Anonym (Fisken) skrev 2019-05-28 05:11:10 följande:
Du ska inte göra något alls. Du säger att du sedan en tid är tillbaka med den här mannen, hur länge är det. Några månader? Du har ingen aning om hur det ligger till. Även om det är en annan man som är biologisk pappa så kanske alla vet om det och har kommit överens om att den här mannen ska vara barnets pappa. Han kanske tom har adopterat barnet och är därmed pappa även juridiskt. Att vara pappa sitter inte bara i dna eller gener, pappa är något man kan välja att vara och sitter i hjärtat.
Jag har flera barn. 3 st med min exman samt 1 barn vars biologiska pappa inte finns med (hans eget val, han valde missbruket före barnet). Min exman gör ingen skillnad mellan våra gemensamma barn eller barnet som är mitt. Efter skilsmässan fick barnet som är mitt bo varannan vecka med min exman, precis som våra gemensamma barn. Det är ett val som han och barnet gjorde och inget som är påtvingat på något sätt. Tvärtom så tog jag för givet att det barnet som är mitt skulle bo med bara mej efter skilsmässan men det vägrade både exet och barnet. Han är pappan på alla sätt utom biologiskt. Nu betalar min exman såklart inte något underhåll men han har barnet varannan vecka och betalar då mat och annat som barnet behöver. Jag står för de större kostnaderna.
Ja, men är det så fint i den familjen, så är det ingen skada skedd om TS tar upp ämnet, eller hur? Problemen kommer väl om familjefadern inte tänkt tanken själv... Men jag tycker fortfarande att TS ska ta upp det, för den här mannen har rätt att veta och rätt att välja hur han vill göra. För varje år som går innan det kommer fram, blir det ju värre NÄR det kommer fram. Barnet har också rätt att få träffa sin riktige far i så fall, och ju mindre barnet är när de två får lära känna varandra, desto bättre kontakt hinner de bygga upp.
Dessutom kan man räkna med att det kommer att komma fram förr eller senare, eftersom så många leker med de här DNA-testen nu, och lägger ut på nätet på släktforskningssajter. Förr eller senare kommer pojken att lägga upp sitt DNA - eller någon släkting kommer att be honom om att få topsa, för att lägga upp honom på sin släktsida - och då få veta att pappan inte kan vara hans biologiske släkting.