• Kristina Eriksson19

    vafan gör man nu?,bråk ekonomi

    det är så att jag o min kille snart varit tsm i 2 år och bråk om ekonomin är så tung att han vill göra slut när vi bråkar om det.
    vi tjänar olika,mkt olika,ca 22-24 tusen får han in efter skatt o jag får in ca 12 tusen och detta är csn pengar dessutom,han tkr att allt ska vara 50/50 o min åsikt är att man delar preocentuellt-att båda får lika mkt efter allt är betalt..han tycker att detta är att leva på han,han tycker att jag skulle skaffat ett jobb istället för att börja plugga o detta får jag höra jämt att jag inte drar mitt i förhållandet när det gäller ekonomin...älskar han men hans åsikter är nåt jag inte alls håller med om.

    aldrig hört talar om sådana här bråk eller att pengar är så känsligt som med han.när jag varit i förhållanden tidigare har vi hjälpt varandra o inte varit pengar bråk då, men det verkar som om när det e större klyftor desto mer bråk.
    han tycker jag ska börja betala bensinen när vi åker nånstans gemensamt som familj ,sällan jag ber om skjuts pga bråken.jag har fixat busskort o detta kostar 1200 per månad o det bryr han sig inte ens om eller tar inte att det är dyrt och jag är dessutom ensamstående med min son o ska köpa allt han behöver på min ekonomi.
    va gör man? kan ju samtidigt inte heller kanske få det o funka med nån som e såhär eller tänker så mkt ditt eller mitt,vi e ju en familj men ändå inte just nu tkr jag..

  • Svar på tråden vafan gör man nu?,bråk ekonomi
  • ALM82
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:06:31 följande:
    lätt att ge bort saker man inte har
    Persikaplommon skrev 2019-03-25 14:11:44 följande:
    Du får återkomma när detta är verklighet om inte vad du skulle göra i teorin , men inte gör i verkligheten.
    Jag undrar lite hur ni tänker? Ska man dela 50/50 på allt. Hur tycker ni då det är att leva med en sambo som då har mycket mindre än er/mycket mer än er att leva på? 
    När ni vill göra något ihop, struntar ni då i det om er sambo inte har råd för ni vill dela exakt lika på allt? 
  • Persikaplommon
    ALM82 skrev 2019-03-25 14:25:09 följande:

    Jag undrar lite hur ni tänker? Ska man dela 50/50 på allt. Hur tycker ni då det är att leva med en sambo som då har mycket mindre än er/mycket mer än er att leva på? När ni vill göra något ihop, struntar ni då i det om er sambo inte har råd för ni vill dela exakt lika på allt? 


    Persikaplommon skrev 2019-03-25 14:22:14 följande:

    Jag är kvinna , och betalar mer , men om det skulle vara ett krav från min man att jag betalar mer för att vara ihop med mig eller om han skulle bråka om att han vill ha mer pengar skulle jag ha gjort slut för länge sen.

    Jag är givmild med mina nära och kära , men är inte intresserad av en köpt partner / köpta vänner.


    Det finns redan svar på detta.

    Vad jag tycker är inte acceptabebelt när någon kräver pengar som TS gör.
  • Anonymmmmm1
    ALM82 skrev 2019-03-25 14:25:09 följande:
    Persikaplommon skrev 2019-03-25 14:11:44 följande:
    Du får återkomma när detta är verklighet om inte vad du skulle göra i teorin , men inte gör i verkligheten.
    Jag undrar lite hur ni tänker? Ska man dela 50/50 på allt. Hur tycker ni då det är att leva med en sambo som då har mycket mindre än er/mycket mer än er att leva på? 
    När ni vill göra något ihop, struntar ni då i det om er sambo inte har råd för ni vill dela exakt lika på allt? 
    Mitt perspektiv är att han får vara ok med att inte leva över din livsstil utav respekt för dig, du ska inte heller kräva en högre livsstil som innebär att du förlitar dig på hans pengar för att leva ditt liv. Jag tycker att om man tar bort självständigheten från folk så tvingar man in dom i en beroende ställning där dom behöver ha någon annans pengar istället för att leva under sina egna gränser. För om det nån dag tar slut för er så kan du verkligen vänta dig att dessa pengar han lägger ut på dig ( ja för det är det han gör det är inte dina pengar bara för du ligger med honom ) så kan du räkna med att han kommer göra dig påmind om var han har lagt ner på er.
    Tycker du verkligen det är ok att bara för ni är ihop att du spenderar hans pengar ? om du ärligt tycker det är okej så får du göra så.
  • Persikaplommon
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:25:06 följande:

    Verkar dock som att du håller med om att det inte är en bra utgångspunkt att betala för kärlek i ett förhållande :)


    Precis.

    Jag tycker det är skillnad om man har ett förhållande där man gärna hjälper sin partner ekonomiskt vid behov , jämfört med att ha en partner som kräver betalt för förhållande.
  • Brumma
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 13:51:52 följande:

    och låt mig gissa, det är du som tjänar mindre än mannen? har aldrig någonsin sett en kvinna som har betalat åt sin man bara tvärtom :).


    Jag betalar för min man ;)
  • Brumma
    ALM82 skrev 2019-03-25 14:25:09 följande:

    Jag undrar lite hur ni tänker? Ska man dela 50/50 på allt. Hur tycker ni då det är att leva med en sambo som då har mycket mindre än er/mycket mer än er att leva på? När ni vill göra något ihop, struntar ni då i det om er sambo inte har råd för ni vill dela exakt lika på allt? 


    Beror på situation.

    Skulle aldrig gå in och betala för min mans utgifter om han krävde det - vi har alltid haft gemensam ekonomi. Ibland har han tjänat mer och då stått förhuvudinkomsten, ibland har jag gjort det. Pga en arbetsskada och tidigare egenföretagare där företaget aldrig hann gå med vinst så här min man numera nästintill 0:- i inkomst. Inget vi önskat men självklart betalar jag. Alternativet är att vi skiljer oss, vilket skulle förbättra min ekonomi enormt, men det är inte ett alternativ för mig.

    Men - att man betalar för varandra är inget man kan BEGÄRA. Att begära att bli försörjd är enormt avtändande.. TS har dessutom ett barn - och hon glömde nämna att hon då får både barnbidrag och har rött till underhåll. Det är pengar det oxå.. då hamnar hon på ca 14000 efter skatt - vilket inte alls är en jätteliten summa..
  • ALM82
    Persikaplommon skrev 2019-03-25 14:29:44 följande:
    Persikaplommon skrev 2019-03-25 14:22:14 följande:

    Jag är kvinna , och betalar mer , men om det skulle vara ett krav från min man att jag betalar mer för att vara ihop med mig eller om han skulle bråka om att han vill ha mer pengar skulle jag ha gjort slut för länge sen.

    Jag är givmild med mina nära och kära , men är inte intresserad av en köpt partner / köpta vänner.


    Det finns redan svar på detta.

    Vad jag tycker är inte acceptabebelt när någon kräver pengar som TS gör.
    det håller jag med om. Man kommer ju överens om ekonomin innan man flyttar ihop.
  • Anonymmmmm1
    Brumma skrev 2019-03-25 14:40:46 följande:
    Beror på situation.

    Skulle aldrig gå in och betala för min mans utgifter om han krävde det - vi har alltid haft gemensam ekonomi. Ibland har han tjänat mer och då stått förhuvudinkomsten, ibland har jag gjort det. Pga en arbetsskada och tidigare egenföretagare där företaget aldrig hann gå med vinst så här min man numera nästintill 0:- i inkomst. Inget vi önskat men självklart betalar jag. Alternativet är att vi skiljer oss, vilket skulle förbättra min ekonomi enormt, men det är inte ett alternativ för mig.

    Men - att man betalar för varandra är inget man kan BEGÄRA. Att begära att bli försörjd är enormt avtändande.. TS har dessutom ett barn - och hon glömde nämna att hon då får både barnbidrag och har rött till underhåll. Det är pengar det oxå.. då hamnar hon på ca 14000 efter skatt - vilket inte alls är en jätteliten summa..
    va!? trodde det som var avtändande var när mannen inte ville betala allt åt kvinnan.. usch vilken hemsk man som tycker pengar är viktiga !
  • Solarn
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 13:51:52 följande:

    och låt mig gissa, det är du som tjänar mindre än mannen? har aldrig någonsin sett en kvinna som har betalat åt sin man bara tvärtom :).


    Här på fl är det fullt med trådar där kvinnor försörjer sina tv-spelande män.

    Ts, han har såklart rätt att inte vilja ha gemensam ekonomi, men då måste ni anpassa er levnadsstandard efter vad den med minst inkomst har råd med. Fast bensinen tycker jag är småaktigt att vilja ha betalt för.
  • ALM82
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:31:43 följande:
    Mitt perspektiv är att han får vara ok med att inte leva över din livsstil utav respekt för dig, du ska inte heller kräva en högre livsstil som innebär att du förlitar dig på hans pengar för att leva ditt liv. Jag tycker att om man tar bort självständigheten från folk så tvingar man in dom i en beroende ställning där dom behöver ha någon annans pengar istället för att leva under sina egna gränser. För om det nån dag tar slut för er så kan du verkligen vänta dig att dessa pengar han lägger ut på dig ( ja för det är det han gör det är inte dina pengar bara för du ligger med honom ) så kan du räkna med att han kommer göra dig påmind om var han har lagt ner på er.
    Tycker du verkligen det är ok att bara för ni är ihop att du spenderar hans pengar ? om du ärligt tycker det är okej så får du göra så.
    Vi ligger inte bara med varandra, vi har barn och hus ihop. Jag hoppas innerligt att folk inte flyttar ihop endast för att ha någon att ligga med.

    Jag spenderar inte hans pengar, jag spenderar mina pengar, men våra gemensamma utgifter delar vi på procentuellt, bolån/mat/fakturor. Han tjänar tredubbelt så mycket som jag och betalar därför 3/4 av våra utgifter och jag betalar en fjärdedel eller mer om jag kan.  Om vi skulle åka på semester tillsammans så delar vi också så. 
  • Anonymmmmm1
    ALM82 skrev 2019-03-25 14:49:57 följande:
    Vi ligger inte bara med varandra, vi har barn och hus ihop. Jag hoppas innerligt att folk inte flyttar ihop endast för att ha någon att ligga med.

    Jag spenderar inte hans pengar, jag spenderar mina pengar, men våra gemensamma utgifter delar vi på procentuellt, bolån/mat/fakturor. Han tjänar tredubbelt så mycket som jag och betalar därför 3/4 av våra utgifter och jag betalar en fjärdedel eller mer om jag kan.  Om vi skulle åka på semester tillsammans så delar vi också så. 
    är det hans fel att du inte tjänar några pengar ?
  • Brumma
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:45:15 följande:

    va!? trodde det som var avtändande var när mannen inte ville betala allt åt kvinnan.. usch vilken hemsk man som tycker pengar är viktiga !


    Den åsikten får du stå för själv - den är inte min nämligen ;)
  • Brumma
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:55:38 följande:

    är det hans fel att du inte tjänar några pengar ?


    Om man vill åka på semester, leva i ett hus istället för en hyreslägenhet, gå ut på stan o äta ibland - tillsammans med sin partner - då hittar man ett sätt där man kan göra det.

    Om man delar allt 50/50 och den ena tjänar mkt mindre, då får man också avstå från allt.

    Jag betalar hellre hela vårt boende (större hus) än tränger ihop mig i en liten lägenhet bara för att min man ska betala hälften. Jag vill äta gott och åka på semester med min familj - och då får jag betala. Alternativet är att avstå, eller lämna min man hemma. Inte ett alternativ..

    Spelar väl ingen roll hur man lägger upp ekonomin, sålänge alla inblandade är nöjda?

    TS o hennes killes problem är ju att de inte är överens - men i de fall man ÄR överens, varför går det dig så ofantligt på nerverna?

    Varför denna ilska och nedlåtande ton? Var det ngn som ville du skulle betala - eller.. ngn som inte ville betala för dig?
  • ALM82
    Anonymmmmm1 skrev 2019-03-25 14:55:38 följande:
    är det hans fel att du inte tjänar några pengar ?
    Jag tjänar pengar, bara inte lika mycket som honom. 
    Det är inte hans fel, men hade pengar varit så viktigt för honom så hade han aldrig flyttat ihop med mig eftersom han visste hur mycket jag tjänade innan vi flyttade ihop.
  • ALM82
    Brumma skrev 2019-03-25 15:10:41 följande:
    Om man vill åka på semester, leva i ett hus istället för en hyreslägenhet, gå ut på stan o äta ibland - tillsammans med sin partner - då hittar man ett sätt där man kan göra det.

    Om man delar allt 50/50 och den ena tjänar mkt mindre, då får man också avstå från allt.

    Jag betalar hellre hela vårt boende (större hus) än tränger ihop mig i en liten lägenhet bara för att min man ska betala hälften. Jag vill äta gott och åka på semester med min familj - och då får jag betala. Alternativet är att avstå, eller lämna min man hemma. Inte ett alternativ..

    Spelar väl ingen roll hur man lägger upp ekonomin, sålänge alla inblandade är nöjda?

    TS o hennes killes problem är ju att de inte är överens - men i de fall man ÄR överens, varför går det dig så ofantligt på nerverna?

    Varför denna ilska och nedlåtande ton? Var det ngn som ville du skulle betala - eller.. ngn som inte ville betala för dig?
    TACK!! :)
  • Persikaplommon
    ALM82 skrev 2019-03-25 14:44:46 följande:

    det håller jag med om. Man kommer ju överens om ekonomin innan man flyttar ihop.


    Absolut.

    Jag tycker att om någon blir arbetslös / sjuk ställer man upp såklart , men gäller det minskad inkomst på grund av studier , deltidsjobb eller det är stor skillnad i ekonomin från början kommer man överens hur man löser detta ekonomiskt i innan man flyttar ihop.

    Dumt att ta saker för givet eller gissa sen bråka istället av att kommunicera.

    Gäller andra viktigare saker som barn , eller giftemål osv.
Svar på tråden vafan gör man nu?,bråk ekonomi