• Meriall

    Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?

    Skulle gärna vilja ha ett barn till om möjligt, är 38 nu, men det är inte alls läge. Undrar hur svårt det var för er att bli gravida vid 40-41? Går det utan hjälp? Eller vilken hjälp behövde ni? Fick ni några missfall innan. Funderar om det är något att tänka på eller är det bara i undantagsfall det kan gå?

    Jag fick barn för 2 år sen och då blev jag det på första "försöket" (slarv).

  • Svar på tråden Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?
  • Hoppsan82

    Mitt tips är att gå in på Vulverine (hemsida) och titta.

    För finns massor med tips om hur du kan optimera ägglossning och lättare blir gravid genom att ändra lite på din livsstil.

    Där finns otroligt mycket intressant information om hela menscykeln och olika saker som kan leda till tillfälliga problem att bli gravid.

    Efter hormonstörande preventivmedel så är det bra att börja boosta ett år innan man vill ha barn.

    Det tar ca 3 månader för både dig och mannen att förbättra era ägg och spermier.

    Lycka till!

  • dansaineon

    Hej! Jag är 42 år och blev gravid på direkten med min nya partner.

    Detta trots att jag trodde att jag var inne i förklimakteriet...

    Jag är nu i vecka 6. Men om man jämför denna graviditet med tidigare så ärskkillnaden att jag känner mig supernojig över missfall. Har dessutom lite småblödningar som kommer och går...

  • Lilith81

    Gammal tråd, men svarar ändå.

    Blev gravid oplanerat vid 41 (nästan 42), slarvade EN gång med preventivmedel.

    Har även andra faktorer som kan försvåra graviditet, som kraftig övervikt och har gjort tre kejsarsnitt tidigare.

  • Zakopane

    jag fick en knodd när jag var 40 år och tre månader, som blev till på första försöket.

    Nästa knodd blev också till på första försöket, jag hade precis fått tillbaka mensen när den förstnämnda var fem månader. Alltså blev det ett syskon när jag var 41 år och 8 månader.

    Sen ammade jag läääänge men blev jag gravid igen, också på första försöket efter att mensen återkom, när jag var 43 år och tre månader. Det slutade dock i missfall i vecka 5.

    Sen skulle vi inte ha fler barn men har väl tagit lite risker... Nu är jag 44 år och tre månader, och gravid i vecka 6-7. 

    Kanske kan inspirera nån :)

  • Desperate Housewives

    Jag blev gravid vid första försöket, jag var 40 och har nu fyllt 41. Är nu i vecka 18 och allt går bra. Det är mitt 3:e barn. Jag har gjort KUB-test och allt såg bra ut. 

    Jag fick mitt första barn med mitt ex när jag var 26 år och då försökte vi 1 år innan jag blev gravid. Gick snabbare den här gången :) 

  • Annicas

    Hej! 
    Jag blev gravid några månader före 45 år helt naturligt utan hjälp då hade vi kört oskyddat ca ett år nästan men jag har en äggledare och hypothyreos och andra autoimmuna sjukdomar som säkert gör att mitt eget immunförsvar angriper kroppens egna. Men är pigg och detta var under sommaren det kanske hjälpte men har även lite övervikt. Ville bara berätta hur det var för mig. 
    Jag hade tagit lite naturmedel två-tre månader innan men slutat några veckor innan graviditeten men kom på efteråt att dom kan ju ändå ha påverkat vem vet. 
    Var väldigt torr innan t ex det försvann med tillskott. Mitt första barn kom utan hjälp vid 37.  
    Lycka til! 

  • Sassa1979

    Vi hade bebisverkstad med början oktober 2021. Funkade på andra försöket i nov 2021. var då 42 år (är fortf ett par mån till).  :) Det slutade tyvärr i abort i v 15 efter besked om 2 olika trisomier.
    vi börjar känn oss redo att försöka igen. Oklart dock hur länge vi orkar försöka om det blir svårare nu? Har två barn sen innan. 

  • Annicas

    Sadsa1979
    Då är du åtminstone mycket yngre än mig ????tror säkert att det kan gå vägen även om man säkert  kan ha lågt amh så tror jag att det oftast finns några guldägg som släpps då och då ????. Tror heller inte att man ångrar att man försöker, tror däremot att det kan kännas hårt i efterhand om man aldrig försökte igen om man senare i alls känner sig klar.
    Dessutom tror jag att sommaren är en extra bra tid att börja. 
    Ha en bra vecka!

  • Aurora Borrealis
    Annicas skrev 2022-06-15 14:32:20 följande:

    Hej! 
    Jag blev gravid några månader före 45 år helt naturligt utan hjälp då hade vi kört oskyddat ca ett år nästan men jag har en äggledare och hypothyreos och andra autoimmuna sjukdomar som säkert gör att mitt eget immunförsvar angriper kroppens egna. Men är pigg och detta var under sommaren det kanske hjälpte men har även lite övervikt. Ville bara berätta hur det var för mig. 
    Jag hade tagit lite naturmedel två-tre månader innan men slutat några veckor innan graviditeten men kom på efteråt att dom kan ju ändå ha påverkat vem vet. 
    Var väldigt torr innan t ex det försvann med tillskott. Mitt första barn kom utan hjälp vid 37.  
    Lycka til! 


    Hej!
    Får jag ftåga vilka naturmedel du tog?
  • Annicas

    Arrora Berrealis 
    Självklart, jag tog flera (eftersom min gissning är att jag har låg amh och lite ägg kvar p g a ålder och torrheten) samt att jag inte äter frukt och väldigt lite grönt, motionerar väldigt lite så ville jag prova tillskott och p g a den tråkiga statistiken allmänt. Jag trodde inte att det skulle bli utan hjälp men bestämde mig efter ett tag att tänka att allt ordnar sig och se det positiva omkring mig man har ju inget att förlora. 
    Började då köra q10 flera om dagen plus ksm66 (ashwagandha) första perioden jag provat den men är rätt stressad emellanåt och det kändes logiskt tog även en d vitamin om dagen och ett tag multivitamin 
    sen precis i slutet så tog jag då och då blueberry ögon vitamin, apiforce och en kinesisk ört som jag fått av en jätte duktig välrenommerad kinesisk läkare/akupunktör i Uppsala men vet ej om dom sistnämnda hann inverka då det var sista veckan. 
    Men tog apiforce första gången jag blev gravid och akupunktur. 
    Blev långt svar. Ha en bra vecka.

  • Annicas

    Kom på att jag även åt lite grapefrukt till frukost och ibland grapefruktjuice var så otroligt torr ett tag och lite äl flyttningar sen blev det mycket bättre. 

  • skaviblifyra

    Jag är 40nu har blivit gravid 4ggr sen 1.5 år. Blir gravid varje gång jag provar. Har tagit två månader en gång. Tyvärr tre missfall eller två ma. Nu nygravid igen

  • dansaineon
    skaviblifyra skrev 2022-07-09 23:44:05 följande:

    Jag är 40nu har blivit gravid 4ggr sen 1.5 år. Blir gravid varje gång jag provar. Har tagit två månader en gång. Tyvärr tre missfall eller två ma. Nu nygravid igen


    Hej. Jag beklagar alla missfallen... Måste vara oerhört påfrestande.
    Har du bett att få bli utredd?  Undrar också om du möjligtvis  testat att ta något preparat för att "stärka" äggkvaliten? 

    Jag fick ett missfall för ett halvår sedan och är nu gravid i åttonde veckan igen, fast jag är lite orolig då fostret mätte en vecka mindre än vad det skulle vid vul förra veckan. 

    Jag tog själv Melatonin, Myo-inositol, D-vitamin och B-vitaminer i 4-5 månader, för att stärka äggkvaliten, innan det tog sig denna gång. Jag hoppas verkligen att det går vägen... 

    Snart fyller jag 43... 
  • Anna 428

    Jag blev gravid vid 40. Första försöket och ingen extra hjälp eller special kost.

     Jag har dock ett barn sedan innan och har aldrig använt preventiv medel.

  • Villvaraanonym83
    Meriall skrev 2019-06-16 21:16:58 följande:
    Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?

    Skulle gärna vilja ha ett barn till om möjligt, är 38 nu, men det är inte alls läge. Undrar hur svårt det var för er att bli gravida vid 40-41? Går det utan hjälp? Eller vilken hjälp behövde ni? Fick ni några missfall innan. Funderar om det är något att tänka på eller är det bara i undantagsfall det kan gå?

    Jag fick barn för 2 år sen och då blev jag det på första "försöket" (slarv).


    Jag blev gravid på första försöket när jag var 37 och på första försöket vid 39. Väntar mitt andra barn nu (i vecka 21) och fyller 40 om två veckor. Så det finns hopp och solskenshistorier! :)
  • Loreena1

    Om jag vore dig skulle jag fryst mina ägg 🙂
    Då kan du vänta till det är bättre läge och ändå ha bättre förutsättningar att bli gravid. 

Svar på tråden Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?