• Anonym (Anonym)

Min man kontrollerar mig

Hej, jag har levt med min man i ca 3 år. Från början var allt bra. Sen kom ett rykte av en tidigare kille som i princip förföljde mig. Vi var aldrig tillsammans. Rycktet kom av den tidigare killen, han påstod till min man att vi tidigare varit ett par... detta stämde naturligtvis inte.

Av någon anledning så tog min nuvarande man hårt på det. Han ville inte att jag skulle ha varit i en tidigare relation. Vilket jag inte heller hade.

Han trodde helt blåögt på han som spred ryktet. Det var då som detta kom att förfölja vår relation. Han började gå igenom min telefon. När jag sa att det inte var sant så trodde han inte på mig. Han sa att jag ljög...

Jag var ung och dum. Jag ville så gärna att det skulle funka. Han blev allt mer och mer besatt av att kontrollera min telefon och min dator.

Han blev jätte arg när jag inte svarade i telefonen när jag jobbade, mitt under arbetsdagen kunde jag få ett sms där det stod en massa skit. Om hur jag ljugit för honom, om att jag är sjuk och ligger runt (jag har aldrig legat runt...) Så här höll han på dom två första åren. Jag var naiv och bortsåg de dåliga. Det kom och gick i perioder.

Jag har slängt ut honom två gånger ur huset. Men han lyckades hitta sig tillbaka direkt...

Nu är vi i ett långdistans förhållande av vissa anledningar. Men nu börjar jag bli less.

Jag skriver till mina gamla vänner som jag knappt pratat med sen jag blev tillsammans med min nuvarande man. Han hatade mina vänner, han förbjöd mig från att prata med dom och umgås. Han förbjöd mig från att dricka alkohol, inte en droppe. Han kontrollerade vad jag hade på mig för kläder. Jag hade planerat en resa på två timmar för att hälsa på min syster. Den fick jag avboka för att han sa att jag inte frågat honom om lov först om att åka.

Jag har gråtit i 3 år var och varannan dag. Han lyckas trösta mig och samtidigt såra mig.

Nu är det relativt lugnt på kontroll fronten. Dock har han en telefon som är direkt kopplad till mina sociala medier. Speciellt Messenger. Han läser allt som jag skriver till mina kontakter. Jag är minst sagt trött just nu. Jag är ung och har inte levt mitt liv ännu. Det är 10 år mellan oss. Jag är 23.

Jag är gift med honom. Jag ångrar att jag fortsatte så länge som jag gjorde och vill ur detta. Men jag vet inte hur och jag vågar inte...

Jag ville skriva ett mail till en psykolog för att bara få prata med någon. Och få någons åsikt i det hela. Men då hejdade jag mig själv precis innan jag skulle skicka. Jag glömde bort att han kan läsa alla mina mail också... Så detta forum är det enda stället jag får vara privat.

Jag ber om hjälp från er som är äldre. Ni som kanske kan hjälpa mig hur jag ska ta mig ur detta skit liv.

Jag är bara så arg på mig själv och honom. Hur jag kunde vara så dum och jag lät honom trycka ner mig så långt det bara gick.

Jag behöver hjälp. Jag är trött och det tar på mig psykiskt.

• Svar på tråden Min man kontrollerar mig
  • Anonym (Bli fri lycklig)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-02 18:33:09 följande:

Jag blir så glad att jag beslutade att skriva här. Om jag inte skulle gjort det så skulle jag inte våga göra något.

Ni förstår inte hur otroligt mycket de här hjälper mig!

Han ringde precis, han var arg och sa "Jag vill ha ditt nya lösenord" " varför har du bytt?" Jag sa bara nej du ska inte få mitt nya lösenord. Då la han på och jag vet precis vad han gör nu. Han stänger av ljudet och all Internet på mobilen. För han förväntar sig att jag i detta nu ringer honom 20 gånger och är ledsen.

Men nej nej, just nu är jag bara arg och kommer absolut inte ringa honom!

Jag orkar inte med honom! Så här gör han direkt jag inte gör som han vill. Han ignorerar mig och liksom njuter av att jag är ledsen.

Jag kunde bara höra på rösten att han var arg och något hotfull...

Ända sättet är att göra slut och aldrig ha kontakt med honom!Han vill ju göra och bestämma på hans villkor,men du är lika mycket vuxen och du ska tänka på vad du vill.Dig själv först!
  • Anonym (Anonym)

#20 Anonym (Du kan): tack för dina värmande ord! Jag tänkte precis som du sa att jag använder de hör forumet istället för att skrivs av mig om jag behöver det. Istället för att skriva till honom

Tack igen!

• Anonym (Anonym)

#21 Anonym (bli fri lycklig):

Tack, jag ska hädan efter sätta mig själv på första plats! Om en man inte kan respektera den jag är och tycka om mig för den jag är utan att försöka ändra på mig och styra mig så är han inte värd mig!

• Anonym (Livi)

Heja dig ts! Du är stark och modig. Du är värd så mycket bättre. Detta är början till ett fritt och lyckligt liv.

• Anonym (eee)

Du behöver inte svara om han ringer eller messar. Du kan blocka så du slipper se om han ringer. 
    Beställ hem skilsmässopapper på nätet. 

• Anonym (Bli fri lycklig)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-02 18:56:34 följande:

#21 Anonym (bli fri lycklig):

Tack, jag ska hädan efter sätta mig själv på första plats! Om en man inte kan respektera den jag är och tycka om mig för den jag är utan att försöka ändra på mig och styra mig så är han inte värd mig!

Exakt!Börja tänka på dig själv nu.Vad du vill och vad du vill ha.Bra början.
  • Lilyje

Beställ skilsmässopapper från nätet, även om han vägrar skriva på så kan du ansöka om enskild skilsmässa.

Sen ring migrationsverket imorgon och berätta att du kommer ansöka om skilsmässa och inte längre vill vara med i hans ansökan, och se om dom kan avbryta processen.

Spara alla medelande och email han skickar, och svara inte om han ringer. Skulle han ringa från hemligt nummer så spela in samtalen. Finns appar för det.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Anonym)

Nu kan jag berätta för er alla att jag är jävligt glad. Jag har gjort det! Jag har sagt till honom det jag vill säga och blockat honom. Jag har berättat för hela mim familj och alla nära och kära så ALLA vet och att ALLA ska blocka honom så han inte kan komma åt mig.

Jag är så fruktansvärt lättad och känner mig fri!

Jag är inte ledsen för fem öre, jag är bara jävligt lättad och glad.

Han började ringa till min mamma och till min moster osv osv. Då jag har bett alla att blocka honom.

Jag har förmedlat precis hur jag vill fortsätta mitt liv och att han inte kommer ingå i den.

Jag vill framför allt TACKA ALLA ni som har skrivit här till mig och hjälpt mig! Ni är helt underbara som har get mig mod och styrka till att ta tag i problemet och göra sig av med det.

TACK SOM FAN!

• Anonym (mail)

Ett tips till är att skaffa en billig begagnad telefon till med kontantkort så du fortfarande kan ringa och ge numret till folk du litar på. 

På biblioteken brukar det finnas internetdatorer - där kan du skaffa dig mail som inte han kan se heller. Då finns det inga spår på din telefon alls. 

Se till att rensa din sökhistorik regelbundet på dator/telefon över vilka sidor du har varit inne på. 

Och prata med minst 1 vän om din situation, du kan behöva den vännen när du minst anar det. En vän du litar på in i det minsta. (eller familjemedlem för den delen). 

Den vännen kanske också kan låna ut din telefon för att du ska kunna ringa en kvinnojour? Eller via ditt jobb om du jobbar? 

Detta hittade jag på kvinnofridslinjen.se:

När har Kvinnofridslinjen öppet?
    Kvinnofridslinjen har öppet dygnet runt, alla dagar på året.

Kostar det något att ringa till Kvinnofridslinjen?
    Nej, samtalet är kostnadsfritt.

Syns det på telefonräkningen att jag har ringt till Kvinnofridslinjen?
    Nej, samtalet syns inte på telefonräkningen. Däremot måste du själv radera samtalet i telefonens samtalslista. Använder du dig av tjänsten Texttelefoni syns samtalet som ett samtal till Texttelefoni. Ringer du från Åland syns samtalet på telefonräkningen som ett samtal till Ålands landskapsregering.

Kvinnofridslinjens telefonnummer: 020-50 50 50

• Anonym (Tips)

Tänkte skriva hur vidrig denna mans beteende är innan jag läste att du blivit kär i en annan man. Uppenbarligen hade din man anledning till att vara svartsjuk om du går och blir kär i en annan man så lätt.

Lämna din man, han bor långt bort och kan inte skada dig, och börja sedan med en annan man. Psykisk misshandel är inte värre än otrohet.

• Inga bekymmer

Du kan ringa Kvinnofridslinjen på 020-505050. Det kostar inget och syns inte att du ringt dit. De kan ge dig råd om vart du kan vända dig. Finns det någon kvinnojour i din stad så ring dit. Du måste komma bort från denna mannen. Det finns hjälp att få, så kämpa <3

• Anonym (Anonym)

#31 inga bekymmer: tack så mycket!

Jag vill säga tack än en gång till er alla som hjälpt mig. Jag lämnar nu tråden då jag ser att otrevliga människor börjar hitta hit... har inte ork att börja lägga energi på dessa människor också, har precis gjort av med en massa ork på att verkligen ta tag i hela mitt liv.

Tack!

• Anonym (Linn)

Heja dej ts! 
    Du är så modig som blockat honom och berättat att du vill skiljas!
    Du är värd så mycket bättre än någon som kontrollerar dej och är elak. DU är den som bestämmer hur du ska leva, inte någon idiot som tror att han äger dej bara för att ni råkar vara gifta.
    Hoppas han aldrig träffar någon annan tjej! Han verkar inte värd det alls!

Var stark, vad som än händer!

Kramar

• Anonym (Känner igen mig.)

Jag lider med dig .. Jag var tsm med en extremt kontrollerande man under en tid o han var manipulativ och kontrollerande. Jag förlorade mig själv helt och mina vänner. Jag fjorde slut efter ett tag. Orkade bara inte. Jag är så lycklig idag . är tsm med en man sen 2'5 år som är underbar. Jag hoppas du finner styrka att lämna för han är inget o ha tyvärr. Och vem vet hur lpngt han kan gå.

• Nimzay
    Anonym (Tips) skrev 2019-02-02 23:46:48 följande:

Tänkte skriva hur vidrig denna mans beteende är innan jag läste att du blivit kär i en annan man. Uppenbarligen hade din man anledning till att vara svartsjuk om du går och blir kär i en annan man så lätt.

Lämna din man, han bor långt bort och kan inte skada dig, och börja sedan med en annan man. Psykisk misshandel är inte värre än otrohet.

Alltså, hon fattade tycke för en annan man samtidigt som hon levde med denne man som behandlade henne illa, kanske inte konstigt egentligen om man under flera år blivit vidrigt behandlad av sin kille att man då utvecklar känslor för en annan kille som behandlar en bättre och får en att må bra?

Dessutom kan man inte rå för att känslor dyker upp i ens inre det är inte alltid något man kan rå för. Och vad jag har sätt finns det inget i tråden som visar på att ts vare sig levt ut sina känslor för denna person eller haft som avsikt att göra det innan hon avslutat förhållandet med sin nuvarande man. Plus att hon verkar känna samvetskval över sina känslor och är fullt medveten om att det inte är helt hundraprocentigt okej att gå omkring att vara kär i någon annan när man redan är gift.

Att ts råkat utveckla känslor för någon annan är verkligen INTE ett skäl till att ursäkta hur fruktansvärt kontrollerande hennes man behandlat henne under flera år. Och hennes man har absolut varit mer än bara normalt "svartsjuk" som du påstår att han har rätt till, utan han har snarare varit helt extremgalet paranoidsvartsjuk och överdrivet kontrollerande gentemot, samt betett sig som en besatt psykopat mot, henne under flera års tid, vilket verkligen INTE blir till ett berättigat beteende bara för att hon råkar fatta tycke för en annan kille när detta redan pågått under lång tid.
  • Nimzay

Och till ts: Vad bra och starkt av dig att du samlat mod till att skaka av dig psykopaten! Styrkekramar! Hjärta

• Anonym (PO)

Kulturkrock ursäkta om det låter så om hela historien?

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-02 23:41:52 följande:

Nu kan jag berätta för er alla att jag är jävligt glad. Jag har gjort det! Jag har sagt till honom det jag vill säga och blockat honom. Jag har berättat för hela mim familj och alla nära och kära så ALLA vet och att ALLA ska blocka honom så han inte kan komma åt mig.

Jag är så fruktansvärt lättad och känner mig fri!

Jag är inte ledsen för fem öre, jag är bara jävligt lättad och glad.

Han började ringa till min mamma och till min moster osv osv. Då jag har bett alla att blocka honom.

Jag har förmedlat precis hur jag vill fortsätta mitt liv och att han inte kommer ingå i den.

Jag vill framför allt TACKA ALLA ni som har skrivit här till mig och hjälpt mig! Ni är helt underbara som har get mig mod och styrka till att ta tag i problemet och göra sig av med det.

TACK SOM FAN!

Heja dig! Du är så stark! 
    Jag har själv levt med en kontrollerande man som betedde sig precis som du beskriver att din man beter sig.
    Jag valde också att lämna och det har jag aldrig ångrat. Jag mådde så mycket bättre efteråt.
    Så du har gjort helt rätt! Och bra att du har stöd omkring dig. Det behöver du.

Kram! 
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Tips) skrev 2019-02-02 23:46:48 följande:

Vad jag har förstått så har TS inte levt ut sina känslor för denna man.
    Så det finns ingen som helst anledning för TS man att vara så svartsjuk.
    Han behöver söka hjälp för att hantera sin sjukliga svartsjuka och sitt sjukliga kontrollbehov.
    TS har lämnat sin man nu. Och det tycker jag är helt rätt.
    Ingen ska behöva leva under sådana förhållanden.
    Det finns inget som helst försvar för TS mans beteende.
    Carpe Diem
Svar på tråden Min man kontrollerar mig