• torstenosten

Mobilförbud i skolan kommer inte att hjälpa

Problemet med det svenska skolan idag är den totala bristen på ordning och reda och allt flum. "Fri uppfostran"-mentaliteten som hela tiden pratar om barns rättigheter, men som aldrig nämner barns skyldigheter, Mentaliteten som hela tiden skyller på läraren när barnet får dåligt betyg, istället för att kritisera barnet för det inte ansträngt sig tillräckligt mycket.

Om mobiler förbjuds kommer elever börja hota lärare med våld, ännu mer än vad som redan sker idag. Dessutom kommer många elever helt enkelt trotsa och använda mobilen i alla fall, för de vet att lärarna aldrig får använda våld (inte ens ta tag i eleverna och släpa ut dem). Så om lärarna inte får göra det, hur ska de då kunna ta ifrån eleverna deras mobiler? Det kommer inte funka.

Någon mer än mig som är sjukt trött på den slappa attityden i svenska skolor?

• Svar på tråden Mobilförbud i skolan kommer inte att hjälpa
  • Anonym (Också trött)

Jag tycker absolut mobilförbud ska råda i skolan. Slå ut dom med störsändare så barnen kan fokusera på annat.

• torstenosten
    Anonym (Också trött) skrev 2019-01-23 08:32:45 följande:

Jag tycker absolut mobilförbud ska råda i skolan. Slå ut dom med störsändare så barnen kan fokusera på annat.

Fast om man använder sådan utrustning kommer ju inte annan elektronik att fungera heller ...
  • Anonym (Hepp)

Förbjud mobiler så att barnen rör sig på rasterna istället. Hopprep, fotboll och andra fysiska lekar/spel så kommer de mer i form. Borde egentligen gälla arbetsplatser också.

• Anonym (Också trött)
    torstenosten skrev 2019-01-23 08:34:24 följande:

Fast om man använder sådan utrustning kommer ju inte annan elektronik att fungera heller ...

Borde gå att störa ut endast en viss typ av trafik tycker jag. Sen är det väl bara att plocka ungarnas mobiler och låta föräldrarna komma och plocka ut dom så får deras barn stå till svars för varför mamma/pappa måste komma till skolan i onödan.
  • torstenosten
    Anonym (Också trött) skrev 2019-01-23 11:36:03 följande:
    Borde gå att störa ut endast en viss typ av trafik tycker jag. Sen är det väl bara att plocka ungarnas mobiler och låta föräldrarna komma och plocka ut dom så får deras barn stå till svars för varför mamma/pappa måste komma till skolan i onödan.
    Och vad ska lärarna göra när eleverna vägrar lämna ifrån sig sina mobiler?
  • cosinus

Mina barn har mobilförbud i skolan och det fungerar överlag bra. De lämnar in telefonerna på morgonen när de kommer och hämtar ut telefonerna när de går hem.

Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra ordningsproblem men det är väldigt skönt att telefonerna är ur vägen och inte hindrar barnens fokus på lektionerna.

• Anonym (Också trött)
    torstenosten skrev 2019-01-23 14:56:53 följande:

Och vad ska lärarna göra när eleverna vägrar lämna ifrån sig sina mobiler?

Kasta ut dom från lektionen, ge dom kvarsittning och så får föräldrarna dyka upp och skämmas för sin ouppfostade unge. Om skolan uppger att mobilförbud råder så är det självklart att det ska bli konsekvenser för den som går emot det. Ta bort fritt nät också. Inte alltför många ungdomar har hur mycket surf som helst.
  • Mrs Green

Jag trodde ärligt talat att de flesta skolor har mobilförbud på lektionstid, och att många även har mobilförbud hela dagarna, så jag förstår inte vad en lag ska göra för skillnad.

I min dotters skola lämnar de in mobilerna på morgonen och hämtar dem när de går hem och eftersom alla gör så blir det inget tjafs. Lärarna har visserligen berättat att det hänt att någon 9:a testat gränserna och sagt att de inte har mobilen med sig för att slippa lämna in den, men då har de ändå inte tagit upp den ur väskan under dagen eftersom det inte riktigt är socialt accepterat (klasskompisarna skulle ju bli jättesura om det visade sig att någon inte gör det som alla andra måste), och då är det ju inte hela världen. 

Men om det finns skolor som anser att det inte behövs något förbud för att det funkar bra att bara använda mobilen som ett pedagogiskt hjälpmedel och att eleverna faktiskt klarar av att låta bli dem annars (åtminstone på lektionerna) så tycker jag att de ska få det. Skolorna borde veta bäst vilket ansvar deras elever klarar av. 

• torstenosten
    Anonym (Också trött) skrev 2019-01-24 16:39:39 följande:
    Kasta ut dom från lektionen, ge dom kvarsittning och så får föräldrarna dyka upp och skämmas för sin ouppfostade unge. Om skolan uppger att mobilförbud råder så är det självklart att det ska bli konsekvenser för den som går emot det. Ta bort fritt nät också. Inte alltför många ungdomar har hur mycket surf som helst.
    De får inte kasta ut dem från lektionen om barnen stretar emot. Lärarna får inte använda ens det minsta fysiska våld mot barnen, och det vet barnen.

Så vad gör lärarna då?
  • AndreaBD

Allvarligt, om elever inte lämna ifrån sig mobilen (och det förekommer), om de tjafsar om allting, om de inte tycker att de reglerna som finns gäller dem, utan att de ska ha det exakt som de vill, osv...  - är det då skolan som har gjort det eller är det kanske föräldrarna?

Mina barn har vetat (de är vuxna nu) att vi inte accepterar om de är otrevliga mot lärare eller beter sig allmänt bortskämda. Om barn vet att föräldrarna inte accepterar ett sånt beteende så beter de sig inte så. Så enkelt är det egentligen.

Delvis är det också som det är i skolorna för att föräldrar gör ett himla liv om man har lite fastare regler. Då ska det plötsligt göras undantag för deras stackars älsklingar. Så är det ju tyvärr.

• AndreaBD
    Anonym (Också trött) skrev 2019-01-24 16:39:39 följande:
    Tyvärr så finns det ju ganska många föräldrar som skulle försvara sitt barn och tycka att läraren inte får göra så. De gör förstås sitt barn en björntjänst, men ....
  • Anonym (Också trött)
    AndreaBD skrev 2019-01-25 09:43:53 följande:
    Tyvärr så finns det ju ganska många föräldrar som skulle försvara sitt barn och tycka att läraren inte får göra så. De gör förstås sitt barn en björntjänst, men ....
    Det gör att det krävs "starka" lärare och rektorer som backar upp sina lärare.

Ofta är det ju också så att börjar det bli jobbigt för föräldrarna som måste lämna jobb eller dylikt för att dyka upp på skolan så börjar föräldrarna tänka till. Tror Engelska skolan har nåt system att dom skickar hem lappar om man inte uppför sig, därefter nån form av kvarsittning och sen avstängning.
  • Anonym (Beroende)
    torstenosten skrev 2019-01-25 09:09:34 följande:
    De får inte kasta ut dem från lektionen om barnen stretar emot. Lärarna får inte använda ens det minsta fysiska våld mot barnen, och det vet barnen.

Så vad gör lärarna då?
    Om ungarna och deras föräldrar inte fattar att det inte råder anarki i skolan eller på framtida arbetsplatser så borde det kunna gå att få dem att förstå att skolan har regler som ska följas. Annars får man dåligt betyg och dåligt betyg ger inga jobb. Så det är bara att ta konsekvenserna för dåligt beteende. 
  • AndreaBD
    Anonym (Också trött) skrev 2019-01-25 13:47:49 följande:
    Det gör att det krävs "starka" lärare och rektorer som backar upp sina lärare.

Ofta är det ju också så att börjar det bli jobbigt för föräldrarna som måste lämna jobb eller dylikt för att dyka upp på skolan så börjar föräldrarna tänka till. Tror Engelska skolan har nåt system att dom skickar hem lappar om man inte uppför sig, därefter nån form av kvarsittning och sen avstängning.
    Nja... kanske. Men om man har otur så är det jämt fördelat, dvs. många i klassen håller på lite grann.
  • hammarhajen

Mest är det tråkigt att det behövs en lag.

Om elever och föräldrar respekterade skolan och lärarna så mycket att man bara följde regler skulle inte lagen behövas. För de allra flesta har ju regler om hur mobiler får hanteras under skoltid.

Mobilen kan vara ett så bra hjälpmedel, men på grund av respektlöshet mot lärare så tvingas en lag fram som istället förbjuder. Det gör mig lite ledsen. 

Svar på tråden Mobilförbud i skolan kommer inte att hjälpa