• SweetJune

    Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?

    Hej!
    Jag undrar hur det fungerar med inskolning när det gäller skola? ska föräldern vara med i början, tog ni ledigt, kortade ner dagar? hur gick det till?

  • Svar på tråden Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?
  • Alexi

    Vi hade inskolning på fritids medan vi hade semester, besök där 1-2 timmar i två dagar, med info för föräldrarna och lek för barnen.

    Sen hämtade vi efter lunch första riktiga veckan, för det är rätt tufft för barnen med alla nya intryck och människor.

  • Anonym (Skolbarn)

    När jag var liten hade vi inskolning i skolan i två veckor!

    Numera är det upprop där föräldrarna oftast är med nån timma, sedan får föräldrarna gå hem och hämta när skolan är slut. Det är rätt tufft för de som inte haft förskola av olika anledningar eller även för den delen 15h-barn. Att plötsligt gå ca 5-6 timmar varje dag!

    Däremot så har fritids här inskolning 3 dagar. Första dagen samtal och titta runt lite, andra dagen föräldern kvar någon timma om det behövs, annars 2 timmar på fritids och 3 dagen lämnar man oftast bara och hämtar dem efter lunch. De flesta är ju vana vid förskolan så det är liksom ingen större skillnad ändå även om det är nya lokaler och nya kompisar. 

  • AmericanMommy

    Mina barn har aldrig haft inskolning varken på skola eller förskola. Funkade väldigt bra, min 3 åring var ledsen i två minuter efter jag lämnade sedan var allt bra.

  • Elin P

    Vi fick inte vara med utan pedagogerna önskade att barnen fick gå själva redan under första dagen. Nu i detta fall var det en grupp med samma barn som gått förskolan ihop. Någon var ny och då kanske föräldern var med de första dagarna just med det barnet. Men generellt så ska man ju inte behöva vara ledig flera dagar pga skolstart.

  • SweetJune

    Tack för svar men jag tänker på skola och inte förskola.

    Bör man sätta av några dagar i början vid skolstart?

  • Anonym (2barnsmamma)

    Vi hade ingen inskolning, det fanns inget behov av det heller då barnen först gått på förskola nära skolan och sen gått över till en femårsgrupp som hade lokaler på skolan så de var redan vana vid miljön. Sen gjordes det besök i förskolelklassens lokaler flera gånger, de fick träffa sina nya pedagoger innan osv.

    Hade de kommit från något helt annat håll hade jag nog sett till att i alla fall finnas tillgänglig första veckan och låta dem ha lite kortare dagar för att få tid att smälta alla nya intryck. Men inte vara med i klassen.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vi hade en veckas inskolning till förskoleklass, då var jag ledig hela veckan. Till ettan var det sen ingen ny inskolning, alla kände ju varandra.

  • Alexi
    SweetJune skrev 2019-03-09 08:00:19 följande:
    Tack för svar men jag tänker på skola och inte förskola.
    Bör man sätta av några dagar i början vid skolstart?
    Ja, absolut och se till att ha korta dagar i början!


  • modsey
    SweetJune skrev 2019-03-09 08:00:19 följande:

    Tack för svar men jag tänker på skola och inte förskola.

    Bör man sätta av några dagar i början vid skolstart?


    Beror väl lite på er situation. Är det helt ny klass eller den barnet gått i tidigare på förskola? Jobbar npgon nära och skulle kunna komma i från OM något händer.

    Vi har som sagt var aldrig tagit ledigt vid skolstart mer än första dagen tror jag.
  • tvillingmammaVastmanland
    modsey skrev 2019-03-09 10:27:37 följande:

    Beror väl lite på er situation. Är det helt ny klass eller den barnet gått i tidigare på förskola? Jobbar npgon nära och skulle kunna komma i från OM något händer.

    Vi har som sagt var aldrig tagit ledigt vid skolstart mer än första dagen tror jag.


    Det beror väl mer på hur skolan organiserar inskolningen. På vår skola var det en veckas inskolning och då fick naturligtvis alla föräldrar anpassa sig till det.
  • modsey
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-09 10:29:15 följande:

    Det beror väl mer på hur skolan organiserar inskolningen. På vår skola var det en veckas inskolning och då fick naturligtvis alla föräldrar anpassa sig till det.


    Oj. Så här vi aldrig haft då barnen gått på samma förskola året innan.
  • tvillingmammaVastmanland
    modsey skrev 2019-03-09 10:34:41 följande:

    Oj. Så här vi aldrig haft då barnen gått på samma förskola året innan.


    När mina tvillingar började förskoleklass kom barnen från fyra olika förskolor, så det fanns stor anledning till att ha inskolning.
  • Annita
    SweetJune skrev 2019-03-09 08:00:19 följande:

    Tack för svar men jag tänker på skola och inte förskola.

    Bör man sätta av några dagar i början vid skolstart?


    Men de flesta svaren gäller ju skolan?
  • asdfgh

    Barnen går över till fritids 1/8. Året när äldsta började hade jag tidig semester samtidigt som mannen började nytt jobb vilket innebar att vi redan pusslat med Mormor och kompisar för att slippa skicka till förskolan nån vecka precis innan övergången.

    Jag var med på fritids till efter lunch, efter det gick barnet självt i 2-3h. Det är en liten skola och de var 2 barn där första dagen.

    När själva skolan började var jag med på uppropet vilket väl tog en halvtimme (var även med på uppropet i 1an och någon av oss kommer vara med på uppropen så länge barnen vill ha oss där)

    Nu till hösten skolas yngsta in och eftersom mannen är hemma hela veckan kan vi anpassa lite mer. Kanske att allihop går hem efter lunch på torsdagen och sen se hur det går om han även ska vara med på fredagen (han är det nog gärna, de har GOD mat )

Svar på tråden Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?