• Fornasetti

När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?

- När satte ni era barn i kö på förskola och när började de?

- Vad har varit positivt/negativt?

- Hade ni gjort annorlunda om ni kunnat göra om?

Personligen så är jag intresserad av förskola till min 8månaders tidigast vid 2 års ålder. Absolut tidigast. Har som ambition att stimulera/aktivera honom precis som på vilken förskola som helst bara att han upplever det med mig istället för med en pedagog. Folk verkar bli så otroligt förvånade när de frågar när han börjar. Har de flesta redan gjort det valet i denna åldern? Är det verkligen så ovanligt att vilja vänta? Om man har möjlighet, tid, engagemang och intresse känns det ju som det mest naturliga i världen?

Ni som har varit hemma med era barn- mottager gärna alla sorters tips!

• Svar på tråden När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?
  • gbgumman

Runt 16 månader
    Tänkte varken för eller nackdel. Det var då jag behövde börja jobba. Det har inte varit varken bra eller dåligt. Barnen är stora idag och är precis som alla andra vanliga barn i deras ålder oavsett om de börja vid 12 mån eller 3 år. Gjorde inte så stor affär av det hela. Valde även en vanlig kommunal förskola när hemmet.

• 10oktober

Vår son är 21 månader och har precis börjat. Kommer gå 3 dagar i veckan åtminstone till han är 3 år. Han känns redo för detta även om han lika gärna hade kunnat vara hemma ett tag till. Tidigare hade dock känts för tidigt. Det viktigaste för oss är att han inte ska behöva gå heltid där.

• Otit

Min dotter fyllde 2 i februari och började på fsk i mitten på januari. Hon skulle egentligen börjat vid 1,5 år i höstas. Men jag blev gravid och var hemma under hösten innan bebisen föddes. Så dottern var hemma med mig och bebisen fram till januari. Var lite nojig om hon skulle fått vara hemma längre. Men är så glad nu för att hon började fsk. Hon älskar det. Går 15 h/vecka och får leka av sig och se annat än hemmets fyra väggar. Hon är stor och kan kommunicera. Önskan är att vårt andra barn får vara hemma till 2 års ålder. Får se om det går ihop ekonomiskt.

• LaFontaine

Vår dotter började en månad innan tvåårsdagen. Hon skulle egentligen ha börjat vid 20 månader, men då fick vi inte plats där vi ville. Hon är en kavat och talför tjej, så vi har inte upplevt något negativt med det alls. Hon har sen första dagen älskat förskolan och kompisarna. Och vi föräldrar var väldigt klara med att vara hemma då.

• tvillingmammaVastmanland

Våra började vid 23 månader, vilket var utmärkt. De gillade förskolan med en gång och var väldigt lite sjuka, Första året gick de åtta till tre, det var lagom långa dagar, för våra barn.

• LillaJag06

Båda mina har börjat vid 2-års ålder. Yngsta skolas in nu och är lite yngre än 2 år. Han fyller mitt i sommaren så detta var enklast.

Han är väldigt framåt och trygg så det passade perfekt. Har inga problem alls med inskolningen.

Barnen ska gå 9-15. Är hemma hela mgsjukeperioder. Förra året var stora hemma drygt 8 veckor.

Är lediga ofta. Vi huttar på saker hemma.

Kan väl säga att barnen går ett halvår totalt på dagis.

Är otroligt tacksam över att jag har en möjligheten.

Älskar att hotta på saker med barnen men även att de får vara på deras fantastiska dagis. Mina barn går på ett Reggio Emilia.

• Mia86a

Mina två har börjat när de var 16 mån. Det har passat dem jättebra då jag ansett de varit mogna för det vid den tidpunkten och mått bra av aktiveringen. De har båda kunnat gå/springa några månader innan förskolestart och kunnat äta själva, vilket jag ansett vara viktigt.

Nr tre kommer börja vid 15 månader.

Här ställer vi i kö när de är tre månader men kan ändra datum och placering fram till ett visst datum på hösten och ett på våren då kommunen gör placeringarna.

• Elin P

Mina har börjat vid 19 mån, 13 mån och 17 mån. Svårast inskolning var med första men det är en fråga om personlighet snarare. Vi valde de tidpunkterna av praktiska skäl då augusti är enda månaden man kan få plats på önskad fsk här. Jag tycker det har känts viktigt att barnen inte har behövt gå heltid på fsk, det har haft högre prio än just tidpunkten då de börjat. De har gått 3-4 dagar i veckan vilket känns bra. Då hinner man få tiden hemma och umgås också.

• legomum

Mina killar börjar i skolan i höst och de har inte gått på förskolan alls.

Jag tycker du har en sund inställning med att vänta med förskolestarten till så länge du har möjlighet till det.

Du kan med gott samvete ha ditt barn hemma så länge du vill och ha i ryggen att ditt barn inte missar något i sin utveckling.

Med lite kreativitet och vilja kan du ge ditt barn exakt allt som förskolan kan.

Att vara hemma med barnen är inte någon kafferast utan det krävs engagemang mer ju äldre barnet blir

:)

• cosinus

Nr 1 och 3 började vid närmare 18 månader. Nummer 2 vid 16 månader. Nummer fyra var bara knappt fyllda 15 månader.

Personligen gillar jag verkligen åldern när de är 17-18 månader. Mina har varit lätta att skola in, de har varit så pass stora att de haft en plan med sin tillvaro på dagis (t ex sökt upp vissa leksaker, gått till vissa rum o s v) men de har samtidigt varit så små att de sovit mycket på dagarna och mina som gått typ 8-15 fyra dagar i veckan och sovit 2 timmar mitt på dagen har inte behövt orka med mer än 20 timmar i veckan i början. Dessutom försökte vi ha onsdagar som lediga dagar för måndagar och fredagar är oftast lugnare (inga 15-timmarsbarn i min kommun) och så behöver de bara orka 2 dagar i sträck innan de får vila hemma igen.

Yngsta som var 15 månader var också lätt att skola in och var inte ledsen på förskolan. Hon hade det bra, var trygg men existerade bara första 3 månaderna. När hon kom tillbaka efter ett lov och var 18 månader var det jättestor skillnad. Då hade hon drivet och planen med sin vistelse. Gick dit hon ville och stod inte bara och såg på de större barnen som sprang runt.

• telly

Äldsta började vid två.

Men yngsta kommer få börja vid 18 mån.

För mig var det rätt utmanande att försöka vara lika pedagogisk som på förskolan. Det blev mest häng hemma, rita, gå på öppna förskolan. Jag hade svårt att mäta mig med förskolan:

Skogen 1 dag i veckan

Roliga experiment

Utelek två gånger om dagen, fm och em

Sångstund

Måla med målarfärg

Socialt samspel med andra barn

Det var jättemysigt att vara hemma länge men för mig blev det utmanande när bebisen blev ett barn.

• LFF

De började i augusti det år de skulle fylla 2 år. De var då 21 månader. Det var en ypperlig tid för dem att börja. I början hade vi problem med lämning och hämtning (ville inte lämnas och inte hämtas) men det blev mycket bättre när vi började lämna i samband med frukost. 

Ett år senare bytte de förskola (vi flyttade) och där har vi aldrig haft problem med vare sig hämtning eller lämning (blev hemskickade av pedagogerna andra dagen på inskolningen). Har väldigt trygga barn och jag skulle inte göra något annorlunda. 

• Trädgårdsland

De har börjat när de varit ca 4 år, då ca 15 h/vecka.

Nackdel: Ingen av dem har väl trivts så där superbra på förskolan, de har hellre varit hemma. Första året har varit tyngst, andra bättre.

Fördelar: Vi har fått mycket tid tillsammans. Vi har kunnat styra vår tid precis som det passar oss och våra intressen. Hunnit träffa många trevliga människor, göra väldigt mycket, uppleva mycket, skapat många gemensamma minnen och erfarenheter.

Barnen har lekt otroligt bra med varandra (har tre).

Det har varit mindre stress i livet.

De har lärt sig mycket. Genom att vi haft all tid tillsammans, och jag är intresserad av just lärprocesser (är förskollärare, så har ett litet försprång där) så har jag haft mycket tid att prata, uppleva o utmana. Alla tre har legat väldigt bra till kunskapsmässigt, om man tänker skolämnen liksom.

När de börjat förskolan har de varit så gamla att de kunnat berätta hur de haft det, saker som varit roliga, saker de inte tyckt om osv.

Jag ångrar mig inte en sekund!

• elsi
    Fornasetti skrev 2019-04-06 21:17:04 följande:

- När satte ni era barn i kö på förskola och när började de?

- Vad har varit positivt/negativt?

- Hade ni gjort annorlunda om ni kunnat göra om?

Personligen så är jag intresserad av förskola till min 8månaders tidigast vid 2 års ålder. Absolut tidigast. Har som ambition att stimulera/aktivera honom precis som på vilken förskola som helst bara att han upplever det med mig istället för med en pedagog. Folk verkar bli så otroligt förvånade när de frågar när han börjar. Har de flesta redan gjort det valet i denna åldern? Är det verkligen så ovanligt att vilja vänta? Om man har möjlighet, tid, engagemang och intresse känns det ju som det mest naturliga i världen?

Ni som har varit hemma med era barn- mottager gärna alla sorters tips!

Omkring 18 månader för båda barnen.

Det var då vi behövde börja jobba och det passade med när förskolan tar in nya barn där vi bor (jan eller aug).

Båda började i augusti vilket innebar några månader innan alla infektioner startade och det var bra. barnen kändes redo, kunde gå, äta själva, säga några ord.

Nåt jag gärna gjort annorlunda om vi kunnat var att jobba halvtid och ha halvtid förskola första tiden Vi jobbade 80% båda två från att de började på förskola, men det var ändå lite väl långa dagar i början.

I övrigt har barnen mått bra och utvecklats fint och är nu i mellanstadieålder. Tror att det kan bli bar på många olika sätt med både förskola, hemmatid och så vidare.
  • Mompreneur

Min son började vid 3 år och 9 månader. Men han trivdes inte, så jag hade honom hemma tills han var typ 5 år. Så han fick ett år på fsk och ett år i fsk-klass.

Bara positivt skulle jag säga.

• norrlandsflicka

Alla barnen har börjat på förskolan när de var ca 3,5 år.

Fördelar, de kunde prata ordentligt när de började förskolan. Små barn har inget behov i sig av förskolan. Har då vart mycket på öppna förskolan.

De har fått mkt vuxentid då de inte behövt gå på förskolan så tidigt.

Fördelarna överväger helt klart nackdelar tycker jag.

Nackdelar. Det har varit svårt i början att leka i större grupper, hitta kompisar och så. Hemma leker man ju sällan flera och inte heller på öppna förskolan.

Stor omställning att vara bland så många barn (20+ barngrupp).

• Hararochkaniner

Vi blev tvingade att låta våra äldsta börja på förskolan när äldsta var 2.5 år och äldsta flickan var 15 månader. 

Meningen var att de alla tre skulle vara hemma två år till men vår yngsta dog i magen dagen innan bf. 

De klarade det. Mår bra och är trygga och välartade barn, om än lite vilda, fast det ser jag som positivt. 

Vår yngsta ska vara hemma minst 2 år, efter det överväger mognadsgrad och vilka behov hon har och bestämmer därefter om hon ska börja då eller vara hemma tills hon blir 3 år.

• LittelG

Äldsta var 16 månader och vår yngre var 18 månader. Inget speciellt gällande deras inskolning - allt har flutit på bra och barnen har trivts från dag 1.

Vår förskola är som ett andra hem och nu överdriver jag inte, för barnens kompisars föräldrar tycker likadant. Noll personalomsättning på 12 år, bra ledning, stort engagemang hos personalen, blandade barngrupper där barnen lär sig hänsyn mot varandra. Åh, blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på den här förskolan...folk skjutsar sina barn långt bara för att få en plats där. Inte en enda dag har vi varit oroliga för våra barn, utan tvärtom - har känt oss hundraprocentigt trygga med att de tar hand om dem på allra bästa sätt. Vi är lyckligt lottade.

Nu väntar vi en sladdis och har redan sagt till att vi behöver en plats. Inskolningen blir i samma ålder som de två stora. Det blir toppen!

• Mrs Green

Vi hoppades på att hon skulle vara drygt 1,5 år, men det var osannolikt att hon skulle få plats så när vi fick en plats på en nyöppnad förskola redan vid 15 månader vågade vi inte tacka nej. Det kändes tidigt, men det gick bra. Fördelen var väl mest att vi hade många föräldradagar kvar, så vi kunde korta ner tiden och ta lediga dagar då och då. 

• Litorina

Båda var drygt 1,5 år. För den ena var det för tidigt. Hade varit bra att vänta till hon var tre kanske. Den andra var det alldeles lagom för. Trivdes och fick snabbt kompisar.

Svar på tråden När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?