• Hyllemor

Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.

Min son är 4,5 år. Klockan 19.30 blir han trött så då kör jag igång nattningen med tandborste, en saga och några sånger. Efter det ligger han stilla i sin säng och stirrar rakt ut i en timme ungefär innan han somnar. Han vill att jag ska sitta i samma rum, men ser mig inte eftersom han sover i en loftsäng. 

För lite mer än ett år sedan försökte jag lämna honom ensam den där timmen. Jag hade dörren öppen och han hörde mig hela tiden. Det fungerade hyfsat bra i 2-3 veckor men i samma veva blev han sjuk och då bröt jag rutinen och efter det blev han så spökrädd att det inte gick att återuppta den igen. 

Jag hinner verkligen ingenting om kvällarna eftersom jag är ensamstående, så det vore väldigt praktiskt om han kan somna själv i sängen istället för att jag tvingas sitta där i mörkret och stirra jag med under en timme. Jag har pratat med honom om att han är stor nog att ligga där själv efter sagan, sångerna och lite prat, men då har han nästan panikat utan att riktigt kunna sätta fingret på varför det känns jobbigt. (Jag bor i en 2:a så han hör mig ungefär lika bra när jag är inne i hans rum som i köket eller vardagsrummet)

Sedan ett par månader tillbaka får han lyssna till en ljudsaga efter boken och sångerna. Tanken med det var att jag skulle kunna lämna honom "ensam" till den, men det har inte gått. Han somnar till ljudsagan efter 45-60 minuter men jag måste sitta i samma rum. Till slut provade jag att muta: han fick en sak som han har önskat sig i ett års tid och som han aldrig trodde att han skulle få, mot att jag inte behöver vara i hans rum när han lyssnar på ljudsagan, utan att jag skulle få "städa i köket." Han köpte dealen och nu har vi provat i 4 nätter. 

Jag kan inte säga att det är katastrof. Han känner sig stor och stolt, men HAN SOMNAR INTE: Han ligger där, timme ut och timme in, under total tystnad  med uppspärrade ögon. Han ropar några gånger när ljudsagan tar slut och ber mig sätta på en ny saga. Själv säger han att han inte kan sova eftersom han älskar sin nya leksak så mycket att han ligger och tänker på den hela tiden och allt roligt han ska göra under morgondagen (tidigare har han varit likadan om han ska på kalas, men nu har det pågått i 4 nätter i sträck). Efter 3 timmar med uppspärrade ögon i kväll så gick jag in till honom och stängde hans ögon, först då somnade han och började snarka inom loppet av 10 sekunder, men då var han verkligen övertrött. Det hade inte gått att göra det tidigare.

Nu har jag så dåligt samvete över att jag har kört igång den här proceduren. Jag tror inte att han kommer att tröttna på den här leksaken i första taget. Det är verkligen allt han har drömt om och han kan använda den i många olika sammanhang. Ska jag vänta ut det här och hoppas på det bästa eller bör jag bryta försöket? Det som ger mig mest dåligt samvete var att jag hotade med att lämna tillbaka den till affären om han inte somnar själv i sin säng. Kanske är det det han ligger och tänker på, och det känns fruktansvärt. Han är inte ledsen, men han kan verkligen inte somna. 1 timme med uppspärrade ögon har blivit till 3 timmar med både trött mamma och trött unge som följd. Dagtid pratar han också mycket om det här: att han är stor och kan somna "ensam" så jag får absolut inte lämna tillbaka saken. 

• Svar på tråden Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.
  • Wench85
    Hyllemor skrev 2019-02-12 23:41:14 följande:
    Jag skulle kunna göra så och jag har tänkt det med, men frågan är om han själv ser problemet. Dagen efter är han skitstolt över att han somnade "själv" och verkar inte förstå att han varit vaken i tre timmar utan gnäller bara över att jag har börjat sätta på för korta ljudsagor så att han inte hinner somna. Det är först när han ropar på mig för att jag ska sätta på en ny saga och jag går in och gör det, men samtidigt har frågat honom varför han inte kan somna (det gjorde jag en gång idag och en gång igår) och då har svaret varit det samma: han kan inte somna eftersom han ligger och tänker på sin leksak.
    Har han fått leksaken? Kan han ligga och krama den, som en nalle, för att "slippa" behöva tänka på den? Har du kontaktat BVC, han kanske har brist på sömnhormonet melatonin?

Om leksaken tycker jag att du ska säga att han såklart får behålla den oavsett. Eller om det känns bättre, sätt en gräns och när han somnat själv (om det nu tar tre timmar) i fem dagar är det säkert att han får behålla den.

Är det förresten ett problem att han är vaken? Om han inte är trött på dagen kanske hans kropp behöver processa dagens utveckling etc och det kanske inte gör nåt att ligga och "stirra"?
  • tankfull
    Hyllemor skrev 2019-02-13 00:02:19 följande:

Jag skulle också vilja tillägga att det från början inte handlar om sömnproblem, utan det här handlar om att JAG behöver få tid att sätta in grejer i diskmaskinen eller städa undan lite, eller i alla fall få titta på tv innan jag somnar. Vi går inte upp jättetidigt på morgonen, utan även om han somnar 20.30-21.00 så vaknar han inte förrän omkring 8.20. Anledningen till att jag påbörjar nattningen klockan 19.30 är för att han blir trött då. Han börjar hoppa runt, blir speedad och har inte ro att leka varken med mig eller med sig själv. Bokläsning i 20 minuter då tycker han om, men eftersom klockan sedan är 20.00 så införde jag det här med att lyssna på ljudbok (även om det tar 45-60 minuter) Då är klockan ca 21.00 och då kan jag inte säga att jag varje dag är i skick att varken betala räkningar eller städa undan hemma eller göra något annat jag måste göra, ifall jag har haft en tuff dag på jobbet. Så egentligen har han inte sömnproblem, utan sömnproblemen uppstod för 4 dagar sedan då jag bestämde mig för att det vore bättre om han kunde lyssna på ljudboken utan att jag satt tyst i hans rum, lyssnade på samma ljudsaga och inte gör något vettigt alls i en timme, men det lutar nog åt att jag får återgå till det i alla fall.

Kunde inte låta bli att notera att du skrev detta klockan 12 på natten ;)

Hursomhelst, det har ju blivit en fix idé hos din son att allt måste vara på ett visst sätt på kvällen - inte helt ovanligt att barn vill att det ska vara likadant. Men även om du vill få saker gjort på kvällen så måste du nog ändå lägga honom senare tror jag. Det är supersvårt att sova om man lägger sig för tidigt, och ni går ju upp 8.20 så somnar din son kl.21 har han ändå fått mer än elva timmars sömn. Jag är också ensamstående mamma och min dotter har aldrig gått att lägga tidigt hur mycket jag än önskat det. Sömnig är inte riktigt samma som trött ju, och din son är nog inte tillräckligt trött klockan halv åtta på kvällen trots allt. Kanske känner han av att du så väldigt, väldigt gärna vill att han ska somna fort och blir lite stressad av detta? Lägg honom lite senare eller väck honom tidigare på morgonen och säg att han absolut inte ska oroa sig över leksaken. Gå runt och greja i lägenheten medan han lyssnar på ljudbok och gå sedan in och sitt hos honom på sängkanten en liten stund efter ljudboken. Då vet han att du alltid kommer efter ljudsagan och kanske slappnar han av mer då. Säg till honom att du alltid kommer att komma in till honom och pussa honom god natt även om han skulle råkat ha somna.
  • jrockyracoon

Du skriver att sonen ligger med uppspärrade ögon. Är han rädd?

Om han är rädd och inte vågar gå till dig för att han vill få sin present är det inte bra. Barns trygghet får inte förhandlas bort.

Ditt samvete har lett dig rätt. Ge upp försöken med muta, han får givetvis presenten ändå och sedan får du ändra strategi.

I min värld är en timme inte mycket i dessa sammanhang. Om du väljer att ge honom den tryggheten kommer du aldrig att ångra det beslutet när han är vuxen och du tänker tillbaka. Du har dessutom möjligheten att t.ex. lyssna på någon podcast i hörlurar el. vila dig lite, så den timmen kan du ändå utnyttja till något bra som jag ser det.

Om du ändå väljer att försöka få honom att somna in snabbare tänker jag att du kan vara noga med följande:
    * Ge honom möjlighet att ropa på dig och få kontakt med dig om han blir rädd/ledsen.
    * Försök gärna att vänja honom i små steg. Kanske minska tiden du sitter med honom, lite för varje dag, el. något i den stilen.
    * Var tålmodig, låt det ta tid - och avbryt om du ser att det inte funkar eller att han inte blir trygg.

Du kan ju också testa att lägga honom lite senare och se om det hjälper, eller vidta åtgärder för att underlätta insomningen - kolmörkt, tystnad, kyla i rummet, inga skärmar några timmar innan läggdags, rörelse och aktivitet varje dag, etc.

• Allis1000

Min son hade det svårt att somna i många år. (Jag tror problemet började när han var bebis, och jag hade fler små barn att ta hand om på nätterna)

Han låg vaken som din son och timmarna gick. Min son ville inte vara själv, och jag fick inte gå ut ur rummet.

Det tog flera år, och för ossblev lösningen en plan där jag både fanns för honom och att han övade sig på att med tiden flyttade stolen lite längre mot dörren.

Bygga nåt slags trygghet och förtroende. Han tyckte också om att lyssna på P1. ( Vet inte varför. Kändes kanske vuxet och tryggt eller nåt).

Iallafall, en dag hände något, och han lugnade ner sig. Var då 6-7år.

Låter bra som nån annan skrev, att prata med sonen, att man bara vill hjälpa, men att det kanske blev lite fel? Att börja om från början.

Det kommer att lösa sig!

• Piff

Kanske ni kan ändra rutinen litegrann, börja med ljudsagan, i tvrummet istället för sängen, och medan han sitter i vardagsrummet och lyssnar så kan du städa, plocka disk, byta sängkläder, osv. Så kan ni sen gå in i sovrummet och läsa 20 min och sjunga ett par sånger. Sen sitter du kvar i rummet ett tag. Kanske ni kan köpa honom en såndär grej man har över ögonen, typ som ett pannband, så han inte störs om du har telefonen framme. Annars kan du väl lyssna på en pod eller ljudbok i mörkret, då har du redan stökat undan och kanske kan se det som kvällsvila i sonens rum.

Och förövrigt så ger sig säker "nyhetens behag" kring leksaken snart. Håller med den som tipsade om att du ska be om ursäkt för hotet om att lämna tillbaka saken, säg att du inte kommer göra det, utan att saken ska behållas. Du vill inte berätta vad det är för sak? Jag blir nyfiken... Haha.

• Anonym (hej hej)
    Anonym (Känner igen) skrev 2019-02-12 23:37:07 följande:

Och jag måste också säga att du har ändå gjort det bra! Man blir desperat tillslut vilket jag har hört från min pappa. Man gör allt för att barnet ska sova och då kanske man inte tänker klart tillslut. Men nu verkar du ju fått grepp om saken och sett att det kanske behövs andra åtgärder än belöning och hot.

Ni har ingen grupp för ?problembarn?? (hatar det ordet) men har fått gå på sånt själv pga utåtagerande barn när lillebror har en cpskada. Fråga på bup! Vi hade jättebra grupp som är som vilken familjegrupp/öppen förskola osv fast i små grupper där man kan prata problem med personalen. Det är super! Hade en mamma som hade en son som intw sov på veckor mer än en timme i stöpet! Pch så var det vi med en femåring som har en lillebror med cp som tar hela tiden. Vi fick hjälp, handledning och råd för att få oss att räcka till! Superbra!

Hej, Vill bara säga att du verkligen engagerat dig med varma inlägg i denna tråd, men TS verkar vara så inne i sig själv att hon inte ens märker hur du bjuder på dig själv. Trist! En blomma till dig {#emotions_dlg.flower}

Till TS, som verkar lite inne i sig själv, föreslår jag lägga honom senare. Samt han verkar ju ha lite tvångstankar. Så tror (Känner igen) ändå är inne lite på rätt spår
  • Pope Joan II
    Hyllemor skrev 2019-02-12 23:08:10 följande:

Min son är 4,5 år. Klockan 19.30 blir han trött så då kör jag igång nattningen med tandborste, en saga och några sånger. Efter det ligger han stilla i sin säng och stirrar rakt ut i en timme ungefär innan han somnar. Han vill att jag ska sitta i samma rum, men ser mig inte eftersom han sover i en loftsäng. 

För lite mer än ett år sedan försökte jag lämna honom ensam den där timmen. Jag hade dörren öppen och han hörde mig hela tiden. Det fungerade hyfsat bra i 2-3 veckor men i samma veva blev han sjuk och då bröt jag rutinen och efter det blev han så spökrädd att det inte gick att återuppta den igen. 

Jag hinner verkligen ingenting om kvällarna eftersom jag är ensamstående, så det vore väldigt praktiskt om han kan somna själv i sängen istället för att jag tvingas sitta där i mörkret och stirra jag med under en timme. Jag har pratat med honom om att han är stor nog att ligga där själv efter sagan, sångerna och lite prat, men då har han nästan panikat utan att riktigt kunna sätta fingret på varför det känns jobbigt. (Jag bor i en 2:a så han hör mig ungefär lika bra när jag är inne i hans rum som i köket eller vardagsrummet)

Sedan ett par månader tillbaka får han lyssna till en ljudsaga efter boken och sångerna. Tanken med det var att jag skulle kunna lämna honom "ensam" till den, men det har inte gått. Han somnar till ljudsagan efter 45-60 minuter men jag måste sitta i samma rum. Till slut provade jag att muta: han fick en sak som han har önskat sig i ett års tid och som han aldrig trodde att han skulle få, mot att jag inte behöver vara i hans rum när han lyssnar på ljudsagan, utan att jag skulle få "städa i köket." Han köpte dealen och nu har vi provat i 4 nätter. 

Jag kan inte säga att det är katastrof. Han känner sig stor och stolt, men HAN SOMNAR INTE: Han ligger där, timme ut och timme in, under total tystnad  med uppspärrade ögon. Han ropar några gånger när ljudsagan tar slut och ber mig sätta på en ny saga. Själv säger han att han inte kan sova eftersom han älskar sin nya leksak så mycket att han ligger och tänker på den hela tiden och allt roligt han ska göra under morgondagen (tidigare har han varit likadan om han ska på kalas, men nu har det pågått i 4 nätter i sträck). Efter 3 timmar med uppspärrade ögon i kväll så gick jag in till honom och stängde hans ögon, först då somnade han och började snarka inom loppet av 10 sekunder, men då var han verkligen övertrött. Det hade inte gått att göra det tidigare.

Nu har jag så dåligt samvete över att jag har kört igång den här proceduren. Jag tror inte att han kommer att tröttna på den här leksaken i första taget. Det är verkligen allt han har drömt om och han kan använda den i många olika sammanhang. Ska jag vänta ut det här och hoppas på det bästa eller bör jag bryta försöket? Det som ger mig mest dåligt samvete var att jag hotade med att lämna tillbaka den till affären om han inte somnar själv i sin säng. Kanske är det det han ligger och tänker på, och det känns fruktansvärt. Han är inte ledsen, men han kan verkligen inte somna. 1 timme med uppspärrade ögon har blivit till 3 timmar med både trött mamma och trött unge som följd. Dagtid pratar han också mycket om det här: att han är stor och kan somna "ensam" så jag får absolut inte lämna tillbaka saken. 

Det där låter för övrigt riktigt konstigt.
  • brallison
    Anonym (Flower) skrev 2019-02-13 07:45:31 följande:

Tipsar om boken Kaninen som så gärna ville somna som ovan nämnde. Barnet somnar efter 3 sidor

Haha, min dotter fattade väldigt fort att boken får henne att somna, så hon vägrade att lyssna på den efter bara några gångerSkrattande Däremot för nån vecka sen önskade hon sig en ögonmask - då blundar hon ju hela tiden och det stämmer - hon somnar mycket fortare nu.
  • Tom Araya
    Milyana skrev 2019-02-13 08:40:11 följande:

Men klart att han ska vara stolt, lilla hjärtat! Han försöker ju verkligen somna själv och vara stor och vara dig till lags. Tycker inte du ska kritisera hans försök!

Att han tänker på leksaken är säkert bara ett försök till att distrahera sig själv, han kan ju inte slappna av och somna själv så det känns väl bra att tänka på något kul istället. Kan du inte göra så att du sitter en stund så att han kan börja slumra till eller att du kommer in efter en viss tid och nattar honom om jan fortfarande inte somnat?

Kan bli mycket ångest för ett litet barn när man tycker det är svårt att somna och man känner pressen från sina föräldrar.

Jag kan inte se i TS's berättelse att hon kritiserat sin son.

Din sista mening förklarar inte hur det kunde gå från en timme till tre timmar för att somna.

• Wench85
    brallison skrev 2019-02-14 11:56:02 följande:
    Haha, min dotter fattade väldigt fort att boken får henne att somna, så hon vägrade att lyssna på den efter bara några gångerSkrattande Däremot för nån vecka sen önskade hon sig en ögonmask - då blundar hon ju hela tiden och det stämmer - hon somnar mycket fortare nu.
    Ögonmask är grymt, både jag och ett av barnen har det! 
  • Wench85
    brallison skrev 2019-02-14 11:56:02 följande:
    Ögonmask är grymt, både jag och ett av barnen har det! 
  • Anonym (allvarligt)

jag har INTE LÄST allt. men rubriken gör mig förbannad.. hur kan man ens komma på tanken att muta en 4.5 åring?? tvi fasen alltså...

Svar på tråden Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.