• Fornasetti

    Det här med att skicka med godispåsar..

    Vad tycker vi egentligen om det? När barnen kommer hem från kalas med godispåsar? Ja eller nej? Jag känner väl spontant att jag hellre skulle ge/få något annat än just godis? Vill man verkligen fortsätta socker-hetsa barnen EFTER kalaset med? Tänker att många uppskattar kanske att det tar slut när kalaset tar slut? Att kalasen just är en liten frizon.

    Hur känner ni?

  • Svar på tråden Det här med att skicka med godispåsar..
  • Mompreneur

    Vi skickar aldrig med godis hem.

    Har skickat med småsaker istället; pärlor med pärlplatta, reflexer, pysselpåsar, cernitlera, krympplast, pennor, sudd, visselpipor, labyrinter, osv.

  • Hallonpaj83
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-04-09 07:46:46 följande:

    Hahaha en clementin och ett klistermärke.. växte du upp under ransoneringstiden? 


    Hahaha! Skrattade rakt ut. Håller med, så överdrivet när det är socker i allt annat vanligt livsmedel folk ger till sina barn
  • EllasEllis
    Fornasetti skrev 2019-04-08 20:51:52 följande:

    Vad tycker vi egentligen om det? När barnen kommer hem från kalas med godispåsar? Ja eller nej? Jag känner väl spontant att jag hellre skulle ge/få något annat än just godis? Vill man verkligen fortsätta socker-hetsa barnen EFTER kalaset med? Tänker att många uppskattar kanske att det tar slut när kalaset tar slut? Att kalasen just är en liten frizon.

    Hur känner ni?


    När vi har kalas så får barnen INGET godis under själva kalaset, men vid hemgång skickar vi med en påse. Påsen innehåller dock "godis" gjort på enbart frukt  som vi paketerar i små söta påsar. Vi gör fruktremmarna själva genom att torka i ugnen.


    Däremot bjuds det på mat och glass och popcorn under kalaset.  

  • cosinus

    Beroende på vad man har för typ av kalas kan det ju vara lämpligt att barnen får påsen på kalaset och äter den där eller så är det inte lämpligt.

    När barnen varit på kalas på t ex Leos får de alltid med den hem och jag hade inte velat att barnen sprungit runt och lekt med godis i munnen. Samma gäller kalas där man hoppar studsmattor, hyrt gymnastikhallar och på annat sätt är igång hela tiden tills de går hem.

    Hos oss är regeln att godis som får på kalas antigen sparas till nästa lördag eller delas med syskonen. Eftersom de är fyra syskon så blir det rätt lite till varje barn när de väljer att dela med sig och det är inte hela världen då om det blir lite godis utanför ordinarie godisdag.

  • elsi
    Fornasetti skrev 2019-04-08 20:51:52 följande:

    Vad tycker vi egentligen om det? När barnen kommer hem från kalas med godispåsar? Ja eller nej? Jag känner väl spontant att jag hellre skulle ge/få något annat än just godis? Vill man verkligen fortsätta socker-hetsa barnen EFTER kalaset med? Tänker att många uppskattar kanske att det tar slut när kalaset tar slut? Att kalasen just är en liten frizon.

    Hur känner ni?


    Jag har aldrig sett kalas eller godisintag som att sockerhetsa. Mina barn har kunnat hantera att äta lagom av det som bjuds på kalaset och sedan ätit godiset som kommit med fiskdammen.

    När vi har haft kalas så är min erfarenhet att barnen inte äter så mycket av fikat under kalaset utan hellre leker och busar runt. Många bjuder också på både lite mat (korv med bröd, pizza eller liknande), sen fika och sen får de med sig godispåsen och äter lite godis efter kalaset.

    Fiskdammen var mycket uppskattad när de var yngre!

    Sen kan man ju blanda ut innehållet i påsen om man vill, små klistermärken eller tatueringar, suddgummifigurer, en ballong, en studsboll och liknande har varit populärt att få i påsen utöver lite lagom  med godis.


  • Anna1234

    Är era barn verkligen på så många kalas att det blir ett problem med det extra godiset som tillkommer efter ett kalas?

    Jag har aldrig ens reflekterat över att lägga ner något annat än godis i påsen och jag kan garantera att sonen hade blivit mycket besviken över att få frukt eller tatuering istället för godis.

  • hammarhajen
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-04-09 07:46:46 följande:

    Hahaha en clementin och ett klistermärke.. växte du upp under ransoneringstiden? 


    Nej, men på den tiden man inte fick godis och prylar i överflöd utan faktiskt blev glad för ett ark fina klistermärken, en klubba och en clementin när man var så liten som i förskoleåldern.
  • Krokodilmajonnäs
    hammarhajen skrev 2019-04-09 17:47:27 följande:
    Nej, men på den tiden man inte fick godis och prylar i överflöd utan faktiskt blev glad för ett ark fina klistermärken, en klubba och en clementin när man var så liten som i förskoleåldern.
    Jojo, men det är ju en annan tid och ett annat samhälle nu. Hur det var på din tid är knappast relevant till frågeställningen.

    Jag växte upp på 80- och 90-talen, det betyder ju inte att mina barn äter hot dogs och pulvermos lagat i mikrovågsugn när de har kalas.
  • BeautifulLiz
    EllasEllis skrev 2019-04-09 12:54:15 följande:

    När vi har kalas så får barnen INGET godis under själva kalaset, men vid hemgång skickar vi med en påse. Påsen innehåller dock "godis" gjort på enbart frukt  som vi paketerar i små söta påsar. Vi gör fruktremmarna själva genom att torka i ugnen.


    Däremot bjuds det på mat och glass och popcorn under kalaset.  


    Det "godiset" hade blivit nersmulat i fil tillsammans med lite brutet knäckebröd hos oss.
    Fast nu har mina barn växt ifrån barnkalas med råge. När de gick på, eller hade, kalas så vankades det alltid godispåse.

    Är det fest så är det!
  • BeautifulLiz
    hammarhajen skrev 2019-04-09 17:47:27 följande:
    Nej, men på den tiden man inte fick godis och prylar i överflöd utan faktiskt blev glad för ett ark fina klistermärken, en klubba och en clementin när man var så liten som i förskoleåldern.
    Jag är 55 år och minns inte den tiden... möjligtvis att min mamma som är 30-talist hade det så.
  • Panduro

    Suddgummi, klementiner och reflexer..

    Nä, jag kan inte se något problem med att barnen får äta lite extra godis ibland. Det går ju att spara godispåsen till julafton om man vill.

  • isolande

    Tycker godispåsen hör till, men man måste ju inte ösa på så vansinnigt mycket godis i den :)

    Någon gång fick barnen med sig en normalstor karamellkungenpåse med godis hem från kalaset, det tyckte jag var lite väl mycket.

    Vi körde med clementin, russinask och ballonger i påsen när barnen hade sina 4-årskalas. Sedan har det blivit riktigt godis, men kanske 5-10 små bitar och ett kinderägg och en liten leksak i en sån där liiiiten papperspåse.

  • Mompreneur

    Finns så mycket annat man kan ge bort.

    Numera är det ju snarare goodiebags än svennebanangodispåsar. Känns lite wt med allt detta socker.

Svar på tråden Det här med att skicka med godispåsar..