annat och det kanske helt enkelt gäller att kvinnan skall just känna sig som kvinna.

Tack för alla eran respons, det har givit mig någonting som jag hoppas att jag kan bära runt med! Det känns som om jag fått mer kött på benen! :)

Kan du ge något exempel av att hur du själv skulle känna dig bekväm i som mest för att känna dig som kvinna, någonting som mannen kan göra.

Det manliga kompisen och/eller manliga ytliga bekant. Inte kärlekspartnern.

Tack för svar! :)

• Fiona M
    Anzil skrev 2019-01-17 22:07:06 följande:

Kan du ge något exempel av att hur du själv skulle känna dig bekväm i som mest för att känna dig som kvinna, någonting som mannen kan göra.

Det manliga kompisen och/eller manliga ytliga bekant. Inte kärlekspartnern.

Kan du ge ett exempel eller förklaring på hur en vän får en att känna sig som en kvinna..?
  • Fiona M

Är vi vänner, utan baktankar, skulle jag tycka det var jäkligt creepy att du gick in för att få mig att känna mig som en kvinna.

• Ignoramus

Varför i hela fridens namn skulle en manlig kompis/ytlig bekant ens vilja få mig att känna mig som en kvinna? Nej nej nej, du kommer bara antingen att skicka ut extremt märkliga signaler (som kommer tolkas som raggningsförsök), eller så blir stämningen extremt obehaglig. Jag vill verkligen inte att mina manliga vänner ska behandla mig som en kvinna, vänner ska väl inte se varandra på det viset. Det hade bara gjort mig väldigt obekväm, samt lett till att vi inte hade kunnat umgås mer.

• DeathByPickles

Generellt är det ett bra tips att helt enkelt behandla sina vänner som vänner oavsett kön, och människor man vill lära känna som Människor man vill lära känna. Det är inte så förbaskat komplicerat egentligen. 
    Låt bli allt krimskrams och märkliga, föråldrade sätt att se på dina medmänniskor. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Spagettimonstret
    Anzil skrev 2019-01-17 22:07:06 följande:

Saker som att hålla upp dörren för kvinnan, skjuta ut och in stolen när hon ska sätta sig (om man äter middag ihop - praktiskt om hon har långklänning på finmiddag).

Det där med att skjut ut och in stolen har jag alltid känt lite som nervositet till. Skall man enbart göra det för en kvinna man känner sig riktigt nära med eller kan det vara vilken ytlig bekant som helst i princip så länge man äter tillsammans, bara damen och mannen då.

En annan sak som får mig att känna mig nervös är om man skall liksom, skjuta ut stolen och skjuta in den när hon sätter sig ner så hon kommer nära bordet eller något. Man blir nervös för att tänk om man liksom inte liksom skjuta in stolen nära bordet när hon har suttit sig ned. Skulle kännas så pinsamt. Man skulle ju känna sig så svag.

Det med stolen tycker jag främst är aktuellt på middagar där man har bordsdam och kvinnan är uppklädd (studentsittningar, bröllop) eller en renodlad dejt på tu man hand. Känns det krystat i mer vardagliga sammanhang så skippa det, tycker jag.
  • Meriall

Helt ok att bjuda som vän men man får se till att den andra vet att det bara är som vän och inget mer. Har blivit bjuden av tex manlig chef när vi tog jobblunch ihop. Kändes helt ok.

Om hon vill bjuda tillbaka någon gång så är det dumt att neka det.

• Fiona M
    DeathByPickles skrev 2019-01-17 22:38:30 följande:

Generellt är det ett bra tips att helt enkelt behandla sina vänner som vänner oavsett kön, och människor man vill lära känna som Människor man vill lära känna. Det är inte så förbaskat komplicerat egentligen. 

Låt bli allt krimskrams och märkliga, föråldrade sätt att se på dina medmänniskor. 

• Lyckadonna
    Anzil skrev 2019-01-17 20:42:19 följande:

Hej!

Jag skulle nog tolka det som lite mer men hade följt med ändå om jag kände att vi hade något att prata om. Det hade varit ok att han bjöd om jag fick bjuda tillbaka på annat sätt, typ en fika eller ngt annat en annan gång. Sen kanske det inte blir någon mer gång men jag skulle ändå vilja ha det i åtanken.

Men jag är nyfiken på människor och gillar att umgås och träffa nya vänner så av den anledningen hade jag tyckt att det var en trevlig grej. 
Svar på tråden Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?