• JakobK

Värdeminskning på tvättmaskin och diskmaskin?

Vi ska ta över en diskmaskin och tvättmaskin från förra hyresgästen och undrar hur mycket dessa kan vara värda? Diskmaskinen är 1 år gammal och tvättmaskinen är några år gammal. Hur mycket brukar såna vitvaror minska i pris per år?

• Svar på tråden Värdeminskning på tvättmaskin och diskmaskin?
  • Lönnsirap

Värdet på en begagnad tvättmaskin och diskmaskin är generellt sätt rätt mycket lägre än nypriset. Eftersom det är stora maskiner är de ju svåra att flytta och sälja!

Värdet att inte behöva köpa kan dock vara högt... Men minskar förstås med ålder och modell.

Jag skulle värdera en ett år gammal maskin till kanske 15-40% av nypriset. En äldre maskin skulle jag värderar till "runt 1000-lappen"

• Lönnsirap

Värdet på en begagnad tvättmaskin och diskmaskin är generellt sätt rätt mycket lägre än nypriset. Eftersom det är stora maskiner är de ju svåra att flytta och sälja!

Värdet att inte behöva köpa kan dock vara högt... Men minskar förstås med ålder och modell.

Jag skulle värdera en ett år gammal maskin till kanske 15-40% av nypriset. En äldre maskin skulle jag värderar till "runt 1000-lappen"

• JakobK
    Lönnsirap skrev 2019-04-23 11:35:17 följande:

Ok! Tack för svaret!
  • riboflavin

Jag hade letat reda på motsvarande produkt på blocket och sen dragit av några hudralappar ytterligare för att nuvarande ägare slipper omaket med att annaonsera och flytta grejerna.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lönnsirap

Eftersom det är du som skall köpa kan du ju också ta in i beräkningen att det är skönt att slippa frakta hem nya vitvaror och lägga upp pengar i samband med flytten.

Ett skambud riskerar att du "måste" köpa nya prylar.

• JakobK
    Lönnsirap skrev 2019-04-23 11:59:51 följande:

Eftersom det är du som skall köpa kan du ju också ta in i beräkningen att det är skönt att slippa frakta hem nya vitvaror och lägga upp pengar i samband med flytten.

Ett skambud riskerar att du "måste" köpa nya prylar.

Jo men samtidigt så slipper den som flyttar arbetet med att göra sig av med det.
  • Bagar Bengtsson

Skulle jag som säljare få ett sådant skambud skulle jag strunta i att sälja. Är du inte händig så ska du ta dit rörmokare och koppla in o.sv. Jag tycker du kan betala lite mer än halva priset för den nyaare maskinen och runt en tusenlapp iaf för den äldre. 15% för en maskin som är ett år... Då hade jag hellre skänkt bort den till en annan...

Svar på tråden Värdeminskning på tvättmaskin och diskmaskin?