• Tom Araya

    Kollektivavtal

    Jag har funderingar över kollektivavtal.

    Fackföreningsrörelsen argumenterar för att det alltid ska finnas kollektivavtal och företagare som inte haft det har i vissa fall drabbats av någon form av sanktioner.

    Mina frågor:

    1. Jag har flertalet gånger hört argument från arbetsgivare utan kollektivavtal att de anser att kollektivavtalet har brister och de istället har ett eget avtal som de menar på är bättre, både för arbetsgivaren och arbetstagaren (ibland anges specifika exempel, som exempelvis arbetstider och olika lönetillägg).
    Kan sådant existera, eller är det bara lurendrejeri?

    2. Finns det väsentliga delar som enbart ett kollektivavtal kan omfatta?

    3. Kan ett annat avtal än kollektivavtal aldrig vara bättre än ett kollektivavtal?

    4. Vad bör man tänka på om man funderar på att ta ett jobb hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-27 03:02
    Ni är alla välkomna att nyttja denna tråd för era frågor i ämnet.
  • Svar på tråden Kollektivavtal
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2019-02-20 01:37:46 följande:

    Jag har funderingar över kollektivavtal.

    Fackföreningsrörelsen argumenterar för att det alltid ska finnas kollektivavtal och företagare som inte haft det har i vissa fall drabbats av någon form av sanktioner.

    Mina frågor:

    1. Jag har flertalet gånger hört argument från arbetsgivare utan kollektivavtal att de anser att kollektivavtalet har brister och de istället har ett eget avtal som de menar på är bättre, både för arbetsgivaren och arbetstagaren (ibland anges specifika exempel, som exempelvis arbetstider och olika lönetillägg).
    Kan sådant existera, eller är det bara lurendrejeri?

    2. Finns det väsentliga delar som enbart ett kollektivavtal kan omfatta?

    3. Kan ett annat avtal än kollektivavtal aldrig vara bättre än ett kollektivavtal?

    4. Vad bör man tänka på om man funderar på att ta ett jobb hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal?


    1) Ett eget avtal kan i nästan alla områden vara bättre än ett kollektivavtal. problemet är ofta att ett kollektivavtal är väldigt brett och reglerar mer än lön och arbetstider, det är saker som pensionavsättningar, schemaläggning, resevilkor, konfliktlösning, övertidshantering, OB, lunchlokaler, arbetskläder, skyddsutrustning, helger, uppsägningtid mm. I många fall när en arbetgivare säger att avtalet är bättre än kollektivavtalet gäller det lönen, inte det andra.

    2) Jag har för mig att tvistelöning vid egna avtal inte kan hanteras i arbetsdomstolen utan man får gå till tingsrätten. Vilket ofta tar längre tid och är dyrare.

    3) Ja, ett eget avtal kan vara bättre men det beror på vad man anser vara "bättre". Lönen kan t ex vara högre än i kollektivavtalet 

    4) Framförallt kolla upp saker som pensionsavsättning, övertidregler, resevilkor, arbetstidsregler.


  • Anonym (V)
    Tom Araya skrev 2019-02-20 01:37:46 följande:

    Jag har funderingar över kollektivavtal.

    Fackföreningsrörelsen argumenterar för att det alltid ska finnas kollektivavtal och företagare som inte haft det har i vissa fall drabbats av någon form av sanktioner.

    Mina frågor:

    1. Jag har flertalet gånger hört argument från arbetsgivare utan kollektivavtal att de anser att kollektivavtalet har brister och de istället har ett eget avtal som de menar på är bättre, både för arbetsgivaren och arbetstagaren (ibland anges specifika exempel, som exempelvis arbetstider och olika lönetillägg).
    Kan sådant existera, eller är det bara lurendrejeri?

    2. Finns det väsentliga delar som enbart ett kollektivavtal kan omfatta?

    3. Kan ett annat avtal än kollektivavtal aldrig vara bättre än ett kollektivavtal?

    4. Vad bör man tänka på om man funderar på att ta ett jobb hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal?


    1. Om AG inte vill teckna kollektivavtal kommer de försöka förstärka nackdelarna med kollektivavtal. Kollektivavtalen ser ju olika ut i olika branscher. Svår fråga.

    2. Nej, det tror jag inte. Anställningsavtal kan styra upp villkor såsom arbetstider etc. Försäkringar kan tecknas hos olika bolag. T ex Avanza har färdiga paket för tjänstepension och försäkringar.

    3. Absolut att det kan. Det finns inget som hindrar en AG att göra villkoren ännu bättre än ett kollektivavtal. Men, AG kan också ha kollektivavtal plus göra villkoren bättre.

    4. Läsa anställningskontraktet väldigt noga. Kolla framför allt  tjänstepensionsavsättningar, sjukförsäkring etc. 

    Man ska komma ihåg att vissa saker såsom t ex semester regleras i lagar, inte genom kollektivavtal.
    Som arbetstagare hos en icke kollektivanslutet AG vet jag inte hur mycket hjälp ma kan få av facket om det blir en konflikt. Alternativet är kanske att kontakta en egen jurist.
    På det stora hela är jag en vän av kollektivavtal då det förenklar. Och är själv medlem i facket. Men, jag har vänner som jobbar hos AG utan kollektivavtal och de har bättre villkor än mig. Å andra sidan har de aldrig haft några konflikter med sin AG. Så det är väl som vanligt, så länge allt rullar på är allt fine. Och, facket vill att AG ska teckna kollektivavtal, men det är också i deras eget intresse. Rena blockader och maffiametoder från fackets sida är inte ok.

    Det verkar som vissa branscher såsom reklam-  och juristbyråer har en kultur att inte teckna kollektivavtal. En egen kultur liksom.
  • Jemp

    Att ha kollektivavtal hindrar inte arbetsgivaren att ha ytterligare bättre villkor. Lönen som anges i kollentivavtal är tex minimum men kan vara högre.

    Utan kollektivavtal är man inte automatiskt omfattad av samma försäkringar vid tex föräldraledighet och sjukskrivning. Arbetsgivaren kan dock välja att teckna det.

  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2019-02-20 01:37:46 följande:

    Jag har funderingar över kollektivavtal.

    Fackföreningsrörelsen argumenterar för att det alltid ska finnas kollektivavtal och företagare som inte haft det har i vissa fall drabbats av någon form av sanktioner.

    Mina frågor:

    1. Jag har flertalet gånger hört argument från arbetsgivare utan kollektivavtal att de anser att kollektivavtalet har brister och de istället har ett eget avtal som de menar på är bättre, både för arbetsgivaren och arbetstagaren (ibland anges specifika exempel, som exempelvis arbetstider och olika lönetillägg).
    Kan sådant existera, eller är det bara lurendrejeri?

    2. Finns det väsentliga delar som enbart ett kollektivavtal kan omfatta?

    3. Kan ett annat avtal än kollektivavtal aldrig vara bättre än ett kollektivavtal?

    4. Vad bör man tänka på om man funderar på att ta ett jobb hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal?


    I och med att vi har traditionen med kollektivavtal i Sverige, så har lagstiftaren även överlåtit en del av det, som i andra länder omfattas i lagstiftningen, på kollektivavtal
    Det finns många kollektivavtal, och vissa saker är generella, andra är branschspecifika.
    De är alltid förenade med en avgift att vara med som arbetsgivare, det är nog därför en del, speciellt mindre, avstår. Men då finns det hängavtal, som fångar upp detta. Sedan har många utländska företag som etablerar sig en helt annan syn på detta och inte riktigt insatt hur det fungerar.

    Det sägs att för mig är det som står i kollektivavtalet värt ungefär 10 000 netto på månadslönen (dvs jag hade varit tvungen att teckna egna försäkringar och spara undan för motsvarande det beloppet för att täcka allt som vårt kollektivavtal täcker)
    Eftersom kollektivavtalen justerats och utvecklats under så många år, så måste nog de som vill ha motsvarande läsa på rejält innan de kan göra något som är minst lika bra.
  • Tom Araya

    Tack för input!

    Som ett mer konkret exempel så har jag sökt jobb på en flyttfirma.

    Jag har inte närmare kollat upp vad kollektivavtalen säger i den branschen.

    Arbetsgivaren säger att det normala är ett pass om dagen (antar att det är 8 timmar), medan den här firman vill ha två kortare pass varje dag (tror de körde 2x6 timmar), för att få högre nyttjande av fordonsparken.
    Sedan ville han att lönetilläggen (motsvarande OB) skulle gälla tidigare på dagen än vad kollektivavtalet säger.


    Visserligen innebär detta att man tvingas ta några kvälls- och/eller helgpass för att komma upp i 40 timmar, men då med bättre betalt.

  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2019-02-20 10:18:29 följande:

    Tack för input!

    Som ett mer konkret exempel så har jag sökt jobb på en flyttfirma.

    Jag har inte närmare kollat upp vad kollektivavtalen säger i den branschen.

    Arbetsgivaren säger att det normala är ett pass om dagen (antar att det är 8 timmar), medan den här firman vill ha två kortare pass varje dag (tror de körde 2x6 timmar), för att få högre nyttjande av fordonsparken.
    Sedan ville han att lönetilläggen (motsvarande OB) skulle gälla tidigare på dagen än vad kollektivavtalet säger.


    Visserligen innebär detta att man tvingas ta några kvälls- och/eller helgpass för att komma upp i 40 timmar, men då med bättre betalt.


    Om det är bättre eller sämre än rätt kollektivavtal kan du bara avgöra om du läser och jämför med kollektivavtalet. Men just nu diskutterar du bara schemläggning och lön. Glöm inte bort saker som restid, traktamente, raster, pension, sjukersättning, olycksfall och livförsäkring, avtalsändring.

    Ta bara en sån enkel sak som när börjar och slutar arbettiden? 
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2019-02-20 10:31:51 följande:
    Om det är bättre eller sämre än rätt kollektivavtal kan du bara avgöra om du läser och jämför med kollektivavtalet. Men just nu diskutterar du bara schemläggning och lön. Glöm inte bort saker som restid, traktamente, raster, pension, sjukersättning, olycksfall och livförsäkring, avtalsändring.

    Ta bara en sån enkel sak som när börjar och slutar arbettiden? 
    Bra tillägg, tack för det.
Svar på tråden Kollektivavtal