• Bobmac

Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?

Jag är 31 år och har en ångest för min fertilitet. Jag vill ha barn, min sambo med, men inte just nu. Samtidigt är drömmen att få minst två, helst tre barn. Är det naivt att tro att man ska kunna få tre barn om man startar med första vid 33?

• Svar på tråden Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?
  • mumiiin

ja ifall du inte får barnen tätt eller får tvillingar. 2 barn hinner du förmodligen skaffa om du inte har svårt att bli gravid och blir gravid vid 33 som planerat och får nästa barn några år senare. Efter 40 har fertiliteten minskat avsevärt

• Mia86a

Naturligtvis är det svårt att säga hur det är i ert specifika fall. Men generellt har det ju blivit allt vanligare att skaffa första barnet när man passerat 30, och många får ju både ett och två barn till därefter. Jag hade inte känt någon oro, däremot hade jag tänkt att det kanske tar några extra månader innan man blir gravid ju äldre man blir, men så behöver det ju inte heller vara.

Min mamma exempelvis fick första barnet när hon var 38, andra 39 och tredje 41. Och sen finns det ju de som är betydligt äldre än så när de skaffar barn.

• Jw83

Inga problem! Jag var över 30 när jag skaffade mina barn. Jag blev gravid vid första försöket varje gång och fick friska ungar :) Nu ville jag bara ha två men jag hade nog kunnat få en hel hög till om vi velat ha det :)

• annabellelee

Det går ju aldrig att säga något generellt, eftersom vissa har svårare, andra lättare. Men säg att det tar några månader, och att du föder barn vid 34,36 och 38...det är inte orimligt. Om du vill ha barn så tätt är en annan fråga.

För många tar det längre tid men går att skaffa barn fram till 40.

• Trippelmamma76

Det är klart att det är möjligt, förutsatt att du är normalt fertil. Fast det är ju svårt att veta i förväg oavsett ålder. Men satsa på 33, 35 och 37 så har ni väl troligtvis fått era tre före 40 i alla fall.

• Frenja07
    Jw83 skrev 2019-01-21 11:07:00 följande:

Inga problem! Jag var över 30 när jag skaffade mina barn. Jag blev gravid vid första försöket varje gång och fick friska ungar :) Nu ville jag bara ha två men jag hade nog kunnat få en hel hög till om vi velat ha det :)

Fast så är ju lite fel att säga. Fertiliteten sjunker rätt snabbt efter 35, det är fakta. Såklart att många hinner få flera barn ändå men att säga att det inte är några problem blir lite missvisande.
  • mumiiin
    mumiiin skrev 2019-01-21 10:16:25 följande:

ja ifall du inte får barnen tätt eller får tvillingar. 2 barn hinner du förmodligen skaffa om du inte har svårt att bli gravid och blir gravid vid 33 som planerat och får nästa barn några år senare. Efter 40 har fertiliteten minskat avsevärt

ifall du FÅR barnen rätt ska det stå
  • mumiiin
    mumiiin skrev 2019-01-21 12:28:57 följande:

ifall du FÅR barnen rätt ska det stå

tätt *
  • BuoBä
    Frenja07 skrev 2019-01-21 12:27:14 följande:

Fast så är ju lite fel att säga. Fertiliteten sjunker rätt snabbt efter 35, det är fakta. Såklart att många hinner få flera barn ändå men att säga att det inte är några problem blir lite missvisande.

På gruppnivå är det fakta. För den enskilda individen varierar det enormt. Men problemet är ju att man inte vet innan man provat var på skalan man befinner sig.
  • Jw83
    Frenja07 skrev 2019-01-21 12:27:14 följande:

Ålder är inte det viktigaste. Vikt och andra hälsofaktorer styr mer runt 30. Många unga har idag svårt att bli gravida pga livsstilssjukdomar. Välutbildade kvinnor skaffar oftast första barnet efter 30. Denna grupp har generellt sätt bättre hälsa och lägre BMI vilket också förbättrar deras fertilitet.
Svar på tråden Första barnet vid 33 - Är tre barn möjligt?