VillIntePappa skrev 2019-05-09 23:13:11 följande:
Spelar väl ingen roll vilken stad det gäller, det är lika illa överallt i Sverige när det gäller skolväsendet!
Med den inställningen: hoppa av lärarutbildningen. Jag är lärare i matematik och oavsett vilka klasser jag har haft har de alltid velat lära sig på gymnasiet. Jag har undervisat på Samhällsprogrammet, NV, Teknik, El, Florister, Frisörer, Bygg mm. På tre olika skolor i varierad samhällsomgivning. Även undervisat på vuxenutbildning. Oavsett program vill de lära sig. Stökigt på gymnasiet? Kanske de har försökt, men i mitt klassrum bestämmer jag. Inget problem alls - eleverna köper det fullt ut. Det gäller att veta hur man tar ungdomarna på rätt sätt så man får deras förtroende och respekt. Då kan du styra ditt klassrum. Med din inställning kommer det aldrig inträffa. Och tro mig, du kommer ha samma problem med vuxeneleverna. Så du har två alternativ:
1. Ändra inställning. Problemet ligger i detta fallet hos dig, inte hos eleverna.
2. Hoppa av lärarutbildningen. Du kommer inte fungera på vuxenutbildningen heller.