Neuropsykiatrisk utredning?
För vuxna patienter.
Någon här som vet vad det där testet där man får bygga med klossar heter? Testet som är del i en psykutredning. Är det någon psykolog som har utvecklat det? Vad heter han/hon?
Vad heter testet?
För vuxna patienter.
Någon här som vet vad det där testet där man får bygga med klossar heter? Testet som är del i en psykutredning. Är det någon psykolog som har utvecklat det? Vad heter han/hon?
Vad heter testet?
Just så. Menar du att det är bara delen med klossarna som heter WAIS? Inte figurerna och sifferföljden?
Får jag fråga en annan sak också gällande sådan utredning?
Hur lång tid tog det innan du fick göra den?
Någon annan som vet varför vissa får vänta över 2 år medan andra 2mån? En läkare påstod att det var för hur mycket bakgrund/problem man har. Har jag aldrig hört innan.
Min läkare bad mig kontakta landstingets valfrihetskontor och fråga dem om vilka privata utredningsföretag som landstinget hade avtal med. Sedan skrev läkaren en remiss. Jag tror jag fick vänta tre månader. Hade jag inte vänt mig till ett privat företag hade väntetiden varit minst två år.
Det är olika lång kö i olika landsting. Sen är det behovsprövat som läkaren säger, så är det inom hela vården den som behöver en mest får gå först.
Antar att det är läkaren man pratade med i bedömningssamtalet som bestämmer det då bland annat? Jag var ju dum som tex inte sa rätt ut hur det var, för jag tycker det är jobbigt att prata om sådant rätt ut. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga. Är bättre på att skriva än prata så. Blir bara nervös då. Trist iallafall.
Det beror på, är du aktuell inom psykiatrin och fick remissen därifrån lyssnar den som gjort bedömningssamtalet på dina andra vårdkontakter. Är det bara så att du undrar och är orolig kommer du hamna sist i kön oavsett vad du säger.
Nej det är inte därför. Jag mår ju skit. Behlver hjälp för det. Är sjukskriven pga det. Bara för man undrar får man väl ingen utredning.
Prata med din psykiatriker i så fall.
Jag väntade i princip 3 år.
Det är nog svårt att folks lidande mot varandra så det lär vara "extremfall" som får gå före i kön. Känns rimligt men givetvis kan det vara jobbigt att vänta.
Jag väntade i princip 3 år.
Det är nog svårt att folks lidande mot varandra så det lär vara "extremfall" som får gå före i kön. Känns rimligt men givetvis kan det vara jobbigt att vänta.
I samma stad?
Det är för lång väntetid men svårt att göra något åt det om man inte kan få gå privat.