• Unicorn123

Min sambo ljuger om sitt knarkande

Hej!

Jag har länge vetat om att min sambo tar amfetaminliknande tabletter (går att få på recept) vid enskata festtillfällen för att få en extra kick, vilket jag försökt intala mig inte är någon big deal.

Dock har jag även hittat kokain vid två tillfällen i hans tillhörigheter. Jag har konfronterat honom och han har sagt att han lovar att aldrig mer ta kokain, att det skett väldigt sällan men att han kan skita i det helt för min skull då jag är emot droger. Jag har tagit upp detta flera ggr då det gnager i mitt huvud och jag ständigt är orolig när han är ute och festar osv med sina vänner. Vilket gör honom irriterad då han tycker jag är tjatig. Jag har även fått veta att han tagit kokain vid två tillfällen efter att han lovat mig detta, vilket gör att jag har väldigt svårt att lita på honom. 

Detta finns ständigt i mina tankar då han är en social person som är ute en del med vänner (som jag vet också tar detta ibland) och jag velar fram och tillbaka mellan om det "inte är så farligt" då det sker sällan enligt honom och inte går ut över vårt liv. Eller om jag bara borde lämna honom!?

Vi tjafsar också en del då hans temperament kan vara hetsigt och har väldigt kort stubin, viket jag oroar mig för i framtiden om hur det skulle gå ihop om barn skulle komma in i bilden.

Vi har vart tillsammans i 3 år, har boende tillsammans och förutom detta en bra relation. Hur ska jag ställa mig inför detta?

• Svar på tråden Min sambo ljuger om sitt knarkande
  • Unicorn123

Jag tror dock att om jag skulle ställa ultimatum på honom så skulle han föröka ställa det på mig. Då han förut när jag konfronterat honom om detta jämför det med alkohol bara att det är lagligt, och sagt att vi båda isåfall får sluta dricka alkohol. Detta för att han vill förminska att det skulle vara ett problem och att jag inte ska kunna ställa krav på honom utan att han får komma med motkrav. 

Han har väldigt svårt att ta kritik och går i försvarsställning direkt och börjar "men du då".. Så det värsta är om han inte ens förstår när jag lägger fram alla argument utan bara går i försvar och det istället blir pajkastning. 

Hade det "bara" varit drogerna som var ett problem tror jag att jag skulle ställa ultimatum, men eftersom det även är hans temperament som stör mig blir det svårare. Det vill han inte heller känna sig vid, utan tycker jag målar upp en bild av honom som galen när han enligt honom bara försöker få sitt sagt. Så tror dessa diskussioner bara kommer gå runt runt... vilket gör att jag inte tror det kommer kunna bli helt bra mellan oss. 

• Anonym (oue)

Finns det någon missbrukare som inte ljuger om sitt knarkande?

• klyban
    Anonym (oue) skrev 2019-02-10 19:33:21 följande:
    Först måste man vara missbrukare.
    hur många meter var det?
  • Anonym (JM19)
    Unicorn123 skrev 2019-02-10 19:27:57 följande:

Jag tror dock att om jag skulle ställa ultimatum på honom så skulle han föröka ställa det på mig. Då han förut när jag konfronterat honom om detta jämför det med alkohol bara att det är lagligt, och sagt att vi båda isåfall får sluta dricka alkohol. Detta för att han vill förminska att det skulle vara ett problem och att jag inte ska kunna ställa krav på honom utan att han får komma med motkrav. 

Han har väldigt svårt att ta kritik och går i försvarsställning direkt och börjar "men du då".. Så det värsta är om han inte ens förstår när jag lägger fram alla argument utan bara går i försvar och det istället blir pajkastning. 

Hade det "bara" varit drogerna som var ett problem tror jag att jag skulle ställa ultimatum, men eftersom det även är hans temperament som stör mig blir det svårare. Det vill han inte heller känna sig vid, utan tycker jag målar upp en bild av honom som galen när han enligt honom bara försöker få sitt sagt. Så tror dessa diskussioner bara kommer gå runt runt... vilket gör att jag inte tror det kommer kunna bli helt bra mellan oss. 

Ja det låter ju faktiskt som att du mer och mer inser att du inte vill vara med honom. Jag tycker han låter riktigt omogen och egoistisk. Du behöver inte förklara någonting för honom, om han ändå inte är intresserad av att förstå. Säg bara att du fått nog och dra, sen när ni fått distans kanske det är lättare att förklara för honom varför...
  • Anonym (Asful)
    Anonym (oue) skrev 2019-02-10 19:33:21 följande:

Killen i fråga är inte missbrukare. 
  • Anonym (JM19)
    Anonym (JM19) skrev 2019-02-10 19:41:23 följande:

Ja det låter ju faktiskt som att du mer och mer inser att du inte vill vara med honom. Jag tycker han låter riktigt omogen och egoistisk. Du behöver inte förklara någonting för honom, om han ändå inte är intresserad av att förstå. Säg bara att du fått nog och dra, sen när ni fått distans kanske det är lättare att förklara för honom varför...

Eller kasta ut honom för all del, beror väl lite på boendesituation
  • micc

Mitt ex som jag också var sambo med knarkade ibland också, i perioder mer eller mindre. Ibland vid varje festtillfällen (varje helg i en månad ish)

Han ljög också om hur mycket han tog och hur ofta, oftast kom jag på honom med att hitta det hemma eller se det på honom.

Jag är öppen för att testa någon gång men när det blev att han tog det trots att vi kanske bara tog en öl ute med några vänner så blev det för mycket.

Jag började känna mig otrygg med att bygga en framtid med honom eftersom risken fanns att det skulle eskalera och ville inte sitta gravid en dag och få reda på att han knarkat.

Hoppas du tar rätt beslut ??

• Unicorn123

Hur var hans reaktion när du lämnade pga det? Förstod han att det började gå för långt?

Är rädd att han inte vill inse att det faktiskt är ett problem när jag väl drar upp allt för honom.

• Anonym (mmm)
    Unicorn123 skrev 2019-02-10 19:27:57 följande:

Men gå inte in i diskussion, börja inte argumentera. Du kan inte övertyga honom och det är inte det du ska ha som mål. Tala bara om att det fungerar inte för dig som det är nu. Upp till honom om han vill göra något åt det, men du gör något åt ditt liv. 
  • hellothere87
    Unicorn123 skrev 2019-02-11 09:48:22 följande:

Hur var hans reaktion när du lämnade pga det? Förstod han att det började gå för långt?

Är rädd att han inte vill inse att det faktiskt är ett problem när jag väl drar upp allt för honom.

Har du några andra alternativ?
  • Unicorn123

Det är han som äger större delen av lägenheten, så allt det praktiska blir ju också en process att lösa..

Anonym (JM19) skrev 2019-02-11 07:24:41 följande:

Eller kasta ut honom för all del, beror väl lite på boendesituation

• Anonym (JM19)
    Unicorn123 skrev 2019-02-11 09:48:22 följande:

Du måste verklgen bestämma dig för om du kan tänka dig att vara kvar, och tro att han kommer förbättra sig. Om du inte tror det så är det ju helt oväsentligt om han förstår attt det är ett problem. Du väljer ju inte att lämna honom för att det är ett problem för honom, utan för att det är ett problem för dig. Strunta i hans reaktion, förståelse eller vilja att förändra (låter medberoende enligt mig) och bestäm vad som är viktigt för dig och gå på det.

Såklart kommer det praktiska vara jobbigt, inte det lättaste att hitta nytt boende alltid. Men det kommer lösa sig!
  • klyban
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-11 09:58:45 följande:
    Men gå inte in i diskussion, börja inte argumentera. Du kan inte övertyga honom och det är inte det du ska ha som mål. Tala bara om att det fungerar inte för dig som det är nu. Upp till honom om han vill göra något åt det, men du gör något åt ditt liv. 

Enda du berättar är att du hatar knarkare så illa att man inte ens kan föra en dialog.

Skrämmande faktiskt.

hur många meter var det?
  • Unicorn123
    hellothere87 skrev 2019-02-11 10:05:07 följande:
    Har du några andra alternativ?
    Hur menar du? stanna eller dra är väl de två alternativen jag har
Svar på tråden Min sambo ljuger om sitt knarkande