Bibbidi skrev 2019-01-23 19:23:55 följande:
Det är en gammal myt, se klippet ovanför....
Vid 27 är chansen att bli gravid inom ett år 86 procent,
vid 37 år chansen att bli gravid 82 procent.
Inte så drastisk skillnad alltså. Om man inte har fertilitetsproblem kan man bli gravid mycket senare än vad man tror. Ens ålder påverkar inte ens fertilitet så mycket förrän man kommer in i 40årsåldern.
Den statistiken kan stämma för en större population. Men ingen kan säga hur det kommer att bli för en specifik individ. Det finns många exempel på kvinnor 40+ som blivit gravida och fött barn. Men deras fertilitet kanske alltid varit bra. Eller hade legat i det övre spannet oavsett.
Jag kanske är en sån person som borde haft svårt att bli gravid men som av ren tur har lyckats bli det. Hur "mäter" man det?
Eller är jag (38 år) en person som genom hela mitt liv varit väldigt fertil och skulle kunna bli gravid både imorgon och om fem år utan problem. Det vet jag inget om (och jag är nöjd med hur många barn jag har så jag har inte för avsikt att testa heller).
Generellt sett så sjunker fertiliteten med stigande ålder. Vill man ha barn bör man således inte skjuta på familjebildningen alltför länge eftersom ingen kan säga hur det kommer att se ut specifikt för dig.
Sen kan det gå jättebra både nu och längre fram.