• Esofe

För/nackdelar med tidigt "reveal"?

Hej allihopa!

Jag vill veta för och nackdelar med att avslöja en graviditet tidigt för utvalda personer (ex föräldrar).

Jag känner mig så otroligt ensam, och det har bara gått 2 dygn sen jag plussade starkt på stickan. Den enda jag pratar med om det är min partner, men när han är på jobbet känner jag mig så rastlös och ensam i alla mina tankar kring graviditeten.

Nu funderar jag på om det är för tidigt att avslöja för sina föräldrar på morsdag (är i v.4-5 antagligen). Vad är för och vad är nackdelarna?

• Svar på tråden För/nackdelar med tidigt "reveal"?
  • Anonym (Berättat..)

Hej,

Jag är just nu på 5+6 och har inte ens berättat för min sambo än.... Rädd för hur han ska ta det, inget planerat. Känner mig också sjukt ensam

• Anonym (H)

Fördelar är väl att du får fler att dela din glädje med!

Nackdelar är väl att du kan få missfall och även måste berätta detta. Men på ett sätt kan ju även det vara bra då du får fler att prata med och söka stöd hos.

Gör som du känner för tycker jag!

• IceKitten

Mitt råd är att endast berättar de får dem som även kommer stödja dig i ett eventuellt missfall. Berätta det inte om du tror att personen kommer slänga ur sig saker som "jaja, det händer alla. Inget att deppa över." Utan de som de som kommer försöka förstå dina känslor helt enkelt.

• Esofe
    Anonym (Berättat..) skrev 2019-05-23 18:36:09 följande:

Hej,

Jag är just nu på 5+6 och har inte ens berättat för min sambo än.... Rädd för hur han ska ta det, inget planerat. Känner mig också sjukt ensam

Om du vill kan du skriva till mig så kan vi stötta varandra! <3
  • Esofe
    Anonym (H) skrev 2019-05-23 18:40:22 följande:

Fördelar är väl att du får fler att dela din glädje med!

Nackdelar är väl att du kan få missfall och även måste berätta detta. Men på ett sätt kan ju även det vara bra då du får fler att prata med och söka stöd hos.

Gör som du känner för tycker jag!

IceKitten skrev 2019-05-23 18:44:12 följande:

Mitt råd är att endast berättar de får dem som även kommer stödja dig i ett eventuellt missfall. Berätta det inte om du tror att personen kommer slänga ur sig saker som "jaja, det händer alla. Inget att deppa över." Utan de som de som kommer försöka förstå dina känslor helt enkelt.

Tack för era kommentarer, ska fundera lite till på det. Vi gjorde ett VUL igår hos Gyn (vi skulle börja utredning för infertilitet under det besöket) men det blev istället att vi fick kolla VUL där en liten hinnsäck på 7.3mm och en struktur på 2.3mm som kunde vara foster syntes. Nästa VUL är 3 Juni men är inte helt säker på om jag klarar att vänta och hålla det för mig själv tills dess...
  • Anonym (-)
    Esofe skrev 2019-05-23 18:34:55 följande:

Hej allihopa!

Jag vill veta för och nackdelar med att avslöja en graviditet tidigt för utvalda personer (ex föräldrar).

Jag känner mig så otroligt ensam, och det har bara gått 2 dygn sen jag plussade starkt på stickan. Den enda jag pratar med om det är min partner, men när han är på jobbet känner jag mig så rastlös och ensam i alla mina tankar kring graviditeten.

Nu funderar jag på om det är för tidigt att avslöja för sina föräldrar på morsdag (är i v.4-5 antagligen). Vad är för och vad är nackdelarna?

Som andra har sagt så beror det ju mycket på eran relation. Jag berättade för min familj runt v 8. Jag bor långt ifrån dom och det råkade vara så att jag var hemma och hälsade på och då kändes det bra att passa på att berätta. Det slutade i missfall. Nästa graviditet berättade jag för familjen direkt vid plus eftersom jag var så nervös för ett till missfall och ville ha några att kunna ventilera med under tiden. Det blev ett missfall av det med. Så även gången efter berättade jag för familjen direkt och det har varit så skönt dom här första läskiga veckorna. (är i v15 nu) .
    Vi berättade dock inget för mannens familj eller sådana personer som jag ändå inte skulle ha stöd från om något gick fel.
  • lillainna

När jag väntade min son så berättade jag till. Min mamma dagen efter jag plussat så hon och min sambo visste, just i fall att nått skulle hända så hade jag två som kunde stötta och mamma kunde även stötta sambon, men jag var väldigt tydlig med att hon inte fick säga något till nån.

Min pappa fick reda på det av misstag när jag var i v7 men alla andra fick vänta till v 13.

Med denna grav så berättade vi igen till min mamma ca 4 dagar efter pluset och igen får hon inget säga men finns där så man har nån att prata med och som kan stötta en.

Vi hade ett missfall innan sonen och där berättade vi till bådas föräldrar, och vi fick missfall en vecka efter det. Det var jobbigare att alla visste men vi fick ju dock väldigt mycket stöd av alla då men blev jobbigt att alla visste ändå.

Så jag rekommenderar att ha en person som man berättar till så man kan bolla tankar och sånt med tills man vågar gå ut med graviditeten ordentligt.

Hoppas allt går väl för er :)

• Esofe
    Anonym (-) skrev 2019-05-23 19:25:04 följande:

Som andra har sagt så beror det ju mycket på eran relation. Jag berättade för min familj runt v 8. Jag bor långt ifrån dom och det råkade vara så att jag var hemma och hälsade på och då kändes det bra att passa på att berätta. Det slutade i missfall. Nästa graviditet berättade jag för familjen direkt vid plus eftersom jag var så nervös för ett till missfall och ville ha några att kunna ventilera med under tiden. Det blev ett missfall av det med. Så även gången efter berättade jag för familjen direkt och det har varit så skönt dom här första läskiga veckorna. (är i v15 nu) .

Vi berättade dock inget för mannens familj eller sådana personer som jag ändå inte skulle ha stöd från om något gick fel.

Vad skönt för dig att få stöd av din familj, och jag hoppas du får en bra graviditet denna gång!

Planen är isåfall enbart min familj eftersom ryktet går antagligen runt snabbt om det nämns till min partners familj
  • Esofe
    lillainna skrev 2019-05-23 19:45:16 följande:

När jag väntade min son så berättade jag till. Min mamma dagen efter jag plussat så hon och min sambo visste, just i fall att nått skulle hända så hade jag två som kunde stötta och mamma kunde även stötta sambon, men jag var väldigt tydlig med att hon inte fick säga något till nån.

Min pappa fick reda på det av misstag när jag var i v7 men alla andra fick vänta till v 13.

Med denna grav så berättade vi igen till min mamma ca 4 dagar efter pluset och igen får hon inget säga men finns där så man har nån att prata med och som kan stötta en.

Vi hade ett missfall innan sonen och där berättade vi till bådas föräldrar, och vi fick missfall en vecka efter det. Det var jobbigare att alla visste men vi fick ju dock väldigt mycket stöd av alla då men blev jobbigt att alla visste ändå.

Så jag rekommenderar att ha en person som man berättar till så man kan bolla tankar och sånt med tills man vågar gå ut med graviditeten ordentligt.

Hoppas allt går väl för er :)

Tack för du delar med dig av din erfarenhet. Blir antagligen att jag delar med mig till min familj (föräldrar, systrar) eftersom jag kommit väldigt nära dem i relation sen jag flyttade hemifrån. Så skulle nog kännas tryggt med stöd därifrån, trots de bor 1.5h från oss... Min partner förstår min känsla och behov av att ha någon mer att prata med, vilket är skönt.. Började inte alls gråta av blandad lycka/skräck/lättnad... Jävla hormoner haha!
  • lillainna

Vad bra att din sambo är förstående. :)

Även om dom är 1,5 h bort så är det ändå skönt att kunna prata :)

Ja hormonerna är inte enkla alltså! :D

• Esofe

Okej så imorgon ska vi berätta för min närmsta familj (mina föräldrar, systrar). Mamma får ett fint kort på morsdag där det står "Grattis på morsdag från oss 4 (katten inräknad hahaha) och sen en ihopvikt bild på mig hållandes i ett positivt clearblue digitalt. Känns som det kommer gå kanon och att reaktionerna kommer bli bra.

• lillainna

Låter som att det kommer bli ett väldigt glädjefullt morsdags firande :)

Lycka till i morgon :)

• Esofe

De blev jätteglada över att få äran att veta så tidigt, och de stöttar mig till hundra procent. Känns skönt att höra. De har redan börjat reta mina hormoner, varje gång jag ska vara allvarlig börjar jag nämligen gråta hahaha...

• lillainna

Vad härligt! Visst känns det skönt nu när man har nån eller några som vet och finns där för en? :)

Svar på tråden För/nackdelar med tidigt "reveal"?