• Anonym (Anonym)

Är min sambo alkoholist

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

Mvh/orolig sambo

• Svar på tråden Är min sambo alkoholist
  • Tulpana

Hej orolig sambo.

Känner så väl igen mig i din berättelse. Var själv ihop med en kille som "var glad i alkohol" på ett sätt som gav mig oroskänslor. Han skyllde först på att han var från en annan kultur än mig, med en annan syn på alkohol. Han drack ofta men var i början sällan stupfull. Men det blev ju värre, han drack på konstiga tider, betedde sig märkligt, ljög om att han inte druckit, tog sovmorgon från jobbet.

Det eskalerade helt enkelt och snart blev det riktigt illa.

Jag försökte hela tiden "hjälpa" honom, förlät honom gång på gång och trodde att om bara jag höll i så skulle det bli bättre. Han skulle sluta dricka och tillfriskna tack vare mig.

Det hjälpte inte. Han var sjuk i sin alkoholism och jag tror han fortfarande kämpar med det. Ingen annan än han själv har möjligheten att göra något åt det.

Men jag behöver inte vara del i det, jag har faktiskt möjligheten att skapa mig ett annat slags liv. Och det är jag enormt tacksam för idag, även om det tog lång tid att inse det, när jag var i skiten.

Det behöver ju inte vara så här i ditt fall, men i din berättelse verkar det finnas många varningssignaler till att han har en enormt ohälsosam relation till alkohol.

Jag vill råda dig att söka upp al-anon i din stad/kommun. En samtalsgrupp med andra anhöriga till personer med alkoholproblem. Jag gick dit i ett ganska tidigt skede och det var så skönt att träffa andra och höra historier om hur de hanterar sin vardag. Du behöver inte prata om du inte vill, det räcker att ta en kopp kaffe och sitta tyst om det känns bättre.

Hör av dig om du vill prata mer.

• Anonym (ex-alkisens ex-fru)
    Anonym (jösses) skrev 2019-04-05 06:20:06 följande:
    Att dricka starköl varje dag tär på både njurar och levern i det långa loppet. Och ni som tycker det är normalt att dricka varje dag ute i Europa, i Ryssland så ligger medellivslängden för män på bara 59 år på grund av allt drickande.
    Gamla siffror från 2004.
    Medelllivslängden ligger nu på 67,5 för män, 77,4 för kvinnor - ändå lägre än många andra länder.
    Även om tidigare generationer ryska män har druckit mycket vodka, kan den korta livslängden även förklaras med andra faktorer, såsom krig, våld, sociala villkor och - jodå - machokultur. 

Alltså inget som TS sambo är direkt utsatt för. 
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-05 04:09:20 följande:
    Uppenbarligen tycker TS att detta är ett problem som inte ska förminskas av dig.
    Det är TS som äger problemet. Inte hennes sambo. 
    nihka skrev 2019-04-04 23:25:05 följande:
    Jag uppfattade att hon funderar på om hon ska våga gå vidare med någon som hon misstänker kan ha ett alkoholproblem.
    Sorry Nikha, jag diskuterar inte med dig. 
  • Anonym (alkis)

När man är alkis av typen någorlunda skötsam, gör inte bort sig är inte otrevlig så lämnas man ofta ifred i sitt supande, eftersom det inte stör någon. Då kan man supa ner sig något jävulskt.

Det blir så mycket lättare om man är obehaglig, ställer till med scener och beter sig som fan. Då förstår folk att man är alkis, och folk försöker hjälpa en eller påtalar att man är en alkis.

Jag är den andra typen, men jag har träffat åtskilliga från den första typen. De har kunnat supa i årtionden utan att en jävel sagt något. Supa sig till skrumplever och bli kallad livsnjutare av sin egen närmaste omgivning.

• nihka
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 02:48:16 följande:
    Nej verkligen inte. 2 öl förbränner en vuxen man på ett par timmar. Han är alltid nykter!

Ts vill leta problem och hade det inte varit detta så hade det varit "han tränar för mkt", "tittar på sport för mkt", "kollar porr", "har kontakt med sitt ex" eller nåt annat dravel.

Detta ÄR inte nåt problem och inte skadligt alls.

Tycker de borde göra slut så båda kan träffa en partner som passar bättre.
    Nej, det tar inte två timmar att förbränna 2 starköl. Och efter alkoholen är förbränd fortsätter den ändå att påverka dig negativt. Enligt systembolaget är exempelvis förmågan att köra bil nedsatt även efter alkoholen lämnat blodet.

Ja, han kan slå sig ihop med en kvinna som dricker 2 glas vin per dag varje dag och på helger någon bananlikör till det plus mer under storhelger. Inga problem. Hur hälsosamt som helst att dricka varje dag och så kan de anlita en taxifirma som kör barnen.

I Frankrike är man mer "relaxade" och fler dricker varje dag, men så är också Frankrike världsledande i skrumpleverligan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (ex-alkisens ex-fru) skrev 2019-04-05 07:36:02 följande:
    Sorry Nikha, jag diskuterar inte med dig. 
    Du kanske inte heller är en person jag diskuterar med om jag visste vem du ar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jaaaaaaaaaaaaa)
    Anonym (sture) skrev 2019-04-04 07:35:58 följande:
    Hur många år syftar du på? Dricker gärna en öl eller två varje dag och har gjort så i lite drygt 20år. Är det vid pensionsåldern man börjar smyga in och ta en nubbe i garaget?
    Tar du munvatten för att dölja dina öl varje dag? Blir du arg när någon närstående påtalar hur mycket du dricker? Båda dessa saker är typiska för smygdrickare. Är du en smygdrickare? Lovar du att hålla dig till två glas och sedan kan du inte hålla det? 
  • Anonym (Man47)

Kan man inte låta bli att dricka öl, sprit eller vin..dagligen. Då har man problem med drickandet. Kan man inte avstå så har man ett sug eller beroende ....

Svårare än så det inte ....tycker jag ...och din sambo verkar ha problem.

Kan man inte vara utan nån vecka eller två ....så har man dricka problem .....

Anonym (Man47) skrev 2019-04-06 23:44:21 följande:

Kan man inte låta bli att dricka öl, sprit eller vin..dagligen. Då har man problem med drickandet. Kan man inte avstå så har man ett sug eller beroende ....

Svårare än så det inte ....tycker jag ...och din sambo verkar ha problem.

Kan man inte vara utan nån vecka eller två ....så har man dricka problem .....

Man kan avstå även om man har ett beroende, man tex kan ersätta det med ett annat beroende;  "dry drunk" utan att egentligen förändras som människa.

Missbruk och beroende är mer komplext än vad många tror. Allt blir inte frid och fröjd för att pappa slutar dricka, eller begränsar sig till fem glas i veckan. Tvärtom, det kan vara då ett annat helvete startar.

Så jo, det är svårare än så. 
  • Decx

Man bordre göra likadant med kaffe, skippa morgonkaffetett par veckor.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (ex-alkisens ex-fru) skrev 2019-04-07 00:08:18 följande:

Man kan avstå även om man har ett beroende, man tex kan ersätta det med ett annat beroende;  "dry drunk" utan att egentligen förändras som människa.

Missbruk och beroende är mer komplext än vad många tror. Allt blir inte frid och fröjd för att pappa slutar dricka, eller begränsar sig till fem glas i veckan. Tvärtom, det kan vara då ett annat helvete startar.

Så jo, det är svårare än så. 

Min morbror kan inte det så det är nog olika
  • Anonym (XOX)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-03 08:24:39 följande:

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart två år och bott i hop i nästan ett år. När vi flyttade ihop märkte jag att han dricker alkohol inte bara på helger utan i princip varje dag. Jag har aldrig sett honom full och märker inte direkt på honom när han druckit. På vardagar dricker han typ två starköl och på helger kan det bli någon whiskey till det.

Vi har pratat om han drickande flera gånger och nu har det blivit en känslig fråga att prata om. Han känner sig påhoppad och anklagad (säger att han inte har några problem med alkoholen utan bara att han har druckit så här, varken mer eller mindre, i hela sitt vuxna liv) men jag är orolig att det kommer bli ett problem även om det inte är det nu. Han har iof gått med på att dricka max 5 glas i veckan och max 3 på samma kväll (med undantag för typ jul/midsommar etc). Detta tycker jag låter toppen, men har börjat tvivla på om han verkligen håller sig till det eller om han börjar dricka i smyg. När jag kom hem från träningen igår hade han sköljt munnen med munskölj (vi skulle äta middag när jag kom hem) vilket får mig att tro att han vill dölja något. Blir knäpp av att inte veta om han har problem med alkoholen eller inte! Vi pratar om att köpa hus och skaffa barn men jag vill inte fastna med någon som har alkoholproblem som bara kommer bli värre!

Kan man vara alkoholist/ha alkoholproblem om man aldrig blir full eller påverkad?

Mvh/orolig sambo

Nej, det låter ju inte som en alkoholist precis, han dricker ju inga mängder. Att dricka varje dag är i sig ingen definition på alkoholism. Fråga de hundraåringar som säger att deras hemlighet till så pass hög ålder är just att de tagit sig en drink varje dag.

Sen kan man vara alkis utan att bete sig som full eller påverkad. Många grova alkisar beter sig som vanligt folk med en flaska renat innanför västen, det är när de nyktrar till som de blir så pass sjuka att de knappt kan gå. Men din sambo verkar ju inte vara där. Om han blir det i framtiden är ju en annan femma, ingen kan förespå nåt sånt.
  • Tulpana

Nu som svarar TS och resonerar att sambon förmodligen inte är alkoholist, har ni någonsin varit riktigt nära en alkoholist?

Att förringa hennes magkänsla med logiska resonemang, som aldrig gäller när det kommer till beroendesjukdom, är förkastligt och kan vara förödande för hennes självkänsla.

Din egen magkänsla är ofta det enda sättet att upptäcka en tidig alkoholist, så lita på den.

• Anonym (XOX)
    Tulpana skrev 2019-04-08 06:52:41 följande:

Nu som svarar TS och resonerar att sambon förmodligen inte är alkoholist, har ni någonsin varit riktigt nära en alkoholist?

Att förringa hennes magkänsla med logiska resonemang, som aldrig gäller när det kommer till beroendesjukdom, är förkastligt och kan vara förödande för hennes självkänsla.

Din egen magkänsla är ofta det enda sättet att upptäcka en tidig alkoholist, så lita på den.

Ja, jag växte tyvärr upp med en. Om hennes man nu verkligen är en alkoholist så hade jag önskat att det var så min alkisfarsa drack han med, endast ett par öl om dagen utan att bli påverkad. Tyvärr så handlade det om flaskor med brännvin om dagen för hans del och ja, han var märkbart påverkad. Alltid. Om det är att förringa när man svarar ärligt på en fråga kanske det är onödigt att ställa frågan till att börja med.
  • Tulpana
    Anonym (XOX) skrev 2019-04-08 11:53:08 följande:

Ja, jag växte tyvärr upp med en. Om hennes man nu verkligen är en alkoholist så hade jag önskat att det var så min alkisfarsa drack han med, endast ett par öl om dagen utan att bli påverkad. Tyvärr så handlade det om flaskor med brännvin om dagen för hans del och ja, han var märkbart påverkad. Alltid. Om det är att förringa när man svarar ärligt på en fråga kanske det är onödigt att ställa frågan till att börja med.

Jag beklagar. Verkligen.

Men alkoholism är olika från fall till fall. Bara för att din pappa var sådan betyder inte det att alla alkoholister dricker på det viset.

Min fd pojkvän började med ett par starköl om dagen men drack starksprit i smyg.

Der började med en oroskänska i min mage, som jag inte tog på allvar, till att senare bli betydligt värre saker.

Man blir inte alkoholist över en natt. Det är en mycket farlig sjukdom som inte alltid syns utanpå. Och de anhöriga följer ofta med i förfallet.
  • Anonym (-)

Klarar man inte av att inte dricka ja då är man alkis hur fint man än sköter/bortförklar det.

Tulpana skrev 2019-04-08 06:52:41 följande:

Då borde TS lita på sin magkänsla och skynda sig att avsluta förhållandet. 

Det är väl ingen som förringar TS magkänsla, tvärtom försöker folk lugna henne med att sätta sambons alkoholförbruk i perspektiv.

Och som min signatur antyder; Jo, jag har varit riktigt nära en alkoholist. Och har lärt att du den ende du kan ändra på är....tada!... dig själv.

Hur nära har du själv varit en alkoholist?
    Tulpana skrev 2019-04-08 13:17:06 följande:
    Jag beklagar. Verkligen.

Men alkoholism är olika från fall till fall. Bara för att din pappa var sådan betyder inte det att alla alkoholister dricker på det viset.

Min fd pojkvän började med ett par starköl om dagen men drack starksprit i smyg.

Der började med en oroskänska i min mage, som jag inte tog på allvar, till att senare bli betydligt värre saker.

Man blir inte alkoholist över en natt. Det är en mycket farlig sjukdom som inte alltid syns utanpå. Och de anhöriga följer ofta med i förfallet.
    Nja, hos olika behandlingsställen blir alla alkoholister dragna över en kam. En alkoholist är en alkoholist. Punkt. 

Efter att ha läst dina andra inlägg, ser jag att vi egentligen tycker det samma. Förutom själva definitionen av "alkoholist" alltså. Men det finns många definitioner, så det är inte så konstigt.
Svar på tråden Är min sambo alkoholist