• Anonym (Jag)

Behöver man skriva på nåt inför husköp?

Vi tittar på hus och kommer nog slå till snart.

Vi är gifta, visst kommer huset då ägas 50/50 oavsett vem som skriver på papprena/betalar? Eller behöver man skriva nåt separat för det?

Tänker ju då vid en separation tex, så allt delas lika. Han tänker stå på papprena själv.

• Svar på tråden Behöver man skriva på nåt inför husköp?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-21 07:45:22 följande:

I grunden nej, framförallt om du bidrar tillräckligt till familjens försörjning och liv. Sen kan det finnas undantag som gör att något annat än 50/50 är motiverat.

Hur argumenterar han för 100/0?

Det gör han inte, han säger 50/50, men man vet ju aldrig om han kommer känna så om vi en dag separerar.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 14:59:15 följande:
    Det gör han inte, han säger 50/50, men man vet ju aldrig om han kommer känna så om vi en dag separerar.
    Men vad är problemet? Skriv 50/50  i kontraktet när ni köper huset och saken är klar.
  • Anonym (öh)
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 14:59:15 följande:
    Du brukar ju påstå att han aldrig kommer att skilja sig från dig, din lilla hemmafru där.
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-21 15:04:43 följande:

Men vad är problemet? Skriv 50/50  i kontraktet när ni köper huset och saken är klar.

Han vill ju stå själv, så därför ville jag veta om det kommer göra nån skillnad.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (öh) skrev 2019-02-21 15:06:00 följande:

Du brukar ju påstå att han aldrig kommer att skilja sig från dig, din lilla hemmafru där.

?
  • Anonym (öh)
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 15:10:59 följande:
    ?
    Drömmer
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 15:10:41 följande:
    Han vill ju stå själv, så därför ville jag veta om det kommer göra nån skillnad.
    Hur argumenterar han för det? Varför vill han inte att ni äger 50/50 från början?

Har ni någon form av äktenskapsförord sen tidigare eller tänker skriva något?

• Anonym (Anonym)

Varför vill han inte att du ska stå med på kontraktet?

Om du inte står med ska du inte heller behöva betala något som har med huset att göra.

• Åsa
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-21 15:10:41 följande:
    Och svaret är att det beror på hur er respektive ekonomi ser ut i övrigt den dag det blir bodelning, vare sig ni skulle dela på er eller när en av er en gång avlider. Generellt sett skulle jag säga att det, beroende på omständigheterna, inte alltid _behöver_ spela någon roll men att det aldrig är till _fördel_ för den som inte står som ägare.  Så jag tycker nog att han bör kunna motivera varför han ska stå som ensam ägare, inte bara att han "vill" göra det. Som tidigare nämnts behöver man ju inte heller stå som 50/50-ägare, när man går in med väldigt olika ekonomiskt bidrag går det att dela annorlunda om man vill. (Ett par jag känner har jag för mig var nere i 5/95 då hon gick in med det mesta från sitt förra hus och han inte hade så mycket att gå in med.)
    Det kan förstås finnas omständigheter här som du inte nämner. Har t ex du enskild firma som skulle kursa med skulder, eller för den delen andra skulder du inte kan betala så ryker kanske din del av ett hus med tvångsförsäljning som resultat. Men även i så fall bör ju maken motivera det så att ni kan diskutera saken.

På den här länken nämns några nackdelar runt att bara den ene äger bostaden som man kanske inte tänker på som relativt ung och frisk:
    www.allehanda.se/artikel/slakt-o-vanner/familjejuristen-svarar-det-kan-bli-besvarligt-for-dig-som-inte-star-som-lagfaren-agare
  • Anonym (borde inte)

TS du borde inte få nått av huset eller stå på de om du inte betalar din del. lag eller inte... sunt jävla förnufft

• Anonym (H)

Det finns en effekt av att bara en person står på lagfarten som det ogillas att tänka på. Säg att TS man står som ensam ägare. Sen råkar han ut för en olycka och blir en grönsak i flera år. TS kan då inte sälja huset eller ens hyra ut eller belåna det utan att kommunens överförmyndare godkänner.

TS, varför är det så viktigt för din man att stå som ägare och på lånen ensam?

• korngryn
    Anonym (..) skrev 2019-02-21 07:37:43 följande:

Svea Rikes lag ger mig den rätten och det räcker. 

Bara för att lagen ger dig _möjlighet_ betyder det inte att du måste utnyttja den möjligheten. Om du har lite skam i kroppen roffar du inte åt dig din mans egendom.
  • Åsa
    korngryn skrev 2019-02-26 13:54:50 följande:
    Bara för att lagen ger dig _möjlighet_ betyder det inte att du måste utnyttja den möjligheten. Om du har lite skam i kroppen roffar du inte åt dig din mans egendom.
    Du fokuserar mycket på tänkt roffande i skilsmässosituation. Hur tänker du runt som sägs ovan i inlägg och länkar, att icke-ägaren helt saknar rätt att bestämma något om huset hon/de bor i om maken skulle förlora sin kognitiva förmåga? Inte kan sälja och byta till bostad utan trappor även om det är maken som behöver det? Sitta med ett hus hon varken har råd med eller får sälja om maken skulle drabbas av tidig demens (en bekant fick det vid 54...).
  • Anonym (12345)
    Anonym (..) skrev 2019-02-21 07:37:43 följande:
    Svea Rikes lag ger mig den rätten och det räcker. 
    Om det är ditt mål att rycka åt dig så mycket du kan med lagen som stöd så önskar jag dig lycka till.
    Det börjar klarna lite varför din man vill äga det själv.
  • Anonym (12345)
    Åsa skrev 2019-02-26 17:59:02 följande:
    Du fokuserar mycket på tänkt roffande i skilsmässosituation. Hur tänker du runt som sägs ovan i inlägg och länkar, att icke-ägaren helt saknar rätt att bestämma något om huset hon/de bor i om maken skulle förlora sin kognitiva förmåga? Inte kan sälja och byta till bostad utan trappor även om det är maken som behöver det? Sitta med ett hus hon varken har råd med eller får sälja om maken skulle drabbas av tidig demens (en bekant fick det vid 54...).
    Om man vill vara med och äga och bestämma så är det ju inte ett problem att man är med och äger och betalar för sig.

Det är ju inget nytt att många på familjerliv söker sin möjlighet att med lagens hjälp få loss egendom och pengar likaväl som många är med och uppmuntrar att man måste ta eller ge bort hälften bara för att det står i lagne.

Istället för att använda sunt förnuft när man går in och ur ett förhållande.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-26 19:58:57 följande:

Om det är ditt mål att rycka åt dig så mycket du kan med lagen som stöd så önskar jag dig lycka till.

Det börjar klarna lite varför din man vill äga det själv.

Jag är ts, inte den du svarade.
  • Åsa
    Anonym (12345) skrev 2019-02-26 20:06:11 följande:
    Om man vill vara med och äga och bestämma så är det ju inte ett problem att man är med och äger och betalar för sig.

Det är ju inget nytt att många på familjerliv söker sin möjlighet att med lagens hjälp få loss egendom och pengar likaväl som många är med och uppmuntrar att man måste ta eller ge bort hälften bara för att det står i lagne.

Istället för att använda sunt förnuft när man går in och ur ett förhållande.
    Det där var helt goddag yxskaft till inlägget du citerade.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-26 20:14:34 följande:
    Jag är ts, inte den du svarade.
    Ja det vet jag.
  • Anonym (12345)
    Åsa skrev 2019-02-27 18:11:20 följande:
    Det där var helt goddag yxskaft till inlägget du citerade.
    Jasså?
    ok tack jag har registrerat din åsikt på min kommentar.
Svar på tråden Behöver man skriva på nåt inför husköp?