• nuärdetvårtur

Rimlig hushållsbudget..?

Hej allihop! Nu har jag och sambon snubblat över drömhuset. Skulle ni kalla denna budget rimlig eller orimlig? Vi bor i stockholm

Hushållsbudget, vid köp 4.800.000 kr, lån 4.000.000 kr
    10000 Amortering (3 % per år av 4 Mkr)
    10000 Ränta (innan avdrag, räknar m 3 % per år, just nu är det 7500 kr/mån innan avdrag)
     4000 Driftkostnader 
      650 Fastighetsavgift
      500 Villaförsäkring
      300 Barnförsäkring
     1000 Bilförsäkring
      500 Bildepå
     1000 Bensin
     6000 Mat
      500 Bredband
     1100 Telefoner
      200 Gym
      250 A-kassor
      250 Facket
     1250 CSN
      900 SL-kort
     4000 Övrigt (Frisör, hygienart, läkarkostn, kläder, presenter, bebiskostn)
     3000 Nöjen
    TOT: 45400
  • Svar på tråden Rimlig hushållsbudget..?
  • Jemp

Sparande?

"Klarar" ni er på den summan på övrigt och nöjen idag?

Du skriver om bebis: föräldraledighet? Barnomsorgsavgift?

• Osäkertjejhon

Hur många barn? När börja på förskola? Hur mkt ska ni spara varje månad? Ni behöver en buffert och hussparande ifall nåt går sönder tänker jag. Räkna ut när det behöver läggas om tak, byta kyl och frys. Slå sen ut det på 12 mån och betala in på separat konto.

• Mandelskorpan

Personligen tycker jag att belåningsgraden är för hög. Men om det kan man förstås tycka olika.

Hur stora inkomster har ni och hur många / hur gamla barn?

• Jamesdio

Har ni totalt 45400 kr ut?

Har ni kontrollerat att ni får låna den summan? Gjort en kalkyl hos tex Nordea?

1000 kr/mån i bilförsäkring låter högt och 1000 kr/mån i bensin lågt och vad är Bildepå? Måste ni ha bil?

Jag tycker personligen att boendekostnaden blir för hög, men allt handlar ju om vad man prioriterar. Självklart går det ju att få ihop det med den budgeten om man vill. Men saknar sparande, barnomsorg, oförutsedda utgifter som kan drabba husägare, barnsparande, buffert ifall någon ska vara föräldraledig eller blir sjukskriven mm. Klarar ni boendet om någon blir arbetslös? Om räntorna stiger?

• Sandraberg

Viktigast är ju era inkomster. Går inte att sägs något att veta vad ni får in.

Några punkter som är konstiga;

Bilförsäkring 12000 per år

Telefoner 13200kr

Sen har ni bara bensin för 1000kr i månaden?

• Jamesdio

Gjorde en snabbkalkyl på SBAB och med tex två inkomster på 35000 kr före skatt (blir 51-52000 efter skatt), studielån på 1250 kr/mån, inga barn, kontantinsats på 800000 skulle man få låna snudd på  4 miljoner (i Uppsala kommun, beloppet varierar ju beroende på vart huset ligger). Men då skulle man amortera ca 10.000 och räntan skulle kosta  5400 kr före skatteavdrag. Så ni har räknat högt på räntorna. (Men vet ju inte er ålder, inkomst, var ni bor, om ni har barn, andra lån, vilken bank ni vill låna i osv).

Men det ser inte helt självklart ut som att bankerna tycker det går ihop om ni tjänar mindre än så eller har barn.

• Selmans
    nuärdetvårtur skrev 2019-04-08 22:32:18 följande:

Hej allihop! Nu har jag och sambon snubblat över drömhuset. Skulle ni kalla denna budget rimlig eller orimlig? Vi bor i stockholm

10000 Ränta (innan avdrag, räknar m 3 % per år, just nu är det 7500 kr/mån innan avdrag)
     4000 Driftkostnader 
      650 Fastighetsavgift
      500 Villaförsäkring
      300 Barnförsäkring
     1000 Bilförsäkring
      500 Bildepå
     1000 Bensin
     6000 Mat
      500 Bredband
     1100 Telefoner
      200 Gym
      250 A-kassor
      250 Facket
     1250 CSN
      900 SL-kort
     3000 Nöjen
    Du har räknat högt på räntor som någon sa, vilket är bra. Mitt råd är att lägga ett eventuellt överskott från räntorna på amortering. Försök få ner amorteringskravet till 2% så snart ni bara kan, så att ni ifall räntorna sticker iväg kan välja att minska amorteringen, och på så sätt inte känna av räntehöjningen. 

Kan inte på rak arm se att någon post saknas. Möjligtvis personförsäkringar för dig och din partner, sparande till barnen och sparande till hela familjen. Jag hade själv varit nervös om jag i er sits inte haft minst 5000 kr kvar efter att allt på din lista är betalt. Har ni nettoinkomster på över 50 000 ser jag inga problem, men annars kan det vara bra att tänka över några av utgifterna. 5000 till sparande/buffert/oväntat hade jag sett som nödvändigt när man har så höga lån, bil och barn. Gärna uppemot 10 000 så att man kan göra några semesterar eller renoveringar i framtiden. 

Kan också tycka att 7000 kr för övrigt+nöjen är något lite för en familj. Det är vad jag och min man lägger själva en månad, och sen tillkommer ju givetvis barnkostnaderna. Kan dock gå om man är disciplinerad, alltid har lunchlåda och snålar på kläder och nöjen till sig själv. Men det är ju inte någon särskilt hög levnadsstandard. För mig hade det funkat att snåla ett par månader, men inte i det långa loppet. Tänk på att en middagsbjudning med vin för ett par vänner kostar runt 1000 kr. Och en dag på Gröna Lund ligger lätt på 1500-2000 kr. Det drar iväg fort. 
  • nattuw

4000 Driftkostnader 
    650 Fastighetsavgift
    500 Villaförsäkring
    Boende 25150
     1000 Bilförsäkring
      500 Bildepå
     1000 Bensin
      900 SL-kort
    Transporter 3400
    6000 Mat
    500 Bredband
    1100 Telefoner
    200 Gym
    3000 Nöjen
    250 A-kassor
    250 Facket
    1250 CSN
    300 Barnförsäkringt
    Resterande poster x
    Vilket ger att bostadskostnaden skulle bli 25150/45400=55 % av den disponibla inkomsten. Även om siffran inte är helt orimlig så finns det en tumregel som säger att boendekostnaden inte bör var högre än 1/3 av den disponibla inkomsten.

Med en boendekostnad som är så hög som hälften av den disponibla inkomsten blir ni väldigt sårbara om något oförutsett inträffar och oförutsedda händelser inträffar förvånansvärt ofta. Särskilt när det handlar om en bostad så bör man vara försiktig då det i extremfallen kan sluta så illa att man står utan bostaden men har lånen kvar och att räntan på lånen gör att skulden fortsätter växa till en nivå där man aldrig klara av att bli skuldfri. Det är ovanligt men det förekommer. I ert ställe skulle jag sett mig om efter ett mindre drömlikt och mer ekonomist boende.

Rent spontant skulle jag också vilja säga att posten för transporter (Bil, SL) ser lite låg ut. En småbil med kringkostnader brukar ligga runt det beloppet och en större bil ännu mer. Och det utan ett SL-kort.
  • Sandraberg
    nattuw skrev 2019-04-21 13:51:16 följande:
    Boende 25150
     1000 Bilförsäkring
      500 Bildepå
     1000 Bensin
      900 SL-kort
    Transporter 3400Resterande poster x
    Vilket ger att bostadskostnaden skulle bli 25150/45400=55 % av den disponibla inkomsten. Även om siffran inte är helt orimlig så finns det en tumregel som säger att boendekostnaden inte bör var högre än 1/3 av den disponibla inkomsten.

Med en boendekostnad som är så hög som hälften av den disponibla inkomsten blir ni väldigt sårbara om något oförutsett inträffar och oförutsedda händelser inträffar förvånansvärt ofta. Särskilt när det handlar om en bostad så bör man vara försiktig då det i extremfallen kan sluta så illa att man står utan bostaden men har lånen kvar och att räntan på lånen gör att skulden fortsätter växa till en nivå där man aldrig klara av att bli skuldfri. Det är ovanligt men det förekommer. I ert ställe skulle jag sett mig om efter ett mindre drömlikt och mer ekonomist boende.

Rent spontant skulle jag också vilja säga att posten för transporter (Bil, SL) ser lite låg ut. En småbil med kringkostnader brukar ligga runt det beloppet och en större bil ännu mer. Och det utan ett SL-kort.
    Amortering är ingen kostnad utan en utgift. Så boendekostnaden bak beräknas utan amorteringen och då ser den ganska normal ut
  • nattuw
    Sandraberg skrev 2019-04-21 15:05:26 följande:
    Amortering är ingen kostnad utan en utgift. Så boendekostnaden bak beräknas utan amorteringen och då ser den ganska normal ut
    Banken räknar, föga förvånande, in amorteringar i boendekostnaden.
  • Ms H
    nattuw skrev 2019-04-21 23:10:13 följande:

Banken räknar, föga förvånande, in amorteringar i boendekostnaden.

Vi vet dock inte vilka inkomster som finns i hushållet, andelen du beräknat är boendekostadens del av totala utgifterna.
  • nattuw
    Ms H skrev 2019-04-22 12:01:27 följande:
    Vi vet dock inte vilka inkomster som finns i hushållet, andelen du beräknat är boendekostadens del av totala utgifterna.
    Vanligtvis balanserar man utgifter mot inkomster när man gör en budget. Det är då ett rimligt antagande att så skett även i detta fallet. Om det skulle visa sig att så inte är fallet så är det enkelt för TS att själv beräkna hur stor del av inkomsten som måste läggas bara på att bo och fundera på om det är en rimlig fördelning av inkomsten och vad som skulle hända om inkomsten förändrades.
  • Ms H
    nattuw skrev 2019-04-23 18:57:19 följande:

Vanligtvis balanserar man utgifter mot inkomster när man gör en budget. Det är då ett rimligt antagande att så skett även i detta fallet. Om det skulle visa sig att så inte är fallet så är det enkelt för TS att själv beräkna hur stor del av inkomsten som måste läggas bara på att bo och fundera på om det är en rimlig fördelning av inkomsten och vad som skulle hända om inkomsten förändrades.

Om det är så att dessa utgifter tar upp hela inkomsten, då känns den väldigt orimlig. Det finns ju inget som helst sparande och inget till reparation/underhåll/renovering.
  • IamSisyfos
    Selmans skrev 2019-04-09 17:07:04 följande:
    Du har räknat högt på räntor som någon sa, vilket är bra. Mitt råd är att lägga ett eventuellt överskott från räntorna på amortering. Försök få ner amorteringskravet till 2% så snart ni bara kan, så att ni ifall räntorna sticker iväg kan välja att minska amorteringen, och på så sätt inte känna av räntehöjningen. 

Kan inte på rak arm se att någon post saknas. Möjligtvis personförsäkringar för dig och din partner, sparande till barnen och sparande till hela familjen. Jag hade själv varit nervös om jag i er sits inte haft minst 5000 kr kvar efter att allt på din lista är betalt. Har ni nettoinkomster på över 50 000 ser jag inga problem, men annars kan det vara bra att tänka över några av utgifterna. 5000 till sparande/buffert/oväntat hade jag sett som nödvändigt när man har så höga lån, bil och barn. Gärna uppemot 10 000 så att man kan göra några semesterar eller renoveringar i framtiden. 

Kan också tycka att 7000 kr för övrigt+nöjen är något lite för en familj. Det är vad jag och min man lägger själva en månad, och sen tillkommer ju givetvis barnkostnaderna. Kan dock gå om man är disciplinerad, alltid har lunchlåda och snålar på kläder och nöjen till sig själv. Men det är ju inte någon särskilt hög levnadsstandard. För mig hade det funkat att snåla ett par månader, men inte i det långa loppet. Tänk på att en middagsbjudning med vin för ett par vänner kostar runt 1000 kr. Och en dag på Gröna Lund ligger lätt på 1500-2000 kr. Det drar iväg fort. 
    Jag instämmer med att budgetera för en högre ränta och sedan lägga denna summa på amortering medan räntan är låg. Vidare har ni ingen post för underhåll av huset, detta tillkommer garanterat.
  • IamSisyfos

Vissa andra här har anmärkt på att ni saknar sparande men amortering är en typ av sparande, så den posten finns redan med.

• Åsa
    Selmans skrev 2019-04-09 17:07:04 följande:
    Och jag tänkte just att det verkar vara mycket på den punkten Men det beror förstås på vilka övriga mariginaler är. Om detta är alla pengar familjen har så skulle jag hellre lägga några tusenlappar på sparande än på "övrigt" (som ofta handlar om icke särskilt nödvändiga saker). Skulle iofs aldrig binda upp mig för ett boende för 25000 i månaden om jag inte hade väldigt rejäla mariginaler. Vi prioriterade å andra sidan lägre inkomster, att vara hemma länge med barnen och att sedan jobba deltid tills yngsta var i skolålder och det är ju inte heller en prioritering alla vill göra.
  • Åsa
    IamSisyfos skrev 2019-04-23 23:04:34 följande:

Vissa andra här har anmärkt på att ni saknar sparande men amortering är en typ av sparande, så den posten finns redan med.

Absolut liknar amortering sparande, eller åtminstone "betala till sig själv" i motsats till att hyra av banken (ränta). Men det ersätter inte ett sparande med disponibla pengar, vare sig de behöver gå till spännande utgifter som har med boendet att göra eller är till sådant som resor, lite större utgifter för aktiviteter etc.
Svar på tråden Rimlig hushållsbudget..?