Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 15:10:41 följande:
Han vill ju stå själv, så därför ville jag veta om det kommer göra nån skillnad.
Och svaret är att det beror på hur er respektive ekonomi ser ut i övrigt den dag det blir bodelning, vare sig ni skulle dela på er eller när en av er en gång avlider. Generellt sett skulle jag säga att det, beroende på omständigheterna, inte alltid _behöver_ spela någon roll men att det aldrig är till _fördel_ för den som inte står som ägare. Så jag tycker nog att han bör kunna motivera varför han ska stå som ensam ägare, inte bara att han "vill" göra det. Som tidigare nämnts behöver man ju inte heller stå som 50/50-ägare, när man går in med väldigt olika ekonomiskt bidrag går det att dela annorlunda om man vill. (Ett par jag känner har jag för mig var nere i 5/95 då hon gick in med det mesta från sitt förra hus och han inte hade så mycket att gå in med.)
Det kan förstås finnas omständigheter här som du inte nämner. Har t ex du enskild firma som skulle kursa med skulder, eller för den delen andra skulder du inte kan betala så ryker kanske din del av ett hus med tvångsförsäljning som resultat. Men även i så fall bör ju maken motivera det så att ni kan diskutera saken.
På den här länken nämns några nackdelar runt att bara den ene äger bostaden som man kanske inte tänker på som relativt ung och frisk:
www.allehanda.se/artikel/slakt-o-vanner/familjejuristen-svarar-det-kan-bli-besvarligt-for-dig-som-inte-star-som-lagfaren-agare