• Bobmac

Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?

Jag är 31 år och har en ångest för min fertilitet. Jag vill ha barn, min sambo med, men inte just nu. Samtidigt är drömmen att få minst två, helst tre barn. Är det naivt att tro att man ska kunna få tre barn om man startar med första vid 33?

• Svar på tråden Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?
  • mumiiin
    Jw83 skrev 2019-01-21 13:35:25 följande:

Ålder är inte det viktigaste. Vikt och andra hälsofaktorer styr mer runt 30. Många unga har idag svårt att bli gravida pga livsstilssjukdomar. Välutbildade kvinnor skaffar oftast första barnet efter 30. Denna grupp har generellt sätt bättre hälsa och lägre BMI vilket också förbättrar deras fertilitet.

fast det som är avgörande är äggens ålder, livsstil spelar inte så stor roll gällande fertiliteten. Äggen blir både äldre, av sämre kvalitet och färre med stigande ålder.
  • trollhona
    Bobmac skrev 2019-01-21 10:11:21 följande:

Jag är 31 år och har en ångest för min fertilitet. Jag vill ha barn, min sambo med, men inte just nu. Samtidigt är drömmen att få minst två, helst tre barn. Är det naivt att tro att man ska kunna få tre barn om man startar med första vid 33?

Varför ska du ha så många? Börja med att att skaffa ett och fokusera på att uppfostra och stödja det.
    Liksom var glad över de barn du får känner jag.... Annars får du väl frysa ner dina ägg och så kan du skaffa barn närsom.
  • Anotherone

Förutsatt att du har naturen på din sida så förutsätter det ju också att du trivs med att ha barn tätt. Min tanke var alltid så , att få två barn tätt och så kanske ett tredje 3-4 år senare. Men det var innan jag fick barn. Därefter ändrades mycket och jag gjorde många insikter om mig själv och vilken typ av liv jag vill kunna leva, och därav tog det 6-7 innan jag ens började känna att det vore kul med ett till

Sånt vet man ju inte på förväg.

• Farsta2014

Har fått barn vid 33, 35 och ska få 3:e nu vid 38 (är i v37). Både jag och min är ganska glada att det blir 3 år mellan de 2 minsta. Det hade varit extremt tufft med 2+2 år emellan. 1:a barnet tog det 14 mån innan hon blev till, de andra gick mycket snabbare. Vi fick ett missfall mellan nr 2 och 3. Det har gått bra för oss, och kan gå vägen för er, men med tanke på hur mycket visare jag ändå blivit de senaste 5 åren, så skulle jag rekommendera att starta så snart som möjligt, barn 1,2 eller 3 kan ta mycket lång tid att få till.... att första kommer är heller ingen garanti för att det kommer en nr 2 eller 3 och man blir mer stressad ju äldre man blir. Riskerna för missfall ökar också med åldern = ökad stress.

• svartakatten98

Min mamma fick barn när hon var 33, sedan två till. Det skiljer fem år mellan den äldsta av oss syskon och den yngsta. Så visst borde det gå.

• Frenja07
    Jw83 skrev 2019-01-21 13:35:25 följande:

Ålder är inte det viktigaste. Vikt och andra hälsofaktorer styr mer runt 30. Många unga har idag svårt att bli gravida pga livsstilssjukdomar. Välutbildade kvinnor skaffar oftast första barnet efter 30. Denna grupp har generellt sätt bättre hälsa och lägre BMI vilket också förbättrar deras fertilitet.

Jag jobbar på infertilitetsklinik och vet att ålder har en stor betydelse för äggens kvalitet rent generellt. Sen klart att ts kan hinna få både tre och fyra barn.

Det är extremt många högutbildade kvinnor med god hälsa som gör äggdonation. Bara så du vet ;).
  • Bobmac

Vad intressant! Alltså vanligt att en annan kvinnas ägg planteras in? Trodde det var väldigt svårt att hitta äggdonatorer i Sverige.

• Jojjans

Jag har väntat till 33, men inte av samma anledning som dig utan för att jag väntat in min sambo som inte var redo.

Men 2 missfall senare blir det såklart inte så. Det är mycket som kan hända på vägen och att planera när barn ska komma är ett vanskligt projekt, sånt kan man inte styra över.

Men jag hoppas på att få iallafall 3 barn. Men då vet jag också att jag har lätt att bli gravid. Har du inte det, utan får kämpa länge för varje graviditet, så kan det såklart bli tuffare. Och som sagt, även om det gör lätt att bli gravid så kan missfall sabba tidsplanen.

Men som många skriver att det är kört efter 35 eller efter 40, det vet man aldrig, det är många som får barn när dom passerat 40 med. Men för andra är det kört efter 35...du vet inte hur det är för dig innan du provat helt enkelt.

• tinis77

Jag var 28 när jag fick första, 31 andra, 33 tredje och 35 när fjärde och femte kom. Nu är jag 41 och gravid med sjätte.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Bibbidi
    Frenja07 skrev 2019-01-21 12:27:14 följande:
    Fast så är ju lite fel att säga. Fertiliteten sjunker rätt snabbt efter 35, det är fakta. Såklart att många hinner få flera barn ändå men att säga att det inte är några problem blir lite missvisande.
    Det är en gammal myt, se klippet ovanför....

Vid 27 är chansen att bli gravid inom ett år 86 procent, 
    vid 37 år chansen att bli gravid 82 procent.

Inte så drastisk skillnad alltså. Om man inte har fertilitetsproblem kan man bli gravid mycket senare än vad man tror. Ens ålder påverkar inte ens fertilitet så mycket förrän man kommer in i 40årsåldern.
  • Anotherone
    Bibbidi skrev 2019-01-23 19:23:55 följande:
    Det är en gammal myt, se klippet ovanför....

Vid 27 är chansen att bli gravid inom ett år 86 procent, 
    vid 37 år chansen att bli gravid 82 procent.

Inte så drastisk skillnad alltså. Om man inte har fertilitetsproblem kan man bli gravid mycket senare än vad man tror. Ens ålder påverkar inte ens fertilitet så mycket förrän man kommer in i 40årsåldern.
    Den statistiken kan stämma för en större population. Men ingen kan säga hur det kommer att bli för en specifik individ. Det finns många exempel på kvinnor 40+ som blivit gravida och fött barn. Men deras fertilitet kanske alltid varit bra. Eller hade legat i det övre spannet oavsett.
    Jag kanske är en sån person som borde haft svårt att bli gravid men som av ren tur har lyckats bli det. Hur "mäter" man det?
    Eller är jag (38 år) en person som genom hela mitt liv varit väldigt fertil och skulle kunna bli gravid både imorgon och om fem år utan problem. Det vet jag inget om (och jag är nöjd med hur många barn jag har så jag har inte för avsikt att testa heller).

Generellt sett så sjunker fertiliteten med stigande ålder. Vill man ha barn bör man således inte skjuta på familjebildningen alltför länge eftersom ingen kan säga hur det kommer att se ut specifikt för dig.
    Sen kan det gå jättebra både nu och längre fram. 
  • Bebis201901

Jag är 40 och precis fött mitt första barn, hon blev till på första försöket. Har kompisar som är 27-31 år som det alla tagit tid för. Det är som sagt väldigt individuellt

Svar på tråden Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?