• MixMix

Gravid vecka 41 (40+5)

Hej !

Den 28e januari nu var vi beräknade, men ingen bebis ännu. Då detta är min första så vet jag inget om hur det känns när det väl närmar sig. För exakt en vecka sedan fick jag en svag mensvärkssmärta och liten blödning, fick till svar att det var slemproppen när hag ringde förlossningen. Efter den hände inget mer, värkarna och blödningen försvann. Nu igår morse vaknade jag med mensvärk som satt i hela dagen, känningar i både rygg och framtill, sen värkar under dagen, dom kom under loppet av en timme med minuters mellanrum, och sen försvann dom helt för att komma tillbaka två timmar senare osv. Natten har varit svår med mensvärk konstant och ingen skön position att sova i. Mensvärken sitter fortfarande i och i morse var det åter igen en slempropp med lite blod i, kan tillägga att jag haft jätte rikliga flytningar sedan i går när allt började på morgonen. Så min fråga är till er som kanske vet lite mer, tror ni det är på gång ? Vad är era erfarenheter ? Komner detta hålla på i flera dagar ? Hur länge hade ni mensvärk och rikliga, och då menar jag rikliga flytningar/slempropp ?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Gravid vecka 41 (40+5)
  • LeyasMamma

Ibland kan man få lite onda förvärkar, dessa brukar avhjälpas med lite alvedon och vila. Kan hjälpa led en dusch med.

Det är svårt för oss att veta om dina värkar är ?riktiga? eller om det är förvärkar.

Kan förklara lite hur det var för mig första gången.

Började måndag eftermiddag med värkar som gjorde lite ont, som mensvärk i både mage och rygg. Hade så hela kvällen och natten för att sedan försvinna helt på tisdag morgon. Sedan va hela tisdagen lugn tills kl 20 på kvällen, då hoppade värkarna igång igen men med lite mer intensitet än måndagen, åkte in och då var jag öppen 3,5cm. Fick stanna kvar och fick använda lustgas. Sedan vid 24 på natten va jag så trött så fick en eda men då stanna värkarna av. Fick värkstimulerande vid kl 06 någon gång och dottern är född 07.29.

Hade jag inte tagit edan så hade jag antagligen fått dottern runt kl1 på natten men va alldeles för trött så den behövdes verkligen.

Hoppas att det hoppar igång ordentligt för dig snart här, vet hur jobbigt det är att gå över tiden! Lycka till och försök vila så mycket du kan innan de kör igång :)

• MixMix

Hej, och tack för svaret. Ja att gå över är inte kul. Har inte haft någon känning alls under graviditeten så blev så glad i går när jag verkligen kände någonting, sen att det satt i imorse och att det inte avtagit något under natten. Tack för svaråter igen, låter inte somdet är jätte långt kvar ändå nu ????

• Anotherone

Jag började få molvärk och regelbundna sammandragningar på bf+10. Följande kväll lossnade slemproppen. Få och inte så jobbiga sammandragningar på dagarna men nattetid tyckte jag att det var jobbigt och jag sov inte mycket direkt. Sen tog det drygt 3 dygn till med en otroligt seg latensfas innan bebisen kom.

• LeyasMamma
    MixMix skrev 2019-02-03 07:51:20 följande:

Hej, och tack för svaret. Ja att gå över är inte kul. Har inte haft någon känning alls under graviditeten så blev så glad i går när jag verkligen kände någonting, sen att det satt i imorse och att det inte avtagit något under natten. Tack för svaråter igen, låter inte somdet är jätte långt kvar ändå nu ????

Svårt att veta hur lång tid det tar, en del kan ha jättelång latsensfas och för en del går det jättefort, sedan är det olika för varje person graviditet för graviditet. Min syrra till exempel är hästtjej och hon har haft riktigt långa öppningsskeden, första barnet 4a dagar, andra barnet 3 dagar. Men låter ju onekligen som att något är pågår G i din kropp, bara att avvakta och se när det är dax att åka in :)
  • MixMix

Förstår det är svårt för er att säga hir det är just för lig, men är så skönt och roöigt och läsa vad ni skriver, dey gör att det blir lättare, känns som det kan va nått på g som sagt och att det inte är långt kvar, har svårt att tro efter det jag läst mig till av er och andra att det skulle vara föera dagar kvar ! ????

• LeyasMamma
    MixMix skrev 2019-02-03 09:45:08 följande:

Förstår det är svårt för er att säga hir det är just för lig, men är så skönt och roöigt och läsa vad ni skriver, dey gör att det blir lättare, känns som det kan va nått på g som sagt och att det inte är långt kvar, har svårt att tro efter det jag läst mig till av er och andra att det skulle vara föera dagar kvar ! ????

Nej det skulle jag ju inte tro om du börjat få lite värkar :) hoppas på att bebis kommer inom närmsta dygnet :)
  • MixMix

Ja det var verkligen bebis på gång. Vaknade under natten och skulle på toa då jag kände mig bajnödig. När jag ställde mig upp från toan kom värkar från ingenstans , intensiva värkar med två minuters mellanrum. Värkarna blev tätare i bilen in, vi körde tre mil vilket kändes som en evighet. Inne på förlossningen hann vi bara in på ett rum och upp på britsen, var då öppen 9 cm. Så från start till mål tog det altså tre timmar, hann inte med och tänka på någonting inprincip mer än att nu ska han ut. Tack till Mer som svara, nu ska jag snosa bebis ett bra tag framöver !

• MixMix

Ja det var verkligen bebis på gång. Vaknade under natten och skulle på toa då jag kände mig bajnödig. När jag ställde mig upp från toan kom värkar från ingenstans , intensiva värkar med två minuters mellanrum. Värkarna blev tätare i bilen in, vi körde tre mil vilket kändes som en evighet. Inne på förlossningen hann vi bara in på ett rum och upp på britsen, var då öppen 9 cm. Så från start till mål tog det altså tre timmar, hann inte med och tänka på någonting inprincip mer än att nu ska han ut. Tack till Mer som svara, nu ska jag snosa bebis ett bra tag framöver !

Svar på tråden Gravid vecka 41 (40+5)