Anonym (Köra bil.) skrev 2019-02-23 13:55:04 följande:
Förstår inte att andra lägger sig i vilket körkort andra tar. Tar man automat så kör man ju bara de bilarna. Det är ju ingen annan skillnad. Verkar finnas väldigt heta åsikter om det. Att det skulle vara något fel på dem. Kordinationsfel mm. Det måste vara ett gammalt tankesätt från förr tiden. Ser inte vad som skulle vara fel med det, beror väl på vad man föredrar. Vissa kanske tycker att det är lättare att köra automat? Vrf då lägga massa lektioner på koppling? Om man ändå har som avsikt att köra automat sen.
Det du missar är ju att man kanske inte bara behöver köra sin egen bil. Som jag tog upp tidigare så fick jag ett jobb för ett antal år sedan där man behövde köra bil så gott som varje dag och alla bilar de hade var med manuell växel. Hade jag då tagit kortet med automat så hade jag inte kunnat få jobbet.
Att lära sig växla tillräckligt bra går hur snabbt som helst, så finns ingen anledning att ta med automat som jag ser det. Sen när man väl har kortet så är det ju fritt fram att köpa bil med automat ändå.
Kan också tilläggas att för den som har dåligt med pengar efter de har tagit körkortet och vill få tag i en billig skitbil, men som rullar och är besiktad så är det betydligt enklare att få en billig bil med manuell. Går att få tag i körbara godkända bilar för 5000kr om man inte har mer pengar, men lycka till att köpa en med automat för det priset som inte har massa jävla problem med växlingen.