• HSOF

Kommer Sabuni tillåtas att bli L nya partiledare?

Liberalerna väljer partiledare efter Jan Björklund på ett extra landsmöte den 28 juni. Valet kommer främst att stå mellan Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag då den tredje kandidaten Johan Pehrson inte har fått något större stöd bland medlemmarna och kan nog ses som ute ur leken.

Dock har har Nyamko Sabuni mot alla PK-toppar och etablissemangsmedias förtret stuckit upp som en klar favorit framför deras egna favorit Erik Ullenhag. Detta då både folket och medlemmarna ute i landet vill se den mer frispråkiga Nyamko Sabuni som Ls nya partiledare. Framför den mer politiskt korrekta Erik Ullenhag.

Nu råder en smått panik i media om hur detta ska lösas. Ullenhag troddes ju i princip vara klar och nu diskuteras det om ombuden ska strunta i medlemmarnas val och istället rösta från eget huvud i omröstningen som kommer ske på de extrainsatta landsmötet den 28 Juni.

Min personliga åsikt är att Sabuni är Ls räddning medan Ullenhag skulle skicka ut L från riksdagen vid nästa val. Ullenhag är en typisk karriärpolitiker som säger det som gynnar honom för stunden och kommer vackert ställa sig in i PK ledet. Nyamko Sabuni är en mer frispråkig och äkta politiker som inte kommer att ställa sig in i ledet. Det är det som skrämmer eliten i landet. Sedan att hon är en mörkhyad kvinna känns nog tufft hos många av dessa toppar även om de ständigt pratar om rasism och hot från högerkrafter. Vart håller de högljudda kvoteringsstämmorna hus nu kan man undra?

Ska detta följa många ledande samhällsdebattörers linje så borde Sabuni bli vald på grund av just detta!

Men nu återstår det att se om det odemokratiska samhället fortsätter att växa eller om de väljer att respekterar de demokratiska väderna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer Sabuni tillåtas att bli L nya partiledare?
  • Dr Snuggles
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-03 20:18:02 följande:

Jag tror det kommer att visa sig vara ett stort misstag att ha utsett henne till partiledare. 

Jag kommer aldrig rösta på L med henne som partiledare. När jag fick reda på att hon hade föreslagit obligatoriska undersökningar av alla flickors underliv så blev jag så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Ett så idiotiskt, kränkande och respektlöst förslag borde ha fått henne kickad från politiken på direkten.

Jag ger dessutom ett kallt, elakt och arrogant intryck. Hade hoppats att när det till slut skulle bli en svart partiledare som dessutom även är en kvinna så skulle det vara någon med goda värderingar som kunde varit en förebild för unga svarta men hon är inte det i mitt tycke.

Och vad skulle dessa undersökningar vara bra för?
  • Klimat Apokalypsen
    Dr Snuggles skrev 2019-07-03 20:33:54 följande:
    Och vad skulle dessa undersökningar vara bra för?
    Se ifall flickorna blivit könsstympade eller inte.
  • flygrl
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-03 20:39:58 följande:

Som jag förstått det skulle undersökningarna göras på alla flickor i en viss ålder oavsett bakgrund och hon jämförde det med att alla unga svenska män tidigare vid mönstringen också genomgått undersökning av underlivet. Undersökningarna skulle avskräcka från och göra det möjligt upptäcka könsstympning.

Jag tycker hon verkar va en klok och empatisk person och gläds åt att hon nu leder (L).
  • Klimat Apokalypsen
    flygrl skrev 2019-07-03 20:48:43 följande:
    Som jag förstått det skulle undersökningarna göras på alla flickor i en viss ålder oavsett bakgrund och hon jämförde det med att alla unga svenska män tidigare vid mönstringen också genomgått undersökning av underlivet. Undersökningarna skulle avskräcka från och göra det möjligt upptäcka könsstympning.

Jag tycker hon verkar va en klok och empatisk person och gläds åt att hon nu leder (L).
    Att tvinga någon till en gynekologisk undersökning som de inte vill ha/har bett om/sagt att de inte vill likställer jag vid våldtäkt.

Jag var i övre tjugo-års åldern första gången jag gick med på en gynekologisk undersökning. 

Hade det funnits en sådan lag när jag var i skolåldern så hade jag vägrat totalt. Men jag tänker även på de flickor som är mer försynta och inte vill gå med på detta men är alltför försynta/rädda/lydiga för att klara av att säga nej. 

Det är inte många som i så ung ålder vågar stå upp för sig själv såsom mig.
  • Dr Snuggles
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-03 20:39:58 följande:

Föreslog hon samma undersökningar för pojkar?
  • Klimat Apokalypsen
    Dr Snuggles skrev 2019-07-03 21:01:45 följande:
    Föreslog hon samma undersökningar för pojkar?
    Nej det var bara för flickor.
  • platte
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-03 20:18:02 följande:

Jag tror det kommer att visa sig vara ett stort misstag att ha utsett henne till partiledare. 

Jag kommer aldrig rösta på L med henne som partiledare. När jag fick reda på att hon hade föreslagit obligatoriska undersökningar av alla flickors underliv så blev jag så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Ett så idiotiskt, kränkande och respektlöst förslag borde ha fått henne kickad från politiken på direkten.

Jag ger dessutom ett kallt, elakt och arrogant intryck. Hade hoppats att när det till slut skulle bli en svart partiledare som dessutom även är en kvinna så skulle det vara någon med goda värderingar som kunde varit en förebild för unga svarta men hon är inte det i mitt tycke.

Vad är det för fel på Sabunis värderingar?

Jag tycker hon är behaglig att lyssna på och ger ett empatiskt och intelligent intryck.

Är det någon sakfråga du stör dig på? Är du sur över att hon vågar erkänna att integrationen inte fungerar?
  • KillBill

Jag tycker att Sabuni under veckan har överraskat positivt genom att markera mot moderaternas symbolpolitik inom migrationspolitiken, förklara att L inte kommer förhandla med SD och sätta ultimatum mot KD (KD får välja mellan SD och L). Frågan är dock varför hon inte var lika tydlig innan hon valdes till partiledare?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • flygrl
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-03 21:00:44 följande:

Att tvinga någon till en gynekologisk undersökning som de inte vill ha/har bett om/sagt att de inte vill likställer jag vid våldtäkt.

Jag var i övre tjugo-års åldern första gången jag gick med på en gynekologisk undersökning. 

Hade det funnits en sådan lag när jag var i skolåldern så hade jag vägrat totalt. Men jag tänker även på de flickor som är mer försynta och inte vill gå med på detta men är alltför försynta/rädda/lydiga för att klara av att säga nej. 

Det är inte många som i så ung ålder vågar stå upp för sig själv såsom mig.

Vi har väldigt olika syn på Sabunis förslag, du & jag. Det är helt uppenbart.
  • Klimat Apokalypsen
    flygrl skrev 2019-07-04 18:53:15 följande:
    Vi har väldigt olika syn på Sabunis förslag, du & jag. Det är helt uppenbart.
    Ja. Om du vill påtvingas att visa upp muttan för en främmande människa så är det ju upp till dig men jag hade aldrig gått med på det vare sig när jag själv var ung eller att det skulle påtvingas mina döttrar det.
  • flygrl
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-04 19:01:28 följande:

Ja. Om du vill påtvingas att visa upp muttan för en främmande människa så är det ju upp till dig men jag hade aldrig gått med på det vare sig när jag själv var ung eller att det skulle påtvingas mina döttrar det.

Klart jag hade tyckt det vart rätt jobbigt genomgå en sån undersökning men det tyckte jag å andra sidan även läkarundersökningen som gjordes i skolan va. Allt kan inte va lustfyllt här i livet utan somligt kan man behöva stå ut med då fördelarna överväger nackdelarna.
  • Klimat Apokalypsen
    flygrl skrev 2019-07-04 19:12:50 följande:
    Klart jag hade tyckt det vart rätt jobbigt genomgå en sån undersökning men det tyckte jag å andra sidan även läkarundersökningen som gjordes i skolan va. Allt kan inte va lustfyllt här i livet utan somligt kan man behöva stå ut med då fördelarna överväger nackdelarna.
    Nej. Man kränker inte flickor på det sättet. Jag hade som sagt aldrig gått med på det vare sig av mig själv när jag var i den åldern eller på mina döttrar. 

Men, men nu tyckte ju resten av Liberalerna inte heller att det var ett bra förslag så det var ju tur. 
  • flygrl
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-04 19:30:24 följande:

Nej. Man kränker inte flickor på det sättet. Jag hade som sagt aldrig gått med på det vare sig av mig själv när jag var i den åldern eller på mina döttrar. 

Men, men nu tyckte ju resten av Liberalerna inte heller att det var ett bra förslag så det var ju tur. 

Nej, många i (L) liksom många andra svenskar har ju valt att ignorera det förekommer ett ohyggligt förtryck mot flickor och kvinnor i form av hederskultur och könsstympning. Att komma till rätta med det är den i särklass enskilt viktigaste jämställdhetsfrågan. Det är ett gigantiskt jävla svek mot hundratusentals flickor och kvinnor i Sverige 2019.
  • Klimat Apokalypsen
    flygrl skrev 2019-07-04 19:44:35 följande:
    Nej, många i (L) liksom många andra svenskar har ju valt att ignorera det förekommer ett ohyggligt förtryck mot flickor och kvinnor i form av hederskultur och könsstympning. Att komma till rätta med det är den i särklass enskilt viktigaste jämställdhetsfrågan. Det är ett gigantiskt jävla svek mot hundratusentals flickor och kvinnor i Sverige 2019.
    Jag tycker också att det ska bekämpas. Förtryck av flickor och kvinnor, hederskultur och alla former av könsstympning är fruktansvärt och ska bekämpas. Ingen vuxen har rätt att vare sig kränka ett barn eller mutilera deras kön. Men vi kan inte motverka en kränkning genom att begå en annan. Vi måste hitta ett annat sätt. 
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2019-07-04 19:44:35 följande:
    Ett av flera exempel som gör henne intressant och kontroversiell.

Jag minns att jag själv ansåg att hennes tankar om kontroll var befängda - men om man tänker ett varv till och inkluderar förbud mot könsstympning av såväl flickor som pojkar och kontrollerar båda könen och genomför undersökningen som en liten del av en större läkarundersökning vid en viss ålder så är det åtminstone inte lika solklart att tanken är befängd.
  • Benny Retro

Hon måste bli ny partiledare, mest grund utav hennes sofistikerade utstrålning. Alla andra politiker börjar se för sunkiga ut, inte ens smink vid tv-sändningar kan rädda någon annan utav partiledarna. Det skulle då vara Åkesson men mest för att han gör sig bra i skägg. Dessa två är väl till utseendet som ger ett högt kultiverat intryck.

Sen har Sjöstedt frikort när det gäller kläder. Gärna jeans och instoppad skjorta - någon jävla måtta får det fan vara.

• flygrl
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-04 20:01:37 följande:

Jag tycker också att det ska bekämpas. Förtryck av flickor och kvinnor, hederskultur och alla former av könsstympning är fruktansvärt och ska bekämpas. Ingen vuxen har rätt att vare sig kränka ett barn eller mutilera deras kön. Men vi kan inte motverka en kränkning genom att begå en annan. Vi måste hitta ett annat sätt. 

Bra att du är medveten om problemet och inser allvaret. Och jag är medveten om att det här är svåra frågor. Besvarar både ditt och FDFMGAs inlägg lite längre ner. ;)
    FDFMGA skrev 2019-07-04 20:03:49 följande:

Ett av flera exempel som gör henne intressant och kontroversiell.

Jag minns att jag själv ansåg att hennes tankar om kontroll var befängda - men om man tänker ett varv till och inkluderar förbud mot könsstympning av såväl flickor som pojkar och kontrollerar båda könen och genomför undersökningen som en liten del av en större läkarundersökning vid en viss ålder så är det åtminstone inte lika solklart att tanken är befängd.

Svar till er båda: Sabunis förslag om att alla flickor skulle gynundersökas va ett försök komma till rätta med ett väldigt allvarligt problem även om det inte är nån idealisk lösning. Hon säger själv att hon önskade det fanns nåt annat sätt lösa problemet men att det är svårt veta va man ska göra i stället. Hon resonerar kring det och annat i det intressanta programmet ?Min sanning? som visserligen är från 2014 men ändå sevärt: www.svtplay.se/video/1729036/min-sanning/del-1-1581

Ditt förslag, FDFMGA, kanske kan va en väg. Det är ett svårt och väldigt allvarligt problem och det måste göras nåt för att få slut på det. :/
  • flygrl
    Benny Retro skrev 2019-07-05 06:01:27 följande:

Hon måste bli ny partiledare, mest grund utav hennes sofistikerade utstrålning. Alla andra politiker börjar se för sunkiga ut, inte ens smink vid tv-sändningar kan rädda någon annan utav partiledarna. Det skulle då vara Åkesson men mest för att han gör sig bra i skägg. Dessa två är väl till utseendet som ger ett högt kultiverat intryck.

Sen har Sjöstedt frikort när det gäller kläder. Gärna jeans och instoppad skjorta - någon jävla måtta får det fan vara.

Stylistgurun har talat.
Svar på tråden Kommer Sabuni tillåtas att bli L nya partiledare?