• Evert2

Är du orolig för den växande islamiseringen i Sverige?

Nu växer det upp moskeer i princip varje stad i landet som oftast finansieras av rika oljeländer. Nu senast väntar en jättemoske i Växjö känt för sina böneutrop. Visserligen har vi religionsfrihet i Sverige men är det en helt okomplicerad utveckling eller är det dags att börja sätta ned foten snart?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du orolig för den växande islamiseringen i Sverige?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-14 17:23:59 följande:

Vad tror ni är mest relevant för Sverige:

Att fattiga i Asien och Afrika gifter bort sina döttrar i unga år av ekonomiska skäl

eller

Att muslimer i Sverge gifter bort sina döttrar i unga år, påverkade av sin tro och av vad Imamer säger om detta

???

Jag tror att det som är viktigast är att man jobbar mot barnäktenskap på bred front var det än förekommer och lägger ner arbete på att motarbeta det där det faktiskt sker.

Muslimer som inte praktiserar barnäktenskap kan ju ha en positiv påverkan på muslimer som gör det och särskilt sant bör detta vara i det fall dessa personer är (religiösa) ledare. Väldigt relevant att lägga in resurser där.

Här är några som tar egna initiativ:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/frisorer-skraddare-och-tartbakare-bojkottar-barnbrollop-i-turkiet
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Människa)
    Anonym (Läsare) skrev 2019-05-14 17:14:04 följande:

Uttrycket "Svart på vitt", ska det syfta på att det är fakta, eller vad?

Hur ska en inlägg av den här s k tankesmedjan kunna betraktas som fakta?

Som jag tolkar det har man t ex valt att presentera en liten del utvalda "fakta" som anses stödja den s k tankesmedjans sak, fakta som är lösryckt ur sitt sammanhang.

Medan man väljer att dölja och inte ta hänsyn till mycket större del fakta som inte stödjer deras sak.

Precis på samma sätt som har blivit så utbrett och vanligt nu för tiden.

De som har samma uppfattning, de som tycker lika, länkar sedan och presenterar tyckandet som "svart på vitt". De applåderar varandra, ryggdunkar och sprider tyckandet som "fakta" och "svart på vitt" till dess att en växande skara jublar tillsammans, tycker samma sak och helt okritiskt tror på budskapet.

Om det upprepas tillräckligt många gånger, om det får spridning i media, så anses det snart vara sanning och fakta på riktigt?

Ser att du medvetet blundar för faktan jag lägger fram, vad beror det på? Har du någon annan statistik på att barnäktenskap inte endast är något som praktiseras inom islam? Nej tänkte inte det heller.

www.girlsnotbrides.org/where-does-it-happen/

Kanske kommer denna länk få dig att faktiskt inse att problemet är större än så, men det kanske inte är något problem med barnäktenskap sålänge barnbrudarna inte är muslimer så att säga...
  • Anonym (Människa)
    Tom Araya skrev 2019-05-14 17:23:59 följande:

Vad tror ni är mest relevant för Sverige:

Att fattiga i Asien och Afrika gifter bort sina döttrar i unga år av ekonomiska skäl

eller

Att muslimer i Sverge gifter bort sina döttrar i unga år, påverkade av sin tro och av vad Imamer säger om detta

???

Du påstod att barnäktenskap var något endast muslimer praktiserar och utgick ifrån att det var något islam uppmanar till, så varför försöker du nu vända på det? Barnäktenskap finns världen över och bara för att det även praktiseras av muslimer betyder inte att islam uppmanar till detta.
  • Anonym (Människa)
    nihka skrev 2019-05-14 21:40:59 följande:

Jag tror att det som är viktigast är att man jobbar mot barnäktenskap på bred front var det än förekommer och lägger ner arbete på att motarbeta det där det faktiskt sker.

Muslimer som inte praktiserar barnäktenskap kan ju ha en positiv påverkan på muslimer som gör det och särskilt sant bör detta vara i det fall dessa personer är (religiösa) ledare. Väldigt relevant att lägga in resurser där.

Här är några som tar egna initiativ:

www.svt.se/nyheter/utrikes/frisorer-skraddare-och-tartbakare-bojkottar-barnbrollop-i-turkiet

Intressant att länder som Spanien och Usa tillåter 12-13 åringar att gifta sig!
  • oanonym
    Anonym (Människa) skrev 2019-05-15 12:16:58 följande:

Du påstod att barnäktenskap var något endast muslimer praktiserar och utgick ifrån att det var något islam uppmanar till, så varför försöker du nu vända på det? Barnäktenskap finns världen över och bara för att det även praktiseras av muslimer betyder inte att islam uppmanar till detta.

Det man kan säga är väl att Muhammed ses som en förebild, och enligt många så gifte han sig med barn.

Dessutom, om det hade varit noga med ålder så hade nog Gud nämnt det i koranen.
  • Anonym (Människa)
    oanonym skrev 2019-05-15 12:36:55 följande:

Det man kan säga är väl att Muhammed ses som en förebild, och enligt många så gifte han sig med barn.

Dessutom, om det hade varit noga med ålder så hade nog Gud nämnt det i koranen.

Visste inte att Spanien har Muhammed som förebild... snälla berätta mer... har du någon fakta för ditt påstående?
  • oanonym
    Anonym (Människa) skrev 2019-05-15 12:46:26 följande:

Visste inte att Spanien har Muhammed som förebild... snälla berätta mer... har du någon fakta för ditt påstående?

Citera mig först då jag nämner något om Spanien.

Jag pratade naturligtvis om islam, vilket är trådämnet.
  • Anonym (Läsare)
    Anonym (Människa) skrev 2019-05-15 12:11:05 följande:
    Ser att du medvetet blundar för faktan jag lägger fram, vad beror det på? Har du någon annan statistik på att barnäktenskap inte endast är något som praktiseras inom islam? Nej tänkte inte det heller.

www.girlsnotbrides.org/where-does-it-happen/

Kanske kommer denna länk få dig att faktiskt inse att problemet är större än så, men det kanske inte är något problem med barnäktenskap sålänge barnbrudarna inte är muslimer så att säga...
    Men nu får du väl skärpa dig, ingenstans har jag ens nämnt något om barnäktenskap!
    Dock nämner jag det nu och jag påstår att barnäktenskap är vanligt förekommande på många platser i världen och att det bl a är relativt vanligt förekommande bland muslimer.
  • Tom Araya
    Du påstod att barnäktenskap var något endast muslimer praktiserar och utgick ifrån att det var något islam uppmanar till, så varför försöker du nu vända på det?
    Nej, det har jag aldrig påstått och jag har inte sett att någon annan i tråden påstått det heller. Du är den som försöker vända detta till att bli något annat.
     Barnäktenskap finns världen över och bara för att det även praktiseras av muslimer betyder inte att islam uppmanar till detta.
    Nej, men nu vet vi att man inom Islam uppmuntrar till att flickor gifter sig unga, så vi behöver inte bilda en uppfattning om det baserat på statistik om barnäktenskap världen över.

• Anonym (Mycket!)
    Anonym (Människa) skrev 2019-05-15 12:21:14 följande:

Tvingar de barn i USA och Spanien att gifta sig, eller tillåts 12-13 åringar att gifta sig? Barn ska inte gifta sig, men det är ändock lite skillnad på två ungdomar på 16 år som vill gifta sig, och ett barn som blir tvingad att gifta sig med någon gubbe över 50 år.

O.b.s jag påpekar inget om att endast muslimer gör detta. Men jag tror inte att USA och Spanien praktiserar tvångsgiftermål som de gör i andra delar av världen.

• Anonym (Människa)
    Anonym (Mycket!) skrev 2019-05-15 17:57:30 följande:

Tvingar de barn i USA och Spanien att gifta sig, eller tillåts 12-13 åringar att gifta sig? Barn ska inte gifta sig, men det är ändock lite skillnad på två ungdomar på 16 år som vill gifta sig, och ett barn som blir tvingad att gifta sig med någon gubbe över 50 år.

O.b.s jag påpekar inget om att endast muslimer gör detta. Men jag tror inte att USA och Spanien praktiserar tvångsgiftermål som de gör i andra delar av världen.

Aha så det är ok sålänge mannen inte heter Ahmed eller Khalil eller vad är det du säger? Din kommentar äcklar mig verkligen! Varför ser du det som två ungdomar på 16 som vill gifta sig när det handlar om Spanien eller Usa men barn tvingas gifta sig med gubbe när det handlar om andra personer( muslimer såklart blink blink).

www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/inequality/2018/feb/06/it-put-an-end-to-my-childhood-the-hidden-scandal-of-us-child-marriage

I usa finns det stater ( 23 st faktiskt) som inte har en minimumålder så där kan en gubbe gifta sig med en 5-åring LAGLIGEN! Men hon är väl med på det enligt dig!!

www.girlsnotbrides.org/child-marriage/united-states/

De flesta minderåriga flickor som gifter sig i Usa gör det med en vuxen man. Lite om hur kristna flickor tillåts (tvingas) gifta sig med män (pedofiler)

www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN1MZ024

Otroligt att man kan ha så mycket hat i sig att man faktiskt tycker att barn gärna gifter sig med gamla gubbar i Usa men är påtvingat i Pakistan när det är två kära 16-åringar som vill vara tillsammans.
  • nihka
    Anonym (Människa) skrev 2019-05-15 12:21:14 följande:
    Helt sjukt!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Evalotta2

Nu förbjuder man Hijab i Österrikes skolor då man anser att den signalerar politisk islam. Lär väl aldrig hända här men vem vet vad som händer om extremhögern och SD blir stora i valet?

• Anonym (Undrar?)

Nu kanske skolinspektionen stänger en muslimsk skola bra eller dåligt? Själv tycker jag att alla religiösa skolor även kristna inte hör hemma i ett sekulariserat samhälle.

• Pilsner

Flera män med kopplingar till islamistisk extremism har jobbat på ett boende för utsatta tonåringar, tillhörande Statens institutionsstyrelse (Sis), i Västsverige. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

? De har en tydlig missionerande, religiös och salafistisk inriktning. Vissa har också varit med och rekryterat till extremism. Då tycker jag att det är direkt olämpligt att de har kontakt med ungdomar som har psykosociala problem, säger Magnus Ranstorp, terrorforskare vid Försvarshögskolan, till Ekot.

Männen har hyllat IS på Facebook och knutits till organisationer som skickat medlemmar till Syrien och Irak för att strida för IS.

www.svd.se/islamistiska-extremister-jobbade-med-ungdomar

Ingen frihet från religion för dessa utsatta tonåringar.

Svar på tråden Är du orolig för den växande islamiseringen i Sverige?