• Anonym (Klister)

Går det behålla graviditeten ändå?

Vi har bestämt oss för att skiljas åt olika håll, han har kvar boebdet av barnen och jag flyttar till min hemkommun. Jag blir helgförälder.

Fått reda på att jag är gravid i vecka 13. Fått tid yill abort i v 16. En abort känns alldeles för svårt men funderar mycket om det går att behålla? Tänker på syskonen som finns. Har inte pratat med pappan för jag vet att han kommer aldrig gå med på det, han förstår inte vad en abort Så sent skulle innebära. Jag känner inte att vi kan fortsätta leva tillsammans för barnens skull.

Folk pratar kan jag stå ut med.

Någon annan i liknande sits? Råd och tankar?

• Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?
  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-23 06:40:34 följande:

Det är vrje dag pendling avstånd, barnen kan träffa mig varje dag om de vill, bara att det är en annan kommun och man får inte ha två omsorg eller skola.

Tanken var helg för att barnen ska slippa åka varje dag till skolan i en veckas tid.

Med nya barnet skulle det innebära att det skulle bli tätare men barnens pappa skulle bli arg och jobba emot mig.

Han skulle tycka jag ska offra mig, som alla år.

Va?!Då förstår jag inte problemet. Om det tar 1-2 timmar till orten där du har vänner och ett sammanhang låter det ju helt sjukt att du vill flytta från dina barn. Faktiskt. Då är det väl bara att åka dit kvällar och helger barnfria veckor?!
  • Anonym (Orchid)
    Anonym (LitetMy) skrev 2019-04-23 12:15:45 följande:

Du kanske skulle försöka se det ur barnets synvinkel som jag gör?

När det gäller barn finns det faktiskt bara två saker man som förälder kan göra: stanna hos dem eller inte stanna hos dem.

Det är valen man gör. Själv skulle jag stanna, alltid och oavsett! Så i de fallen ÄR det svart eller vitt vad du än säger.

Ja, du tycker som du gör och det har du all rätt att göra. Mamman försvinner inte ur deras liv, hon finns där. Men inte på heltid 24/7.

Vad du skulle kunna utsätta dina barn för, är jag inte intresserad av. Du har ingen aning om hur dåligt barn kan må som måste bo med föräldrar som själva mår dåligt av olika anledningar.

Nu är jag trött på dig.
  • Anonym (LitetMy)
    Anonym (Orchid) skrev 2019-04-23 13:45:19 följande:
    Ja, du tycker som du gör och det har du all rätt att göra. Mamman försvinner inte ur deras liv, hon finns där. Men inte på heltid 24/7.

Vad du skulle kunna utsätta dina barn för, är jag inte intresserad av. Du har ingen aning om hur dåligt barn kan må som måste bo med föräldrar som själva mår dåligt av olika anledningar.

Nu är jag trött på dig.
    Så enligt dig mår ts barn alltså dåligt av att bo med sin mamma? Schysst inställning.
  • Anonym (J)
    Anonym (LitetMy) skrev 2019-04-23 12:15:45 följande:

Du kanske skulle försöka se det ur barnets synvinkel som jag gör?

När det gäller barn finns det faktiskt bara två saker man som förälder kan göra: stanna hos dem eller inte stanna hos dem.

Det är valen man gör. Själv skulle jag stanna, alltid och oavsett! Så i de fallen ÄR det svart eller vitt vad du än säger.

Håller helt med dig här. Man lämnar inte sina barn. Punkt. Barnen kommer garanterat INTE må bättre av att ha en icke närvarande förälder.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-23 06:40:34 följande:
    Det är vrje dag pendling avstånd, barnen kan träffa mig varje dag om de vill, bara att det är en annan kommun och man får inte ha två omsorg eller skola. Tanken var helg för att barnen ska slippa åka varje dag till skolan i en veckas tid. Med nya barnet skulle det innebära att det skulle bli tätare men barnens pappa skulle bli arg och jobba emot mig. Han skulle tycka jag ska offra mig, som alla år.

Hur lång tid skulle det ta för dem att åka till skolan från din nya bostad? Hur gamla är de?
  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Fia) skrev 2019-04-23 15:46:13 följande:

Hur lång tid skulle det ta för dem att åka till skolan från din nya bostad? Hur gamla är de?

Fast frågan är väl, om det nu är "varjedagspendling" varför ts inte kan bo i barnens kommun och pendla till eventuellt nytt jobb och vänner mm.
  • Anonym (Jill)

Hur kommer de andra barnen ta det, att du väljer bort dem men har en massa tid, plats och energi för ett nytt barn?

• Jamesdio

Självklart kan du både behålla barnet och flytta ifrån dess pappa. Hur gamla är de större barnen? Hur långt bort skulle du flytta?

Det finns gott om tid att dels etablera den nya ordningen med helgboende och att förbereda de större barnen på att det kommer en bebis. De kommer inte se det som att du väljer bebisen före dem. När de blir större kanske de vill bo hos dig? Och pappan kanske inser hur mycket jobb det är och huxflux kommer han be dig om att ta dem på heltid, vem vet.

• Anonym (Klister)

Självklart har jag pendlat.

För mig är det inte värt att komma tillbaka o må dåligt.

Det är omständigt. JG kan inte pendla med ett spädbarn.

Tänker ska jag ändå börja på ny kula, varför ska jag då stanna, bli låst med ett boende jag inte vill ha?

Barnen trivs, de har sina vänner, sina rötter.

Pappan har fått veta, han fryser ut mig.

Åkt iväg med barnen.

Han har bett mig åt helvete.

Barnen tycker det är kul med ett nytt syskon, de vill vara kvar, de förstår inte riktigt men ska ge det tid så tror jag det blir bra.

Har förklarat det att vi behöver lugn från varandra, de slipper mamma och pappa bråkar, de kan komma och gå som de vill. Syskonet kommer vara hos dem när det blir äldre och kan göra det, om pappa vill. De får bo hos mig om de vill pendla. Har gert dem alla möjligheter att välja sina liv.

Det känns bra. Chocken behöver lägga sig bara.

• plättarmedsylt
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-26 11:00:28 följande:

Tänker ska jag ändå börja på ny kula, varför ska jag då stanna, bli låst med ett boende jag inte vill ha?

Barnen trivs, de har sina vänner, sina rötter.

Pappan har fått veta, han fryser ut mig.

Åkt iväg med barnen.

Han har bett mig åt helvete.

Barnen tycker det är kul med ett nytt syskon, de vill vara kvar, de förstår inte riktigt men ska ge det tid så tror jag det blir bra.

Har förklarat det att vi behöver lugn från varandra, de slipper mamma och pappa bråkar, de kan komma och gå som de vill. Syskonet kommer vara hos dem när det blir äldre och kan göra det, om pappa vill. De får bo hos mig om de vill pendla. Har gert dem alla möjligheter att välja sina liv.

Det känns bra. Chocken behöver lägga sig bara.

Jag tycker du har gjort rätt, TS. Det låter som en bra lösning.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-26 11:00:28 följande:

Men nyss sade du att du ju kan pendla för att träffa barnen dagligen, blir inte det precis lika jobbigt åt det hållet som att bo kvar hos dina barn och åka till den andra orten när du vill umgås med vänner.

Som föräldraledig kommer du ju ha tiden, och om ett år eller två kanske dina barn är lite större och lättare kan hantera en eventuell flytt längre bort.

Jag är ledsen, men jag kan verkligen inte förstå hur du resonerar?
  • Anonym (Klister)
    Anonym (Kluven) skrev 2019-04-26 16:34:31 följande:
    Men nyss sade du att du ju kan pendla för att träffa barnen dagligen, blir inte det precis lika jobbigt åt det hållet som att bo kvar hos dina barn och åka till den andra orten när du vill umgås med vänner.

Som föräldraledig kommer du ju ha tiden, och om ett år eller två kanske dina barn är lite större och lättare kan hantera en eventuell flytt längre bort.

Jag är ledsen, men jag kan verkligen inte förstå hur du resonerar?
    det var innan graviditeten var fastställd att jag behåller.
    för vid delad vårdnad måste jag ha hans godkännande att flytta med barnet, innan födsel bestämmer jag, han låter inte mig flytta med barnen nu, skulle han inte med nya heller. jag tänker inte låsa mig,
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Klister) skrev 2019-04-26 21:26:47 följande:

det var innan graviditeten var fastställd att jag behåller.

för vid delad vårdnad måste jag ha hans godkännande att flytta med barnet, innan födsel bestämmer jag, han låter inte mig flytta med barnen nu, skulle han inte med nya heller. jag tänker inte låsa mig,

Vad är planen istället? Att flytta och inte alls träffa barnen i veckorna?
Svar på tråden Går det behålla graviditeten ändå?