• Anonym (A)

Berätta för svärmor att hon är farmor sedan 3 år tillbaka

Hej. Ska förklara lite snabbt vad det gäller.

För 4 år sen hade jag en pojkvän, vi kallar honom 1 och han var inte snäll mot mig och sen blev jag gravid och vi gjorde slut, jag berätta för honom om barnet och han ville inte ha nåt med mig eller barnet att göra. Sen träffade jag en kille vi kallar honom 2 och han och jag blev tillsammans bara en månad senare och sen valde vi att han skulle vara barnets pappa. Så vi sa till nr 1 att han inte var pappan till barnet. Nr 1 gick med på det och allt fortsatte så, nr 2 blev barnets pappa, barnet kallar honom pappa. Sedan för ca 1år och 7 månader sen. Sen flyttade jag och nr 2 isär i november och sedan har han inte träffat barnet så mycket och sen träffade jag en kille i april, efter varit singel sedan jag och nr 2 gick isär, vi kallar honom nr 3. Han är Då världens bästa koll och fantastisk, vi har varit tillsammans sen dess. Men nu till kruxet. Nr 3 är nr 1 storebror. Och jag älskar nr 3 så sjukt mycket och han älskar mig. Och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för nr 1 och 3 mamma och pappa att dom är farmor och farfar. Efter 3 år liksom. Nr 3 vet självklart att han är barnets farbror och fick veta det innan vi blev tillsammans.

Jag vill gärna ha råd och tips hur jag ska berätta för dom om allt det här utan att smutskasta deras son,nr 1..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-23 19:19
    Sedan ett år och 7 månader sen gick vi isär.

Världens bästa kille*

• Svar på tråden Berätta för svärmor att hon är farmor sedan 3 år tillbaka
  • Panduro
    Anonym (Öh) skrev 2019-06-27 22:40:59 följande:

Ett föräldraskap kan bevisligen påbörjas och avslutas på andra sätt än så, se mina tidigare exempel.

Det står dock i TS att nr 1 har bidragit med spermier - så så långt verkar TS ändå hänga med, varför behovet av extra upplysning om barnets biologiska fader när det redan framgått?

Vem som är pappa däremot - det bestämmer inte du, oavsett varifrån spermien kom och hur familjekonstellationen ser ut i övrigt.

Nä jag bestämmer inte vem som är pappa. Inte heller ts eller du. Den som är pappa är pappa.
  • Panduro
    Anonym (Öh) skrev 2019-06-27 22:40:59 följande:

Ett föräldraskap kan bevisligen påbörjas och avslutas på andra sätt än så, se mina tidigare exempel.

Det står dock i TS att nr 1 har bidragit med spermier - så så långt verkar TS ändå hänga med, varför behovet av extra upplysning om barnets biologiska fader när det redan framgått?

Vem som är pappa däremot - det bestämmer inte du, oavsett varifrån spermien kom och hur familjekonstellationen ser ut i övrigt.

Även adoptivbarn har biologiska föräldrar. Många adoptovbarn vill söka upp sina rötter och biologiska föräldrar. Adoptivbarn är dock juridiska barn till sina adoptivföräldrar. Samma med ivf-föräldrar/barn. Fosterföräldrar, mammas nya man, pappas ex osv kan dock inte vara föräldrar.
  • Anonym (Vilja)
    Panduro skrev 2019-06-28 14:26:45 följande:

Även adoptivbarn har biologiska föräldrar. Många adoptovbarn vill söka upp sina rötter och biologiska föräldrar. Adoptivbarn är dock juridiska barn till sina adoptivföräldrar. Samma med ivf-föräldrar/barn. Fosterföräldrar, mammas nya man, pappas ex osv kan dock inte vara föräldrar.

(Öh) kommer aldrig förstå, inte hur mycket vi än försöker förklara.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Vilja) skrev 2019-06-28 07:33:22 följande:

Ibland gör det sig bäst att vara kortfattad.

Det brukar sannerligen vara svårt att formulera argument när man inte har fakta som backar upp sina åsikter.
  • Anonym (Öh)
    Panduro skrev 2019-06-28 14:26:45 följande:

Kalla honom juridisk förälder om det känns bättre då, det spelar ändå ingen roll varifrån spermien eller ägget kom, eller vilken livmoder barnet vuxit i.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Vilja) skrev 2019-06-28 15:20:58 följande:

(Öh) kommer aldrig förstå, inte hur mycket vi än försöker förklara.

Du har ju inte försökt förklara någonting mer än din åsikt. Det verkar mer som att ni vill ha rätt att vara nedlåtande i känsliga rummet, än att backa i era påståenden.

Ett barn som blivit till med en donerad könscell, hade du sagt till föräldrarna att "men då är ju inte du pappa/mamma!". Det låter rätt hjärndött.

Alla inblandade är med på att spermiemannen inte är pappa, så varför ska ni göra skillnad på denna situation jämfört med andra familjekonstellationer? Varför är detta mer fel?
  • Xenia

Nr 1 är den biologiska pappan, vad ni andra än påstår. Nr 2 var den sociala pappan. Men vem står formellt som far? Det borde vara nr 1, ända tills någon annan ev adopterar barnet.

Om nr 2 inte upprätthåller någon kontakt med barnet längre, då har ju barnet ingen far i praktiken. Står han som formell far? Kommer hon att undra när hon blir äldre varför han inte bryr sig om henne? Ska hon förstå då få veta att han egentligen inte är hennes biologiska far utan bara spelade hennes far när han var ihop med hennes mor. Faderskänslorna dog tydligen så snart förhållandet tog slut.

Män som flyttar ut och in, ständigt nya pappor.  Bättre att vänta med att flytta ihop.

• Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2019-06-23 21:19:38 följande:

Nr 2 är ute ur bilden ja. Nej han betalar inte underhåll. Varför ledsen och arg?

Varför betalar pappan inte underhåll??
  • Panduro
    Anonym (Öh) skrev 2019-06-30 23:38:57 följande:

Du har ju inte försökt förklara någonting mer än din åsikt. Det verkar mer som att ni vill ha rätt att vara nedlåtande i känsliga rummet, än att backa i era påståenden.

Ett barn som blivit till med en donerad könscell, hade du sagt till föräldrarna att "men då är ju inte du pappa/mamma!". Det låter rätt hjärndött.

Alla inblandade är med på att spermiemannen inte är pappa, så varför ska ni göra skillnad på denna situation jämfört med andra familjekonstellationer? Varför är detta mer fel?

Nyfiken fråga för att försöka förstå ditt resonemang. Utgående från informationen vi fått av ts, vem anser du vara pappa och varför?
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2019-07-01 12:22:50 följande:

Nr 1 är den biologiska pappan, vad ni andra än påstår. Nr 2 var den sociala pappan. Men vem står formellt som far? Det borde vara nr 1, ända tills någon annan ev adopterar barnet.

Om nr 2 inte upprätthåller någon kontakt med barnet längre, då har ju barnet ingen far i praktiken. Står han som formell far? Kommer hon att undra när hon blir äldre varför han inte bryr sig om henne? Ska hon förstå då få veta att han egentligen inte är hennes biologiska far utan bara spelade hennes far när han var ihop med hennes mor. Faderskänslorna dog tydligen så snart förhållandet tog slut.

Män som flyttar ut och in, ständigt nya pappor.  Bättre att vänta med att flytta ihop.

Har endast bott tillsammans med nr 2, hur tröga är ni människor? Hon har bara haft en pappa i hela sitt liv, alltså nr 2.

Jag bor själv med dottern -. -
  • Anonym (A)
    Anonym (X) skrev 2019-06-26 20:44:17 följande:

Vem är officiellt pappa till barnet TS, eller står det ?fader okänd??

Ingen
  • Anonym (styvförälder)

Vilken man står som far i faderskapsintyget, är nr 2 skriven som pappa eller?
    För om han gör det har ju dottern arvsrätt och han kan bli skyldig att betala underhåll osv.
    Han kanske inte vill att dottern ska ärva honom den dag han dör om han har egna barn då.
    Det är ganska viktigt juridiskt vem som står som pappa.

Nr 2 har agerat som pappa till dottern men inte sen ni separerade, du måste berätta för dottern varför han inte vill träffa henne just pga att han inte är hennes biologiska pappa, han agerade pappa endast under några år.
    Det kan absolut vara tråkigt för henne men hon kommer ju ändå få veta det om du berättar för hennes farmor och farfar.

Det är inte alls säkert att dom blir glada över nyheten, dom kan bli ganska besvikna på dig att du undanhållit informationen i ett antal år.
    Det är heller inte självklart att dom blir glada över att höra att du har barn med en av deras söner och nu är ihop med en annan av sönerna.

• Anonym (tanke)
    Panduro skrev 2019-06-28 14:23:31 följande:
    Nä jag bestämmer inte vem som är pappa. Inte heller ts eller du. Den som är pappa är pappa.
    Det är en enorm skillnad på pappa och biologisk far
  • Anonym (tanke)
    Anonym (A) skrev 2019-06-23 19:13:52 följande:

Hej. Ska förklara lite snabbt vad det gäller.

För 4 år sen hade jag en pojkvän, vi kallar honom 1 och han var inte snäll mot mig och sen blev jag gravid och vi gjorde slut, jag berätta för honom om barnet och han ville inte ha nåt med mig eller barnet att göra. Sen träffade jag en kille vi kallar honom 2 och han och jag blev tillsammans bara en månad senare och sen valde vi att han skulle vara barnets pappa. Så vi sa till nr 1 att han inte var pappan till barnet. Nr 1 gick med på det och allt fortsatte så, nr 2 blev barnets pappa, barnet kallar honom pappa. Sedan för ca 1år och 7 månader sen. Sen flyttade jag och nr 2 isär i november och sedan har han inte träffat barnet så mycket och sen träffade jag en kille i april, efter varit singel sedan jag och nr 2 gick isär, vi kallar honom nr 3. Han är Då världens bästa koll och fantastisk, vi har varit tillsammans sen dess. Men nu till kruxet. Nr 3 är nr 1 storebror. Och jag älskar nr 3 så sjukt mycket och han älskar mig. Och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för nr 1 och 3 mamma och pappa att dom är farmor och farfar. Efter 3 år liksom. Nr 3 vet självklart att han är barnets farbror och fick veta det innan vi blev tillsammans.

Jag vill gärna ha råd och tips hur jag ska berätta för dom om allt det här utan att smutskasta deras son,nr 1..

Sedan ett år och 7 månader sen gick vi isär.

Världens bästa kille*

Du behöver inte förklara ett dugg för barnets morföräldrar även om jag tror att dom skulle uppskatta det och att det är det i min mening 'rätta' att göra för ditt barns skull dockoch inte deras.

Är dom bra människor ska dom inte behandla barnet annorlunda egentligen oavsett om barnet är ett biologisk barn till en annan son eller ett bonusbarn till deras andra son(din nuvarande)

Strunta i folk som trollar anonymt på nätet varken dom eller deras åsikt spelar någon roll i ditt liv så ignorerar dom och slösa inte tid på hatfyllda männskor utan var glad för att du nu har en fin man som älskar både dig och barnet.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (A) skrev 2019-06-23 21:02:12 följande:

Han tror att han är barnets biologiska pappa.

Sen dessutom du som sa att nr 1 skulle få vårdnad och kasta ut mig, värsta jag hört. Du har noll koll på vad nr 1 gjort mot mig men ändå hoppar du på mig? Sjuk människa är du.

Barnet skulle aldrig ha det bra hos nr 1.

Ifall nr 1 misshandlade dig så ska du kanske vara försiktig med nr 3 också. Sådant har tyvärr en tendens att gå i arv.
Svar på tråden Berätta för svärmor att hon är farmor sedan 3 år tillbaka