• Äldre 5 Feb 14:49
    1222 visningar
    16 svar
    16
    1222

    Slänga ut min man

    Kan jag på något sätt slänga ut min man? Jag mår så dåligt i vårt äktenskap och de är ständigt lögner, han reder inte ut våra bekymmer. Jag tar hand om barnen 24/7 även om han är ledig även om jag ligger sjuk i 40 graders feber. Jag står ensam på kontraktet. Har jag några rättigheter eller är det bara må dåligt och be rätten ta beslutet i skilsmässan?

  • Svar på tråden Slänga ut min man
  • Äldre 5 Feb 14:51
    #1
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 14:49:57 följande:

    Kan jag på något sätt slänga ut min man? Jag mår så dåligt i vårt äktenskap och de är ständigt lögner, han reder inte ut våra bekymmer. Jag tar hand om barnen 24/7 även om han är ledig även om jag ligger sjuk i 40 graders feber. Jag står ensam på kontraktet. Har jag några rättigheter eller är det bara må dåligt och be rätten ta beslutet i skilsmässan?


    Nej, du kan inte hindra din man på kort sikt att ha tillgång till där han bor. Däremot kan du inleda en skilsmässa och bodelning och efter ett tag få ut honom.


  • Äldre 5 Feb 15:03
    #2

    Tack för ditt svar.

    Så juridikt sätt kan man behandla någon hur illa som helst och inte få konsekvenser utav det!?

  • Äldre 5 Feb 15:09
    #3
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 15:03:18 följande:
    Tack för ditt svar.
    Så juridikt sätt kan man behandla någon hur illa som helst och inte få konsekvenser utav det!?
    Ja tyvärr. Ni är gifta du kan inte med rätt kasta ut honom. Kan även faktiskt bli så att han får ert hem vid en bodelning även om du står på det. Ta ut skilsmässa och börja där.
  • Äldre 5 Feb 15:44
    #4
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 15:03:18 följande:

    Tack för ditt svar.

    Så juridikt sätt kan man behandla någon hur illa som helst och inte få konsekvenser utav det!?


    Nja. Det finns ju gränser för psykisk och fysisk misshandel. Men isf. måste du polisanmäla honom för att det ska gå att gå vidare.
  • Äldre 5 Feb 15:49
    #5

    Men hyresvärden har redan sagt att han inte vill ha min man som hyresgäst borde inte de ha något i de hela? Får han bostaden med då hamnar jag och barnen på gatan

  • Äldre 6 Feb 08:05
    #6
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 15:49:41 följande:

    Men hyresvärden har redan sagt att han inte vill ha min man som hyresgäst borde inte de ha något i de hela? Får han bostaden med då hamnar jag och barnen på gatan


    Den som anses behöva bostaden bäst får behålla den. Varför kan du inte flytta? Du anser att din man kan. Ska ni ha delad vårdnad måste det finnas plats för barnen på bägge ställena.
  • Äldre 6 Feb 08:13
    #7
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 15:03:18 följande:

    Tack för ditt svar.

    Så juridikt sätt kan man behandla någon hur illa som helst och inte få konsekvenser utav det!?


    Nej, genom att gå till polisen kan du eventuellt få honom häktad och sen inlåst beroende på vad han gjort.

    Har han inte gjort något allvarligt, straffbart, är det svårt att tvinga ut honom snabbt. Däremot kan du få ut honom på lite sikt om du startar en process med skiljsmässa och bodelning. Så konskevenser blir det för honom men det kräver att du drar igång en process.

    Är han en skitstövel ska det mycket till för att han ska få bostaden efter en separation.


  • Äldre 6 Feb 09:08
    #8
    Finansen7 skrev 2019-02-06 08:05:47 följande:

    Den som anses behöva bostaden bäst får behålla den. Varför kan du inte flytta? Du anser att din man kan. Ska ni ha delad vårdnad måste det finnas plats för barnen på bägge ställena.


    För att jag har inget jobb vilket gör att jag inte får någon ny bostad. Och hyresvärden vill ändå inte skriva över kontraktet på min man då han anser att jag skött bostaden sen jag flyttade in.

    Och min man kommer kanske om jag har tur ha barnen hos honom 1 helg i månaden om ens det. Jag har inte haft en barnfri dag på 12 år.
  • Äldre 6 Feb 09:13
    #9
    Rebecca1987 skrev 2019-02-06 09:08:57 följande:
    För att jag har inget jobb vilket gör att jag inte får någon ny bostad. Och hyresvärden vill ändå inte skriva över kontraktet på min man då han anser att jag skött bostaden sen jag flyttade in.

    Och min man kommer kanske om jag har tur ha barnen hos honom 1 helg i månaden om ens det. Jag har inte haft en barnfri dag på 12 år.
    Du kommer med största sannolikhet få bostaden vid en separation.


  • Äldre 6 Feb 10:25
    #10
    Rebecca1987 skrev 2019-02-06 09:08:57 följande:
    För att jag har inget jobb vilket gör att jag inte får någon ny bostad. Och hyresvärden vill ändå inte skriva över kontraktet på min man då han anser att jag skött bostaden sen jag flyttade in.

    Och min man kommer kanske om jag har tur ha barnen hos honom 1 helg i månaden om ens det. Jag har inte haft en barnfri dag på 12 år.
    Det låter inget vidare. Hoppas det löser sig för dig. Sätt igång processen för skilsmässa och egenförsöjrning, det är det enda sättet att få något att hända. Lycka till! 
  • Äldre 7 Feb 22:48
    #11

    Var anser hyresvärden att du missskött bostaden, det måste ju finnas en bodelning.

  • Äldre 7 Feb 22:49
    #12

    Det måste ju finnas en anledning skulle det stå.

  • Äldre 7 Feb 22:55
    #13

    Kan du inte försöka prata med honnom först.

    Känns som att ni har bråkat och du är sur och i affekt just nu.

  • Äldre 8 Feb 09:40
    #14
    Krackelibrankel skrev 2019-02-07 22:55:26 följande:

    Kan du inte försöka prata med honnom först.

    Känns som att ni har bråkat och du är sur och i affekt just nu.


    Det går inte prata med någon som inte vill. Han har inte pratat om ett ända bekymmer på 7 år sen han var otrogen. Och massa mer saker
  • Äldre 8 Feb 09:42
    #15
    Noname00 skrev 2019-02-07 22:48:57 följande:

    Var anser hyresvärden att du missskött bostaden, det måste ju finnas en bodelning.


    Hyresvärden tycker att jag skött bostaden och gården. Med betalat hyran, skött gården med blommor. Han vet också att min man har hyresskulder från tre företag i närheten.
  • Äldre 8 Feb 09:43
    #16
    Rebecca1987 skrev 2019-02-08 09:40:59 följande:
    Det går inte prata med någon som inte vill. Han har inte pratat om ett ända bekymmer på 7 år sen han var otrogen. Och massa mer saker
    Du får gilla läget eller ta tag i problemet.

    Ett sätt är att ansöka om skiljsmässa och bodelning, ta striden, vänta, när allt är klart hivar du ut honom.

    Du kan också fundera på saker som polisanmälan mm.


Svar på tråden Slänga ut min man