• Anonym (FedUp)

Jag är hans allt och livscoach - medan jag blir bara mer och mer uttråkad och irriterad

Är en tjej, 30+ som driver två företag, är ensamstående förälder och har ett rätt så välfyllt schema. Jag är driven och bra på det jag gör, och älskar min tillvaro på så sätt och med det blir jag också ganska selektiv med vad jag vill lägga min energi på och vilka människor jag har runt omkring mig.
    Jag är även den många av de i min närhet vänder sig till med råd och funderingar, och har ett stort personalansvar och träffar väldigt mycket folk i mitt jobb. Det gör att jag har ett stort behov av ensamhet ibland för lite återhämtning och inte tappa bort mig själv helt.

Allt detta var jag väldigt tydlig med när jag inledde en relation med en något yngre kille för ca ett halvår sedan, som uppgav sig för att vara helt införstådd med min livssituation och hur jag fungerar - och det var delvis mycket därför jag i min tur föll för honom.
    Han i sin tur har sina egna behov som jag försökt anpassa mig till och även hjälpt honom mycket i; tex så har han haft lite svårigheter i arbetslivet och jag har helt enkelt coachat, hjälpt och styrt honom in på en bana i livet som nu har lett till att han har blivit antagen till ett program värt mycket pengar och som i sin tur garanterat kommer leda till obegränsat med jobb.
    Jag är glad över det, för hans skull, men har i takt med detta halvår insett att jag inte får samma sak tillbaka, han tillför inte samma energi och utveckling i relationen. Nu har han nästan blivit lite kvävande för mig, söker min bekräftelse i nästan allt - sådant han borde kunna vara självständig nog för på egen hand.
    Jag har märkt att detta börjar ta viss energi från mig och jag har varit uppriktig mot honom med det, att jag mer än gärna finns för honom och hjälper honom, men att jag som sagt behöver vara själv ibland.
    Hans inledningsvisa förståelse för det har börjat avta och nu har ju hela hans existens fått en slags motsatt effekt, han har blivit den i raden av människor jag behöver skärma mig ifrån för mental återhämtning och inte den jag kan vila hos och luta mig mot - något som för mig är viktigt i en relation, en jämlike på så sätt. 

Jag har tagit upp detta med honom många gånger, mina behov, men det kommer aldrig någonvart och det slutar ofta med att jag får förklara mitt liv för honom nästan i detaljnivå medan han uppger att han bara längtar efter mig och saknar mig, att jag är hans allt och han vill inget hellre än att jag ska må bra.
    Men ändå fortsätter hans oförståelse och ifrågasättande när jag svarar att jag blir hemma själv ikväll, men ses gärna imorgon, och det börjar reta upp mig och jag tappar respekt och känslor av det.

Ibland när vi talas vid kan jag uppleva honom på en mycket lägre nivå på något vis också, och den känslan kan ändå göra mig ledsen - såna fördomar vill jag inte ha, som om jag vore bättre än honom på något sätt. Samtidigt som det är svårt att känna att ett samtal om vad hans polare på gymmet har för dieter, innehållsrikt när jag just stöttat och pratat med en anställd om dennes mans dåliga hälsa eller något annat med lite mer djup. Väldigt många samtal tråkar ut mig, allra helst hans brist på motfrågor och engagemang när jag i min tur tar upp något och när han gärna avbryter mig med usel humor, och jag kan ofta känna efteråt att jag hade kunnat gjort något annat som varit mer givande den här samtalstiden istället.

Kan någon ge mig råd eller tips i hur jag kan styra av allt det här eller om jag kan tänka annorlunda på något sätt?

• Svar på tråden Jag är hans allt och livscoach - medan jag blir bara mer och mer uttråkad och irriterad
  • Anonym (analys)
    Anonym (FedUp) skrev 2019-01-25 10:31:34 följande:
    Jag håller delvis med. Samtidigt som jag inte kan se hur jag gjort honom till ett av mina projekt som hjälpt honom när han bett om den hjälpen, eller varför jag borde ha avstått att hjälpa. Hans svårigheter är ju min styrka, att veta vilka vägar man kan gå och ta sig dit på olika sätt - för honom är den tankebanan väldigt ansträngande och svår medan jag sysslar med sånt dagligen, en liten insats av mig på så sätt.

Det är efterspelet jag tycker känns knepigt, hur jag nu fyller en coachroll i det mesta i hans liv och hans beroendeställning till mig som visar sig i besvikelse för när jag behöver vara lite för mig själv, och liksom försvara det. Vad menar ni att jag har gjort fel?
    Jag menar att du varit lite av hans motor. Du kanske inte har sett det så utan mer bara att man självklart stöttar den man älskar, men i ert fall är det nog så: ledare och följare. Behöver inte vara något fel men nu när du tycker det blir för mkt av den varan så är du inte nöjd och ja, då är det förstås inte bra för er. 

Att han visar besvikelse när du vill vara lite ensam är väl ett tecken på att han blivit så van att alltid ha dig där, så att han inte förstår varför du har behov av att vara själv ibland. Ni skulle kunna ta hjälp av terapi eventuellt, men ni har inte varit tillsammans så länge. Det kanske egentligen mest handlar om att du nu efter ca ett halvår inser att han är så här och du är som du är och frågan uppstår om det kommer fungera i längden. 
  • Anonym (gör slut)

Det är ju bara att göra slut. Om ni är så i grunden olika och du redan nu retar dig på honom så kommer du aldrig stå ut med honom i längden. Hitta någon som är en bättre match.

• Anonym (MM)

Varför tycker du att han är beroende av dig för att han vill umgås med dig? Hur ofta vill han umgås? Jag tänker det är naturligt att vilja vara tillsammans med en person som man älskar och har kär. 

• Annita

Det låter inte som om du tycker särskilt mycket om honom på sättet du beskriver ert förhållande.

• Anonym (Diana)

Men hallå, dumpa fjanten omgående. Du är värd så mycket mer än han kan ge dig !!! Styrkekramar

• Anonym (Anonym 2)

Jag tycker inte att du ska förklarar för din partner varför du behöver egen tid igen. Han vet redan vart du står. Förklarar bara, vänligt men bestämt, att natten till söndag (tex) sover du ensam hemma, punkt. Acceptera inget gnäll, ge dig inte in i någon diskussion. Byt samtalsämne eller avbryt telefonsamtalet tvärt vid minsta tendens. Tro mig. Ge det ett par ggr så har han fattat. Och ge inte vika om han testar dig genom att bli hysterisk. Noll uppmärksamhet för dåligt uppförande. Och dåligt uppförande är precis vad det är när han inte respekterar dina behov. Nu är det din tur att kräva dem - som en självklarhet i ditt liv. Inte något du måste slåss för.

• Anonym (Anonym 2)

Jag tycker inte att du ska förklarar för din partner varför du behöver egen tid igen. Han vet redan vart du står. Förklarar bara, vänligt men bestämt, att natten till söndag (tex) sover du ensam hemma, punkt. Acceptera inget gnäll, ge dig inte in i någon diskussion. Byt samtalsämne eller avbryt telefonsamtalet tvärt vid minsta tendens. Tro mig. Ge det ett par ggr så har han fattat. Och ge inte vika om han testar dig genom att bli hysterisk. Noll uppmärksamhet för dåligt uppförande. Och dåligt uppförande är precis vad det är när han inte respekterar dina behov. Nu är det din tur att kräva dem - som en självklarhet i ditt liv. Inte något du måste slåss för.

• Anonym (stopp)
    Anonym (FedUp) skrev 2019-01-25 09:31:16 följande:

Är en tjej, 30+ som driver två företag, är ensamstående förälder och har ett rätt så välfyllt schema. Jag är driven och bra på det jag gör, och älskar min tillvaro på så sätt och med det blir jag också ganska selektiv med vad jag vill lägga min energi på och vilka människor jag har runt omkring mig.
    Jag är även den många av de i min närhet vänder sig till med råd och funderingar, och har ett stort personalansvar och träffar väldigt mycket folk i mitt jobb. Det gör att jag har ett stort behov av ensamhet ibland för lite återhämtning och inte tappa bort mig själv helt.

Allt detta var jag väldigt tydlig med när jag inledde en relation med en något yngre kille för ca ett halvår sedan, som uppgav sig för att vara helt införstådd med min livssituation och hur jag fungerar - och det var delvis mycket därför jag i min tur föll för honom.
    Han i sin tur har sina egna behov som jag försökt anpassa mig till och även hjälpt honom mycket i; tex så har han haft lite svårigheter i arbetslivet och jag har helt enkelt coachat, hjälpt och styrt honom in på en bana i livet som nu har lett till att han har blivit antagen till ett program värt mycket pengar och som i sin tur garanterat kommer leda till obegränsat med jobb.
    Jag är glad över det, för hans skull, men har i takt med detta halvår insett att jag inte får samma sak tillbaka, han tillför inte samma energi och utveckling i relationen. Nu har han nästan blivit lite kvävande för mig, söker min bekräftelse i nästan allt - sådant han borde kunna vara självständig nog för på egen hand.
    Jag har märkt att detta börjar ta viss energi från mig och jag har varit uppriktig mot honom med det, att jag mer än gärna finns för honom och hjälper honom, men att jag som sagt behöver vara själv ibland.
    Hans inledningsvisa förståelse för det har börjat avta och nu har ju hela hans existens fått en slags motsatt effekt, han har blivit den i raden av människor jag behöver skärma mig ifrån för mental återhämtning och inte den jag kan vila hos och luta mig mot - något som för mig är viktigt i en relation, en jämlike på så sätt. 

Jag har tagit upp detta med honom många gånger, mina behov, men det kommer aldrig någonvart och det slutar ofta med att jag får förklara mitt liv för honom nästan i detaljnivå medan han uppger att han bara längtar efter mig och saknar mig, att jag är hans allt och han vill inget hellre än att jag ska må bra.
    Men ändå fortsätter hans oförståelse och ifrågasättande när jag svarar att jag blir hemma själv ikväll, men ses gärna imorgon, och det börjar reta upp mig och jag tappar respekt och känslor av det.

Ibland när vi talas vid kan jag uppleva honom på en mycket lägre nivå på något vis också, och den känslan kan ändå göra mig ledsen - såna fördomar vill jag inte ha, som om jag vore bättre än honom på något sätt. Samtidigt som det är svårt att känna att ett samtal om vad hans polare på gymmet har för dieter, innehållsrikt när jag just stöttat och pratat med en anställd om dennes mans dåliga hälsa eller något annat med lite mer djup. Väldigt många samtal tråkar ut mig, allra helst hans brist på motfrågor och engagemang när jag i min tur tar upp något och när han gärna avbryter mig med usel humor, och jag kan ofta känna efteråt att jag hade kunnat gjort något annat som varit mer givande den här samtalstiden istället.

Kan någon ge mig råd eller tips i hur jag kan styra av allt det här eller om jag kan tänka annorlunda på något sätt?

OK. Förälskelsen är över. Han var inte den person du trodde. Avsluta och kom vidare - bägge två.
  • Kodia

Jag håller med de andra om att ni inte har någon framtid tillsammans! Du behöver hitta en man som är på samma nivå som dig, och gärna några år äldre, tror jag. 

• Anonym (anonym)

Rimligtvis en karriärsinriktad man precis som du själv.

• Johnnyorange

Jag får känslan av att du tycker att du är för "fin" för honom i och med att du är den mer framgångsrika i förhållandet. Det sägs ju att män är rädda för framgångsrika kvinnor. Men det är troligen för att ni ger vibbar av att inte respektera män som inte nått samma framgång som er.

• Stockholm32

Jag tycker det låter som att 2 väldigt olika individer försöker få nått att funka. 2 individer som i sin natur inte funkar i en relation tillsammans.

Jag är likadan som dig TS. Och jag har märkt att jag absolut försöker "fixa" män... av olika anledningar. Det i sig är osunt och har dessutom lett till att jag dragit till mig män som älskar att vara den som allt handlar om.

När jag sen känner att jag vill få lika mkt stöd (som jag tycker att jag gett) tillbaks... så har det gått mkt tid och jag har inte ens märkt att det aldrig däremellan va ett ömsesidigt ge och tagande. Jag stannade aldrig upp. Hade jag gjort det så hade jag insett att detta är inte rätt för mig. Det är därmed inte deras fel, dom har inte utnyttjat medvetet eller liknande.

Det finns alltid människor som oss som gärna hjälper men ibland tar man det till sin spets och det snarare antingen gör relationen ojämn eller man inser att man missade att ta reda på om man själv kommer få det man behöver. Och det är då man känner sig tömd.

För min del har det handlat om både eget ego (jag tycker att alla ska väl vilja bli bättre människor) och då även på det viset jag anser är "bättre människa", samt att jag är väldigt osjälvisk. Och sen blev jag förvånad när personen visar sig vilja fortsätta i rollen att bara ta.

Jag försöker tänka på att stanna upp emellan. Lägga märket till innan det gått för långt och jag "hjälpt" för mkt med saker som de ber om, om jag själv får samma tillbaks. Fyller han mig någonsin lika mycket eller tömmer han? Notera däremot att man behöver faktiskt inte fylla varandra på exakt samma vis. Det enda du kan veta nu är hur du känner dig med honom och efter. En person ska åtminstone inte kännas som en börda... då är relationen inte rätt för er.

Jag tror att han har en massa att söka om dig också... jag tror inte han är en börda. Han anser nog precis som andra sagt att du gjort han till ett projekt, brytt dig för mycket om att "styra" (märkligt ord att använda. tåls att fundera på varför du gjorde det) in honom på rätt bana. Frågan är om du någonsin låter honom vara den han är...? Och "coacha" är inte det du ska göra... han är din pojkvän. Du ska bolla med honom inte coacha. Det blir aldrig bra.

• Plupp73

Alla förälskelser ersätts inte av djup kärlek när de falnar.

As simple as that.

• Plupp73

Jag tror att du behöver någon som du kan se upp till emellanåt, och inte vet exakt var du har....du sitter alltför säkert i båten just nu.

• Anonym (l,öko)
    Anonym (FedUp) skrev 2019-01-25 11:25:23 följande:
    Intressant att du upplever likadant med din partner, kände igen mig i mycket. Just det där att lägga orden i munnen som avslöjar att han inte alls förstått vad jag sagt eller bett om. Offerkoftan som jag hatar, och jag hatar även den jag känner mig som, Kommandoran som måste bli arg för att bli förstådd eller hörd. Det hela blir så svårt och negativt, men hade kunnat vara så enkelt i min värld, att bara lyssna på några enkla ord.

Att jag behöver tid för mig själv ibland, det är ingenting personligt och inget stort, och för mig känns det viktigt att när jag behöver det, så gör vi ingen stor grej av det.

(Och då kan jag syfta på att sova 2 av 7 nätter hemma)
    En himla bra beskrivning, den snor jag för jag är i samma sits. 
  • jrockyracoon

Hej TS!

Du skrev att dina styrkor är din killes svagheter. Jag undrar om det också kan vara tvärtom, d.v.s. dina svagheter är din killes styrkor. 

Jag tycker det låter som att du har svårt för att vara i nuet, säga det som faller in, slappna av och vara dig själv och ge dig hän. Det förefaller din kille vara bra på. 

Det låter som om du hyser en stor portion avsmak, misstro och förakt för din kille. Du säger att du tyckte att han var lättsam, men nu har hans lättsamhet börjat irritera dig. Du säger också att du gav honom mycket hjälp och nu irriterar du dig på att han är så hjälplös.Hans egenskaper som du gillade i början, tycker du efter hand är jobbiga - och det är sannolikt för att det är egenskaper som du själv inte besitter eller prioriterar.

Vad ska du göra nu? Ja, mitt förslag är att du:

1. Försöker inte bli arg när han vill träffas, utan bara vidhåller ditt behov av ensamhet.

2. Slutar att hjälpa honom. Du verkar uppföra dig som en lärare/mentor tillsammans med honom och det skapar ett behov att prestera hos dig, och försätter honom i ett underläge gentemot dig. Var avslappnad och dig själv i hans sällskap istället, vill han ha hjälp får han söka det hos någon annan.

3. Ta upp med honom att du vill att han ska lyssna på dig bättre, och inte bara prata på om sina egna problem.

Funkar det inte, så kanske du behöver fundera på om era olikheter är alltför stora för att kunna leva tillsammans. Att du känner förakt för din partner (vilket jag uppfattar att du uttrycker i din text) är ett mycket starkt varningstecken, det behöver du ta på allvar.

• Stockholm32
    Plupp73 skrev 2019-01-26 17:26:42 följande:

Alla förälskelser ersätts inte av djup kärlek när de falnar.

As simple as that.

Sant!
Svar på tråden Jag är hans allt och livscoach - medan jag blir bara mer och mer uttråkad och irriterad