• Miro1

OK att sjukskriva sig för detta?

Är båda dessa anledningar lika okej att sjukskriva sig för?

1 Förkyld. Ingen feber men snorig och hängig.

2 Nedstämd. Trött och känner behov av att vara ensam.

• Svar på tråden OK att sjukskriva sig för detta?
  • Anonym (Wtnnn)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-04-06 23:24:28 följande:

1. Ja

2. Absolut inte

Varför nej på nr.2?

- Utgå från att du är påväg in i väggen, är det då bättre att känna nedstämdhet istället för att ta en dag off och börja förbttringen?
  • Anonym (L)

Ja på båda tycker jag.

• Anonym (!)

1an ja om det är svårt för dig att hantera förkylning på jobbet, tex kallskänka, jobbar med svårt sjuka mm.

2an nej, det är därför vi har helg eller veckovila.

• Anonym (F)

1.ja

2. Beror på vad du har för jobb, tex kör tåg, buss är pilot, taxiförare mm. Kanske inte lämpligt då.

• Miro1
    Anonym (Wtnnn) skrev 2019-04-06 23:31:16 följande:

Varför nej på nr.2?

- Utgå från att du är påväg in i väggen, är det då bättre att känna nedstämdhet istället för att ta en dag off och börja förbttringen?

En dag är ju karensdag. Sen tycker jag man bör fråga sig om det skulle vara rätt att t.ex. begära att alla på ens gata skulle skramla ihop pengar så att jag kan ha lön när jag inte jobbar. För det är i praktiken det som sker.

Visst, är jag smittsam ska jag inte jobba i ett restaurangkök. Då behöver jag hjälp med lönen.

Men är jag trött och nedstämd bör jag försöka ta ut semester eller vila upp mig på fritiden. Inte begära att andra ska betala för mig när jag vilar!
  • EpicNurse

1. Ja, ett par dagar eftersom det smittar. Riktigt ovärt och oschysst att smitta kollegor bara för att man ska vara ?duktig? och jobba trots att man borde vara hemma.

2. Beror på vilken nivå av nedstämdhet. Tex bara allmänt gnällig i en vecka; nej. PMS; nej. Något väldigt allvarligt som hänt; ja. Påväg att bli utbränd; självklart.

~ Sjuksköterska ~
  • Anonym (**)

Nej det är de inte, den sistnämnda bör du söka för innan sjukskrivning

• Liberté

Nej

Nej

1 ifall du inte arbetar med mat eller dylikt. Labb kanske. En vuxen person ska klara en mindre förkylning utan problem samt klarar av att snyta och nysa korrekt för att minimera spridning.

2) det får man ta igen på helgen eller begära ledigt. Är du på väg mot utmattning så kommer 1 dag inte göra bu eller bä.

• Anonym (Bipolär)

Tycker att det beror på, i båda fallen. En jättesnuvig person som snyter sig stup i kvarten tycker jag inte är frisk, oavsett feber. Snörvlar man bara lite funkar det bättre. Hängig är ju ett ganska vagt begrepp som tolkas väldigt olika.

Och en person som redan har psykisk ohälsa behöver vara uppmärksam om nedstämdheten kommer och knackar på, det kan betyda försämring och det är bra att lyssna på kroppens signaler.

Nedstämdhet är även det ett väldigt vagt begrepp som kan betyda allt och ingenting, beroende på person. Vissa känner ju efter för mycket vilket inte är bra. Andra känner efter för lite vilket kan vara riktigt illa i värsta fall.

• annabellelee

1.Betor på allmäntillståndet. Är man riktigt förkyld kan man bli så trött att man inte kommer ut sängen,eller så snorig att man skulle störa kollegor. Lite småförkyld dunkar på jobbet (annars skulle jag vara sjukskriven 3 månader om året)

2.Nej. Ibland har man bra dagar, ibland inte. Sånt är livet helt enkelt.

• Anonym (sessan)

1, beror på hur förkyld man är. Får man en förkylning som sätter sig i bihålorna så behöver man vara hemma. Beror också på vad man arbetar med.

2, ja. Man ska inte behöva gå runt och må dåligt.

Tyvärr tror jag att dagens stress i samhället påverkar måendet hos många. Du ska sköta hem, barn, arbeta heltid och helst övertid också. Fixa logistiken på hemmaplan med barnens aktiviteter och läxor. Lägg till ett eller flera barn med npf också. Sen ska man ha ett perfekt instagramkonto. Kan se att stressen påverkar på mitt arbete då vi har någon som är sjuk varje vecka.

• Miro1
    Anonym (sessan) skrev 2019-04-07 05:55:57 följande:

1, beror på hur förkyld man är. Får man en förkylning som sätter sig i bihålorna så behöver man vara hemma. Beror också på vad man arbetar med.

2, ja. Man ska inte behöva gå runt och må dåligt.

Tyvärr tror jag att dagens stress i samhället påverkar måendet hos många. Du ska sköta hem, barn, arbeta heltid och helst övertid också. Fixa logistiken på hemmaplan med barnens aktiviteter och läxor. Lägg till ett eller flera barn med npf också. Sen ska man ha ett perfekt instagramkonto. Kan se att stressen påverkar på mitt arbete då vi har någon som är sjuk varje vecka.

Är det då ingen bättre att dra ner på barnens aktiviteter, gå hem i tid och skita i instagramkontot än att låta dina medmänniskor betala din lön när du behöver vila?
  • Anonym (Bra chef)

Ja säger ja på båda.

Har jobbet inneburit hårdstress och det orsakar nedstämdheten eller annan åkomma är det helt klart en sjukdom att va hemma för. Ibland kan utbrändheten hävas på 1vecka eller 2 om man ser varningssingnalerna i tid.

Är det en längre nedstämdhet så kontakta vården så gör man det på rätt sätt. I båda fallen är det en sjukdom.

Jag är glad att jag har en förstående chef som sätter vikt vid hälsa och återhämntning när jag själv har balanserat på utbrändhetens rand.

• Anonym (Jj)

Nej på båda. Annars hade alla arbetsplatser varit tomma.

Svar på tråden OK att sjukskriva sig för detta?